turbo vika ???
Re: turbo vika ???
peruspaineet tulee vaikka mankku olis kuin hajalla, vika on nyt kyllä jossain muualla.
#3272
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: turbo vika ???
Hukkaportin tanko irti?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: turbo vika ???
Hukkaportin tanko on kiinni, pitää yrittää viikonloppuna ehtiä etsimään vika.
Re: turbo vika ???
No joo alkoi vika löytyy kun otti turbon käteen.Päittäisvälystä ainakin 5-6 mm,alle 2000 kilsaa ajettu garret mahtaa olla valmistusvika koska ainakin öljynpaineet on ok.No eipä mitään takuuseen uus ja taas mennään ennen seuraavaa vikaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: turbo vika ???
Vaikka öljypaineet on kunnossa niin ei se tarkoita että ahdin olisi saanut öljyä. Ja vielä lisäksi kun se öljykello hälyttää vasta 0.3-0.5bar...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: turbo vika ???
jos tapana punahehkusta vetästä autosammuksiin ilman jäähdyttelyä on ahtimen kestoikä huomattavasti lyhyempi.öljyn karsta tukkii kanavistoa.
Re: turbo vika ???
No sihti ja öljypohja putsattu ennenkuin toi edellinen ahdin sinne laitettiin ja oli ahtimes öljy kiertänyt eikä näkyny mitään moskia putkistos.Tää on 2:den litran koneella et eikös nää oo ollu parempia ku noi 2.3 koneet öljyn paine vikojen suhteen.Vaikka sammuttais punahehkusena nii kyllä se nyt vähän kauemmin ku 2000 kilsaa pitäis kestää, mitä nyt ei tietenkää kannata harrastaa.
Re: turbo vika ???
Oletko tosissasi väittäessäsi että 2000km ajolla saa turbon väljäksi sammuttamalla noin 100kertaa aina suoraan ajon päälle ilman jäähdyttelyä? (Olettaen että oli ajettu 20km per ajokerta ja aina urku auki.) Tuskinpa noin vähäisellä ajosuoritteella on ehtinyt karstautumaan juuri ollenkaan.rami22 kirjoitti:jos tapana punahehkusta vetästä autosammuksiin ilman jäähdyttelyä on ahtimen kestoikä huomattavasti lyhyempi.öljyn karsta tukkii kanavistoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: turbo vika ???
On syytä mitata öljynpaineet ja tarkastaa että että öljyä tulee turbon putkesta. Pullo linjan päähän ja sytkäkasetin liitin irroitettuna startilla pyörittää. Ölppää tulee yli desi 3-5 sekunnissa. Paineiden tarkastus on keljumpi juttu jos turbo on jo pöydällä.ars95wood kirjoitti:No joo alkoi vika löytyy kun otti turbon käteen.Päittäisvälystä ainakin 5-6 mm,alle 2000 kilsaa ajettu garret mahtaa olla valmistusvika koska ainakin öljynpaineet on ok.No eipä mitään takuuseen uus ja taas mennään ennen seuraavaa vikaa
Kyllä minäkin takuuseen tuon yrittäisin saada menemään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: turbo vika ???
En mielestäni puhunut väljästä mitään?Mertmi kirjoitti:Oletko tosissasi väittäessäsi että 2000km ajolla saa turbon väljäksi sammuttamalla noin 100kertaa aina suoraan ajon päälle ilman jäähdyttelyä? (Olettaen että oli ajettu 20km per ajokerta ja aina urku auki.) Tuskinpa noin vähäisellä ajosuoritteella on ehtinyt karstautumaan juuri ollenkaan.rami22 kirjoitti:jos tapana punahehkusta vetästä autosammuksiin ilman jäähdyttelyä on ahtimen kestoikä huomattavasti lyhyempi.öljyn karsta tukkii kanavistoa.
En väitä,kerroin mahdollisuudesta.työni puolesta joudun silloin tällöin availemaan tukkoon menneitä putkistoja pillillä ja paineilmalla kun öljyä palanut kanaviin kuumuuden takia.
tuossa on laatikossa kymmenkunta garrettia joista en voi sanoa kanavia puhtaiksi osassa turboissa.
Minkäs takia yleensä jähdytellään turboja kovan ajon jälkeen ja miksi mm.audissa on automatiikka öljynkierron varmistamiseksi sammuttamisen jälkeen?huvikseen kai ne on tehtaalla laitettu...
Punahehkuun saamiseksi ei tarvii ajaa 20km.
Re: turbo vika ???
Käsittääkseni keskustelu on koskenut alle 2000km ajettua turboa ja siihen liittyvistä asioista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: turbo vika ???
Lisätään vielä että ahtimesta saa akselinki poikki ajamalla 5km.
Miten? Asennat uuden ahtimen, et täytä öljyllä, kylmäl koneel urut auki ja mailivetoja pari niin pitäs olla Garretti aika valmis.
En ole tota testannut mutta jo huonoksi todettuja ahtimia ei imho kannata lähteä turhaan kiusaamaan niin toi jälkijäähdyttely ei ole mitään hatustavedettyä. Ja kyllä sen garretin saa punahehkuks just esim mailivedolla (mikä siis on noin 1.6km, ei 20km. )
Miten? Asennat uuden ahtimen, et täytä öljyllä, kylmäl koneel urut auki ja mailivetoja pari niin pitäs olla Garretti aika valmis.
En ole tota testannut mutta jo huonoksi todettuja ahtimia ei imho kannata lähteä turhaan kiusaamaan niin toi jälkijäähdyttely ei ole mitään hatustavedettyä. Ja kyllä sen garretin saa punahehkuks just esim mailivedolla (mikä siis on noin 1.6km, ei 20km. )
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: turbo vika ???
Määritelkää jälkijäähdyttelyn määrä? Toki jos laskee täysillä ahdoilla ja rampista pois, niin kai minuutti vähintään?
Normaalissa ajossa varmaan parikymmentä sekkaa piisaa?
Vai kuinka?
Normaalissa ajossa varmaan parikymmentä sekkaa piisaa?
Vai kuinka?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: turbo vika ???
Ei normi ajossa jälkijäähyttelyä tarvitse.
Tosin normi ajo on aika suhteellinen käsite ja vieläku jokasel vähä eri käsitys normi ajosta.
Normi ajo voi jollekin olla mailiveto ja toiselle sunnuntaiajelu kirkkoon.
Tosin normi ajo on aika suhteellinen käsite ja vieläku jokasel vähä eri käsitys normi ajosta.
Normi ajo voi jollekin olla mailiveto ja toiselle sunnuntaiajelu kirkkoon.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: turbo vika ???
en minäkään kaupunki ajossa jäähdyttele.motari ajelun jälkeen kun kurvaa himaan tai huoltsikalle ajelen "tyhjäkäynnillä" parkkiin.riippuen vähän ajotyylistä.
ja talvellahan jäähtyy nopeammin kuin kesä helteellä jolloin korostuu jäähdytyksen tarvet.taitaa turbollisten ohjekirjassakin olla maininta aiheesta.
jos tunnette rekkakuskeja niin kysäskääpä niiltä mielipidettä,niihin vehkeisiin ei ahtimet lähe 500e.
"Tosin normi ajo on aika suhteellinen käsite ja vieläku jokasel vähä eri käsitys normi ajosta."
tuo pätee myös käsitykseen kaupunki ajoa(kotoa kylille).meillä päin välimatkat on murto osa suurten kaupunkien välimatkoista.ja nopeudet eri,kehätie 70km/h ja meillä mehtätie 30-40km/h,kujalla 20km/h
ja talvellahan jäähtyy nopeammin kuin kesä helteellä jolloin korostuu jäähdytyksen tarvet.taitaa turbollisten ohjekirjassakin olla maininta aiheesta.
jos tunnette rekkakuskeja niin kysäskääpä niiltä mielipidettä,niihin vehkeisiin ei ahtimet lähe 500e.
"Tosin normi ajo on aika suhteellinen käsite ja vieläku jokasel vähä eri käsitys normi ajosta."
tuo pätee myös käsitykseen kaupunki ajoa(kotoa kylille).meillä päin välimatkat on murto osa suurten kaupunkien välimatkoista.ja nopeudet eri,kehätie 70km/h ja meillä mehtätie 30-40km/h,kujalla 20km/h