turbo vika ???

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja Pola »

peruspaineet tulee vaikka mankku olis kuin hajalla, vika on nyt kyllä jossain muualla.
#3272
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Hukkaportin tanko irti?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ars95wood
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Elo 29, 2013 20:47
Paikkakunta: Kuortane

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja ars95wood »

Hukkaportin tanko on kiinni, pitää yrittää viikonloppuna ehtiä etsimään vika.
ars95wood
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Elo 29, 2013 20:47
Paikkakunta: Kuortane

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja ars95wood »

No joo alkoi vika löytyy kun otti turbon käteen.Päittäisvälystä ainakin 5-6 mm,alle 2000 kilsaa ajettu garret :?: mahtaa olla valmistusvika koska ainakin öljynpaineet on ok.No eipä mitään takuuseen uus ja taas mennään ennen seuraavaa vikaa :?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja nugge »

Vaikka öljypaineet on kunnossa niin ei se tarkoita että ahdin olisi saanut öljyä. Ja vielä lisäksi kun se öljykello hälyttää vasta 0.3-0.5bar...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
rami22

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja rami22 »

jos tapana punahehkusta vetästä autosammuksiin ilman jäähdyttelyä on ahtimen kestoikä huomattavasti lyhyempi.öljyn karsta tukkii kanavistoa.
ars95wood
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Elo 29, 2013 20:47
Paikkakunta: Kuortane

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja ars95wood »

No sihti ja öljypohja putsattu ennenkuin toi edellinen ahdin sinne laitettiin ja oli ahtimes öljy kiertänyt eikä näkyny mitään moskia putkistos.Tää on 2:den litran koneella et eikös nää oo ollu parempia ku noi 2.3 koneet öljyn paine vikojen suhteen.Vaikka sammuttais punahehkusena nii kyllä se nyt vähän kauemmin ku 2000 kilsaa pitäis kestää, mitä nyt ei tietenkää kannata harrastaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rami22 kirjoitti:jos tapana punahehkusta vetästä autosammuksiin ilman jäähdyttelyä on ahtimen kestoikä huomattavasti lyhyempi.öljyn karsta tukkii kanavistoa.
Oletko tosissasi väittäessäsi että 2000km ajolla saa turbon väljäksi sammuttamalla noin 100kertaa aina suoraan ajon päälle ilman jäähdyttelyä? (Olettaen että oli ajettu 20km per ajokerta ja aina urku auki.) Tuskinpa noin vähäisellä ajosuoritteella on ehtinyt karstautumaan juuri ollenkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ars95wood kirjoitti:No joo alkoi vika löytyy kun otti turbon käteen.Päittäisvälystä ainakin 5-6 mm,alle 2000 kilsaa ajettu garret :?: mahtaa olla valmistusvika koska ainakin öljynpaineet on ok.No eipä mitään takuuseen uus ja taas mennään ennen seuraavaa vikaa :?
On syytä mitata öljynpaineet ja tarkastaa että että öljyä tulee turbon putkesta. Pullo linjan päähän ja sytkäkasetin liitin irroitettuna startilla pyörittää. Ölppää tulee yli desi 3-5 sekunnissa. Paineiden tarkastus on keljumpi juttu jos turbo on jo pöydällä.

Kyllä minäkin takuuseen tuon yrittäisin saada menemään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rami22

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Mertmi kirjoitti:
rami22 kirjoitti:jos tapana punahehkusta vetästä autosammuksiin ilman jäähdyttelyä on ahtimen kestoikä huomattavasti lyhyempi.öljyn karsta tukkii kanavistoa.
Oletko tosissasi väittäessäsi että 2000km ajolla saa turbon väljäksi sammuttamalla noin 100kertaa aina suoraan ajon päälle ilman jäähdyttelyä? (Olettaen että oli ajettu 20km per ajokerta ja aina urku auki.) Tuskinpa noin vähäisellä ajosuoritteella on ehtinyt karstautumaan juuri ollenkaan.
En mielestäni puhunut väljästä mitään?
En väitä,kerroin mahdollisuudesta.työni puolesta joudun silloin tällöin availemaan tukkoon menneitä putkistoja pillillä ja paineilmalla kun öljyä palanut kanaviin kuumuuden takia.
tuossa on laatikossa kymmenkunta garrettia joista en voi sanoa kanavia puhtaiksi osassa turboissa.
Minkäs takia yleensä jähdytellään turboja kovan ajon jälkeen ja miksi mm.audissa on automatiikka öljynkierron varmistamiseksi sammuttamisen jälkeen?huvikseen kai ne on tehtaalla laitettu...

Punahehkuun saamiseksi ei tarvii ajaa 20km.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni keskustelu on koskenut alle 2000km ajettua turboa ja siihen liittyvistä asioista. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja nugge »

Lisätään vielä että ahtimesta saa akselinki poikki ajamalla 5km.

Miten? Asennat uuden ahtimen, et täytä öljyllä, kylmäl koneel urut auki ja mailivetoja pari niin pitäs olla Garretti aika valmis.

En ole tota testannut mutta jo huonoksi todettuja ahtimia ei imho kannata lähteä turhaan kiusaamaan niin toi jälkijäähdyttely ei ole mitään hatustavedettyä. Ja kyllä sen garretin saa punahehkuks just esim mailivedolla (mikä siis on noin 1.6km, ei 20km. )
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Määritelkää jälkijäähdyttelyn määrä? Toki jos laskee täysillä ahdoilla ja rampista pois, niin kai minuutti vähintään?

Normaalissa ajossa varmaan parikymmentä sekkaa piisaa?

Vai kuinka?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ei normi ajossa jälkijäähyttelyä tarvitse.

Tosin normi ajo on aika suhteellinen käsite ja vieläku jokasel vähä eri käsitys normi ajosta.

Normi ajo voi jollekin olla mailiveto ja toiselle sunnuntaiajelu kirkkoon.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
rami22

Re: turbo vika ???

Viesti Kirjoittaja rami22 »

en minäkään kaupunki ajossa jäähdyttele.motari ajelun jälkeen kun kurvaa himaan tai huoltsikalle ajelen "tyhjäkäynnillä" parkkiin.riippuen vähän ajotyylistä.
ja talvellahan jäähtyy nopeammin kuin kesä helteellä jolloin korostuu jäähdytyksen tarvet.taitaa turbollisten ohjekirjassakin olla maininta aiheesta.

jos tunnette rekkakuskeja niin kysäskääpä niiltä mielipidettä,niihin vehkeisiin ei ahtimet lähe 500e.

"Tosin normi ajo on aika suhteellinen käsite ja vieläku jokasel vähä eri käsitys normi ajosta."

tuo pätee myös käsitykseen kaupunki ajoa(kotoa kylille).meillä päin välimatkat on murto osa suurten kaupunkien välimatkoista.ja nopeudet eri,kehätie 70km/h ja meillä mehtätie 30-40km/h,kujalla 20km/h
Vastaa Viestiin