Morjens,
Tuore :saab:isti kaipais neuvoja kuukauden vanhan hankinnan kanssa.
Kylmällä koneella käynnistäessä ei oikeen pyöritä kunnolla (huono akku?) mutta sitten kun käynnistyy niin tavallaan kolahtaa tai yskäsee pari kertaa. Myös jos liian pikaisesti lähtee ainakin pakilla liikkelle niin meinaa olla kengurubensaa, kaasulla korjaantuu sit.
Toinen mikä ärsyttää on sen verta matala tyhjäkäynti, että juristaa vaihde päällä jarrua vasten. Kylmällä koneella myös vähän vapaalla. Voiko tätä säätää vai onko etsittävä imuvuotoa tms. ? Eräs tuttu sanoi että kuuluu automaattiin että juristaa jarrua vasten, mutta mielestäni kuulostaa oudolta.
Etanolilla tapahtuu siis nämä molemmat. Bensalla en ole testannut sen jälkeen kun sain auton tampereelle.
Asiaan liittyen tutkiskelin silmämääräisesti noita alipaineletkuja ja silmään pisti ahtoputken päässä juuri ennen kaasuläppää punainen pikaliitin letkulle(?) tyhjänä. Irrallista letkua en ainakaan nopealla silmäyksellä löytänyt. Kuuluku tämän tälläinen ollakkin?
Kiitän jo etukäteen vastauksista ja pahoittelen huonoa etsi-toiminnon käyttötaitoa, sillä en omiin oireisiini sopivaa vastausta löytänyt.
Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
9³ SC Aero 2.0T M6 XWD eLSD MY09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Ensimmäinen sääntö on se, että alipaineletkuja puristellaan oikein kunnolla, silmämääräinen tarkastelu ei auta mitään.
Jollei niitä ole varmuudella hiljattain vaihdettu, niin kyllä ne kannattaa vaihtaa. Ehkä yksi halvimmista korjauksista, mitä Femmaan voi tehdä. Etsi -toimintoon hakusanaksi vaikka alipaine niin luulisi jotain löytyvän.
Epätasainen käynti heti startin jälkeen on miltei enemmän sääntö kuin poikkeus. Antaa muutaman sekan pöristä ennen liikkeelle lähtöä niin tasaantuu.
Jollei niitä ole varmuudella hiljattain vaihdettu, niin kyllä ne kannattaa vaihtaa. Ehkä yksi halvimmista korjauksista, mitä Femmaan voi tehdä. Etsi -toimintoon hakusanaksi vaikka alipaine niin luulisi jotain löytyvän.
Epätasainen käynti heti startin jälkeen on miltei enemmän sääntö kuin poikkeus. Antaa muutaman sekan pöristä ennen liikkeelle lähtöä niin tasaantuu.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Automaatissa tulpattu, manuaalissa tuohon menee letku.Naekki kirjoitti:Asiaan liittyen tutkiskelin silmämääräisesti noita alipaineletkuja ja silmään pisti ahtoputken päässä juuri ennen kaasuläppää punainen pikaliitin letkulle(?) tyhjänä. Irrallista letkua en ainakaan nopealla silmäyksellä löytänyt. Kuuluku tämän tälläinen ollakkin?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Tuntuu,että tämä kylmäkäynnistys etanolia käytettäessä on aika yleinen ongelma.
Itselleni on neuvottu pitämään ensin virtoja päällä n. 10s ja startata vasta sitten ja tämä on kyllä ainakin omassa saabissa(9-5 aero 01) toiminut.
Itselleni on neuvottu pitämään ensin virtoja päällä n. 10s ja startata vasta sitten ja tämä on kyllä ainakin omassa saabissa(9-5 aero 01) toiminut.
Re: Vs: Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Kiitän näistä neuvoista. Alipaineletkut täytyy tosiaan varmaan vaihtaa. Sain auton lauantaina nosturille ja kolahduksen syytkin löytyi. Vaihteiston vääntötuki oli täysin antautunut ja toinen apurungon taaempi pusla (jos se on oikea sana ) oli myös revennyt. Takaakin löyty kaksi huonoa puslaa . Eli nyt sitten niitä metsästämään.
9³ SC Aero 2.0T M6 XWD eLSD MY09
Re: Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Kyllä nuo meidänkin automaatit köhii kylmänä alkuun. Pitää tovi käyttää paikallaan ennen liikkeellelähtöä kylmänä. Nämä nollakelit on pahimpia jostain syystä.
ps. kun alkaa ottaa hermoon liiaksi, tankataan bensaa. Ryttyily vähenee pitkäksi aikaa, vaikka jo seuraava tankki olisikin E85:ttä.
ps. kun alkaa ottaa hermoon liiaksi, tankataan bensaa. Ryttyily vähenee pitkäksi aikaa, vaikka jo seuraava tankki olisikin E85:ttä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Tyhjäkäynti ja kylmäkäynnistys ongelma
Tuossa mun 2,0t:ssä on pitänyt kaksi kertaa ottaa ECUn sulake (#17) pois hetkeksi, kun ei ole jaksanut käydä tyhjäkäyntiä. Jotenkin sen tyhjäkäynti välillä sekoaa. Ja siis etanolilla olen ajanut vuosia.Naekki kirjoitti: Toinen mikä ärsyttää on sen verta matala tyhjäkäynti. Etanolilla tapahtuu siis nämä molemmat.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 38&start=0
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98