Femma ei käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Bensapumpulle ääni täältäkin.
Oma aero hyytyi samalla tavalla parkkikselle.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Ok bensapumppu siis.. Ajattelin kyllä vaihtaa muutenkin kun kilometrejä jo takana 258tkm. :roll:

Onko motonetin malli sellainen mikä käy suoraan? Toimiiko etanolin kanssa?
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=501
http://www.motonet.fi/fi/tuote/281723/r ... aab-walbro
Käykö tuo alempi?

Saako aitoa walbro pumppua muualta kuin marmorilta näin viikonloppuna?
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Itse laitoin tuon walbron ja on nyt 30 tkm toiminut hienosti etanolilla.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Nyt testailtu lisää..

Bensapumppu mun mielestä toimii koska kokeilin siitä ruiskutukista missä on se pyöränventtiilin näköinen nippa. Siitä ku venttiilin painaa ja kääntää virrat samalla päälle nii bensa suihkuaa koko konehuoneeseen. Eikö tuolla määrällä pitäisi jo käynnistyä? 8O

Voiko olla käynnistyksen esto päällä tai ruiskusuuttimet kiinni? Tai jotain vastaavaa?
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Vilkkuuko ajoneston ledi, kun autossa on virrat päällä? Helppo kokeilla ja autonhan saa käyntiin ohjekirjan neuvojen mukaan eli START-asennossa painetaan avaimesta takaluukun aukaisunappia.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

t7 ei hörähdäkään jos ajonesto on päällä. Pumppu voi olla vajaatuottoinen eli tukissa on tavaraa muttei riittävällä paineella. Kokeile sillä lisäruokinnalla ensin jos epäröit pumppua vielä ostaa, noilla kilsoilla sen tarina on kyllä nähty
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Mymmeli
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Pe Tammi 10, 2014 14:21

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Mymmeli »

Itsellä oli samat ongelmat pari kuukautta takaperin. Kävin tankkaamassa illasta 98-bensaa etanolin sekaan ja melkein heti auto parkkiin. Aamulla ei sitten startannu. Kunhan auto saatiin melkoisen sirkuksen myötä käyntiin, selvisi lopulta että adaptaatio oli pielessä. Tuo coctailin teko tankkiin ja melkein heti seisomaan, on myrkkyä.

Itse sain eräältä huoltopäälliköltä seuraavat ohjeet , jotka myös toimi.

1.Kuivaa tulpat hyvin, harkitse myös vaihtoa (ehkä kastuneet pilalle pitkään startatessa?)

2. Jos/kun jännite vähissä, starttaa varuilta apuvirran kanssa, paina kevyesti kaasua startatessa.

edit. kiroitusvirhe
MY01 9-5 2.0tA Biopower by J.Carlson
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Nyt ostettu motonetistä pumppu. Kyljessä walbro ja made in usa 6mm lähdöllä. Voiko olla alkuperäinen :lol:

Kohta pääsee vaihtamaan. Laitan infoa kuinka käy.

Niin autolla ajettu siis viikko etanolilla eikä adaptaatio ole sidin mukaan muuttunut sinä aikana...
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Otin vielä tulpat pois ennen pumppu jumppaa niin märäthän nuo ovat.... Herää kysymys että miksi ne on kastuneet.? Tulpanreijästä kun katsoo nii on männän päällä parissa pytyssä etanolia... annan hetken kuivua ja kokeilen taas startata... Neuvoja vielä kaivataan :oops:
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Erppa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 18:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Erppa »

Noniin mystinen käynnistys ongelma ratkaistu :D

Syypää oli rikkinäinen labda-anturi. Tod.näk. sekoittanut edellis ajolla jotain ja aamulla sitten ei enää lähtenyt käyntiin.. Lamda arvot oli kun käyntiin sain tulppien kuivaamisen jälkeen ihan poskellaan -2500 ja välillä +2500 jääden sinne.. Ad85 arvo oli 290 kun ennen oli tuo 649. Nyt akun kengän irroituksen jälkeen ad85 on 659 joka lähellä oikeaa..

Iso Kiitos nim.merk. Hookille Tech2 käytöstä ja avusta koko ongelman ratkomiseen ja Nuggelle lambdan hommaamisesta :D
9-5 2.0t MY03
Biopower stage1
Aero86
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2014 18:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aero86 »

Moi! Hienoa että sait auton kuntoon!

Mulla tuli joku saman tapainen ongelma tänään tankkauksen jälkeen omaan 9-5 Aeroon vaikka auto on vakio ja tankkasin ihan normaalisti 98:ia, ajoin ehkä
pari kilometriä ja auto sammui valoille. Moottori valo syttyi eikä enään lähtenyt käyntiin
vaikka hyvin se yritti/pyöritti, Sid mulla on niin huonossa kunnossa että en näe siitä mitään.. No piti soittaa ja tilata hinaus kun ei ollut muuta mahdollisuutta ja auto vietiin lähimmälle verstaalle kun ei itsellä ole tallia missä värkätä.

Nyt vähän pelottaa mikä sieltä on mennyt ja hinta tietenkin.. :roll:
Kerron tuomion sitten kun tiedän..

P.S Uusi foorumilla, tää on kyllä hyvä sivusto missä on paljon tietoa


Siinä mun :saab: lähdössä http://aijaa.com/oaSb9A
Saab 9-5 Aero 2001
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Kyllähän tuosta pyhästä kolminaisuudesta bensapumppu - sytkäkassu - kampuran asentoanturi liikkeelle varmaan lähdetään jos laakista on kone sammunu. Vikavalon syttyminen vois ehkä sulkea bensapumpun pois, tai sit ei. Kassu on sen reilu 300e ja asentotunnistin vajaan 100e, ja asennus ei näissä kauaa pitäs viedä. Jos kassun vaihtaa niin samalla vaihtuis tulpatkin sitten oikeanlaisiks, ei ainakaan jää sitten niistä kiinni.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Aero86
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2014 18:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aero86 »

Örkinrumilus kirjoitti:Kyllähän tuosta pyhästä kolminaisuudesta bensapumppu - sytkäkassu - kampuran asentoanturi liikkeelle varmaan lähdetään jos laakista on kone sammunu. Vikavalon syttyminen vois ehkä sulkea bensapumpun pois, tai sit ei. Kassu on sen reilu 300e ja asentotunnistin vajaan 100e, ja asennus ei näissä kauaa pitäs viedä. Jos kassun vaihtaa niin samalla vaihtuis tulpatkin sitten oikeanlaisiks, ei ainakaan jää sitten niistä kiinni.
Moro.

Kiitos vastauksesta, Joo laakista se sammu eikä enään lähtenyt käyntiin.
No joo mutta eipä tuo niin pahalta kuulosta..
Saab 9-5 Aero 2001
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Sen verran vielä jatkan että kerta pks:lla asut niin vaikka ilmoa foorumille josko joku foorumilainen käy vikakoodit lukemassa, saa vähän osviittaa ongelmasta.

Bensapumppu, jos siis ei orkkis ole pakko olla, löytyy niinikään vajaalla 100e:lla, tosin vähän joutuu askartelemaan että menee orkkiksen paikalle. Jos pysyy esim. dremel tms. kädessä niin homma onnistuu kyllä. Tunnin - parin asennus.

Sytkäkassu on liitin irti, neljä ruuvia auki ja kassu pois, tulpat vaihtoon ja uus kassu tilalle. Käytetty aika riippuu räikkäkädestä.

Kampuran asentoanturista en osaa sanoa kun kokemusta ei ole, mutta ooppeleiden anturien vaihdossa ei tuntia kauempaa nyrkkipajalla aikaa oo menny.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Aero86
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2014 18:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Femma ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Aero86 »

Okei, no olisi pitänyt ehkä sitten kuitenkin hinata se omaan pihaan..
Kuulostaa siltä että nuo osat olisi voinut ihan itsekkin vaihtaa..

No mutta tietääpä ensi kerraksi.. :)
Saab 9-5 Aero 2001
Vastaa Viestiin