AERO sammuu....ja se paukkuuki
AERO sammuu....ja se paukkuuki
Tervens Foorumille!!!! Hommasin tuossa talvella tollaisen automaatti-Aeron, vuotta -01 hän edustaa. Reilut 200000 mittarissa. Pikkasen sitä on laiteltu, viinalla kulkee, vissiin Stage2:lla. Paksumpaa putkea, mäntiä etc. Hiano auto, alusta kuin paremmistakin jenkkikulkineista. Liekö kuuluukin olla tuolla löysän ja letkeän välimaastossa? Mutta vauhtia piisaa ja kulutus jaksaa noilla kw:eilla hämmästyttää. Tai paremminkin sen kulutusnesteen hinta
Ikäväähän se tavallaan sitten on että Maailman Turvalliseempaan Autoon mahtuu tällainen ongelma: eli siis, se SAMMUU kesken ajon. Tai on nyt pariin kertaan sen tehnyt muutaman tuhannen kmn sisään. Ja kun se näin tekee, siinä ei ole OHJAUSTA, ei ole JARRUJA. Jollekin yläkerran hahmolle kiitos ettei TOISTAISEKSI tätä sammumista ole tapahtunut niin että jarruttaakin pitäisi !!!! Mitä ....TTUA!!!!! Olen täs 25 vuotta autoillu ja kuullut muidenkin autoilevan mutta tällaista en vielä ole kuullut/todistanut tapahtuvan!
Täältä vähän tästä tavailin ja joillain muillakin samaa probleemaa ollut? Ja osahan ei varmasti ole enää hengissäkään näistä kertomassa. Eikä ole edes vitsi, tämä. Tossa on toi SID2 käytössä ja ekan sammumisen jälkeen se kertoi yhdestä nErr:stä mutta enpä vielä tuolloin osannut sitä koodia tuosta kaivaa. Ja nyt kun se toinen pysähdys tuli niin eipä se tietty herjannut mistään errorista mitään!!! Näkiskö jollain kehittyneellä masiinalla noi koodit paremmin???
Nytpä kysynkin Teiltä, mistäpäin vika voisi löytyä?
Toinen pienempi onkelma on se pauke, joka kuuluu edestä pääasiassa rattia kääntäessä. Välillä paukahtaa niin että aamulla naapurit ihmettelee!!! Ja samat sanat sopii tähänkin; enpä ole ennen.....
Tossa just joku jostain "kääntölaakeri" ongelmista kirjoitteli, voisiko tämä pauke olla samanmoista? Ihan vähän siinä on sellainen fiilis että siellä joku jousi liikkuisi...Kun se ääni ei ole selkeän terävä, vaan sellainen kumahdus ja ikäänkuin siellä alustassa joku siirtyisi "paikalleen"....
Hassuja vikoja, myönnän. Ja varmaan pajalta löytyisi ratkaisuja mutta ajattelin nyt ensin täältä kysäistä suuntaa moisille jutuille ja ehkäpä niiden korjaamiseenkin.
Kiitos, Ilkka
Ikäväähän se tavallaan sitten on että Maailman Turvalliseempaan Autoon mahtuu tällainen ongelma: eli siis, se SAMMUU kesken ajon. Tai on nyt pariin kertaan sen tehnyt muutaman tuhannen kmn sisään. Ja kun se näin tekee, siinä ei ole OHJAUSTA, ei ole JARRUJA. Jollekin yläkerran hahmolle kiitos ettei TOISTAISEKSI tätä sammumista ole tapahtunut niin että jarruttaakin pitäisi !!!! Mitä ....TTUA!!!!! Olen täs 25 vuotta autoillu ja kuullut muidenkin autoilevan mutta tällaista en vielä ole kuullut/todistanut tapahtuvan!
Täältä vähän tästä tavailin ja joillain muillakin samaa probleemaa ollut? Ja osahan ei varmasti ole enää hengissäkään näistä kertomassa. Eikä ole edes vitsi, tämä. Tossa on toi SID2 käytössä ja ekan sammumisen jälkeen se kertoi yhdestä nErr:stä mutta enpä vielä tuolloin osannut sitä koodia tuosta kaivaa. Ja nyt kun se toinen pysähdys tuli niin eipä se tietty herjannut mistään errorista mitään!!! Näkiskö jollain kehittyneellä masiinalla noi koodit paremmin???
Nytpä kysynkin Teiltä, mistäpäin vika voisi löytyä?
Toinen pienempi onkelma on se pauke, joka kuuluu edestä pääasiassa rattia kääntäessä. Välillä paukahtaa niin että aamulla naapurit ihmettelee!!! Ja samat sanat sopii tähänkin; enpä ole ennen.....
Tossa just joku jostain "kääntölaakeri" ongelmista kirjoitteli, voisiko tämä pauke olla samanmoista? Ihan vähän siinä on sellainen fiilis että siellä joku jousi liikkuisi...Kun se ääni ei ole selkeän terävä, vaan sellainen kumahdus ja ikäänkuin siellä alustassa joku siirtyisi "paikalleen"....
Hassuja vikoja, myönnän. Ja varmaan pajalta löytyisi ratkaisuja mutta ajattelin nyt ensin täältä kysäistä suuntaa moisille jutuille ja ehkäpä niiden korjaamiseenkin.
Kiitos, Ilkka
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Kampiakselin asentoanturi vialta kuulostaa. Toki voi olla bensapumppukin. Suosittelen vaihtamaan bensapumpun, jos sitä ei ole vaihdettu. Kääntölaakeri kannattaa myös vaihtaa. Se tosin ilmenee narinana kääntäessä rattia.
Pitäisi 25vuoden autokokemuksella tietää, että kun moottori sammuu autosta, myös kaikki tehostimet lakkaa toimimasta (ohjaustehostin, jarrutehostin jne). Ohjaus ja jarrut kyllä toimivat vaikka moottorisammuisikin (OG9-5 ei ole rattilukkoa joka voisi mennä päälle), mutta muuttuvat huomattavasti raskaimmaksi.
Pitäisi 25vuoden autokokemuksella tietää, että kun moottori sammuu autosta, myös kaikki tehostimet lakkaa toimimasta (ohjaustehostin, jarrutehostin jne). Ohjaus ja jarrut kyllä toimivat vaikka moottorisammuisikin (OG9-5 ei ole rattilukkoa joka voisi mennä päälle), mutta muuttuvat huomattavasti raskaimmaksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Kovakin pauke viittais johki jumittuneeseen niveleen ja tai tosi väljään puslaan joka sitten rattia kääntäes holahtaa eri asentoon.
Kun se sammuu ajosta niin käynnistyykö kuitenkin heti sen jälkeen uudestaan?
Kun se sammuu ajosta niin käynnistyykö kuitenkin heti sen jälkeen uudestaan?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Kyllä mä päivänkin kokemuksella tiedän miltä tuntuu jarruttaa autoa jossa ei ole sitä tehostusta!!! Tiedätkö sinä, Markkanenn....? Mitäänhän EI tapahdu!!! Tai jos jotain niin ei siitä paljon apua ole kun risteykseen tulee! Eikä se ohjauskaan juuri paljon parempi ole tehostamattomana! Toisen kerran kun Saapi sammui niin siinä oli ERITTÄIN kookas liikenneympyrä edessä jonka kulmaa suoristaen selvitin! Saati että olis ollu joku edessä! Ei ole kiva kokemus. Ihan meinaa hermostua tässä....
Ja joo, auto starttaa heti ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ja tosiaan kokeilin kylmäharjoitellen kääntäen vauhdissa virran pois niin sillon sammuu kaikki valot koetaulussa, tässä yllätyssammumisessa ne jää palamaan ikäänkuin on-asennossa...
Se kampiakselianturivika vois olla osuva, eikös bensapumpun kanssa tää tapahtuma olis toistuvampi tai jotain....
Tacks!
Ja joo, auto starttaa heti ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ja tosiaan kokeilin kylmäharjoitellen kääntäen vauhdissa virran pois niin sillon sammuu kaikki valot koetaulussa, tässä yllätyssammumisessa ne jää palamaan ikäänkuin on-asennossa...
Se kampiakselianturivika vois olla osuva, eikös bensapumpun kanssa tää tapahtuma olis toistuvampi tai jotain....
Tacks!
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Kyllä minun Saabeissa jarrut toimii vaikka moottori ei ole käynnissä. Toki voimaa vaatii ihan eritavalla
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Eiköhän siellä ole vuoto jossain. Tsekkaa bypass tai mahdollisesti jarrutehostin. Missä tilanteessa se sammuu tarkalleen? Vikakoodi tänne foorumille niin joku suomentaa sen. Kohdasta fcod sidissä.
Saab 9-5 Aero -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Katso Sid infosta mitä mAir näyttää moottorin ollessa käyttölämpöinen, tyhjäkäynnillä, vaihde P asennossa ja ilmastointi econ asennossa.
mAir pitäisi pyöriä 140-160 välillä. Jos näyttää matalampia lukemia, vuotaa jostain ilmaa ohi massamittarin. Imuvuoto ja/tai massamittari on sökö.
Ja ne jarrut ja ohjaus tosiaan toimii auton ollessa sammuksissakin, ne vaan vaatii enemmän voimaa. Jarruihinhan jää parin-kolmen painalluksen verran vielä tehostusta.
mAir pitäisi pyöriä 140-160 välillä. Jos näyttää matalampia lukemia, vuotaa jostain ilmaa ohi massamittarin. Imuvuoto ja/tai massamittari on sökö.
Ja ne jarrut ja ohjaus tosiaan toimii auton ollessa sammuksissakin, ne vaan vaatii enemmän voimaa. Jarruihinhan jää parin-kolmen painalluksen verran vielä tehostusta.
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Myös täältä arvaus by pass-venttiilille. Kuuluuko ylimääräistä ääntä, kun kaasupolkimen nostaa kesken kiihdytyksen? Semmonen hassu kurluttava ääni.
Tarkempaan testaukseen ohjeet haulla.
Tarkempaan testaukseen ohjeet haulla.
Jorma ja Aero
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Voin melkeinpä laittaa vasen jalka pantiks että syy auton sammumiseen ei ole bypass venttiili.
Kampiakselinasentotunnistinki on epätodennäköinen koska ne yleensä vaatii jäähdyttelyä ennenku lähtee käymään.
Kampiakselinasentotunnistinki on epätodennäköinen koska ne yleensä vaatii jäähdyttelyä ennenku lähtee käymään.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Omassa autossa ainanni sammuili ku oli passi porsineena. Uusi paikalleen ja taas mennään.
Saab 9-5 Aero -00
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Voisko viallinen virtalukonpohja tehdä tuommosta
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Joo tätähän mä vähän arvelinkin ettei oikein VARMAA vastausta tuu mistään... Mutta kiitos kaikista tähänastisista! Kävinpä tuota taas vähän testailees vastaisen varalle ja piiikkasen pitää ottaa sanoja takas. Se antaa painaa jarrua kerran niin että siellä on vastetta ja sen jälkeen ilmat on ulkona eikä mitään tapahdu. Eli saatan kuitenkin selvitä hengissä seuraavasta kerrastakin Ja kyllä se ohjaus on aikalailla mitääntekemätön ilman tehostusta!
Koodeista kerroinkin että siellä tuli sen ekan kerran jälkeen nErr 1, mutta en silloin vielä osannut tämän SIDin saloja enkä päässyt lukemaan sitä vikakoodia. Tällä eilisellä sammumiskerralla ei sitten tullut mitään nErroria... Pystyykö joku värkki lukemaan ne koodit jostain muistista kun tostahan ne häviää aikas pian?
mAir näytti ihan sitä 160-170....eli ei liene vuotoa missään? Bypass tohon on mielestäni vaihdettu. Voiko ongelma siinä sitten sammuuttaa koko vehkeen? Mitenkäs sen kampurantunnistimen kuntoa pystyy testaan? Vaiko pajalle vaan ja vaihtoon. Ja toivotaan ettei seuraavassa risteyksessä kolahda???!!!
Virtalukkoakin olen yrittänyt r...kuttaa eessuntaasjasivulle eikä siellä tunnu löysiä olevan?
Koodeista kerroinkin että siellä tuli sen ekan kerran jälkeen nErr 1, mutta en silloin vielä osannut tämän SIDin saloja enkä päässyt lukemaan sitä vikakoodia. Tällä eilisellä sammumiskerralla ei sitten tullut mitään nErroria... Pystyykö joku värkki lukemaan ne koodit jostain muistista kun tostahan ne häviää aikas pian?
mAir näytti ihan sitä 160-170....eli ei liene vuotoa missään? Bypass tohon on mielestäni vaihdettu. Voiko ongelma siinä sitten sammuuttaa koko vehkeen? Mitenkäs sen kampurantunnistimen kuntoa pystyy testaan? Vaiko pajalle vaan ja vaihtoon. Ja toivotaan ettei seuraavassa risteyksessä kolahda???!!!
Virtalukkoakin olen yrittänyt r...kuttaa eessuntaasjasivulle eikä siellä tunnu löysiä olevan?
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Virtalukon pohjan vika voi aiheuttaa tommosta sammuilua kesken ajelun.
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Jos virtalukon pohja, niin eikös silloin tuppaa lähteen sähköt kokonaan?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: AERO sammuu....ja se paukkuuki
Kampiakselinasentotunnistimen kuntoa voi totee sillä että katto OpenSIDistä RPM arvoa. Rikkinäinen asentuoanturi kun antaa väärää tai 0 arvoa. Esim käynnistäes pitäisi koneen pyöriä noin 150-200 riippuen akun, startin ja muitten apulaitteiden kunnosta.
Se että sammuu ajosta kesken kaiken viittaa siihen että häviää jokin kolmesta tekijästä. Eli kipinä, bensa tai ilma. Jos asentoanturi antaa 0 arvoks -> hävii kipinä ja bensapumppu pysähtyy.
Onhan noita autoja ilman ohjaus/jarrotehostinta....
Se että sammuu ajosta kesken kaiken viittaa siihen että häviää jokin kolmesta tekijästä. Eli kipinä, bensa tai ilma. Jos asentoanturi antaa 0 arvoks -> hävii kipinä ja bensapumppu pysähtyy.
Onhan noita autoja ilman ohjaus/jarrotehostinta....
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ