Kolahdus etuvasemmalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Tässä muutamana päivänä ihmetellyt ihmeellistä kolahdusta etuvasemmalta.
Kolahtaa ajaessa sopivasta montusta tai heitosta. Ihan kuin joku löisi vasaralla lattiaan oikean jalanpohjan kohdalle, siihen pyöränkotelon kupeeseen :roll:
Ääni ei ole kuulunut vielä kovinkaan pitkään, eikä kuulu jokaisessa heitossa. Ihan satunnaisesti ilmenee...
Sen kummempaa häiriötä tuosta ei ole, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, että mistä suunnasta seuraava projekti alkaa ;)
Auto on viime syksynä puslitettu uusiksi.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja YoC »

Ei muuta ku auto ylös ja ihmettelemään, vaihtoehtoja kun on aika perkeleesti :)
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Itselläkin samaa vikaa ja kallistuksenvakaajan puslat väljät.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Voiskohan tulla vakaajan puslista?
Just katoin tuota syksyllä tehdyn puslaremontin kuittia, niin eihän noita etupuslia silloin vaihdettukaan! Olivat kuulemma ihan kunnossa vielä syksyllä, niin jätettiin vaihtamatta.

Vaihtoehtojahan tosiaan voi olla vaikka kuinka monia tuon kolahduksen aiheuttajaksi. Ajattelin vaan että kun tuntuu just siinä oikean jalan alla se kolahdus niin selkeästi, niin ehkä helpottaisi kummasti arvailemaan aiheuttajaa ;)
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Pyörä irti ja koiranluusta tukeva ote, klonksuuko?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Omassa oli vakaajatangon puslat syynä kolahdukseen, tungin aluksi fylliä rakoon ja kolahdus poistui. Sitten vaihdatin puslat merkkiliikkeen korjaamolla. :lol:
Sen verran paha homma kotona nurmikolla tehdä. Olisin vaan saanut pultit poikki, kokeilin avata mutta loppu rohkeus vääntää. :oops: Pudottivat kelkkaa alaspäin.

Koiranluita täälläkin ensin epäiltiin ja hommasin ne valmiiksi. Vika oli kumminkin puslissa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

No, voin sanoa että koiranluu ei tällaista kolahdusta saa aikaiseksi, ainakaan tähän mennessä ei koskaan ole tullut vastaan. Ja kun ne koiranluut tuppaavat kolkottamaan koko ajan kun antautuvat...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Ei koiranluu välttämättä saakaan, mutta tosiaan se kallistuksenvakaajan runkokumi hakkaa kyllä meleko perkeleesti jos sopivasti on väljä. Sen diagnostisointi on sitte ihan perseestä ko jos tunkkaat yhen nurkan ylös, ni se kallistuksenvakaaja on sillain vedossa että ei varmasti kolise (rako saattaa näkyä yläpuolella toki). Itellä aikanaan edellisessä sporttialustaisessa oli juuri näin ja se ääni/kolaus oli just ko kytkinjalan kengänpohjaan ois hakattu.

Voihan sielä toki olla muutaki, alatukivarressa on väljälle tilaa monessaki kohtaa ja mäkpeerssoniki osaa kolista.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Apurungon taimmat puslat valmiit?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Vaikuttaa siltä, että mullakin on viirusilmässä kallistuksenvaimentimen puslat lopussa, siis etupäästä. Kolkuttelee pihatietä körötellessä pienissä epätasaisuuksissa, maantiellä ei kuulu renkaiden pauhun yli. Kokeilin sitten pihalla parkissa konepelti auki vähän painella keulaa. Jossain siellä moottorin takana kolahtaa, ihan sama kumpaa etukulmaa painaa. Kolahtaa aika pienellä joustoliikkeellä, parin sentin painallus piisaa. Kilsoja on vasta 91.000 ja tuo on kolkutellut vähän jo aika pitkään. Meneekä nuo vakaajan puslat jo näin vähällä ajolla? Takapään kaikki puslat on jo toki vaihdettu 60 tkm kohdalla, niin miksei sitten etupäästäkin...
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Rexi kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että mullakin on viirusilmässä kallistuksenvaimentimen puslat lopussa, siis etupäästä. Kolkuttelee pihatietä körötellessä pienissä epätasaisuuksissa, maantiellä ei kuulu renkaiden pauhun yli. Kokeilin sitten pihalla parkissa konepelti auki vähän painella keulaa. Jossain siellä moottorin takana kolahtaa, ihan sama kumpaa etukulmaa painaa. Kolahtaa aika pienellä joustoliikkeellä, parin sentin painallus piisaa. Kilsoja on vasta 91.000 ja tuo on kolkutellut vähän jo aika pitkään. Meneekä nuo vakaajan puslat jo näin vähällä ajolla? Takapään kaikki puslat on jo toki vaihdettu 60 tkm kohdalla, niin miksei sitten etupäästäkin...

moottorin tai vaihteiston tukikumi?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja jameli »

toni1976 kirjoitti:No, voin sanoa että koiranluu ei tällaista kolahdusta saa aikaiseksi, ainakaan tähän mennessä ei koskaan ole tullut vastaan. Ja kun ne koiranluut tuppaavat kolkottamaan koko ajan kun antautuvat...
Ei ehkä juuri "tällaista", mutta minulla nimenomaan alle 2v. ikäinen, marmorilla asennettu tarvikeosa (prkl) äänteli aivan käsittämättömästi. Aika helppo syyllinen ja helpohko tarkistaa.
__________________
Harrastus tauolla.
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja sasu »

Mulla koiranluu piti toisinaan ääntä pienissä kuopissa tai hidasteissa hiljaa ajettaessa.

Ei ollut vielä loppuun kulunut, mutta väljä. Eikä ääntänyt kokoaikaisesti, ainoastaan pienissä kuopissa. Vaihdon jälkeen ääni hävisi.
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Niklas9000
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja Niklas9000 »

Mulla apurungon taaimmainen pusla repsikanpuolelta rikki, ja tärisee pohjaan välillä tyhhäkäynnillä, ja vedosta kun höllää kaasun ja painaa uudestan niin pamahtaa..
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Kolahdus etuvasemmalta

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Vähän tutkin tuota omaani, eli rengas irti ja ihmettelyä. Vakaajan puslassa ei ole ainakaan näkyvää välystä, mutta koiranluu vähän klonksuu kun ottaa kiinni ja heiluttelee. Taidanpa vaihtaa ne nyt aluksi, vaikka samalla sitten kun laittelen kesärenkaat.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Vastaa Viestiin