alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Bensapumpun banjo vuoto ja korjattiin + uusi suodatin, niin taas rötää välillä kun 2 vaihteella vedättää. Kaipa se uusi sytkäkassu pitäisi pikkuhiljaa hommata, kun siihen Alan kallistua. Bensapumppukin vielä orkkis, ja ajettu 187tkm. Amul pysyy +-500, välillä näyttää 600. 2.3. Aero 02- nordicin steg 3.
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
itellä kans varmaa sytkä-kasetti menossa ku sillon tällön vedossa pätkii ja välillä vaikkei pätkiskään nii kovassa vedossa tai vedon jälkeen vilkuttaa moottorin vikavaloa ja antaa koodin 4864 eli p1300 = sytytyskatkoksia jokaisessa sylinterissä -01 aero 690cc ev14, walbro ja nappen ohjelma. mulla kyllä amul parhaimmillaan sillontällön 1500, tankkauksen jälkeen pysyy nollassa jonkun aikaa mut sit nousee millon mihinki 0 - 1600 välillä. evap ja mankkuvena poistettu.
NG 9-5
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Kannattaa muuten se Nordicin softa ottaa sieltä purkista pois asappina.
Muuten joku päivä saattaa odottaa ikävä yllätys ja mäntä sulaa/halkeaa...
Muuten joku päivä saattaa odottaa ikävä yllätys ja mäntä sulaa/halkeaa...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Oikeastaan kaikki viat on mainittu tuossa lainauksessa. Vaihtoon sekä pumppu että softa.Niklas9000 kirjoitti:Bensapumppukin vielä orkkis, ja ajettu 187tkm. Amul pysyy +-500, välillä näyttää 600. 2.3. Aero 02- nordicin steg 3.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
ko. herralle on asiasta sanottu jo aikoja sitten monesti asiasta, eikä taida jääräpäisyyttään uskoa että nordicin softat on kuraa. Eiköhän siellä ole vahinkoa jo tapahtunut (männät täynnä mikrohalkeemia) niin antaa mennä vaan tuolla paska softalla...Coltti kirjoitti:Kannattaa muuten se Nordicin softa ottaa sieltä purkista pois asappina.
Muuten joku päivä saattaa odottaa ikävä yllätys ja mäntä sulaa/halkeaa...
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Meinasin avata uuden topicin, mutta lainaan nyt tätä kun aihetta sivuaa.
Vaihdoin viime torstaina kaikki pienet alipaineletkut silikoniletkuun. Samassa yhteydessä oli akku irti, kun putsailin ympäristön maadoitus yms. liitokset. Tämän jälkeen testi ja sopeutuslenkille lähtiessä ilmaantui uusi vaiva: isommille ahdoille mennessä nykimään ja rötäämään niin että pakko höllätä kaasua, MIFIä myös tullut joitakin noissa yhteyksissä.
Vaihdoin perjantaina tulpat ja nelospytyn kärki näytti tältä
https://www.dropbox.com/s/qkl5ttu60q0io ... .29.03.jpg
Kärki siis sulanut. Mistähän moinen? Ensimmäisenä tulisi mieleen sytyskasetti (alkuperäinen todennäköisesti) tai tukkeutunut suutin kun laihalle on nähtävästi menny. Endoskoopilla yritin katsoa männän lakea enkä siinä ainakaan vaurioita äkkiseltään nähnyt. Tulppien vaihdon jälkeen sama vaiva jatkuu edelleen.
Kärry siis -01 220tkm ajettu Aero AT stage1, etanolia tankissa ja jcarlsonin muovaama softa. PA-pumppu vaihdettu noin 20tkm sitten (walbro) ja pa-suodatin viinaan siirtymisen yhteydessä ehkä 60tkm sitten.
Vaihdoin viime torstaina kaikki pienet alipaineletkut silikoniletkuun. Samassa yhteydessä oli akku irti, kun putsailin ympäristön maadoitus yms. liitokset. Tämän jälkeen testi ja sopeutuslenkille lähtiessä ilmaantui uusi vaiva: isommille ahdoille mennessä nykimään ja rötäämään niin että pakko höllätä kaasua, MIFIä myös tullut joitakin noissa yhteyksissä.
Vaihdoin perjantaina tulpat ja nelospytyn kärki näytti tältä
https://www.dropbox.com/s/qkl5ttu60q0io ... .29.03.jpg
Kärki siis sulanut. Mistähän moinen? Ensimmäisenä tulisi mieleen sytyskasetti (alkuperäinen todennäköisesti) tai tukkeutunut suutin kun laihalle on nähtävästi menny. Endoskoopilla yritin katsoa männän lakea enkä siinä ainakaan vaurioita äkkiseltään nähnyt. Tulppien vaihdon jälkeen sama vaiva jatkuu edelleen.
Kärry siis -01 220tkm ajettu Aero AT stage1, etanolia tankissa ja jcarlsonin muovaama softa. PA-pumppu vaihdettu noin 20tkm sitten (walbro) ja pa-suodatin viinaan siirtymisen yhteydessä ehkä 60tkm sitten.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Pakari kirjoitti:Oikeastaan kaikki viat on mainittu tuossa lainauksessa. Vaihtoon sekä pumppu että softa.Niklas9000 kirjoitti:Bensapumppukin vielä orkkis, ja ajettu 187tkm. Amul pysyy +-500, välillä näyttää 600. 2.3. Aero 02- nordicin steg 3.
Amul kuuluu liikkua ja +-1000 on vielä ihan toleransseissa eikä siitä tarvii speksailla vikaa.
Jos Amul sit ampuu tappiin (+-2500[25%]) niin voi jo huolestua...
Toi softa sit eri juttu...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Juu, tottakai se vaihtelee, mutta tuo yli 500 on kyllä jo vähän liikaa.. Mulle on softan tekijän puolelta sanottu että +/-500 on raja jonka jälkeen aletaan etsimään vikaa.
Mulla on Amul -150 ja 150 välillä, usemmiten hyvin lähellä nollaa pyöritään.
Kun Amul oli n.+500 niin vaihdettiin bensapumppu kun alkoi vilkutella CE-valoa huipputehon alueella..
Mulla on Amul -150 ja 150 välillä, usemmiten hyvin lähellä nollaa pyöritään.
Kun Amul oli n.+500 niin vaihdettiin bensapumppu kun alkoi vilkutella CE-valoa huipputehon alueella..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Nii, onhan se vähä eri juttu kun alkaa CE valo välkyy (Missfire...)
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Millä tota amulia katottu, jos on nordicin softa, jossa ei ole opensid päällä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Sen näkee vaikkapa Tech2:lla. Varmaan näkyy myös muillakin testereillä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Tuosta nordicista, jos muutama auto on sillä mäntänsä hajottanut, niin se NYT voi olla monien eritekijöiden summa. Vaihdetaan kun keritään. Bensapumpusta,sytkäkassusta tyhjkäynnille, sinne 800 tuntumiin jos painaa kytkimen vauhdista pohjaan? En muista laskiko mulla auton ostaessa, mutta nykyään jää 1000, harvoin johonkin 1200, ja heti pysähtyessä kyllä sinne 800-850. Immu antaa ihan oikeita tietoja. Onko ollut ulkomaalaisella foorumilla paskapuhetta, että sjön jälkeen kun ottaa sytkäkassun irti, niin pitäisi pystyä koskemaan puoliin ettei käsi pala? Kyllä NE mulla on ainenkin helvetin kuumat.. Näin joku diagnosoi rikkinäistä kassua. 3 sylinterin suutin naputtaa eikä Ole ajolla auennut, voihan sekin vaikuttaa... Näkeekö tech2 suuttimien virtaukset auton ollessä käynnissä?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
"muutama"...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
ennen syksyä kyselee uutta konetta sit nordicin kanssa,varsinkin jos monottaa
riittävästi .
ihme jos nordicin pojat avannu sid infon .
miks edes kyselee täällä,jos kaiken jo tietää
riittävästi .
ihme jos nordicin pojat avannu sid infon .
miks edes kyselee täällä,jos kaiken jo tietää
#2285
Re: alkoi taas rötäämään satunnaisesti.
Kaikille tässäkin topicissa ongelmistaan kertoville todennäköisin korjaustoimenpide on uuden ilmamassamittarin asennus.
Misfiret ja moottorin vikavalon vilkkuminen on ihan oikeasti tutkimisen arvoinen asia ja suurin yksittäinen syypää on tuo immu joka vanhetessaan kertoo ilmamäärän eculle pienemmäksi kuin se todellisuudessa on, joka johtaa liialliseen hapen määrään open-loopissa täyskaasukiihdytyksissä. Mikäli immu mittaa ilman määrän oikein 200-400 mg/c alueella niin Amul pysyy niin oikeana kuin softapohjaan muuten on yritetty kalibroida.
On hyvä ymmärtää ja erottaa tilanteet joissa lambdamittauksella korjataan seosta vaikka ilmamassa mitataan väärin tai järjestelmässä on ilmavuoto, siitä että lambdaa ei voida käyttää seoksen mittaamiseen vaan joudutaan luottamaan ilmamassamittarin kertomaan koneeseen menevän ilman määrään. Ilman näiden järjestelmätilanteiden ymmärrystä on turha vängätä ainakaan faktapohjalta.
Etanolilla laihan seoksen missfire on vaarattomamampi ja ilmenee rötäämisenä. Bensalla mennään softan sorkkimisasteesta riippuen jo vaarallisimmille vesille, rötääminen voikin sisältää myös aitoa nakutusta ja t7 männät ja männänrenkaat todellakin eivät siitä pidä.
Nordicin softaan kun viitataan niin kyse on havainnoista heidän tekemistään karttamuutoksista siten että softa ei anna ilmamassapyynneistä periksi vaikka nakutusvaroituksia satelee järjestelmältä. Tämä nostaa riskiä päätyä todelliseen nakutustilanteeseen.
Mikäli uudella immulla misfiret edelleen jatkuvat ja varsinkin E85:lla, kannattaa syytä etsiä polttoaineen syöttöjärjestelmästä. E85:sta kun joudutaan pumppaamaan litramääräisesti enemmän kuin bensaa, riippuen virityksen tasosta.
Tietenkin sytytysjärjestelmän häiriöt, ie. tulpat ja sytytyskasetti ovat mahdollisia syypäitä mutta loogisesti testaamalla aloitetaan ilmamäärän mittauksen virheen eliminoinnista.
Misfiret ja moottorin vikavalon vilkkuminen on ihan oikeasti tutkimisen arvoinen asia ja suurin yksittäinen syypää on tuo immu joka vanhetessaan kertoo ilmamäärän eculle pienemmäksi kuin se todellisuudessa on, joka johtaa liialliseen hapen määrään open-loopissa täyskaasukiihdytyksissä. Mikäli immu mittaa ilman määrän oikein 200-400 mg/c alueella niin Amul pysyy niin oikeana kuin softapohjaan muuten on yritetty kalibroida.
On hyvä ymmärtää ja erottaa tilanteet joissa lambdamittauksella korjataan seosta vaikka ilmamassa mitataan väärin tai järjestelmässä on ilmavuoto, siitä että lambdaa ei voida käyttää seoksen mittaamiseen vaan joudutaan luottamaan ilmamassamittarin kertomaan koneeseen menevän ilman määrään. Ilman näiden järjestelmätilanteiden ymmärrystä on turha vängätä ainakaan faktapohjalta.
Etanolilla laihan seoksen missfire on vaarattomamampi ja ilmenee rötäämisenä. Bensalla mennään softan sorkkimisasteesta riippuen jo vaarallisimmille vesille, rötääminen voikin sisältää myös aitoa nakutusta ja t7 männät ja männänrenkaat todellakin eivät siitä pidä.
Nordicin softaan kun viitataan niin kyse on havainnoista heidän tekemistään karttamuutoksista siten että softa ei anna ilmamassapyynneistä periksi vaikka nakutusvaroituksia satelee järjestelmältä. Tämä nostaa riskiä päätyä todelliseen nakutustilanteeseen.
Mikäli uudella immulla misfiret edelleen jatkuvat ja varsinkin E85:lla, kannattaa syytä etsiä polttoaineen syöttöjärjestelmästä. E85:sta kun joudutaan pumppaamaan litramääräisesti enemmän kuin bensaa, riippuen virityksen tasosta.
Tietenkin sytytysjärjestelmän häiriöt, ie. tulpat ja sytytyskasetti ovat mahdollisia syypäitä mutta loogisesti testaamalla aloitetaan ilmamäärän mittauksen virheen eliminoinnista.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit