NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Tai sitten on nimen omaan vanteesta kiinni ja tekee kaikilla renkailla saman jos on esim. pikkusen sisäreuna lintas vaikka vaan millin-pari..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Jos NE takapään puslat eivät ole syynä, niin miten todetaan onko ne neljä apurungon puslaa kunnossa? Maalaisjärjellä ajatellen voisivat aiheuttaa myös tutinoita. Mm. katsurin mukaan ovat, mutta voiko niin vain todeta kuntoa...?

Noin 140km/h--> kohdalla tärinät häviävät lähes kokonaan, ilmeisesti siksi että tärinän taajuus muuttuu riittävän tiheäksi.

ps. kuuluuko takarenkaan pyörähtää puoli senttiä tyhjää, kun vanteen pultteja kiristää "rannemomenttiin", eli noin +70nm kohdalla kiristäessä antaa vähän tyhjää. Ja otteen irroittaessa palautuu takaisin sen puoli senttiä. Käsijarrun ollessa vedettynä toinen takarengas tekee tuon, toinen ei. Onko normaalia?
9-3 2.0t -01
99 -84
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Vetarin tukilaakerikin aiheuttaa tärinöitä kun alkaa olemaan tiensä päässä ja kuuluu vaimea jurnutus. 2 viikkoa sit itelle vaihdettiin ja loppu jurnutus ja täryytys..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Gudmund kirjoitti:ps. kuuluuko takarenkaan pyörähtää puoli senttiä tyhjää, kun vanteen pultteja kiristää "rannemomenttiin", eli noin +70nm kohdalla kiristäessä antaa vähän tyhjää. Ja otteen irroittaessa palautuu takaisin sen puoli senttiä. Käsijarrun ollessa vedettynä toinen takarengas tekee tuon, toinen ei. Onko normaalia?
Onko tuo kuskin puoli, jolla se tekee noin?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Gudmund
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Elo 08, 2009 11:35
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Gudmund »

Ei ole kuskin puoli, vaan nimenomaan kartturin puoli..
9-3 2.0t -01
99 -84
olliherranen
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Joulu 09, 2013 23:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja olliherranen »

Mistä löytyisi tieto minkä kokoiset puslat menee oman auton kallistuksenvakaajaan taakse? Veikkaisin että 16mm, koska farkku. Ja oliko 17mm vain Aerossa?
--
Ex 9-5 2.3T Vector aut. -06, wagon BioPower+Stage1
Ex 9-5 2.3T Aero aut. -05, sedan BioPower+Stage1
Ex 9000 2.3 CS aut. -96
Ex 9-3 Aero aut. -00
Ex 9-5 2.3T Arc aut. -02, wagon BioPower+StageX
Ex 99 1.85 -72
Ex 90 2.0 -86
Jäsen #6204, jo vuodesta 2013!
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja blair »

Olliherranen,

Omassa sigun femmassa 17mm, kuulemma juuri siksi koska farkku (näin siis alunperin). Vaihdoin tilalle 16mm koska vakaajantanko aika kulunut kumien kohdalta. Kumeissa lukee niiden millikoko, ainakin orggis osassa.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
olliherranen
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Joulu 09, 2013 23:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja olliherranen »

Ajattelin että tönärin kanssa saisi asiasta varmuuden, mutta mittailu ei tietenkään tässä vaiheessa onnistu sen vanhan gummin kohdalta. Pitänee koittaa ryömiä nyt ensin auton alle.

EDIT: 16,7mm kertoi mittanauha. Tästä vois kai päätellä että tanko on 17mm, ja sen kokoiset palat pitäis ostaa. Ellei sitten tosiaan tanko voi olla kulunut gummin kohdalta ja menisikö se 16mm pala muutenkin sinne koska sehän näyttäisi olevan halki jo uutena.
--
Ex 9-5 2.3T Vector aut. -06, wagon BioPower+Stage1
Ex 9-5 2.3T Aero aut. -05, sedan BioPower+Stage1
Ex 9000 2.3 CS aut. -96
Ex 9-3 Aero aut. -00
Ex 9-5 2.3T Arc aut. -02, wagon BioPower+StageX
Ex 99 1.85 -72
Ex 90 2.0 -86
Jäsen #6204, jo vuodesta 2013!
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja blair »

... Lisään vielä, että jos saat Saabin osaa tuohon, niin Opel osa on ihan sama. Itse ostin Metro- Autosta ja kun Saab osaa ei ollut, niin ehdotti itse Opel kumeja tilalle.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mitä vaseliinia ootte ruikkinu pusliin lisätäytteeksi, vai ootteko laittanu mitä vaan sattunu oleen lähettyvillä?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eipä ole tuubi nyt käsillä, mutta jompaa kumpaa pusliin pursotin:

http://motonet.fi/fi/tuote/600105/CRC-MoS2-rasva-400g
http://motonet.fi/fi/tuote/600104/CRC-Y ... rasva-400g

Parempi mikä tahansa, kuin että ei lisärasvaa laisinkaan :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Termos kirjoitti:Eipä ole tuubi nyt käsillä, mutta jompaa kumpaa pusliin pursotin:

http://motonet.fi/fi/tuote/600105/CRC-MoS2-rasva-400g
http://motonet.fi/fi/tuote/600104/CRC-Y ... rasva-400g

Parempi mikä tahansa, kuin että ei lisärasvaa laisinkaan :mrgreen:
Tänks! Keskiviikkona se alkaa thö pusla jumppa, kaikki takapään buslat uusiksi ja samalla vaihtuu sportti mallin vakaajat eteen ja taakse.. :D
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Poy »

Fakiiri kirjoitti:Onko nuo uretaaniset puslat muuttuneet jotenkin , eikös jossain vaiheessa
raportoitu että suuntausta ei saa kohilleen/pysymään kohdallaan noilla pitkittäistukien
uretaanipuslilla ?
Miten on, kannattaako vaihtaa uretaanipuslia?

Viime katsastuksessa huomasivat, että taka-akselin vasemman ylätukivarren ulompi pusla tulossa vaihtokuntoon, niin ajattelin sen nyt vaihdattaa ennen talvea. Talvella peräpää lähtenyt herkästi sivuluisuu käännöksessä, niin varmaan tuosta johtunut.

Kannattaako muut puslat vaihdattaa samalla ~190tkm ajettuun aeroon? Tai toki vaihdan jos kaikki uretaaniset tilaan.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Ylä ja alatukivarsissa on palloniveltyyppiset "puslat" ei ole uretaani versioita olemassa.

Edittiä.. itellä pitkittäisten tukivarsien isot puslat uretaani versiot, helpot asentaa kunhan vanhat saa pois. Eikä mitään eroa mukavuudessa huomaa, paitsi rupes menee auto suoraan :)
Viimeksi muokannut Nxi, Su Syys 21, 2014 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 9-5 Aero MY03 *
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Ite heinäkuus vaihdoin kaikki puslat takapäähän ja siine pitkittäisten tukivarsien etummaisiksi laitoin uretaaniset. En ole kyllä käytössä huomannut mitään eroa, muutakun että todennäkösesti tulee kestämään kauemman kun orggis kuminen.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Vastaa Viestiin