Nakutttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Make300
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 16:39

Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Make300 »

Laitetaan kaikki murheet samaan ketjuun.

1. Ongelma on vm2000 aero, kone pitää ihmeellistä nakutusta, löytyi sopivasti videokin youtubesta, eli kuulostaa tältä.
https://www.youtube.com/watch?v=nMbok-Ib758

2.Lisätään vielä samaan ketjuun pari muuta ongelmaa, moottori syö öljyä vähän liikaa 0,5l /500km, ei kuitenkaan tiputa alle.

3.Kiihdyttäessä suhinaa, ahtovuotoa ei löydy mistää.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Puristuspaine / ohivuotomittaus; saattaa löytyä väljäksi kulahtanut mäntä jostain.
Tai sitten alakerran laakeri, kakkosveivistä todennäköisimmin.

Onko öljypohjaa avattu vielä, tosin nyt se on melko todennäköisesti myöhäistä ja koneremontti tai vaihtokone odottaa.

Edit: tarkista nyt hihnapyörän torxit ekana, se olis se halvin mahdollisuus
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Videossa ainaki kuulostaa venttiilin painimelta ja tekstissäkin sanotaan että kuuluu vain välillä.. laakeri harvemmin on hiljaa enää.

Loppuuko ketjun aloittajalla jos pitää vähän kierroksia 1500 - 2000 hetken aikaa. Tai koneen lämmettyä?
* 9-5 Aero MY03 *
Make300
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 16:39

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Make300 »

Nxi kirjoitti:Videossa ainaki kuulostaa venttiilin painimelta ja tekstissäkin sanotaan että kuuluu vain välillä.. laakeri harvemmin on hiljaa enää.

Loppuuko ketjun aloittajalla jos pitää vähän kierroksia 1500 - 2000 hetken aikaa. Tai koneen lämmettyä?
Ei lopu, ääni kuuluu oli tyhjäkäynti/kierroksilla, ei myöskään merkitystä oli kone lämmin/kylmä.

298tkm mittarissa, ja öljypohja oli tarkoitus avata kesällä, perkele jos nyt on sitte myöhäistä.
Noin 500km sitten tosiaan vaihdettiin öljyt samalla tulpat,miten tulpat voi olla mustat jo 500km ajon jälkeen ?

Pätkii satunnaisesti jos esim paikallaan pitää kierrokset 2000 rpm. Vedot kuitenkin suht hyvin tallella.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

300tkm koneessa, öljyä kuluu litra tonnilla ja oletko siirtynyt myös E85:n käyttäjäksi tai vaihtanut erilaiseen öljylaatuun joka saattaa pestä konetta ?
Silloin kyllä se öpohja olis pitänyt katsoa jo aiemmin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Make300
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 16:39

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Make300 »

vesa67 kirjoitti:300tkm koneessa, öljyä kuluu litra tonnilla ja oletko siirtynyt myös E85:n käyttäjäksi tai vaihtanut erilaiseen öljylaatuun joka saattaa pestä konetta ?
Silloin kyllä se öpohja olis pitänyt katsoa jo aiemmin.
Öljyt samat, mitä ennenkin,viina päivitys on tehty, mutta eipä ole viinalla tullut ajettua.
Öljypohja olisi varmasti avattu aiemmin, mutta auto on suht tuore ostos, olisinko 1000km tällä ajellut, tuo "nakuttaminen" ei kauaa ole kuulunut.

Autoa kuitenkin edelliset omistajat huoltanut säännöllisesti, kansiremppa tehty jossain välissä, jos sillä nyt on mitää tekemistä tämän asian suhteen ?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tosiaan kato ne hihnapyörän torxit jos vaikka olis tuuri pelissä.

Muutoin taitaa olla sitten huonoa tuuria jos kerran huoltohistoria tuntuu hyvältä mutta ei tuo öljynkulutus ole mitenkään hyvän koneen merkki. Ellei sitten ahdin polta sitä öljyä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Make300
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 16:39

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Make300 »

vesa67 kirjoitti:Tosiaan kato ne hihnapyörän torxit jos vaikka olis tuuri pelissä.

Muutoin taitaa olla sitten huonoa tuuria jos kerran huoltohistoria tuntuu hyvältä mutta ei tuo öljynkulutus ole mitenkään hyvän koneen merkki. Ellei sitten ahdin polta sitä öljyä.
Ok, kiitoksia molemmille vastauksista, pitääpä tarkistaa, ahdin on kuiva.
Unohtui vielä mainita että joku aika sitten kun auto valutti alle, niin kampiakselin stefa vaihdettiin myös.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

edelliseltä omistajalta erinomaisesti laskettu hetki autonvaihdolle
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kohtaan 3 ehdotus

Tutki läppäkotelosta lähtevät ohuet alipaineletkut ja niissä olevat takaisiskut. Vuoto vaikuttaa myös usein koneen käyntiin, joka vaikuttaa varmasti myös tulppien väriin.

Nakutus kuullosti minusta siltä että ei saa öljypaineita ylös. Öljypohja auki ja öljysihti tarkastuksen, niin kuin oli jo todettu.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja 3J »

Mites huohotinpäivitys onko tehty ja se valkoinen takaisku venttilikopalta onko ok? Kampiakselin stefan vuotoon liittyen.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Make300
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 16:39

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Make300 »

3J kirjoitti:Mites huohotinpäivitys onko tehty ja se valkoinen takaisku venttilikopalta onko ok? Kampiakselin stefan vuotoon liittyen.
Alipaineletkut on vaihdettu, kertokaa tyhmälle mistä tuon takaisku venttiilin löytää?
Huohotinpäivitys myös tehty.
Muita huoltoja jota tehty ilmanputsari,immu.

Mites kun tuon öljypohjan avaa ja sihdin putsaa, pitääkö avata kohta uudelleen jos tuosta vielä auton saa ja ajaa viinalla ?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jotain mottorinpesu mömmöä kannatta laittaa öljyn sekaan ennen öljypihjan aukaisua niin pesee edes vähän. Etanoli liuottaa sitten varmaankin lisää, tankkia myöten.

Jos uskaltaa riskillä vetäistä, niin softa päivitys ja pari tankkia etanolilla. Sitten moottorinpesu myrkyt kehiin ja pohja alas. Tosin jos nyt no epäilyttää, niin laakista pohja alas ja etanoliin siirtymisen jälkeen vaikka uusiksi...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja 3J »

The Valkoinen Takaisku alimmassa kuvassa alhaalla lähes keskellä.

http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... erkit.html

Jos vuotaa niin uuden saa esim. PCS, marmori, ...

http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 99973.html
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Make300
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Tammi 31, 2014 16:39

Re: Nakutttaa

Viesti Kirjoittaja Make300 »

Nyt tämä menee varsin mielenkiintoiseksi, kokeilin laittaa autoa käyntiin, niin nyt nakutusta ei oikeastaa kuulu yhtää kylmällä koneella, ja edellisen kerran kun laitoin käyntiin nakutti, ottaa tästä nyt selvän.

Auto nyt seisonnassa joten noita hihnapyörän torxeja ei pysty tarkistaa, ja ite kun ei näistä mitää tajua.

Bensa myös hiukan haiskahti, mistä tuota nyt lähteä etsimään ?
Vastaa Viestiin