9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Raser »

kampsa kirjoitti:Itelle kävi just tuollaisesti viime kesänä noin kk viinapäivityksen jälkeen,,

Soittelin sitten PCS:lle ja kyselin vinkkiä asiaan,ja veikkasivat pumpun ja ämpärin
välistä letkua,,eikun ämpäri esille,ja siellähän oli letku puhjennut joka ei viinasta tykännyt.
Eli ennen ensimmäistä tankillista(kaan) E85 polttoaineseosta pitäisi vaihtaa tuo letkunpätkä sellaiseksi joka kestää etanolia? Mistä saa just täsmälleen oikeanlaista letkua tilattua?

Onko saabin muut osat suunniteltu kestämään etanolikäyttöä?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Orkkisosat kestää kaikki etanolia. Hajonneet letkut on aina jälkiasenteisia, kun on asennettu ei-alkuperäinen pumppu huonolla letkulla. Alkuperäinen pumppu sisältää koko ämpärin jossa on käytetty kovaa muoviputkea letkun ja klemmarien sijasta, tämä kestää etanolia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Termos »

Loppuraportti:

Pumppuhan siellä oli leiponut kiinni, surahteli perjantaina ensimmäisissä käynnistysyrityksissä, kunnes hiljeni kokonaan.
Nyt on paikoillaan varalle ostettu samanlainen DW200, mutta luotettavampi pumppu pitäisi löytää. Eka kesti 22 päivää vaille vuoden, kilometrejä abaut 15 000.

Cohlinen letku oli virheettömässä kunnossa ja tiukasti kiinni liitoksissa. Lillunut tankissa saman ajan, kun tuo eka DW200. Suosittelen:

http://www.silikoniletkut.fi/epages/sil ... /SF-075-IT

Mitä mieltä raati on tuollaisesta AEM - pumpusta?

http://shop.mamasan.fi/product/show/338 ... ainepumppu
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Raser »

Termos kirjoitti:
Mitä mieltä raati on tuollaisesta AEM - pumpusta?

http://shop.mamasan.fi/product/show/338 ... ainepumppu
Ebay.de :sta löytyi sama pumppu hieman halvemmalla jos muutama kymppi on merkityksellinen. Tosin saattaa mennä se 1.5 viikkoa postituksessa.

http://tinyurl.com/pe7aqoz

Kestääkö etanolipumppu muuten sitten bensiiniä...?

Pystytkö dokumentoimaan pumpun asennuksen sinne ämpäriin ja miten (mutkalle ym.) polttoaineletkunpätkä tulee. Ja laittamaan pari kuvaa esim. YV:nä antamaani s-postiosoitteeseen?

Eikös noissa asennuksissa joudu aina sitä kauluskumia muokkaamaan muun muassa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Se asennus on jo dokumentoitu.
Löytyy perunan istutusta ng900 ketjusta.

Käytännössä kaikki tollaset wablron näköset viripumput, paitsi pohjastaan leveämmät turbiinipumput, on samoilla mitoilla ja samoja modausohjeita voi soveltaa kaikkiin.

Jos ei ajatellut yli 400hp mennä etanolilla, niin henkon 275lph pumppu on aivan riittävä, hintakin vain n. 80e pelkästään tilattuna.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

kyllä, "flexfuel" -termi tarkoittaa juuri sitä, että autolla voi ajaa usealla eri polttoainelaaduilla, ainoastaan polttoainepumppu pitää vaihtaa tankkiin käytettävän polttoaineen mukaan... :roll:
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Raser »

pvdriver kirjoitti:kyllä, "flexfuel" -termi tarkoittaa juuri sitä, että autolla voi ajaa usealla eri polttoainelaaduilla, ainoastaan polttoainepumppu pitää vaihtaa tankkiin käytettävän polttoaineen mukaan... :roll:
No voi sun Jeesus nyt taas!

Just yritin tuossa aiemmin kysyä että soveltuvatko saabin osat etanoli-käyttöön ja vastaus oli että kyllä?

Nyt pitäisi kuitenkin vaihtaa sittenkin se pumppu polttoainelaadun mukaan? Ihan oikeasti pyydän kauniisti, laittakaa luettelo niistä osista mitkä pitää vaihtaa jos aikoo kokeilla etanolilla ajoa. Siis "bensiini"-pumppu E85 hyväksytyksi. Letkua ei tarttisi, mutta se menee pumpun vaihdossa tietysti rikki ja sen pitää kestää etanolia (mutta kestääkö se bensaa?).

Ja sitten bensiinille tarkoitettu pumppu takaisin kun tankkaa 98E5.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Vs: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Raser kirjoitti:
pvdriver kirjoitti:kyllä, "flexfuel" -termi tarkoittaa juuri sitä, että autolla voi ajaa usealla eri polttoainelaaduilla, ainoastaan polttoainepumppu pitää vaihtaa tankkiin käytettävän polttoaineen mukaan... :roll:
No voi sun Jeesus nyt taas!

Just yritin tuossa aiemmin kysyä että soveltuvatko saabin osat etanoli-käyttöön ja vastaus oli että kyllä?

Nyt pitäisi kuitenkin vaihtaa sittenkin se pumppu polttoainelaadun mukaan? Ihan oikeasti pyydän kauniisti, laittakaa luettelo niistä osista mitkä pitää vaihtaa jos aikoo kokeilla etanolilla ajoa. Siis "bensiini"-pumppu E85 hyväksytyksi. Letkua ei tarttisi, mutta se menee pumpun vaihdossa tietysti rikki ja sen pitää kestää etanolia (mutta kestääkö se bensaa?).

Ja sitten bensiinille tarkoitettu pumppu takaisin kun tankkaa 98E5.
Kyllähän noi kestää... eri asia kuinka kauan

Lähetetty minun GT-I9300 laitteesta Tapatalkilla
#5824
93 B204
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kiukutti tämä epätietoisuus tuosta etanoli-yhteensopivuudesta ja niinpä päätin lähestyä suoraan Saab Ab:tä (Nyköping, Sweden) ja kysyä millainen näkemys heillä on tästä asiasta.

Aluksi kieltäytyivät kommentoimasta etanolipohjaisten polttoaineseosten soveltuvuudesta Saabeihin ja kertoivat ettei yksityishenkilöille anneta teknistä tukea.

Jatkoin kuitenkin sitkeästi kirjeenvaihtoa ja lopulta sainkin asiallisen vastauksen (alla):

Hei,

Saab on valmistanut Saab 9-3 ja 9-5 malleja, jotka on tehtaalla suunniteltu toimimaan E85-polttoaineella tai millä tahansa bensiinin ja E85:n sekoituksella. Näitä malleja on markkinointi BioPower-merkinnällä. E85-polttoaine sisältää jopa 85% etanolia joka on huomattavan voimakas liuotin verrattuna normaaliin bensiiniin tai esimerkiksi bensiiniin joka sisältää 10% etanolia (95E10). Koska E85 on voimakas liuotin, on auton polttoainelinjastoon sekä moottoriin tehty useita muutoksia osien materiaaleissa, jotta osat jotka ovat kosketuksissa polttoaineeseen kestävän tämän vahvemman liuottimen. Saab 9-5 VM2006:ssa näitä eroavia osia on noin 100, lähtien polttoainetankista, polttoaineputkista, polttoainepumpusta ja jatkuen moottorin osiin kuten suuttimiin, sytytystulppiin ja mäntiin. Vaikka auton moottorinohjainyksikön ohjelmiston osalta auto voidaan saada toimimaan E85:lla vaikka sitä ei sille alun perin ole suunniteltu, niin silti Saab ei missään tapauksessa suosittele tämänlaista muutosta, koska niin moni osa ei ole suunniteltu kestämään E85:ttä. Saab ei suosittele auton moottorinohjainyksikön ohjelmointia muuten kuin Saabin hyväksymillä ohjelmistoilla, Saabin ainoa virallinen yhteistyökumppani ohjelmistomuutoksiin on Hirsch Performance AG, jonka tuotteita on saatavilla valtuutettujen Saab-huoltojen kautta. Valtuutettujen huoltoliikkeidemme kautta on saatavilla BioPower-malleihin tarkoitettuja varaosia.


Tätä yo. vastausta voidaan kai pitää jokseenkin pätevänä kannanottona Saabin etanolikestävyydestä. (Teksti on muokkaamaton, lisäsin ainoastaan alleviivauksen.)

Osaluetteloa noista etanolia kestämättömistä osista en saanut. Kovasti kiinnostaisi onko jollain suhteita esimerkiksi viralliseen saabin merkkihuolto-organisaatioon niin, että he pystyisivät onkimaan selville nuo tekniset yksityiskohdat joita yksityishenkilöille ei luovuteta.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikea tuosta poliitisesta diipadaapasta on mitään faktaa löytää. :) Eivät tietenkään suosittele, sehän on päivänselvää. Ei sieltä mitään muuta vastausta olisi tietenkään voinut ajatellakkaan, jos he jotain softia haluavat myydä niin se on vain sellaisia joista heille tulee rahaa.

Tästä asiasta on keskusteltu jo vuosia sitten ja useissa threadeissa, ja todettu laajan käytännön kokemuksen kannalta että mitään oleellisia ongelmia ei ole. Alkuperäiset polttoainelinjat eivät ole hapertuneet (pl. tapaukset joissa tankkiin laitettu jälkikäteen jotain ala-arvoista letkua), polttoainetankit ja paineensäätimet eivät syövy puhki, eikä kellään ole tiettävästi vielä sylinterikannen seetitkään kuluneet loppuun. Perusmoottorissahan ei ole Biopowereissa mitään eroa, ei sen enempää suuttimissa kuin männissäkään. Tulpathan jokainen tietysti vaihtaa jo nyt.

Vakio bensapumppukin kestää etanolia (ei hajoa heti), mutta käyttöikä lyhenee vrt. biopower-pumppu. Biopower-polttoainepumpun hinnalla tosin ostaa aika monta vakiopumppua. Etanolille suunnitellut tarvikepumput kestävät tietenkin myös bensaa, näitäkin saa ihan aftermarket-markkinoilta jo useilta eri valmistajilta.

Ei tämä nyt niin vaikeaa ole. Eri osat voi melkein jokainen katsoa ihan EPC:stä, eiköhän se useimmilta harrastajilta löydy jotka ovat edes jostain perillä. Sieltäkin voi todeta että on esim. OG9-5 Biopower vrt. bensamallin männät ja suuttimet ovat samat, eli tuossa vastauksessa oli joko suoraa valehtelua tai tietämättömyyttä.

Ongelmahan on eniten siinä että sulla on Raser ulosanti niin ärsyttävää ettei sulle viitsi porukka vastata.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja core2 »

Raser kirjoitti:Kiukutti tämä epätietoisuus tuosta etanoli-yhteensopivuudesta ja niinpä päätin lähestyä suoraan Saab Ab:tä (Nyköping, Sweden) ja kysyä millainen näkemys heillä on tästä asiasta.
Saab ei missään tapauksessa suosittele tämänlaista muutosta, koska niin moni osa ei ole suunniteltu kestämään E85:ttä. Saab ei suosittele auton moottorinohjainyksikön ohjelmointia muuten kuin Saabin hyväksymillä ohjelmistoilla, Saabin ainoa virallinen yhteistyökumppani ohjelmistomuutoksiin on Hirsch Performance AG, jonka tuotteita on saatavilla valtuutettujen Saab-huoltojen kautta. Valtuutettujen huoltoliikkeidemme kautta on saatavilla BioPower-malleihin tarkoitettuja varaosia. Tätä yo. vastausta voidaan kai pitää jokseenkin pätevänä kannanottona Saabin etanolikestävyydestä. (Teksti on muokkaamaton, lisäsin ainoastaan alleviivauksen.)
Olis kiva tietää ketä tuon täällä Nyköpingissä on kertonut, sen kumoaa jo tämäkin jossa sanovat, että vain Hirsch ja perfomance olisi saanut tehdä näitä muutoksia. Tosi on se, että saab antoi täyden moottoritakuun myös BSR:n tekemille muutoksille.

Siltä kohtaa vastaus on oikein, että osa laitteistosta on eri aineista valmistettuja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tässä on eräällä läperhepiirissä olevalla femma-aerolla menty etanolilla 50tkm, täysin vakio osilla ja ovat auton alkuperäisiä osia vuodelta 2005. Vakio bensapumpulla, polttoainelinjoilla ym.. Toistaiseksi ei ole ainuttakaan ongelmantynkääkään esiintynyt jotka etanolista, tai etanolimuutoksesta voisi johtua.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja 3J »

Sinänsä tietenkin oletettava vastaus että ei suositella. Sama jos vaikka tietokoneen prosessorissa on varaa ylikellottaa. Monet tekevät niin eikä ongelmia ole. Jos valmistajalta kysytään niin vastauksena on tietenkin ettei sellaista suositella, koska sitä ei ole alun perin siihen suunniteltu.

Mutta nuo selkeät asiavirheet kyllä oudoksuttavat tuossa vastauksessa... Joko tässä on menty siihen että harrastajilla on parempi asiantuntemus tuotteesta kuin valmistajalla? Merkkihuollollehan kävi näin jo ajat sitten.

Ja tuotahan on jauhettu tosiaan jo vuosia ketjussa jos toisessakin, ja jo aikaa sitten todettiin että konvertoituja on jo paljon ja niillä on ajettu pitkään ja pitkälle. Nyt niitä on vielä enemmän ja niillä on ajettu vieläkin pidemmälle. Eikös ne pitäisi olla jo kaikki rikki? Tai ainakin ne ensimmäiset? Polttoainelinjat syöpyneet jne?

Tottakai pitää tiedostaa, että tässä käytetään tuotetta valmistajan määrittelemien speksien ulkopuolisella alueella. Mutta hyvin näyttää toimivan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1439
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja HEV »

...miten voi tulla edes mieleen kysyä tehtaan (tiedotusosaston) virallista kantaa tuollaiseen asiaan, joka kanta on kaikilla (maalaisjärkeä omaavilla) tiedossa jo etukäteen! Kohta tässä keskustellaan Trafin vastauksesta naapurin pojan koodaaman softamuutoksen katsastettavuuteen!!

60000 + 25000km on mennyt ongelmitta ja alkuperäisillä pumpuilla ja ilman bensalla välitankkauksiakin 85:lla - elämässä on joutunut ottamaan isompiakin riskejä.

2002 sai muuten Nordicin softia merkkiliikkeestä (Länsi-Auto) ihan liisariinkin.

huhhuh...
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9-5 sammui ajosta eikä käynnisty

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ei millään pahalla mutta eiköhän ne ole siellä Ruotsin päässäkin "haistaneet" että kun tinkaa tällaisia asioita niin sitkeästi niin laitetaan "vastauskin" kysyjää myöden ... niin ei tule suurempia mokia ... 8O

Niin ja olen ajanut viinaksilla ilman minkäänlaisia ongelmia kohta 90 000 km ja en ole käyttänyt lainkaan Saabin suosittelemaa bensiinin tankkausta (oliko se joka neljäs vai viides tankillinen bensalla).

Siitä huolimatta tai ehkä juuri siitä syystä suuttimet ovat puhtaat ja toimivat edelleen niin kuin pitää samoin on laita muun polttoainejärjestelmän joka on peräisin vuodelta 1998.

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
Vastaa Viestiin