Femman ruostesuojauksesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Raser kirjoitti:
... ruosteenestokäsittelyjä tekevät ammattilaiset kertoneet, että ne sinkitykset on jotain mikromillejä ohuita kerroksia jotka kuluvat parin vuoden kuluessa pois???
Niinkun sieltä maalin ja teräspellin välistä - vai?? 8O
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Raser »

HEV kirjoitti:
Raser kirjoitti:
... ruosteenestokäsittelyjä tekevät ammattilaiset kertoneet, että ne sinkitykset on jotain mikromillejä ohuita kerroksia jotka kuluvat parin vuoden kuluessa pois???
Niinkun sieltä maalin ja teräspellin välistä - vai?? 8O
Noh, emmie tiiä mistä se sinkki pois kuluu, kun vein pari vuotta sitten vääränmerkkistä autoa ruosteenestokäsittelyyn niin tuli (taas) puheeksi se sinkkikäsittely. Silloin sain luennon siitä että kuulemma on kovin ohut tuo sinkkikerros ja ei se siellä autossa suojaa kuin pari vuotta kun kuluu pois.

Tietysti se voi olla ihan myyntipuheita, mutta toisaalta miksi ihmeessä autoja sitten suojataan ja massataan ollenkaan sadoilla tai lähes tuhannella eurolla kun kevyt suihkaus parinkymmenen euron sinkkisprayta riittäisi?

Googlella löytyy paljon juttua autojen sinkityksestä, lieneekö sitten tarua vai totta.

Joka tapauksessa ajattelin suojauttaa saabbini alustan ammattilaisella. Ruostevaurioiden korjaukset ovat niitä kaikista kalleimpia töitä, pelti on kyllä halpaa, mutta hitsaajat ottavat 75 euroa tunti (2000 vuonna, nyt jo ehkä 100 euroa tunti) ja esim. jossain helmatöissä menee pari päivää (kokemusta on).

Tuulilasissa on jotain juttua (varmaan ihan p*skapuhetta) otsikolla Uusien autojen ruosteenesto retuperällä:

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusien- ... etuperalla
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Nyt kuvat nähneenä voin yhtyä korikorjaajan näkemykseen: lähtökohdat hylälle säilymiselle ja ruosteenkestolle on, alusta täysin virheetön, mutta noiden takalokarien etureunan rakenne muotoilu on jopa melko typerä, kerää muovin ja peloin väliin kaiken kuonan. No, nyt kun se ruostui puhki, sieltä helposti sai myös kotelot massattua.

Luonnollisesti sorateiden ahkera kivirasitus ja auton seisottaminen akseleita myöden kurassa edellyttää alustan suomaanista. Toki mielikuvani -97 auton kanssa voi olla vääristynyt, eivätkä kirjoitukset uusien autojen heikentyneestä laadusta ja suojauksesta aivan tuulesta ole temmattuja... Tuleehan kaikista autoista myöhemmin Ooppeleita, jotka valmistajan muiaan ruostuvat kuin kala.
__________________
Harrastus tauolla.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Minä kyllä olen tässä asiassa Raserin kannalla, jos aiotte pitää autoanne vähänkin pidempään...+2-3v vaikkapa, niin on kyllä syytä huomioida myös femman ruostuneisuus.
Alusta ei niinkään, mutta varsinkin takakaarien etureunat ovat ne ensimmäisinä silmiinpistävät kohdat. Mutta ottakaapas helmamuovit pois niin veikkaan että puolet femman omistajista on sen jälkeen myös Raserin kannalla :wink:
jusahh
"Hölösuu"
Viestit: 1155
Liittynyt: Ti Elo 27, 2013 15:34
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja jusahh »

Hei kaikki, olis pari kysymystä kokeneemmille OG9-5 ruostesuojauksen tasosta:
- Onko femmassa sinkkikori? Kaikki vm? Joissain parempi kuin toisissa?
- Onko takakaarien ruostuminen "tyyppivika", jonka voi estää jos on ruosteeton auto vai ns. pakollinen paha? Miten takakaaret saa pidettyä kunnossa jos on vielä ruosteeton auto? Esim. ulkomaan tuonti tms.
- Mistä johtuu takaluukun ruostuminen? Onko siihen jotain selkeää ennaltaehkäsevää tehtävissä?
- Onko muita ns. "peruspaikkoja" ruosteelle?

OG-femmaan hankinnassa nimittäin tällä hetkellä arveluttaa omien mutujen pohjalta ruosteherkkyys ja kolariturvallisuus suhteessa "nykyautoihin".
EX: 9³SS BioPower
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Oiler »

http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20f%20-07
Ei tuo nyt varsin hyvältä näytä...
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Miten helkutissa 2007-mallinen voi olla tuossa kunnossa! Säilytyspaikkana veikkaan olleen "lämmin talli"? Hieman petyin oman 07 9-3:n kanssa, kun ruostetta löytyi muutamasta paikasta, tuohon on onneksi aika pitkä matka!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kontin ruosteet johtuu farkuissa alalaidassa mek. Maalipinnan rikkoutumisesta. Esim lunta ja jäätä jää väliin kun kontti suljetaan. Valojen välissä oleva paneeli hankaa ajan myötä tärinästä maalipinnan puhki. Tuota voinee estää laittamalla jotkut pehmusteet panelin alle. Kaariin auttaa puhtaanapito ja suojaus. Onkohan noihin jossain vaiheessa tullut parempi ruostesuojaus?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja jameli »

Isukin 2011 vuoden NG-95 kävi tällä viikolla Senotecillä täsmassauksessa (ruosteenpoisto, ääneneristys, ruostesuojaus) n. 1500eur... laskusta n. 300 eur oli ruosteiden korjausta (harjaus ja maalaus) ja 150eur kovavahaus.

Autoa on säilytetty puhtaana (runsaat pesumäärät ja vähän maantiesuola-ajoa) ja lämpimässä ilmastoidussa tallissa. Käyn ensi viikolla kysymässä onko digikuvat tallessa.
__________________
Harrastus tauolla.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Se lämmin talli on vähän niin ja näin...auto ei ehdi kuivua, välillä taas ajetaan. Toisaalta kylmä talli ei ole parempi, ellei ole pakkasta. Kulunut talvi oli hankala, autot oli koko ajan märkiä. Siinä ei auta enään mikään talli, eikä oikein pesukaan.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja jameli »

KN/Lieto kirjoitti:Se lämmin talli on vähän niin ja näin...auto ei ehdi kuivua, välillä taas ajetaan. Toisaalta kylmä talli ei ole parempi, ellei ole pakkasta. Kulunut talvi oli hankala, autot oli koko ajan märkiä. Siinä ei auta enään mikään talli, eikä oikein pesukaan.
En tiedä kuinka kuivaa tarkoitat, mutta kyllä +18 C ja asianmukainen ilmastointi riittää kuivaamiseen kun auto on tallissa klo 17-07 joka yö... Mutta ongelma onkin nimenomaan koloihin kuiva suola. Suola kun ei haihdu veden haihtuessa, se jää kiteinä paikanpäälle ja kun taas kastuu uudelleen ja sama toistuu päivästä toiseen, on pikku kolosissa käytännössä maksimi määrä suolaa ja se yhdistettynä pieneen kosteuteen maksimoi olosuhteet ruostumiselle. Eli olisiko sittenkin parempi että autoa kastumisen jälkeen todella säilyttäisikin pakkasessa ja välttelisi likaisen auton talliin laittoa, varsinkin jos olisi mahdollisuus säilyttää pakkasessa (ja jos nämä talven kelit pysyisivät pakkasella)...
__________________
Harrastus tauolla.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

No en tiedä mikä on viisainta, mutta ei se auton alusta ihan hetkessä tallissa kuivu, joten kyllä väittäisin ruostumisen etenevän. Eri asia, jos auto olisi siellä päivä tolkulla. Toinen juttu on tietysti se, että jos kerran talli on, niin kai sitä on järkevää käyttää. Vanha kunnon katos on hyvä, mutta suojakeleillä autot mätänee suolan ja hiekoitussoran ansiosta kuitenkin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oiler kirjoitti:http://www.senotec.fi/?kuvat/kansio.htm ... %20f%20-07
Ei tuo nyt varsin hyvältä näytä...
Eipä juuri paljoo pahempi mitä meidän femma. Siis ihan pakko on sanoa että ex femman tapauksessa aiempi omistaja oli käyttänyt sen ruostesuojauksessa about 4v iässä ja kyllä se kannatti selvästi. Esim. takalokarit oli ihan ruosteettomat sieltä muovien alta. Tämä nykyinen ei ole käynyt missään suojauksessa ja on kyllä aikalailla yhtä surullista katsottavaa, mitä nuo kuvat. Ikävä kyllä... :roll:

Kun kuvia katsoo tarkkaan, niin sinisen maalin seasta näkyy sitä harmaata väriä, se on sinkkiä ja ruskea on luonnollisesti ruostetta. Kyllä se sinkki siellä hidastaa ruostumista jopa useammalla vuodella. Jos alusta olisikin uutuuttaan suojattu alustamassalla, se olisi ensisijaisesti ottanut kiveniskemiä vastaan, eikä tuo ohut maalikerros sinkin päällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kyllä 9-5:nen hyvin säilyy jos käyttöpaikka on etelessä missä olosuhteet on hyvät ja suolaa ja muuta liukkauden torjuntaa ei tarvita.
Piti oikein kiertää ja katsoa sekä ihmetellä linkin -00 Aeroa Kanarialla joka oli kuin pakasta vedetty liittyen ruosteeseen. Kun kyykin alle niin koko pohja oli täysin puhdas sekä ruosteeton ja kaikki tarrat mm. jousissa... näkyi hyvin.

9-5:sen normi ruostepaikat oli kuin uudet vaikka auto oli 15 vuotta vanha.
Kaikki puskurin kulmat oli kyllä kanaria jälkeä täynnä mutta sehän ei ole auton vika.

Autossa oli kyllä varusteet kohdilla sillä vain penkinlämmpärit puutui :lol:
https://lh5.googleusercontent.com/-nM5O ... 30_002.jpg
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Femman ruostesuojauksesta?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Loksautti leuan kyllä nuo linkin kuvat. -07 femma, jossa on täysin suojaamaton, pinta/upotusmaalattu alusta 8O

Sigun -06 ruotsintuonti - Aerosta on kyllä kaikki dokumentit tallella, enkä niistä kyllä ole huomannut mainintaa, että autolle olisi missään tehty alustan ruostesuojausta.
Tuolta sen pohja näytti pari vuotta sitten (iso kuva):

http://www.saunalahti.fi/~hktava/Aero06/DSCF5080.JPG

Jotenkin tulee mieleen, että linkissä on hiekka-aavikolle tilattu auto, jonka joku rauhanturvaaja tms. on tuonut sohjolan oloihin.

Miten muuten femman pyöränkotelo voi olla noin suojaamaton:
http://www.senotec.fi/public/themes/sen ... 160752.JPG

Haasteen paikka: Löytyykö Saabisteilta toista noin suojaamatonta alustaa?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin