Akun kunto / testaus ja lataus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Akku hyytymässä, oli jääny sisävalot päälle ja käynnistyi apuvirralla.

Tämän jälkeen ajelin tunnin korkeille kierroksilla ja akku latautui, nyt starttaa ok.

Koetin ladata akkua, laturin mittarineula osoittaa koko ajan 3A kohtaa, ei nouse siitä.
Auto starttaa kuitenkin ok.

Miten ton akun kunnon voisi helpoiten testata?

Onko Bilteman akut hyviä vaiko Bosch tai jokin muu...?
-*-Elämä on-*-
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

nittifemma kirjoitti:Koetin ladata akkua, laturin mittarineula osoittaa koko ajan 3A kohtaa, ei nouse siitä. Auto starttaa kuitenkin ok.
Minkälaisella laturilla/minkä tehoisella sitä yritit ladata?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Joku perus 12V Einhell ("yksi helvetti") laturi...
-*-Elämä on-*-
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tarjoustalosta hain Bannerin 2 vuoden takuulla hintaan 120 erkkaa. Kai se jotenkin laadukaskin muka on :roll:. Olisko ollut 700 A ja 72 Ah tai jotain sinne päin. Nyt vuosi ikää ja ei oo ainakaan vielä porsinut :lol:.

Laakista jätti vanha, onneksi omaan pihaan. Ei jaksanut alkaa elvyttelemään tai kikkailemaan, muutaman kuukauden lisäaika ei kuitenkaan pelasta uuden hankinnalta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nittifemma kirjoitti:
Miten ton akun kunnon voisi helpoiten testata?
Suosittelen käyntiä akkuliikkeessä. Ainakin täällä Joensuussa toimiva Akkusinkkonen testaa akun ihan ilmatteeksi sellaisella härvelillä, jolla näkee starttausvirran. Sieltä sitten on toki tullut akkujakin ostettua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja jus »

Asiallinen akkuliike Helsingissä Metsälässä Akkupalvelu V. Häkkinen testaa akkusi veloituksetta. http://www.akkupalvelu.fi
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja baasenar »

...tai sitten kaveri, jolla on esim. CTEKin älylaturi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja Numba »

baasenar kirjoitti:...tai sitten kaveri, jolla on esim. CTEKin älylaturi.
Eiku aloittajalla on juurikin oikea laturi. Älylaturit ovat ylläpitolatureita ja lopettavat välttääkseen ylilataamisen. Jos akku kerran on mennyt tyhjäksi saat sen parhaiten täyteen perinteisellä laturilla. Se 3 A osoittaa juurikin, että lataa suht kovaa. Oma laturi taitaa olla max 4 A. Voit huoletta ladata vuorokauden, ja sitten tarkistat paljonko lataa. Jos akku on kunnossa, tuo latausjännite pienenee akun latautuessa. 10h 3 A tekee vasta 30 Ah ja sun akku on vähintään se 60 Ah

Tälläistä oikeaa laturia ei voi jättää lataamaan viikkotolkulla, kuin älylaturien kanssa tehdään.

Jos akun iästä ei ole tietoa, akkuliike on paras paikka tarkistuksentekoon (ja uuden hankintaan) .
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

tavallinen akku on melkein entinen,jos kerrankin pääsee syväpurkautuun,siinä ei paljon lataukset enää auta!
osta esim optiman punainen tai keltainen,samalla voit unohtaa akkuongelmat :).
pelkät ah:t ei kerro akusta paljoakaan,omassa red top(50ah) ja kylmäkäynnistysvirtaa
815ampeeria :).
#2285
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja Numba »

jykä66 kirjoitti:tavallinen akku on melkein entinen,jos kerrankin pääsee syväpurkautuun,siinä ei paljon lataukset enää auta!
Tässä hyvä esimerkki, miksi kannattaa omistaa myös oikeakin akkulaturi. Kas kun se älylaturi ei älyä sitä tyhjää akkua akuksi ollenkaan, ja siksi se ei saa siihen virtaa. Se haistelee ja maistelee, eikä tahdo tehdä virheitä, kun ei nää.

Ei akun purkaminen sitä riko. Asia erikseen on vanhat akut joissa saattaa olla levyjä oikosessa, ja silloin se on entinen.

Aloittajallahan voi hyvinkin olla huono akku, joka vielä ehkä kesän kukkuu. Kuitenkin hän sai akun herätettyä ja nyt se on 'ehkä' vain perusteelista latausta vailla. Itsekkin vaihdan akun heti käynnistymisen vaikeudettua, jos ei pidemmästä latauksesta ole mainittavaa apua.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jep jep....tavallinen akku EI TODELLAKAAN KESTÄ SYVÄPURKAUKSIA,oli sulla millainen akkulaturi tahansa,se ei asiaa muuta miksikään....
se että purkauksen jälkeen ottaa virtaa jonkin verran,ei tarkoita että akku olis kunnossa enää :D .
#2285
Numba
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja Numba »

No, perskeles. Tiuhaanhan ne nuita ohjeita muuttaa, vastahan täs vielä 80-luvulla, niitä akkuja varta vasten purettiin kunnossa pitämiseksi.

Eräskin mies, latasi akkunsa vahingossa väärinpäin, eli teki siitä vääränapaisen. Tilanne korjattiin uudestaan tyhjäksi purkamalla ja lataamalla sitten oikein.
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Täälläkin hyytyi Exide Premium EA770 totaalisesti (5,5 vuotta yhteistyötä).
Kummalista sinänsä, kun hyytyi reippaan 30min ajon jälkeen paikallisen kaupan pihaan.
Asiaa hankaloitti, että kaikki tapahtui lauantaina klo16 jälkeen.
Ei tuntunnut löytyvän apuvirtakaapeleita keltään ja viereinen fixus liike oli kiinni :( .
Jouduin turvautumaan autoliiton tiepalveluun. Rokottivat sievoisen summan rahaa pelkän apuvirran antamisesta (70€)!
Tulille lähti tämän jälkeen hienosti, mutta myöhemmin omalta parkkipaikalta ei lähtenyt käyntiin edes elvytyksellä CTEK MXS 7.0.
Jouduin sitten kävellen ja taksin avustamana hakemaan Motonetistä akun. Tällä kertaa otin hyllystä BOSCH S5 BS5008.
Toivottavasti tämän kanssa yhteistyö sujuu mutkattomasti.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Akun kunto / testaus ja lataus

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Nuo älylaturit haistelevat aina ensimmäisenä jännitteen. Jos akku on alle 7V, niin luultavasti ei edes yritä ladata, koska se ei uskalla luottaa siihen että se on oikea akku tähän lataukseen. Monesti olen korottanut "tyhmällä" laturilla jännittee 10-11V ja sitten vaihdoin "älylaturin". Monessa tapauksessa älylaturi on parempi koska se lataa pienemmällä virralla, kauemmin (joka taas on parempi asia), ja samalla monet älylaturit osaavat sitä pulssilatausta joka taas vähän elvyttää kemiallisesti akkua.

Jos akku ei tahdo latautua, ja siellä on ne "täyttö" tulpat, kannattaa tarkistaa ette akkuvesi on oikealla tasolla, koska jos kuivahtanut, se ei tahdo latautua kunnolla enää. Ja syväpurkaus ei tietääkseni ole hyvä asia juurikin kemiallisen reaktion takia, koska levyt haprastuu tuossa tilanteessa nopeampaa. Tai no, ainakaan kauan niin ei saa tehdä.

Eli nyrkkisääntönä, 1. potkasu "hyvällä" virralla, että alkaa ottamaan hyvin virtaa vastaan ja jännite kohoaa 11 volttiin, jonka jälkeen perään älylaturi ja vuorokausi / kaks lataus.

Jos haluaa hifistellä, tyhjentelee ja latailee parin otteeseen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin