Turbo ja kauhea savutus.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Turbo ja kauhea savutus.
voi olla ,mut saattaapi olla olemattakin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Saabin kevätkampanjassa vaihtoehtoina:
Uusi Mitsun ahdin 595€
Tehdaskorjattu Garretti 495€
Siitä valitsemaan sitten. Taitaapi jäädä Garretit maahantuojan hyllyyn noilla vaihtoehdoilla...
Uusi Mitsun ahdin 595€
Tehdaskorjattu Garretti 495€
Siitä valitsemaan sitten. Taitaapi jäädä Garretit maahantuojan hyllyyn noilla vaihtoehdoilla...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Muistutan että toki sitten Mitsuun tarvitaan muutossarja 129e + suurempi imuputki 109e plus vuosimallikohtaista tilpehööriä (mitä sitten lienevätkään), jos se asennetaan Garrett-moottoriin. Omassa henkilökohtaisessa konkurssissani sillä alkaa nyt olla merkitystä.AZP kirjoitti:Saabin kevätkampanjassa vaihtoehtoina:
Uusi Mitsun ahdin 595€
Tehdaskorjattu Garretti 495€
Siitä valitsemaan sitten. Taitaapi jäädä Garretit maahantuojan hyllyyn noilla vaihtoehdoilla...
Tänään korjaamon mies katsoi että ahdin on sökö, ollut jo asennettaessa. Kaiken lisäksi oli asennettu huolimattomasti, mm. vanhoilla tiivisteillä. Eli myyjäliikkeen toimesta vaihdettu viallisen turbon tilalle purkuautosta otettu viallinen. Onneksi ei ilmeisesti ollut muuta rikkonut mennessään.
Tuliko hyvä? Ei. Suostuuko myyjäliike korvaamaan? Ei. Ajattelinko riitauttaa? Kyllä.
Nyt vaan joutuu sitten aluksi maksamaan kaiken itse, sitten penäämään saatavia liikkeeltä. Kehtasi mulk*u vielä alkaa minulle huutamaan puhelimeen kun ilmoitin ystävällisesti heidän vastuullisuudestaan viallisen turbon laittamisesta myytävään autoon. Kummallakohan olis ollut syytä huutaa... No, mennään sitten vaikeimman kautta. Aha, nyt ollaankin jo off topic.

np: Skoda Octavia 2.0 TDI vm. 2014
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Biltema turbo joka käy garretin tilalle suoraan 435e. Budjetti ratkaisu.
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Tuo vuosimallikohtainen tilpehööri on juurikin se suurempi imuputki, sitä ei kaikkiin malleihin tarvitse vaihtaa. Muutossarjan hankkiminen on ihan oma valinta, itse asensin vanhoilla putkilla ja tuhlasin noin 10 euroa pariin uuteen banjopulttiin. Turbon ja banjojen lisäksi uudet tiivisteet, niin Garrett oli vaihtunut Mitsuun allekirjoituksen kolkissa, eikä tullut juurikaan kalliimmaksi kuin Garretin asentaminen.Anteeni kirjoitti: Muistutan että toki sitten Mitsuun tarvitaan muutossarja 129e + suurempi imuputki 109e plus vuosimallikohtaista tilpehööriä (mitä sitten lienevätkään), jos se asennetaan Garrett-moottoriin.
Mitä tulee ominaisuuksiin Mitsu vs. Garrett, niin en huomannut mitään eroa esim turboviiveessä tai alaväännöissä. Omassani on vieläkin ECUssa Garretille optimoitu stage 1-softa, ja toimii Mitsunkin kanssa kuin junan valot. Suurin syy Mitsun asentamiseen oli se, että periaatteeni on tehdä korjaukset niin että niitä ei tarvitse enää uudelleen tehdä. Uuden Garretin kanssa en olisi luottanut että en joudu turbojumppaan uudelleen saman auton kanssa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbo ja kauhea savutus.
Done!
ISO KIITOS Autohuolto T. Holmbergille huolenpidosta. Saabbi sai lopultakin arvoistaan hoitoa. Tälläkin hoidolla oli hintansa, lähinnä historiassa tapahtuneiden laiminlyöntien sarjan korjaamisen ja tehdastakuu-Garretin hankinnan takia. No, tässä viisastui itsekin aika paljon, nipun neuvoja jatkoa ajatellen ja pari korjauskohdetta lähitulevaisuuden toteutukseen...
ja nyt tietää miltä ehjä Ysifemma tuntuu ajella! 
Opittua:
- Garrett kestää siinä missä Mitsukin, kyse on siitä miten autoa pitää (ja viritysasteesta)
- purkuautosta vaihdettu "alle sata tuhatta ajettu" Garret ei kestä
- vaihda öljyt riittävän tiheään
- pakosarjaa ei tarvitse irrottaa turboahtimen vaihtoa varten
- pakosarjan (ja kaikki muutkin) pinnapultit kannattaa kiristää varoen, vittumaista kaivaa palasia kierteen sisältä, saati tehdä uutta kierrettä lohkoon
- Pakosarjan (tai muutakaan) pinnapulttia ei voi korvata seosmetallisella kierretangolla
- vältä jobbariliikkeitä, etenkin Autoliike Auroraa Vantaalla.
- älä luota jobbariliikkeen "autokorjaamoon" tai mihinkään mitä he ovat autoosi tehneet
- älä luota mihinkään mitä myyjä lupaa, esim. auttaa ongelmatilanteissa, kantaa vastuunsa moottorin toimivuudesta, yms.
- ota yhteys kuluttajaoikeusvirkailijaan, tee reklamaatio, hae hyvitystä, riitauta! Kiusa se on pienikin kiusa.
Kokonaisuudessaan reilu 1600 euroa lähti nyt omasta pussista, katsotaan mitä suosituksia lautakunta antaa myyjän vastuusta... Siitä sitten syssymmällä!
EDIT: Tähän vielä toivottavasti viimeinen lisäys, eli DI-kasetti kyrvähti eilen illalla ja tänä aamuna uuden haku Mekonomenista Tammistosta (309 - 10% klubialennus)... Ja taas kulkee!
ISO KIITOS Autohuolto T. Holmbergille huolenpidosta. Saabbi sai lopultakin arvoistaan hoitoa. Tälläkin hoidolla oli hintansa, lähinnä historiassa tapahtuneiden laiminlyöntien sarjan korjaamisen ja tehdastakuu-Garretin hankinnan takia. No, tässä viisastui itsekin aika paljon, nipun neuvoja jatkoa ajatellen ja pari korjauskohdetta lähitulevaisuuden toteutukseen...


Opittua:
- Garrett kestää siinä missä Mitsukin, kyse on siitä miten autoa pitää (ja viritysasteesta)
- purkuautosta vaihdettu "alle sata tuhatta ajettu" Garret ei kestä
- vaihda öljyt riittävän tiheään
- pakosarjaa ei tarvitse irrottaa turboahtimen vaihtoa varten
- pakosarjan (ja kaikki muutkin) pinnapultit kannattaa kiristää varoen, vittumaista kaivaa palasia kierteen sisältä, saati tehdä uutta kierrettä lohkoon
- Pakosarjan (tai muutakaan) pinnapulttia ei voi korvata seosmetallisella kierretangolla
- vältä jobbariliikkeitä, etenkin Autoliike Auroraa Vantaalla.
- älä luota jobbariliikkeen "autokorjaamoon" tai mihinkään mitä he ovat autoosi tehneet
- älä luota mihinkään mitä myyjä lupaa, esim. auttaa ongelmatilanteissa, kantaa vastuunsa moottorin toimivuudesta, yms.
- ota yhteys kuluttajaoikeusvirkailijaan, tee reklamaatio, hae hyvitystä, riitauta! Kiusa se on pienikin kiusa.
Kokonaisuudessaan reilu 1600 euroa lähti nyt omasta pussista, katsotaan mitä suosituksia lautakunta antaa myyjän vastuusta... Siitä sitten syssymmällä!

EDIT: Tähän vielä toivottavasti viimeinen lisäys, eli DI-kasetti kyrvähti eilen illalla ja tänä aamuna uuden haku Mekonomenista Tammistosta (309 - 10% klubialennus)... Ja taas kulkee!
np: Skoda Octavia 2.0 TDI vm. 2014
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239
Ex: Saab 9-5 Vector Wagon 2.3t A vm. 2004 BioPowered+St1 by Nappe
Jäsen #6239