DI kasetin vaihto
Re: DI kasetin vaihto
Silikonia ajattelin minäkin mutta en uskaltanut mitään kokeilla kun yksi tuote meni ihan litkuksi kun vähän lämpeni.
Re: DI kasetin vaihto
No joo, mut kun puhutaan sanasta silikooni, niin sillä tarkoitetaan vaikka ja mitä. Silikooni voi olla kovempi kuin rauta, ja juoksevampaa kuin vesi. Eli käytännössä täytyy tietää mömmön tyyppiä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikoni
http://fi.wikipedia.org/wiki/Silikoni
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: DI kasetin vaihto
Niihin DI-kasetin kumitutteihin pitäisi WIS:in mukaan laittaa Krytox-rasvaa, mutta tuo aine on niin kallista, etten minä ainakaan raski sitä tuota varten ostaa. Tulpan kierteisiin taas sopii Molykote 1000-voitelutahna.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
- Paikkakunta: Turku
Re: DI kasetin vaihto
pjv kirjoitti:Liittimen irrotukseen on tosiaan syytä ensimmäisellä kerralla perehtyä ajan kanssa, ettei riko sitä. Bonuksena sen jälkeen osaa irrottaa myös muut samanlaiset liittimet, joita autosta löytyy.
Tulppien vaihtoon piuhaa ei muuten tarvitse irrottaa. Kasetin mahtuu nostamaan paikaltaan ja siirtämään sivuun (edelleen tötterot alaspäin) johdon ollessa kiinni.
Mitäs sitten, kun onnistuin hajottamaan liittimen punaiset "lukitussalvat" liitintä irrottaessani? Lähteekö liitin jollain konstilla vielä irti? Punaiset osat murtuivat todella helposti.
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: DI kasetin vaihto
Lähtee eikä niihin tartte välttämättä edes koskea. Liittimen toisessa reunassa on kolo, johon mahtuu talttapäinen meisseli. Varovasti nitkuttaen ja liittimestä (ei johdoista!) vetäen pitäis aueta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
- Paikkakunta: Turku
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: DI kasetin vaihto
Silikoniöljyä EI PIDÄ laittaa sähköliittimiin tai niiden lähelle, koska silikoniöljy on eriste. Lisäksi se on pirullinen aine, koska se "ryömii" aina takaisin sinne koskettimiin, vaikka sen yrittäisi pestä pois.oju kirjoitti:Silikonia ajattelin minäkin mutta en uskaltanut mitään kokeilla kun yksi tuote meni ihan litkuksi kun vähän lämpeni.
Tästä on omakohtaista kokemusta, kun eräs ruotsalainen puhelinkeskusvalmistaja käytti sitä releiden valmistusprosessissa 70-luvun alussa. Siitä sitten seurasi toimimaton puhelinkeskus, kun eristävä silikoniöljy ryömi ajan kanssa koskettimien väliin ohueksi kalvoksi. Niitä pestiin puhditetulla bensalla ja viilattiin timanttiviiloilla, se kaikki oli vaan tekohengitystä.
Sytkäkasetissa jännitteet on sen verran isot, että sähkö kulkee ohuen eristeen läpi. 12 voltin liittimiin en laita silikoniöljyä, enkä muihinkaan.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: DI kasetin vaihto
Olisi ekan kerran sytytyskasetin vaihto edessä. Se ei yllä kirjoitetun perusteella vaikuta hankalalta, mutta tulpat vissiin pitäisi vaihtaa samalla kanssa, enkä niitäkään ole vielä joutunut itse vaihtamaan ennen tätä.
Millainen avain niihin tarvitaan? Ja muistanko väärin vai oliko kiinnityksessä jotain salatiedettä tyyliin että niitä piti kiristää ensin kiinni ja sitten vielä 3/4 kierrosta Mekkaan päin... tai jotain sen suuntaista?
Kiitos vastauksista!
Millainen avain niihin tarvitaan? Ja muistanko väärin vai oliko kiinnityksessä jotain salatiedettä tyyliin että niitä piti kiristää ensin kiinni ja sitten vielä 3/4 kierrosta Mekkaan päin... tai jotain sen suuntaista?
Kiitos vastauksista!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: DI kasetin vaihto
Sytkäkasetin ruuveihin (torx T30) 11Nm ja tulppiin 28Nm (16mm tulppa-avain) kiristysmomentti. Mekan suunnalla ei ole väliä.
Re: DI kasetin vaihto
Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: DI kasetin vaihto
No tossa on Saabin ohjearvot siltä varalta, että haluaa pistää oikeat momentit. Kyllä käsivaralla kiristeltyjäkin tulppia on tullut nähtyä. Osa on löysällä ja osa on hiton tiukalla.
Re: DI kasetin vaihto
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765003/M ... rinaytollaSaabatti kirjoitti:Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta?
Tosta momenttiavainta ( a la karvalakki) jos jänskättää ilman momentteja kiristellä.
Re: DI kasetin vaihto
Motonetistä sais myös tuollasen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/765016/M ... -14-5-25Nm ..Jzo kirjoitti:http://www.motonet.fi/fi/tuote/765003/M ... rinaytollaSaabatti kirjoitti:Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta?
Tosta momenttiavainta ( a la karvalakki) jos jänskättää ilman momentteja kiristellä.
Olisko tuolla ruuvatut tulpat liian löyhässä ...?
Olis siellä kalliimpiakin mutta kun käsimomenttikin koetaan riittäväksi aika usein .
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Re: DI kasetin vaihto
Pitäisikö tuo hymiö nyt tulkita niin, että homma onnistuu kohtuudella ilman momenttiavaintakin? Sitä nimittäin yritin kysellä.Jzo kirjoitti:http://www.motonet.fi/fi/tuote/765003/M ... rinaytollaSaabatti kirjoitti:Eli ei onnistu ilman momentin ilmaisevaa avainta?
Tosta momenttiavainta ( a la karvalakki) jos jänskättää ilman momentteja kiristellä.
EDIT: Tulikin vastausta ihan yksityisviestillä. Kiitos!
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: DI kasetin vaihto
Siis tarkka mieshän ostaa momenttiavaimen ja tekee jetsulleen.
Itse olen mopoja ja autoja räplännyt vuodesta -91 eikä ole ollut itsellä momenttiavainta.
( sylinterinkannet yms. tarkat komponentit kuten laakereiden kiristyspultit yms. vaatii aina kuitenkin momenttiavaimen vaikka lainaan jostain jos ei itse raaski sijottaa.. )
Yksikään pultti ei silti ole ajossa ikinä auennut itselläni eikä toisaalta jäänyt aukaisemattakaan.
Itse olen vaihtanut kassuja ja tulppia ihan terveellä maalaisjärjellä eikä ole ongelmia ollut.
Ajelin aikanaan VW- Lt:llä 3 vuotta ja vaihtelin itse tuohon öljyt. Sieltä oli jouku nyrveli väätänyt kierteet siten, että sormin sai vain vääntää tyhjennyspropun auki ja takaisin kiinni ( muuten hyppäsi kierteeltä heti yli). Tänä päivänäkin vielä ihmettelen ettei se ikinä auennut ajossa vaikka tuolla tuli yli 200 tkm. rallatettua vuosituhannen vaihteessa kuitenkin.
Tulppien vaihdossa riskinä on se, että jos jää löysälle, niin voipi alkaa suhauttelemaan pakokaasuja tulpanreijästä ---> korjaus kiristä kireämmälle.
Huonompi vaihtoehto on vääntää jengat paskaks tai pahimmillaan tulppa poikki sinne sylinterinkanteen siten, että tulpasta jää näkyviin ainoastaan sileä pinta ylhäältä päin katsottuna---> korjaus ---> pura sylinterinkansi pois ja yritä saada puolikas tulppa sieltä reiästä pois vaikka katkenneen tulpan kierreosan läpi poraamalla ja kierteyttämällä.
Itse olen mopoja ja autoja räplännyt vuodesta -91 eikä ole ollut itsellä momenttiavainta.
( sylinterinkannet yms. tarkat komponentit kuten laakereiden kiristyspultit yms. vaatii aina kuitenkin momenttiavaimen vaikka lainaan jostain jos ei itse raaski sijottaa.. )
Yksikään pultti ei silti ole ajossa ikinä auennut itselläni eikä toisaalta jäänyt aukaisemattakaan.
Itse olen vaihtanut kassuja ja tulppia ihan terveellä maalaisjärjellä eikä ole ongelmia ollut.
Ajelin aikanaan VW- Lt:llä 3 vuotta ja vaihtelin itse tuohon öljyt. Sieltä oli jouku nyrveli väätänyt kierteet siten, että sormin sai vain vääntää tyhjennyspropun auki ja takaisin kiinni ( muuten hyppäsi kierteeltä heti yli). Tänä päivänäkin vielä ihmettelen ettei se ikinä auennut ajossa vaikka tuolla tuli yli 200 tkm. rallatettua vuosituhannen vaihteessa kuitenkin.
Tulppien vaihdossa riskinä on se, että jos jää löysälle, niin voipi alkaa suhauttelemaan pakokaasuja tulpanreijästä ---> korjaus kiristä kireämmälle.
Huonompi vaihtoehto on vääntää jengat paskaks tai pahimmillaan tulppa poikki sinne sylinterinkanteen siten, että tulpasta jää näkyviin ainoastaan sileä pinta ylhäältä päin katsottuna---> korjaus ---> pura sylinterinkansi pois ja yritä saada puolikas tulppa sieltä reiästä pois vaikka katkenneen tulpan kierreosan läpi poraamalla ja kierteyttämällä.