Akun kunto / testaus ja lataus
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Akun kunto / testaus ja lataus
Akku hyytymässä, oli jääny sisävalot päälle ja käynnistyi apuvirralla.
Tämän jälkeen ajelin tunnin korkeille kierroksilla ja akku latautui, nyt starttaa ok.
Koetin ladata akkua, laturin mittarineula osoittaa koko ajan 3A kohtaa, ei nouse siitä.
Auto starttaa kuitenkin ok.
Miten ton akun kunnon voisi helpoiten testata?
Onko Bilteman akut hyviä vaiko Bosch tai jokin muu...?
Tämän jälkeen ajelin tunnin korkeille kierroksilla ja akku latautui, nyt starttaa ok.
Koetin ladata akkua, laturin mittarineula osoittaa koko ajan 3A kohtaa, ei nouse siitä.
Auto starttaa kuitenkin ok.
Miten ton akun kunnon voisi helpoiten testata?
Onko Bilteman akut hyviä vaiko Bosch tai jokin muu...?
-*-Elämä on-*-
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Minkälaisella laturilla/minkä tehoisella sitä yritit ladata?nittifemma kirjoitti:Koetin ladata akkua, laturin mittarineula osoittaa koko ajan 3A kohtaa, ei nouse siitä. Auto starttaa kuitenkin ok.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Joku perus 12V Einhell ("yksi helvetti") laturi...
-*-Elämä on-*-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Tarjoustalosta hain Bannerin 2 vuoden takuulla hintaan 120 erkkaa. Kai se jotenkin laadukaskin muka on
. Olisko ollut 700 A ja 72 Ah tai jotain sinne päin. Nyt vuosi ikää ja ei oo ainakaan vielä porsinut
.
Laakista jätti vanha, onneksi omaan pihaan. Ei jaksanut alkaa elvyttelemään tai kikkailemaan, muutaman kuukauden lisäaika ei kuitenkaan pelasta uuden hankinnalta.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Laakista jätti vanha, onneksi omaan pihaan. Ei jaksanut alkaa elvyttelemään tai kikkailemaan, muutaman kuukauden lisäaika ei kuitenkaan pelasta uuden hankinnalta.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Suosittelen käyntiä akkuliikkeessä. Ainakin täällä Joensuussa toimiva Akkusinkkonen testaa akun ihan ilmatteeksi sellaisella härvelillä, jolla näkee starttausvirran. Sieltä sitten on toki tullut akkujakin ostettua.nittifemma kirjoitti:
Miten ton akun kunnon voisi helpoiten testata?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Asiallinen akkuliike Helsingissä Metsälässä Akkupalvelu V. Häkkinen testaa akkusi veloituksetta. http://www.akkupalvelu.fi
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
...tai sitten kaveri, jolla on esim. CTEKin älylaturi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Eiku aloittajalla on juurikin oikea laturi. Älylaturit ovat ylläpitolatureita ja lopettavat välttääkseen ylilataamisen. Jos akku kerran on mennyt tyhjäksi saat sen parhaiten täyteen perinteisellä laturilla. Se 3 A osoittaa juurikin, että lataa suht kovaa. Oma laturi taitaa olla max 4 A. Voit huoletta ladata vuorokauden, ja sitten tarkistat paljonko lataa. Jos akku on kunnossa, tuo latausjännite pienenee akun latautuessa. 10h 3 A tekee vasta 30 Ah ja sun akku on vähintään se 60 Ahbaasenar kirjoitti:...tai sitten kaveri, jolla on esim. CTEKin älylaturi.
Tälläistä oikeaa laturia ei voi jättää lataamaan viikkotolkulla, kuin älylaturien kanssa tehdään.
Jos akun iästä ei ole tietoa, akkuliike on paras paikka tarkistuksentekoon (ja uuden hankintaan) .
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
tavallinen akku on melkein entinen,jos kerrankin pääsee syväpurkautuun,siinä ei paljon lataukset enää auta!
osta esim optiman punainen tai keltainen,samalla voit unohtaa akkuongelmat
.
pelkät ah:t ei kerro akusta paljoakaan,omassa red top(50ah) ja kylmäkäynnistysvirtaa
815ampeeria
.
osta esim optiman punainen tai keltainen,samalla voit unohtaa akkuongelmat
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
pelkät ah:t ei kerro akusta paljoakaan,omassa red top(50ah) ja kylmäkäynnistysvirtaa
815ampeeria
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
#2285
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Tässä hyvä esimerkki, miksi kannattaa omistaa myös oikeakin akkulaturi. Kas kun se älylaturi ei älyä sitä tyhjää akkua akuksi ollenkaan, ja siksi se ei saa siihen virtaa. Se haistelee ja maistelee, eikä tahdo tehdä virheitä, kun ei nää.jykä66 kirjoitti:tavallinen akku on melkein entinen,jos kerrankin pääsee syväpurkautuun,siinä ei paljon lataukset enää auta!
Ei akun purkaminen sitä riko. Asia erikseen on vanhat akut joissa saattaa olla levyjä oikosessa, ja silloin se on entinen.
Aloittajallahan voi hyvinkin olla huono akku, joka vielä ehkä kesän kukkuu. Kuitenkin hän sai akun herätettyä ja nyt se on 'ehkä' vain perusteelista latausta vailla. Itsekkin vaihdan akun heti käynnistymisen vaikeudettua, jos ei pidemmästä latauksesta ole mainittavaa apua.
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
jep jep....tavallinen akku EI TODELLAKAAN KESTÄ SYVÄPURKAUKSIA,oli sulla millainen akkulaturi tahansa,se ei asiaa muuta miksikään....
se että purkauksen jälkeen ottaa virtaa jonkin verran,ei tarkoita että akku olis kunnossa enää
.
se että purkauksen jälkeen ottaa virtaa jonkin verran,ei tarkoita että akku olis kunnossa enää
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2285
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
No, perskeles. Tiuhaanhan ne nuita ohjeita muuttaa, vastahan täs vielä 80-luvulla, niitä akkuja varta vasten purettiin kunnossa pitämiseksi.
Eräskin mies, latasi akkunsa vahingossa väärinpäin, eli teki siitä vääränapaisen. Tilanne korjattiin uudestaan tyhjäksi purkamalla ja lataamalla sitten oikein.
Eräskin mies, latasi akkunsa vahingossa väärinpäin, eli teki siitä vääränapaisen. Tilanne korjattiin uudestaan tyhjäksi purkamalla ja lataamalla sitten oikein.
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Täälläkin hyytyi Exide Premium EA770 totaalisesti (5,5 vuotta yhteistyötä).
Kummalista sinänsä, kun hyytyi reippaan 30min ajon jälkeen paikallisen kaupan pihaan.
Asiaa hankaloitti, että kaikki tapahtui lauantaina klo16 jälkeen.
Ei tuntunnut löytyvän apuvirtakaapeleita keltään ja viereinen fixus liike oli kiinni
.
Jouduin turvautumaan autoliiton tiepalveluun. Rokottivat sievoisen summan rahaa pelkän apuvirran antamisesta (70€)!
Tulille lähti tämän jälkeen hienosti, mutta myöhemmin omalta parkkipaikalta ei lähtenyt käyntiin edes elvytyksellä CTEK MXS 7.0.
Jouduin sitten kävellen ja taksin avustamana hakemaan Motonetistä akun. Tällä kertaa otin hyllystä BOSCH S5 BS5008.
Toivottavasti tämän kanssa yhteistyö sujuu mutkattomasti.
Kummalista sinänsä, kun hyytyi reippaan 30min ajon jälkeen paikallisen kaupan pihaan.
Asiaa hankaloitti, että kaikki tapahtui lauantaina klo16 jälkeen.
Ei tuntunnut löytyvän apuvirtakaapeleita keltään ja viereinen fixus liike oli kiinni
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Jouduin turvautumaan autoliiton tiepalveluun. Rokottivat sievoisen summan rahaa pelkän apuvirran antamisesta (70€)!
Tulille lähti tämän jälkeen hienosti, mutta myöhemmin omalta parkkipaikalta ei lähtenyt käyntiin edes elvytyksellä CTEK MXS 7.0.
Jouduin sitten kävellen ja taksin avustamana hakemaan Motonetistä akun. Tällä kertaa otin hyllystä BOSCH S5 BS5008.
Toivottavasti tämän kanssa yhteistyö sujuu mutkattomasti.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Akun kunto / testaus ja lataus
Nuo älylaturit haistelevat aina ensimmäisenä jännitteen. Jos akku on alle 7V, niin luultavasti ei edes yritä ladata, koska se ei uskalla luottaa siihen että se on oikea akku tähän lataukseen. Monesti olen korottanut "tyhmällä" laturilla jännittee 10-11V ja sitten vaihdoin "älylaturin". Monessa tapauksessa älylaturi on parempi koska se lataa pienemmällä virralla, kauemmin (joka taas on parempi asia), ja samalla monet älylaturit osaavat sitä pulssilatausta joka taas vähän elvyttää kemiallisesti akkua.
Jos akku ei tahdo latautua, ja siellä on ne "täyttö" tulpat, kannattaa tarkistaa ette akkuvesi on oikealla tasolla, koska jos kuivahtanut, se ei tahdo latautua kunnolla enää. Ja syväpurkaus ei tietääkseni ole hyvä asia juurikin kemiallisen reaktion takia, koska levyt haprastuu tuossa tilanteessa nopeampaa. Tai no, ainakaan kauan niin ei saa tehdä.
Eli nyrkkisääntönä, 1. potkasu "hyvällä" virralla, että alkaa ottamaan hyvin virtaa vastaan ja jännite kohoaa 11 volttiin, jonka jälkeen perään älylaturi ja vuorokausi / kaks lataus.
Jos haluaa hifistellä, tyhjentelee ja latailee parin otteeseen.
Jos akku ei tahdo latautua, ja siellä on ne "täyttö" tulpat, kannattaa tarkistaa ette akkuvesi on oikealla tasolla, koska jos kuivahtanut, se ei tahdo latautua kunnolla enää. Ja syväpurkaus ei tietääkseni ole hyvä asia juurikin kemiallisen reaktion takia, koska levyt haprastuu tuossa tilanteessa nopeampaa. Tai no, ainakaan kauan niin ei saa tehdä.
Eli nyrkkisääntönä, 1. potkasu "hyvällä" virralla, että alkaa ottamaan hyvin virtaa vastaan ja jännite kohoaa 11 volttiin, jonka jälkeen perään älylaturi ja vuorokausi / kaks lataus.
Jos haluaa hifistellä, tyhjentelee ja latailee parin otteeseen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866