4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
akivimak
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:13

4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja akivimak »

Hei,

Onkohan teillä tullut eteen tällaista pulmaa, että D-vaihteella ajaminen toimii 1-3 vaihteilla ihan normaalisti, mutta nelonen heittää Limppiin ja lukitsee kolmosvaihteen päälle. CE ja gearbox valot tulevat tietysti, kunnes katoavat muutaman startin jälkeen.

3-vaihdeasennolla voi ajella ihan normaalisti vaihteilla 1-3.

Kolmivaihteinen Saab... :)

Edellinen vaihteisto meni romuksi kesken asuntovaunun vedon. Tämä vaihteisto oli bildelsbasenista, oli tässä tilassa heti asennuksen jälkeen, eli halpa hankintahinta hieman kostautui. Onko näissä automaattilaatikossa jotakin softaboksia, joka pitäisi päivittää laatikon vaihdon yhteydessä?

Auto on vm-99, Wagon, 2.3t biopower stage 1

Nimim. Vaihdanko taas laatikon
900 Cabrio 1994 2.0t Stage 3 270hv
Arto Kivimäki, akivimak@gmail.com, Haukipudas
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mitenkähän paljon siellä on vääntöä otettu etanolilla käyttöön ? Herkkä ahdin, vaunu kuormana takana niin tulee rajusti vääntöä jo alakierroksille.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Laitatko D:lle kärriä vedeltäessä?
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Mulla menny noita askeja muutamia tollein rikki. Olen purkannu ja todennu että selvä. 300-500 uus aski ni en ole edes viitsinyt alkaa korjata. Väännöillä rikottuja nuo mun tapauksessa...
9-3.1972
akivimak
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:13

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja akivimak »

Kyllä D-vaihteella arvatenkin tuli vaunua vedettyä tunturista, ja laatikko alkoi luistamaan kunnes luisti läpi asti.

Turbo on mallia mitsu, ja vääntöä on kai 400Nm, JCarlsonin softaus (vuosimalliin -06).

Onko sitten jokin konsti painaviin kuormiin, 3-vaihde sport-asennossa tms ?

Laatikon vaihto on aika kallis operaatio, halvimmalla taitaa selvitä kun käy Tallinnassa.
900 Cabrio 1994 2.0t Stage 3 270hv
Arto Kivimäki, akivimak@gmail.com, Haukipudas
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja JKen »

3 ja normal, löytyy käyttöohjekirjasta
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mitsusta löytyy paineen ja ilmamäärän tuottoa vielä paremmin kun gt17:sta ja sopivasti vanhentuneen immun kanssa ahtopaine voi olla selvästi enemmän kuin toivottu ja vääntö takuulla silloin on liikaa tuollaisella kuormalla ja pahimmillaan vielä turbiinilukko päällä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
akivimak
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:13

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja akivimak »

Onkohan olemassa kestävämpää vaihteistoa? Joskus taisin nähdä vahvan laatikon 8 tonnin hintaan virityskaupassa.
900 Cabrio 1994 2.0t Stage 3 270hv
Arto Kivimäki, akivimak@gmail.com, Haukipudas
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

akivimak kirjoitti:Onkohan olemassa kestävämpää vaihteistoa? Joskus taisin nähdä vahvan laatikon 8 tonnin hintaan virityskaupassa.
Tais olla manuaaliloota. Kyllä tuokin automaatti kestää vetoa kunhan et vedä D:llä vaan laitat vaihteenvalitsen kohtaan 3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niin se lootahan kestää paremmin kun turbiinilukko on päällä.. Turbiini eli momentinmuunnin kertoo momenttia, luisto lisää vaihteiston sisäänmenevältä akselilta löytyvää vääntömomenttia suhteessa moottorin kampiakselilta tulevaan.

Kestää se 4-vaihteinen tuon 400Nm, toki tuo mitä Vesa sanoi pätee eli jos massamittari ei ole kunnossa ja ahtaa liikaa niin vääntöäkin on enemmän. Mutta ei tuo ensimmäinen laatikko tainnut täydessä vedätyksessä hajota vaan siinä kärrynvedossa jossa todennäköisesti vääntö on valtaosan ajasta ollut ihan vakion tasolla. Lämpö ja lika ne automaatit tappaa lähes aina. Liiasta piikkiväännöstä useammin hajoaa ns. "kovia" osia. Turbiinin luisto muuten lisää myös sitä öljyn lämpeämistä.

Tuo nykyinen vika siis johtunee jostain ihan muusta, on ollut laatikon asentamisesta lähtien. Joku sähkövika laatikon sisällä, solenoidi, johtosarja, anturi tmv.

Itsekin olen aikoinaan 4-vaihteista automaattia rankaissut yli 400Nm väännöillä, auto oli 400tkm+ ajettu entinen taksi ja laatikon öljyjä oli vaihdettu. En saanut rikki.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Yx vaihtoehto lock-up solenoidi venttiilipaketissa. Niitä muutamia vaihdettu. Mittaa ohmit laatikon toisesta liittimestä. Solenoidien impedanssi noin 12,5 ohmia.
9-3.1972
akivimak
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:13

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja akivimak »

Joutuu kysymään, että mistähän kautta noita mittauksia pääsee tekemään...? Olisko laittaa valokuvaa ohjeeksi

Ja voiko tuollaisen solenoidin vaihtaa ilman laatikon purkamista?
900 Cabrio 1994 2.0t Stage 3 270hv
Arto Kivimäki, akivimak@gmail.com, Haukipudas
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Wis kertoo. Itsella ei välttis valokuvia mut voin yrittää tänään etsiä. Toki kuva 9-3 mallista.
9-3.1972
akivimak
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:13

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja akivimak »

WIS tosiaan kertoi, että kun 3-4 vaihteelle vaihtaminen ei onnistu, niin kyse voi olla S1-solenoidista. Menen viikon päästä Viroon, koetetaanpa mitata/vaihdattaa solenoidi siellä samalla.

Kävin kerran Aineella Oulussa, ja koeajonkin mukaan kaikki anturit ovat kunnossa, sellaisesta ei siis ole kyse.
900 Cabrio 1994 2.0t Stage 3 270hv
Arto Kivimäki, akivimak@gmail.com, Haukipudas
akivimak
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2009 21:13

Re: 4-vaihteisesta automaatista 4-vaihde kadoksissa

Viesti Kirjoittaja akivimak »

Saab-Anti Tallinnassa vaihtoi vaihteiston - nyt toimii taas hyvin :)
Kuulemma jotakin oli oikeasti rikki laatikon sisällä.
900 Cabrio 1994 2.0t Stage 3 270hv
Arto Kivimäki, akivimak@gmail.com, Haukipudas
Vastaa Viestiin