Kaasuläppä/kaasuvaijeri

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Kaasuläppä/kaasuvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Siis tuossa 9-5:ssä on täältä palstalta lukemani perusteella sähköinen kaasuläppä, mikäs tuon vaijerin rooli siinä järjestelmässä on? Joko oman potilaani kaasuvaijeri on ihan turkasen kuiva ja likainen jonka vuoksi takertelee, vai miksi kun painaa kaasua ja päästää niin poljin laske hitaasti, ei kait mikään sähköinen homma voi sitä työntää takaisin, kait siellä täytyy jousi olla?
En ole vielä jaksanut perehtyä koko asiaan tutkimalla komponenttia, siksi kysyn teiltä neuvoa. Niin ja autossa ei ole luistonestoa (ei ainakaan TCS-nappulaa kojelaudassa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:Asentoanturit on läppäkotelossa ja vian sattuessa vaijerilla voidaan nilkuttaa kotiin.
Eli vikavalo syttyy? Jos ei syty niin tuo sitten lienee joko vikatilassa tai sitten ne asentoanturit ovat päin prinkkalaa, jossei venynyt jakoketju vaikuta käyntiin.
Kiitokset tiedosta!
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Vikatila

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Kaasuläppäkotelon vikatilan huomaa. Muutaman kerran se on todettu. Omalla kohdalla auto ei käynyt tyhjää ja kierroksia otti todella huonosti.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Vikatila

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

-valomerkki- kirjoitti:Kaasuläppäkotelon vikatilan huomaa. Muutaman kerran se on todettu. Omalla kohdalla auto ei käynyt tyhjää ja kierroksia otti todella huonosti.
No se oli tänään sitten tuo ilmiö appiukon tonnarissa jossa tcs-valo paloi, käyttäytyi juuri noin.
Tuo mun oma ei oikein huffaa kuinka kaasupedaalia painetaan, tai siis tajuaa mutta pienellä viiveellä, olisko liian ohuet piuhat kaasuläpältä polkimelle jotta tieto ei kulje? :D
Vai pitääkö ruveta ajamaan ennakoiden, kuten painamaan kaasua n. 3/4 sekuntia ennen kuin on tarkoitus?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin siis poljin toimii kuitenkin mekaanisesti vaijerin varassa, ja vaijeri sitten kääntää jotain potikkaa läppäkotelossa. Ainakin poljin meni ihan hervottomaksi ilman vaijeria, eli ei ole niin hienostunut kuin jotkin uudet, vaijerittomat nykyautot kuten Skoda Fabia jne? :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Viittasin tuohon Fabiaan koska muistin että sen yhteyttä polkimesta läppäkoteloon moitittiin huonoksi :D

Siis onko tuossa kaasupolkimessa itsessään jokin anturi josta menee piuhat läppäkotelolle ja polkimessa on jousi?
Ja tuo kaasuvaijeri on käytössä vain vikatilassa?
Kun siis nappasin irti kaasuvaijerin sokan läppäkotelon päästä niin poljin oli lötrö, meni siis pohjaan.
Auto pelaa ajossa ihan ok, mitä nyt tuo kaasu tuppaa nousemaan vähän yli halutun ja palautuu hitaasti tyhjäkäynnille.
Edit: tuollaisenaan auto kulki vuosi sitten Saksassa 210, en kokeillut olisko mennyt vielä lujempaa, joten tuskin tuo on missään "limb home" -tilassa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo täytyy parantaa sisälukutaitoa. Siis vaijeri on vaijeri, hyvä, rasvaa siihen niin johan taas pelittää, tai sitten läppäkotelon puhdistus/palautusjousen tiukentamista, tai lisäjousi avuksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Teemu147
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 12:59
Paikkakunta: Iisalmi

Re:

Viesti Kirjoittaja Teemu147 »

ng900aero kirjoitti:Joo täytyy parantaa sisälukutaitoa. Siis vaijeri on vaijeri, hyvä, rasvaa siihen niin johan taas pelittää, tai sitten läppäkotelon puhdistus/palautusjousen tiukentamista, tai lisäjousi avuksi.
Mitenkä tuota läppäkotelon jousta voi tiukentaa ku herjaa läppärungon jousen palautusvoiman olemattomuudesta?
Saab 9-3 2.8TS V6 Aero -06
Vastaa Viestiin