9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Moi!
Mamman 2.3t farkku vietiin korjaamolle automaatin öljynvaihtoon ja samalla tuli diagnoosi että kampiakselin stefa vuotaa, ja öljyn roiskina on myös sotkenut moniurahihnan.
Pikavilkasulla kun lisäsin vähän öljyä koneeseen, vaikutti venttiilinkansi vähän vuotaneen.
Auto on -06 ja ajettu n. 250tkm.
Nyt kun se kampiakselin stefa vaihdetaan korjaamolla, niin onko näissä facelift 9-5:ssa tiettyjä vikoja, esim. juuri huohotinvika, jotka voisi uusia tuon stefan vuodon?
Terveisin huohotinvainoharhainen volkkaristi
Mamman 2.3t farkku vietiin korjaamolle automaatin öljynvaihtoon ja samalla tuli diagnoosi että kampiakselin stefa vuotaa, ja öljyn roiskina on myös sotkenut moniurahihnan.
Pikavilkasulla kun lisäsin vähän öljyä koneeseen, vaikutti venttiilinkansi vähän vuotaneen.
Auto on -06 ja ajettu n. 250tkm.
Nyt kun se kampiakselin stefa vaihdetaan korjaamolla, niin onko näissä facelift 9-5:ssa tiettyjä vikoja, esim. juuri huohotinvika, jotka voisi uusia tuon stefan vuodon?
Terveisin huohotinvainoharhainen volkkaristi
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Eipä ole näissä enää...
Tokihan joku pieni epäkeskeisyys tai heittokin voi aiheuttaa stefan vuotamisen, mutta ei kai sitä 250tkm:n kohdalla voi ennenaikaiseksi sanoa eli on voinut vain tulla aika täyteen. 9-5:n alkupään huohotinvaivoihin on olemassa päivityskitti, mutta olikohan M2004:een kun tuli tuo korjaus ihan tehtaalta lähtien, pitäen sisällään myös pienen muutoksen lohkossa. Joka tapauksessa kaikki viimeisen face-liftin femmat ovat tältä osin huolettomia.
Totta kai huoltohistoria muilta osin voi aiheuttaa tai ehkäistä montaa muuta murhetta. Noissakin taitaa olla se 30tkm:n öljynvaihtoväli, jota pahassa tapauksessa joku aiempi omistaja on noudattanut. Se ei Saabilla ole yhtään vähemmän haitallinen kuin millään muullakaan merkissä.
Tokihan joku pieni epäkeskeisyys tai heittokin voi aiheuttaa stefan vuotamisen, mutta ei kai sitä 250tkm:n kohdalla voi ennenaikaiseksi sanoa eli on voinut vain tulla aika täyteen. 9-5:n alkupään huohotinvaivoihin on olemassa päivityskitti, mutta olikohan M2004:een kun tuli tuo korjaus ihan tehtaalta lähtien, pitäen sisällään myös pienen muutoksen lohkossa. Joka tapauksessa kaikki viimeisen face-liftin femmat ovat tältä osin huolettomia.
Totta kai huoltohistoria muilta osin voi aiheuttaa tai ehkäistä montaa muuta murhetta. Noissakin taitaa olla se 30tkm:n öljynvaihtoväli, jota pahassa tapauksessa joku aiempi omistaja on noudattanut. Se ei Saabilla ole yhtään vähemmän haitallinen kuin millään muullakaan merkissä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Toivottavasti vaihtoivat samalla öljypumpun kannen O-renkaan, se on yhtä hyvä ellei todennäköisempi syy vuotoon sillä suunnalla.
Huohotinsetti on varmatoimisempi kuin 2004 vanhemmissa koneissa.
Huohotinsetti on varmatoimisempi kuin 2004 vanhemmissa koneissa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Kiitos tästä.
Korjausta ei vielä tosiaan ole tehty vaan autolle annettiin uusi aika torstaille tätä remonttia varten. Voisin ilmaista sinne huoltoon huoleni tuosta öljypumpun kannen o-renkaasta.
Korjausta ei vielä tosiaan ole tehty vaan autolle annettiin uusi aika torstaille tätä remonttia varten. Voisin ilmaista sinne huoltoon huoleni tuosta öljypumpun kannen o-renkaasta.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Joo kyllä se kannattaa vaihtaa vaikka ei vielä vuotaiskaan kun ei maksa kun 4€ marmorillakaan ja lisä työtunteja ei kyllä tule.. Ite hiljattain saman jumpan tein niin paloina se O-rengas sieltä tuli eli aika haperoa oli..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Ja kun hihnapyörä on irti, niin sen torxit kannattaa ainakin tarkistaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=121611
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Oppiko Saab lopulta (ennen konkurssia) laittamaan nuo pultit ruuvilukitteen kanssa kiinni jo tehtaalla?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
En viittisi turhaan riskeerata, kun takuumies saattaa olla hukassamikatl73 kirjoitti:Oppiko Saab lopulta (ennen konkurssia) laittamaan nuo pultit ruuvilukitteen kanssa kiinni jo tehtaalla?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Jos venakoppaa irrottaavat niin pillit puhtaaksi kopasta.
Saman verran ajetusta jouduin lämmöllä avaamaan.hivenen tuli paineilma läpi ja äkkiseltään tuntu olevan auki,mutta kun vuoron perään tukki reikiä huomasin toisessa karstatulpan.rassi ei edes mennyt läpi.
tästä syystä pullautti pakkasilla öljyä pihalle yläpäästä.
Saman verran ajetusta jouduin lämmöllä avaamaan.hivenen tuli paineilma läpi ja äkkiseltään tuntu olevan auki,mutta kun vuoron perään tukki reikiä huomasin toisessa karstatulpan.rassi ei edes mennyt läpi.
tästä syystä pullautti pakkasilla öljyä pihalle yläpäästä.
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Venakoppaa ei tehdä korjaamolla tähän konkurssiin kun nuoria ja vetreitä miehiä sellasiin hommiin löytyy kyllä Tietysti jos se lämpöä alkaa vaatimaan... Mitähän pillejä rami tarkoittaa? Onko ne siinä kannessa kiinni?rami22 kirjoitti:Jos venakoppaa irrottaavat niin pillit puhtaaksi kopasta.
Saman verran ajetusta jouduin lämmöllä avaamaan.hivenen tuli paineilma läpi ja äkkiseltään tuntu olevan auki,mutta kun vuoron perään tukki reikiä huomasin toisessa karstatulpan.rassi ei edes mennyt läpi.
tästä syystä pullautti pakkasilla öljyä pihalle yläpäästä.
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Kuulin huhun että uudempaakin öljyloukkua voi vaivata tukkoon karstoittuminen. Vaatinee starttimoottorin irroituksen jotta sopii tulemaan pois. Rami tarkoitti pilleillä venttiilikopassa sisällä olevia osia. Tajuat varmasti heti, kun näet ne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Oisikos mahdollista johtua kylmäkäynnistyksessä tuprauttaminen noista tukkoon menneistä pilleistä? Muuten ei savuta tai ole mitään oireita. Jos lohkolämmittimessä on vaikka 15min niin silloin ei tuprauta.
Mitsun turbo on uusittu joskus ja välystä ei tunnu olevan yhtään.
ÖP ja sihti putsattu juuri, ei ollut kovin likainen/tukossa. Samalla vaihdettu öljyloukko päivitettyyn malliin, muuten huohotus olikin jo uusittu.
Mitsun turbo on uusittu joskus ja välystä ei tunnu olevan yhtään.
ÖP ja sihti putsattu juuri, ei ollut kovin likainen/tukossa. Samalla vaihdettu öljyloukko päivitettyyn malliin, muuten huohotus olikin jo uusittu.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Saab 9-5 Aero sportcombi
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Tukokset huohotuksessa on huono juttu ja yleensä seurauksena on öljyvuodot + savutus. Vanhassa Saab- kalustossa sai moottorista savukoneen, kun huohotin jäätyi ja turbo vuosi öljyä suoraan pakoputkeen. Takatulija hävisi peilistä savupilveen... (Tämä oli 99 turbon aikaan.) Nykyisestä femmasta vaihdoin öljyloukun ja kaasuläppäkotelon välisen putken takaiskuineen uuteen. Joku oli liimannut letkukaran sisälle jarruputken pätkän ja takaiskuventtiili oli vieläpä rikki. Olipa taas korjaus ollut sekin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 -06 2.3t, onko huohotinhuolia? Kampiakselin stefa vuotaa
Stefa, o-rengas ja remmi vaihdettu. Hyvä firma kun työtunteja ei tullut kuin pari.
Mä puhalsin hellästi huohotinputkeen ja sieltä kuulu puli puli että kyllä sieltä ilma läpi menee johonkin. Mutta heti venakopan päästä huohotinputken kannattimet on katki, uudella o-renkaalla se roikkuu paremmin paikallaan, mutta aikojen saatossa on näemmä siitä kolosta roiskinut. https://dl.dropboxusercontent.com/u/155 ... 114931.jpg
Mä puhalsin hellästi huohotinputkeen ja sieltä kuulu puli puli että kyllä sieltä ilma läpi menee johonkin. Mutta heti venakopan päästä huohotinputken kannattimet on katki, uudella o-renkaalla se roikkuu paremmin paikallaan, mutta aikojen saatossa on näemmä siitä kolosta roiskinut. https://dl.dropboxusercontent.com/u/155 ... 114931.jpg