Savutuksesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Tuli hankittua 9-5 2.3t vuosimallilta -97. Ajettua hieman alle 400tkm.
Autoon on vuoden vaihteessa korjattu edellisen omistajan toimesta mm. turbo. Turbon korjauksessa vaihdettiin akseli, tiivisteet ja kaikki mitä korjaussarjaan sisältyy. Turbo oli korjattu tavallisella peruspajalla.

Kuitenkin tilanne on nyt se, että viikonlopun aikana on tullut esiin eräs asia. Eli, päivän ensimmäisen starttauksen yhteydessä pösäyttää ensin pienet siniset savut jonka jälkeen kun alkaa kaasuttamaan, tulee putken täydeltä aivan jumalattomasti sankkaa vaaleaa savua. Savutus lakkaa liikkeelle lähtiessä..

Liekö nyt sitten turbo mennyt? Tuli mieleen että liekö tuollaista turboa edes pystyy kotioloissa/pikkukorjaamolla korjaamaan niin että se kestäisi aikaa, käyttöä ja kilometrejä. Korjauksesta ei siis ole hittojakaan aikaa eikä kilometrejä ole kertynyt juuri mitään.

Vuoden sisään autoon myös tehty täydellinen kansi ja venttiiliremontti sekä kiertoraudan laakerin on myös vaihdettu. Ynnä muuta paljon on myöskin korjattu ja vaihdettu. Venttiilikoneistosta kuuluu ajoittain naputusta joka lienee kuuluvan nostimilta mutta se on asia erikseen.

Jotenka, tässä nyt kysytään viisaammilta tuosta että liekö turbo mennyt ja mitä mietteitä ylipäätään aiheeseen.. Onhan tässä nyt syksyyn saakka aikaa laitella auto kuosiinsa 8)
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Todennäköisimmin mäntien öljyrenkaat jumissa ja/tai kuoleentuneet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Lossi »

jcarlson kirjoitti:Todennäköisimmin mäntien öljyrenkaat jumissa ja/tai kuoleentuneet.
Mutta voiko se aiheuttaa jokaisella kylmäkäynnistyksellä samaa, ja kun ei lämpimällä koneella käynnistäessä ilmene mitään?
Eikö turbo voisi periaatteessa vai toimiiko tehdyt korjaukset ns. kotioloissa?
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kylmäkäynnistyksen savutus on usein männänrenkaista johtuvaa. Lämpimänä katti poistaa savutuksen. Toki se voi olla turbokin, korjaussarjan asentaminen on sinänsä helppoa mutta voi senkin mokata ja monesti GT17 tapauksessa korjaus ei auta vaan oikea ratkaisu olisi ollut vaihtaa ahdin kokonaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Lossi »

jcarlson kirjoitti:Kylmäkäynnistyksen savutus on usein männänrenkaista johtuvaa. Lämpimänä katti poistaa savutuksen. Toki se voi olla turbokin, korjaussarjan asentaminen on sinänsä helppoa mutta voi senkin mokata ja monesti GT17 tapauksessa korjaus ei auta vaan oikea ratkaisu olisi ollut vaihtaa ahdin kokonaan.
Okei.. Tämä savutus tulee kuitenkin kylmäkäynnistyksessä vasta siinä kohtaa kun koneelle alkaa antaa kierroksia. Liikkeellelähdön jälkeen häviää heti. Eli liikkeellä ollessaan ei savutusta. Vain paikallaan kaasuttaessa.
Täytyy alkaa tutkimaan, että onko turbo viallinen..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Männänrenkaat ne on jos kylmä kone savuttaa käynnistyksen jälkeen mutta haaleana tai lämpimänä ei. Kattihan jäähtyy kyllä tunnissa mutta kone pysyy vielä hyvin yli 30 asteisena.
Turbo taas savuttaisi aina jos siinä se syy olisi. Lisäksi öljynkulutus savuttavalla turbolla on selvästi todettavissa mutta kylmänä vuotavat männänrenkaat ei niin helposti, riippuen tietenkin miten pahasti tiiviys on menetetty ja miten huohotinsysteemi pelaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Eli pitää varautua isompaan projektiin..
Sillä ei siis ole mitään merkitystä, että tyhjäkäynnillä ei savuttele mutta kierroksia kun tarjoaa niin sitten lähtee ja niin maan hemmetisti.. Siitä heti liikkeelle kun lähtee niin ei mitään savuttelua alkuunkaan..?

Muistelisin aikanaan kun porukoilla viirusilmä femmasta meni turbo, niin se rojautti kylmäkäynnistyksessä vähän samanlaisia savuja.. Ei muussa kohtaan ollenkaan..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Termos »

vesa67 kirjoitti:Männänrenkaat ne on jos kylmä kone savuttaa käynnistyksen jälkeen mutta haaleana tai lämpimänä ei. Kattihan jäähtyy kyllä tunnissa mutta kone pysyy vielä hyvin yli 30 asteisena.
Jep, nuo oireet on tuossa sigun -98 femmassa. Pitkästä aikaa starttasin itse sitä vuorokauden seisonnan jälkeen, starttimoottori pyöräytti konetta kuin tulpatonta mopoa.

Tärähti välittömästi käyntiin sinisen savun kera, ja heti tuli fiilis, että tässä vehkeessä ei kyllä puristuspaineet ole kohdallaan. En viitsinyt vanhusta kovasti kiusata, mutta alle kilon ahdoilla veti vielä hyvin ilman savutusta.

Menee mietintään, että mitä tuolle tekis. Uusittu jakopää ja puhdas kone, kantsiiko siihen laittaa männät ja laakerit + tilpehöörit :?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Veikkaisin turboa edelleen.ota se imuputki pois ja kokeile pitkittäis välys näät samalla onko imupuoli öljyssä.
turbon asennuksessa on voinut mennä likaa tai liimaa öljypuolle ja on rikkonut turbon.
saanet niitä joskus asennus vaihessa RIKKI.

männän renkaat voi toki olla jumissa mutta pitäs viedä tolkuttomasti öljyä.renkaat menee jumiin kun ajetaan liian pitkään rikkinäisellä ahtimella.yhdestä 9-5 saabista saatiin jumittuneet renkaat kun liotettiin niitä parina päivänä pensalla.tulpanreijistä vain pensaa ja välillä pientä liikutelua.tietysti öljyt oli laskettu pois että pensa pääsi valumaan pois öljypohjasta.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Mulla lopetti savutuksen, kun ajelin 25L ponua tankillisessa. Muutaman tankin jälkeen alku pössäys oli pois.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Venttilikopan sisällä olevat pillit kannattaa putsata ja rassata kunnolla auki. Edesauttavat tukkeutuessaan pölläyttelyä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Henkka poika kirjoitti:Mulla lopetti savutuksen, kun ajelin 25L ponua tankillisessa. Muutaman tankin jälkeen alku pössäys oli pois.
Tätä olen itsekin suunnitellut kokeilla, eipä se ota ellei annakaan.
Savutus alkoi verrattain nopeasti, kun auto siirtyi eläkkeelle ja käyttö on pätkäajoa, toisinaan auto lepää viikkoja käynnistämättä. Mittarissa 275 000 km.

Uusin huotinsysteemi asennettu aikoja sitten, sen kunto pitää tarkistaa. Venakopan pillit tarkistettu viime kesänä ja samalla laitettu orkkis takaisku siihen venakoppa/läppäkotelo - väliin.

Mikähän olisi nätillä ajolla maksimi etanolisuhde tuolle Maptunin Stage 4 - bensasoftalle tykötarpeineen (Mitsu, 3" DP ja 3 bar bensaregu), että auto toimisi normaalisti kesäkeleillä?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Nosta termos bensanpainetta tai vaihda suuttimet niin ei tarvitse
tinkiä viinallakaan tehoista.. :)

Jos se kone kerran oikeasti väljä on niin ei taida polttoaineen vaihto sitä tiivistää :roll:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Todennäköisesti männänrenkaat pikeentyneet, ja kikka kolmosta kannattaa aina koittaa... Joskus käy flaksi, joskus ei...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Savutuksesta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Henkka poika kirjoitti:Todennäköisesti männänrenkaat pikeentyneet, ja kikka kolmosta kannattaa aina koittaa... Joskus käy flaksi, joskus ei...
Juurikin näin.

Auto viettää eläkepäiviään alueella, jossa joutuu tekemään 30 kilometrin mutkan lähimmälle etanolipumpulle, niin en näe mitään hyötyä etanolikonversiolle.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin