Turbo ja kauhea savutus.
Turbo ja kauhea savutus.
Arvon foorumilaiset.
Ilman huomattavaa syytä yhtäkkiä alkoi kauhea vaalea savutus ja kiihdytyksessä tehoja uupuu.
Kaasua höllätessä pöllyää myös reilusti.
Kansipahvin palaminen on toinen epäilys, mutta jäähdytinneste ei katoa ja neste on muutenkin priimaa.
Turbosta sain seuraavanlaisen kuvan.
Kuvat:
https://www.asuswebstorage.com/navigate ... D3BB60C6E4
https://www.asuswebstorage.com/navigate ... DDFE279694
Alakerrassa turbon kohdilla aikasta paljon jostain vuotanutta öljyä.
Olisiko syyllinen turbo?
Ilman huomattavaa syytä yhtäkkiä alkoi kauhea vaalea savutus ja kiihdytyksessä tehoja uupuu.
Kaasua höllätessä pöllyää myös reilusti.
Kansipahvin palaminen on toinen epäilys, mutta jäähdytinneste ei katoa ja neste on muutenkin priimaa.
Turbosta sain seuraavanlaisen kuvan.
Kuvat:
https://www.asuswebstorage.com/navigate ... D3BB60C6E4
https://www.asuswebstorage.com/navigate ... DDFE279694
Alakerrassa turbon kohdilla aikasta paljon jostain vuotanutta öljyä.
Olisiko syyllinen turbo?
Viimeksi muokannut mcleish, Pe Maalis 07, 2014 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t vector viirusilmä
Saab 9-5 SE 2.0t -98
Saab 9-5 SE 2.0t -98
Re: Turbo ja kauhea savutus.
jos turbo,niin saabilla hyvä kampanja vahvemmasta mitsun turbosta ja muutosletkusarjasta!mcleish kirjoitti:Arvon foorumilaiset.
Ilman huomattavaa syytä yhtäkkiä alkoi kauhea vaalea savutus ja kiihdytyksessä tehoja uupuu.
Kaasua höllätessä pöllyää myös reilusti.
Kansipahvin palaminen on toinen epäilys, mutta jäähdytinneste ei katoa ja neste on muutenkin priimaa.
Turbosta sain seuraavanlaisen kuvan.
Kuvat:
https://www.asuswebstorage.com/navigate ... D3BB60C6E4
https://www.asuswebstorage.com/navigate ... DDFE279694
Olisiko syyllinen turbo?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Todennäköisesti ahdin, kokeile sormilla akselin välys sekä aksiaali- että radiaalisuuntaan. Aksiaalinen välys saisi olla hädintuskin tuntuva, radiaalista on jonkin verran mutta jos saat siivet koskemaan kotelon reunaan niin hajalla on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Turbohan se siellä rikki oli.
Molemmat siivet heiluivat ku hullun m....u.
Turbon metsästys alkoi nyt, käytetty käy myös.
Molemmat siivet heiluivat ku hullun m....u.
Turbon metsästys alkoi nyt, käytetty käy myös.
Saab 9-5 2.0t vector viirusilmä
Saab 9-5 SE 2.0t -98
Saab 9-5 SE 2.0t -98
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Kokemuksesta voin sitten sanoa että älä laita garrettia tilallemcleish kirjoitti:Turbohan se siellä rikki oli.
Molemmat siivet heiluivat ku hullun m....u.
Turbon metsästys alkoi nyt, käytetty käy myös.
Käy vaan vituttamaan...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Keskusteluun liittyen tuoreena saappimiehenä (2.3t -05, kuukausi sitten softattu re85+st1) ja tulikasteen eilen saaneena... eli puhelindiagnoosi saabbimekaanikolta: turbo soirona. Omistajana olen ollut vuoden alusta, myyjäliike oli vaihtanut käytetyn turbon rikkinäisen tilalle, noin 4tkm ajon jälkeen on nyt entinen. Savua tulee ku sellutehtaasta ja öljylammikko keulassa pelkääjän puolella yön jälkeen. Etanolilla olen ajellu nyt kuukauden. Onneksi tämä oli mietitty juttu - huomenna vien auton pajalle sovitusti, tosin tarkoitus oli tehdä 180tkm huolto, nyt prioriteetti vähän muuttui.
Sen verran tuohon turbokeskusteluun osallistuen; itse aion ottaa tilalle tehdaskunnostetun Garretin. Sama takuu tuollakin näyttää olevan eli 2 vuotta vailla km-rajaa. Riittää ainakin minulle. Jos sitten tuokin hajoaa niin voi harkita uudelleen. Jos kestää seuraavat 150 tkm, riittänee minun käytölle. Hinta sinänsä ei ollut tässä asiassa kynnyskysymys, koska en joudu yksin maksumieheksi (myyjäliike kans!). Lisäksi sain valaistusta turbojen erilaisista luonteenpiirteistä; eli tuo matalalla alueella toimiva G sopii omaan ajotyyliin paremmin kuin korkealla heräilevä M. Ja tästä on turha riidellä koska uskon vain mitä viisaammat minulle sanoo, kokemusta ja tietämystä kun itsellä on kovin huonosti.
Huomisen jälkeen ollaan viisaampia, täytyypä laitella updatea millainen lasku lystistä tulee. Mahtaa olla öljypohja täynnä töhnää myös etanolin irroteltua karstat 170tkm pätkäajon ja pitkien öljynvaihtovälien motista...

Sen verran tuohon turbokeskusteluun osallistuen; itse aion ottaa tilalle tehdaskunnostetun Garretin. Sama takuu tuollakin näyttää olevan eli 2 vuotta vailla km-rajaa. Riittää ainakin minulle. Jos sitten tuokin hajoaa niin voi harkita uudelleen. Jos kestää seuraavat 150 tkm, riittänee minun käytölle. Hinta sinänsä ei ollut tässä asiassa kynnyskysymys, koska en joudu yksin maksumieheksi (myyjäliike kans!). Lisäksi sain valaistusta turbojen erilaisista luonteenpiirteistä; eli tuo matalalla alueella toimiva G sopii omaan ajotyyliin paremmin kuin korkealla heräilevä M. Ja tästä on turha riidellä koska uskon vain mitä viisaammat minulle sanoo, kokemusta ja tietämystä kun itsellä on kovin huonosti.

Huomisen jälkeen ollaan viisaampia, täytyypä laitella updatea millainen lasku lystistä tulee. Mahtaa olla öljypohja täynnä töhnää myös etanolin irroteltua karstat 170tkm pätkäajon ja pitkien öljynvaihtovälien motista...
np: Skoda Octavia 2.0 TDI vm. 2014
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Ei se turboa vaihtamalla Saappikaan parane ...
Kyllä täytys herätyskellojen kilkattaa ja selvittää mikä niitä turboja syö.
Yleisin syy on voitelujärjestelmän ja / tai jäähdytysjärjestelmän puutteellinen toiminta.
Kyllä täytys herätyskellojen kilkattaa ja selvittää mikä niitä turboja syö.
Yleisin syy on voitelujärjestelmän ja / tai jäähdytysjärjestelmän puutteellinen toiminta.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Myyjäliikkeelle ei kannata mainita sanallakaan etanoloinnista tai eivät osallistu kustannuksiin.Anteeni kirjoitti:Omistajana olen ollut vuoden alusta, myyjäliike oli vaihtanut käytetyn turbon rikkinäisen tilalle, noin 4tkm ajon jälkeen on nyt entinen. Savua tulee ku sellutehtaasta ja öljylammikko keulassa pelkääjän puolella yön jälkeen. Etanolilla olen ajellu nyt kuukauden. Onneksi tämä oli mietitty juttu - huomenna vien auton pajalle sovitusti, tosin tarkoitus oli tehdä 180tkm huolto, nyt prioriteetti vähän muuttui.![]()
Hinta sinänsä ei ollut tässä asiassa kynnyskysymys, koska en joudu yksin maksumieheksi (myyjäliike kans!)
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Hyvä pointti, ja juuri näin ajattelin toimia. Saisivat hyvän tekosyyn olla korvaamatta.Risto kirjoitti:Myyjäliikkeelle ei kannata mainita sanallakaan etanoloinnista tai eivät osallistu kustannuksiin.
Se selvinnee tulevien päivien aikana. Toivottavasti. Kuten tuossa itse epäilin aiemmin että auton asianmukaisen ylläpidon laiminlyönti (kylmänä/nurkka-ajo + 30000 km huoltovälit) koko auton elinkaaren ajan on karstoittanut koneen, nyt etanolin puhdistava vaikutus on irrottanut tuon paskan ja paska kulkeutui valitettavin seurauksin turbon voitelujärjestelmään. Jäähdytyspuolella ei ole ongelmia ollut (sen jälkeen kun helmikuussa lohkolämmittimen tiivisteet vaihdettiin). Silloinkaan ei lämmöt päässeet karkaamaan kun piti koko ajan huolen että punkkua oli tarpeeksi. Mahdollista tietysti on myös turbon huolimaton asennus - yksi alipaineletku jouduttiin jälkikäteen kiinnittämään kunnolla kun se kesken koeajon irtosi. Jospa se ei ollutkaan ainoa huolimattomuusvirhe.ysifemma kirjoitti:Ei se turboa vaihtamalla Saappikaan parane ...
Kyllä täytys herätyskellojen kilkattaa ja selvittää mikä niitä turboja syö.
Yleisin syy on voitelujärjestelmän ja / tai jäähdytysjärjestelmän puutteellinen toiminta.

Logiikkani perusteella seuraavan turbon pitäisi kestää hyvällä pidolla sen 150-200tkm, koska moottori on remontin jälkeen puhdas? Tiheät öljynvaihdot, muidenkin nesteiden tarkkailu, turbon jäähdyttely ajon jälkeen...
Tämä on kaikki maallikon pohdintaa joka ei perustu muuhun kuin hatarasti täällä lukemaani knoppitietoon. Jätän oikean diagnoosin tekemisen ammattilaiselle.

np: Skoda Octavia 2.0 TDI vm. 2014
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Karstaa on luultavasti kertynyt öljypohjassa olevaan imusihtiin, jos kerta huonosti ylläpidetty. Se kannattaa puhdistaa/puhdistuttaa tai jatkuu turbojen hajoaminen ja lopulta koko kone hajoaa. Ja saapahan mielenrauhan siitä vaikka ei olisikaan tukkeutumassa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Turbo ja kauhea savutus.
mienkoiv kirjoitti:Kokemuksesta voin sitten sanoa että älä laita garrettia tilallemcleish kirjoitti:Turbohan se siellä rikki oli.
Molemmat siivet heiluivat ku hullun m....u.
Turbon metsästys alkoi nyt, käytetty käy myös.
Käy vaan vituttamaan...
kun ja jos omasta garretti porsii laitan samanlaisen tilalle.
mitsusta ei ilman softaamista saa mitään iloa irti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Turbo ja kauhea savutus.
En näkisi kyllä hirveästi järkeä laittaa Garrettia tilalle vaikka se hieman halvemmaksi tuleekin. Mitsu ennemmin. Vaikkei softaisikaan eikä siten saisi lisää "ajamisen iloa", niin ainakin kestävyys on ihan eri luokkaa kuin Garretilla. Siitä kun ei voi tietää milloin se laukeaa, se joko kestää tai sitten ei. Saabin turbokampanjasta saa vielä sopuhintaankin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Minä en edes ostaisi/koskisi garretti-saabiin, mitsu tai ei mitään. Eli, jälleenmyyntiarvoa ajatellen mitsu.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24615
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Turbo ja kauhea savutus.
saabiton "saabisti" huutelee hhe.
vielä koittaa se päivä jolloin virittämätön ja alkuperäiskunnossa oleva femma on arvossaan.
vielä koittaa se päivä jolloin virittämätön ja alkuperäiskunnossa oleva femma on arvossaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Kyllä taitaa aika monta garrettia porsia ennen sitä päivää.