Savutuksesta
Savutuksesta
Tuli hankittua 9-5 2.3t vuosimallilta -97. Ajettua hieman alle 400tkm.
Autoon on vuoden vaihteessa korjattu edellisen omistajan toimesta mm. turbo. Turbon korjauksessa vaihdettiin akseli, tiivisteet ja kaikki mitä korjaussarjaan sisältyy. Turbo oli korjattu tavallisella peruspajalla.
Kuitenkin tilanne on nyt se, että viikonlopun aikana on tullut esiin eräs asia. Eli, päivän ensimmäisen starttauksen yhteydessä pösäyttää ensin pienet siniset savut jonka jälkeen kun alkaa kaasuttamaan, tulee putken täydeltä aivan jumalattomasti sankkaa vaaleaa savua. Savutus lakkaa liikkeelle lähtiessä..
Liekö nyt sitten turbo mennyt? Tuli mieleen että liekö tuollaista turboa edes pystyy kotioloissa/pikkukorjaamolla korjaamaan niin että se kestäisi aikaa, käyttöä ja kilometrejä. Korjauksesta ei siis ole hittojakaan aikaa eikä kilometrejä ole kertynyt juuri mitään.
Vuoden sisään autoon myös tehty täydellinen kansi ja venttiiliremontti sekä kiertoraudan laakerin on myös vaihdettu. Ynnä muuta paljon on myöskin korjattu ja vaihdettu. Venttiilikoneistosta kuuluu ajoittain naputusta joka lienee kuuluvan nostimilta mutta se on asia erikseen.
Jotenka, tässä nyt kysytään viisaammilta tuosta että liekö turbo mennyt ja mitä mietteitä ylipäätään aiheeseen.. Onhan tässä nyt syksyyn saakka aikaa laitella auto kuosiinsa
Autoon on vuoden vaihteessa korjattu edellisen omistajan toimesta mm. turbo. Turbon korjauksessa vaihdettiin akseli, tiivisteet ja kaikki mitä korjaussarjaan sisältyy. Turbo oli korjattu tavallisella peruspajalla.
Kuitenkin tilanne on nyt se, että viikonlopun aikana on tullut esiin eräs asia. Eli, päivän ensimmäisen starttauksen yhteydessä pösäyttää ensin pienet siniset savut jonka jälkeen kun alkaa kaasuttamaan, tulee putken täydeltä aivan jumalattomasti sankkaa vaaleaa savua. Savutus lakkaa liikkeelle lähtiessä..
Liekö nyt sitten turbo mennyt? Tuli mieleen että liekö tuollaista turboa edes pystyy kotioloissa/pikkukorjaamolla korjaamaan niin että se kestäisi aikaa, käyttöä ja kilometrejä. Korjauksesta ei siis ole hittojakaan aikaa eikä kilometrejä ole kertynyt juuri mitään.
Vuoden sisään autoon myös tehty täydellinen kansi ja venttiiliremontti sekä kiertoraudan laakerin on myös vaihdettu. Ynnä muuta paljon on myöskin korjattu ja vaihdettu. Venttiilikoneistosta kuuluu ajoittain naputusta joka lienee kuuluvan nostimilta mutta se on asia erikseen.
Jotenka, tässä nyt kysytään viisaammilta tuosta että liekö turbo mennyt ja mitä mietteitä ylipäätään aiheeseen.. Onhan tässä nyt syksyyn saakka aikaa laitella auto kuosiinsa
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Savutuksesta
Todennäköisimmin mäntien öljyrenkaat jumissa ja/tai kuoleentuneet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Savutuksesta
Mutta voiko se aiheuttaa jokaisella kylmäkäynnistyksellä samaa, ja kun ei lämpimällä koneella käynnistäessä ilmene mitään?jcarlson kirjoitti:Todennäköisimmin mäntien öljyrenkaat jumissa ja/tai kuoleentuneet.
Eikö turbo voisi periaatteessa vai toimiiko tehdyt korjaukset ns. kotioloissa?
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Savutuksesta
Kylmäkäynnistyksen savutus on usein männänrenkaista johtuvaa. Lämpimänä katti poistaa savutuksen. Toki se voi olla turbokin, korjaussarjan asentaminen on sinänsä helppoa mutta voi senkin mokata ja monesti GT17 tapauksessa korjaus ei auta vaan oikea ratkaisu olisi ollut vaihtaa ahdin kokonaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Savutuksesta
Okei.. Tämä savutus tulee kuitenkin kylmäkäynnistyksessä vasta siinä kohtaa kun koneelle alkaa antaa kierroksia. Liikkeellelähdön jälkeen häviää heti. Eli liikkeellä ollessaan ei savutusta. Vain paikallaan kaasuttaessa.jcarlson kirjoitti:Kylmäkäynnistyksen savutus on usein männänrenkaista johtuvaa. Lämpimänä katti poistaa savutuksen. Toki se voi olla turbokin, korjaussarjan asentaminen on sinänsä helppoa mutta voi senkin mokata ja monesti GT17 tapauksessa korjaus ei auta vaan oikea ratkaisu olisi ollut vaihtaa ahdin kokonaan.
Täytyy alkaa tutkimaan, että onko turbo viallinen..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Savutuksesta
Männänrenkaat ne on jos kylmä kone savuttaa käynnistyksen jälkeen mutta haaleana tai lämpimänä ei. Kattihan jäähtyy kyllä tunnissa mutta kone pysyy vielä hyvin yli 30 asteisena.
Turbo taas savuttaisi aina jos siinä se syy olisi. Lisäksi öljynkulutus savuttavalla turbolla on selvästi todettavissa mutta kylmänä vuotavat männänrenkaat ei niin helposti, riippuen tietenkin miten pahasti tiiviys on menetetty ja miten huohotinsysteemi pelaa.
Turbo taas savuttaisi aina jos siinä se syy olisi. Lisäksi öljynkulutus savuttavalla turbolla on selvästi todettavissa mutta kylmänä vuotavat männänrenkaat ei niin helposti, riippuen tietenkin miten pahasti tiiviys on menetetty ja miten huohotinsysteemi pelaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Savutuksesta
Eli pitää varautua isompaan projektiin..
Sillä ei siis ole mitään merkitystä, että tyhjäkäynnillä ei savuttele mutta kierroksia kun tarjoaa niin sitten lähtee ja niin maan hemmetisti.. Siitä heti liikkeelle kun lähtee niin ei mitään savuttelua alkuunkaan..?
Muistelisin aikanaan kun porukoilla viirusilmä femmasta meni turbo, niin se rojautti kylmäkäynnistyksessä vähän samanlaisia savuja.. Ei muussa kohtaan ollenkaan..
Sillä ei siis ole mitään merkitystä, että tyhjäkäynnillä ei savuttele mutta kierroksia kun tarjoaa niin sitten lähtee ja niin maan hemmetisti.. Siitä heti liikkeelle kun lähtee niin ei mitään savuttelua alkuunkaan..?
Muistelisin aikanaan kun porukoilla viirusilmä femmasta meni turbo, niin se rojautti kylmäkäynnistyksessä vähän samanlaisia savuja.. Ei muussa kohtaan ollenkaan..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Re: Savutuksesta
Jep, nuo oireet on tuossa sigun -98 femmassa. Pitkästä aikaa starttasin itse sitä vuorokauden seisonnan jälkeen, starttimoottori pyöräytti konetta kuin tulpatonta mopoa.vesa67 kirjoitti:Männänrenkaat ne on jos kylmä kone savuttaa käynnistyksen jälkeen mutta haaleana tai lämpimänä ei. Kattihan jäähtyy kyllä tunnissa mutta kone pysyy vielä hyvin yli 30 asteisena.
Tärähti välittömästi käyntiin sinisen savun kera, ja heti tuli fiilis, että tässä vehkeessä ei kyllä puristuspaineet ole kohdallaan. En viitsinyt vanhusta kovasti kiusata, mutta alle kilon ahdoilla veti vielä hyvin ilman savutusta.
Menee mietintään, että mitä tuolle tekis. Uusittu jakopää ja puhdas kone, kantsiiko siihen laittaa männät ja laakerit + tilpehöörit
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Savutuksesta
Veikkaisin turboa edelleen.ota se imuputki pois ja kokeile pitkittäis välys näät samalla onko imupuoli öljyssä.
turbon asennuksessa on voinut mennä likaa tai liimaa öljypuolle ja on rikkonut turbon.
saanet niitä joskus asennus vaihessa RIKKI.
männän renkaat voi toki olla jumissa mutta pitäs viedä tolkuttomasti öljyä.renkaat menee jumiin kun ajetaan liian pitkään rikkinäisellä ahtimella.yhdestä 9-5 saabista saatiin jumittuneet renkaat kun liotettiin niitä parina päivänä pensalla.tulpanreijistä vain pensaa ja välillä pientä liikutelua.tietysti öljyt oli laskettu pois että pensa pääsi valumaan pois öljypohjasta.
turbon asennuksessa on voinut mennä likaa tai liimaa öljypuolle ja on rikkonut turbon.
saanet niitä joskus asennus vaihessa RIKKI.
männän renkaat voi toki olla jumissa mutta pitäs viedä tolkuttomasti öljyä.renkaat menee jumiin kun ajetaan liian pitkään rikkinäisellä ahtimella.yhdestä 9-5 saabista saatiin jumittuneet renkaat kun liotettiin niitä parina päivänä pensalla.tulpanreijistä vain pensaa ja välillä pientä liikutelua.tietysti öljyt oli laskettu pois että pensa pääsi valumaan pois öljypohjasta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Savutuksesta
Mulla lopetti savutuksen, kun ajelin 25L ponua tankillisessa. Muutaman tankin jälkeen alku pössäys oli pois.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Savutuksesta
Venttilikopan sisällä olevat pillit kannattaa putsata ja rassata kunnolla auki. Edesauttavat tukkeutuessaan pölläyttelyä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Savutuksesta
Tätä olen itsekin suunnitellut kokeilla, eipä se ota ellei annakaan.Henkka poika kirjoitti:Mulla lopetti savutuksen, kun ajelin 25L ponua tankillisessa. Muutaman tankin jälkeen alku pössäys oli pois.
Savutus alkoi verrattain nopeasti, kun auto siirtyi eläkkeelle ja käyttö on pätkäajoa, toisinaan auto lepää viikkoja käynnistämättä. Mittarissa 275 000 km.
Uusin huotinsysteemi asennettu aikoja sitten, sen kunto pitää tarkistaa. Venakopan pillit tarkistettu viime kesänä ja samalla laitettu orkkis takaisku siihen venakoppa/läppäkotelo - väliin.
Mikähän olisi nätillä ajolla maksimi etanolisuhde tuolle Maptunin Stage 4 - bensasoftalle tykötarpeineen (Mitsu, 3" DP ja 3 bar bensaregu), että auto toimisi normaalisti kesäkeleillä?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Savutuksesta
Nosta termos bensanpainetta tai vaihda suuttimet niin ei tarvitse
tinkiä viinallakaan tehoista..
Jos se kone kerran oikeasti väljä on niin ei taida polttoaineen vaihto sitä tiivistää
tinkiä viinallakaan tehoista..
Jos se kone kerran oikeasti väljä on niin ei taida polttoaineen vaihto sitä tiivistää
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Savutuksesta
Todennäköisesti männänrenkaat pikeentyneet, ja kikka kolmosta kannattaa aina koittaa... Joskus käy flaksi, joskus ei...
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Savutuksesta
Juurikin näin.Henkka poika kirjoitti:Todennäköisesti männänrenkaat pikeentyneet, ja kikka kolmosta kannattaa aina koittaa... Joskus käy flaksi, joskus ei...
Auto viettää eläkepäiviään alueella, jossa joutuu tekemään 30 kilometrin mutkan lähimmälle etanolipumpulle, niin en näe mitään hyötyä etanolikonversiolle.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen