jäähdytysnesteen vaihto
jäähdytysnesteen vaihto
tere
kattelin manuaalista s.190 (vm.2000) nesteen vaihtamisesta ja vaikuttas aika yksinkertaiselta projektilta.
1. tyhjennyshana auki ja paisuntasäiliön korkki pois.
2. nesteet tyhjenee astiaan.
3. tyhjennyshana kiinni
4. uudet nesteen paisuntasäiliöön.
5. moottori lämpimäksi ja nesteen lisäys max merkkiin.
ei vaikuta kovin monimutkaiselta, vaan tekijät kertokoon jos hommaan liittyy jotain muuta.
toi vanha neste on varmaan ongelmajätettä ?
ps. huomasin vaan itsellä, että nestetaso on sen asteikon ihan alareunassa ja edellisesta vaihdosta ei ole tietoa.
kattelin manuaalista s.190 (vm.2000) nesteen vaihtamisesta ja vaikuttas aika yksinkertaiselta projektilta.
1. tyhjennyshana auki ja paisuntasäiliön korkki pois.
2. nesteet tyhjenee astiaan.
3. tyhjennyshana kiinni
4. uudet nesteen paisuntasäiliöön.
5. moottori lämpimäksi ja nesteen lisäys max merkkiin.
ei vaikuta kovin monimutkaiselta, vaan tekijät kertokoon jos hommaan liittyy jotain muuta.
toi vanha neste on varmaan ongelmajätettä ?
ps. huomasin vaan itsellä, että nestetaso on sen asteikon ihan alareunassa ja edellisesta vaihdosta ei ole tietoa.
Re: jäähdytysnesteen vaihto
No eipä siinä muuta, tosiaan vanha neste on ongelmajätettä eikä saa kaataa viemäriin.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Tähän lisäisin jäähdytys/lämmitys järjestelmän puhdistuksen jollain hyväksi koetulla aineella. Esim CRC radiator cleaner niin saa vanhat p***at pois järjestelmästä! On hyvä tehdä jos vanha neste näyttää likaisen samealta ja nesteeksi aina edellisen värinen pakkasnestefoppa kirjoitti:tere
kattelin manuaalista s.190 (vm.2000) nesteen vaihtamisesta ja vaikuttas aika yksinkertaiselta projektilta.
1. tyhjennyshana auki ja paisuntasäiliön korkki pois.
2. nesteet tyhjenee astiaan.
3. tyhjennyshana kiinni
4. uudet nesteen paisuntasäiliöön.
5. moottori lämpimäksi ja nesteen lisäys max merkkiin.
ei vaikuta kovin monimutkaiselta, vaan tekijät kertokoon jos hommaan liittyy jotain muuta.
toi vanha neste on varmaan ongelmajätettä ?
ps. huomasin vaan itsellä, että nestetaso on sen asteikon ihan alareunassa ja edellisesta vaihdosta ei ole tietoa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: jäähdytysnesteen vaihto
elikkä toi puhdistus mönjä valutettas venttiili auki vaan läpi ?
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Lasketaan jäähdytinnesteet pois, lisätään puhdistusaine ja vesi. Käytetään moottori kuumaksi ja katsotaan tietysti välillä että paisarissa on riittävästi nestettä! Voihan tällaisella + kelillä tehdä autolla vaikka 10km lenkin niin jäähdytin ja lämppärin kenno putsaantuisivat tehokkaammin! Lasketaan aineet pois järjestelmästä varoen polttamasta näppejään. Täytetään järjestelmä KUUMALLA vedellä jolla huuhdellaan riittävän monta kertaa.foppa kirjoitti:elikkä toi puhdistus mönjä valutettas venttiili auki vaan läpi ?
Lopuksi täytetään laadukkaalla vesi/ pakkasneste sekoituksella 50%/50% seossuhteella ja kokonaistilavuus on muistaakseni 7,5 litraa.
Näyttääpä vaikealta mutta ei se sellainen kummiskaan ole ja kannattaa tehdä koska näin säilytetään kennojen puhtaus ja toimintavarmuus!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: jäähdytysnesteen vaihto
aivan. osaatteko sanoa mistä johtuu kun se nesteen taso on siinä alamerkissä...kuulus varmaan olla ylämerkissä ?
ei ole mielestäni laskenut muutamaan kuukauteen kun on auto ollu.
ei ole mielestäni laskenut muutamaan kuukauteen kun on auto ollu.
Re: jäähdytysnesteen vaihto
aa...okei !
eli välttämättä ei olekkaan mitään vikaa, jos kylmänä pitää olla alamerkissä.
seuraan tilannetta ja vaihtelen nesteet kun kelit vähän lämpenee.
eli välttämättä ei olekkaan mitään vikaa, jos kylmänä pitää olla alamerkissä.
seuraan tilannetta ja vaihtelen nesteet kun kelit vähän lämpenee.
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Mielenkiintoista. Itse olen myös ihmetellyt omassani, että onpas tyhjä pytty, pinta nippanappa alarajalla. Mitä mahtaa tapahtua, jos pytyn täyttää siihen ylempään merkkiin, puskeeko ajossa ylimääräiset liemet ulos jostain?9-5T kirjoitti:http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... si_082.jpgfoppa kirjoitti:aivan. osaatteko sanoa mistä johtuu kun se nesteen taso on siinä alamerkissä...kuulus varmaan olla ylämerkissä ?
ei ole mielestäni laskenut muutamaan kuukauteen kun on auto ollu.
Käsittääkseni säiliössä ei ole ylämerkkiä vaan ylemmällä viivalla lukee teksti joka viittaa pystyviivan alapäähän eli neste on kylmänä oltava alamaisessa viivassa.
Elämä ilman SAABIA on.........., no, ei ainakaan elämää!
9-5 wagon 2.0t 2005
9-5 wagon 2.0t 2005
Re: jäähdytysnesteen vaihto
tuo ois kyllä mielenkiintoista tietää...onhan se vähän kummallista kun on tollanen asteikko
yleensä kai tuollaiset purnukat laitetaan "täyteen"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Missä tämä "hana" sijaitsee? Kiirus olis!
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 64
- Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Löytyi jo! Muille etsiville. Löytyy kuskinpuoleisesta päädystä syyläriä autonalta.
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Hemmetti tätäkin hommaa! Nostin auton ylös ja otin sen pohjan muovisuojan pois, mutta siihen se ilo loppuikin.. Onko jotain hyvää niksiä miten sen vihreän venttiilin syylärin kulmasta saa oikeasti auki?? Siihen saa yläkautta yhden sormen ja alakautta toisen, mutta ei riittänyt voimaa tutin avaamiseen! Jostain luin, että sen pitäisi kääntyä 1/4 kierrosta vastapäivään ja sitten vetämällä pois. Mutta kun en saa sitä liikahtamaan milliäkään, eikä sinne oikein mitään pihtejä/tonkejakaan mahdu. Isolla talttapäämeisselillä sain alakautta kammettua samalla kun yksi sormi väänsi yläkautta, mutta kun ei niin ei!!
Ja varmistetaan nyt vielä, että kai se siis kääntyy kuskin paikalta katsottuna vastapäivään?
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ja varmistetaan nyt vielä, että kai se siis kääntyy kuskin paikalta katsottuna vastapäivään?
9-5 2,3t Wagon `06
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: jäähdytysnesteen vaihto
Juu vastapäivään pyörättämällä samalla ulos vetäen. En nyt muista mimmosia pihtejä olen apuna käyttänyt, jotain kuitenkin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: jäähdytysnesteen vaihto
akku helvettiin ja pelikaanipihdeillä yläkautta!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179