Ilmastoinnin kylmäaine

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja YoC »

25ml ihan ok määrä öljyä.

Yleensä laitetaan 20-30ml jos tehdään pelkkä ilmastointihuolto. Kompuran, kuivaimen tai kennon vaihdossa sitten vähän enemmän...
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ok, kiitos tiedosta! Nyt ei tarvi jännittää. :wink:

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Onko muuten jotain vakiopaikkaa, mistä femmassa vuotaa kylmäaineet pihalle?

Tänä keväänä ei toiminut ilmastointi enää. 0g tuli ainetta ulos ja laittoivat 875g uutta. Hyvin tuli kylmää sen jälkeen yhden päivän ajan. Kahden päivän päästä järjestelmä taas täysin tyhjä.

Itse tutkin uv valolla vuotoja(väriaineet sisällä), mutta en löytänyt mistään.

Tuli nuo helteet takaisin nyt niin kävin samassa puljussa vianetsinnässä. Etsivät vikaa UV valolla ja täyttivät myös järjestelmän typellä. Eivät löytäneet vuotokohtaa. Laittoivat sitten 500g ainetta ja väriaineet ja parin päivän päähän varattiin aika jossa tutkitaan taas.

Mutta jos on ideoita heittää missä vuoto voisi olla niin voisin vinkata firmalle mistä etsiä, että eivät vie kaikkia rakkaita rahojani.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Lehto
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 11:58
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Lehto »

Varmaankin 70% kaikista vuodoista jotka olen löytänyt ovat olleet lauhduttimessa :) harvemmin kuivain tai itse kompura lähtevät vuotamaan. Myös mp ja kp putkia on tullut vaihdeltua kun eivät enää painetta ole ikänsä takia kestäneet ja ovat poksahtaneet :lol:
9-3 Aero -01
LehtoPerformance@hotmail.com
Renkaat, ilmastointihuollot ja muut ropaamiset turun alueella :)
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Cona »

Täältä kanssa ääni itse lauhduttimen kennolle. Jos päivässä tyhjenee niin kyllä luulisi jo suhisevankin, kun järjestelmä täytetty. Kannattaa kattoa myös kaikki liitokset, myös kompuran päästä ja K-paine- ja M-paineventtiilien alta, ettei ole täytettäessä väännetty liitintä ja putki murtunut venttiilin alta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja JKen »

Jantteri kirjoitti:Onko muuten jotain vakiopaikkaa, mistä femmassa vuotaa kylmäaineet pihalle?
Tuollainenkin on mahdollista ...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ki#p830943
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Kiitoksia veikkauksista. Vikana oli kuitenkin tällä kertää höyrystin. Voehan kele. Peilin kanssa tiirailivat aikansa ja sieltä jostakin ihan perältä vuotaa.

Pitää varmaan itse vaihdella. Tarvitseekos tuossa nyt sitten purkaa koko kojelauta?
2002 vuosimalli on siis tuo oma.

Samalla varmaan kannattaa kuivain vaihtaa?
Onko vinkkejä mistä kannattaa rueta tilaamaan osia? Varmaan ulkomailta tulee tilattua, jos saa halvemmalla. Kakkosautossa toimii ilmastointi niin ajelee sitten sillä nää helteet.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Cona »

WIS tämän varmaan kertoisi, mutta googlella löytyi tällainen ohje:

STEP 1 Drain the AC system & evacuate the AC refrigerantSTEP 2 Remove the glove box & remove the wiring harness tie wrap at the evaporator housingSTEP 3 Remove evaporator housing cover & air filter elementSTEP 4 Remove the cabin fan assemblySTEP 5 Remove the expansion valveSTEP 6 Remove the AC line block (5.9 ft lb torque) from the evaporator (may require cutting)STEP 7 Remove the evaporator (on some cars you may have to remove the temperature sensor)STEP 8 Refit in reverse

Eli näyttäisi, että pääsee vaihtamaan apparin jalkatilasta hanskalokeron poistamalla. Samalla kannattaa toki vaihtaa uusi raitisilmasuodatin. Myös kuivaimen vaihto suositellaan, jos järjestelmään pääsee ulkoa kosteutta. Kuivain imee ymmärtääkseni aika nopasti kosteutta ulkoilmasta itseensä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Tuo olisi kyllä mahtihomma, jos onnistuisi ilman koko kojelaudan purkamista. Pitääpä rueta googlailemaan kennoa ja työohjeita.

Oli muuten vikaa etsinyt firma aika reilulla päällä. 40min etsivät yhteensä vikaa ja osan ajasta oli vielä kaksi ukkoa tutkimassa. Lisäksi vielä 500g kylmäainetta ja väriaineet. 20€ laskuttivat :roll:

Itse purin hanskalokeron ja raitisilmasauodattimen näköisälle ennen tuonne menoa.
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Jantteri
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Marras 01, 2012 19:55
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Jantteri »

Ymmärsinköhän oikein, että tarvittava osanumero olisi: 400111308

Ja tuo olisi juuri sellainen versio, minkä saa asennettua ilman kojelaudan irroittamista kokonaan?


Esim:
http://www.ebay.de/itm/VERDAMPFER-FUR-D ... 540453da41
#5981
Saab 9-5 Aero sportcombi
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin kylmäaine

Viesti Kirjoittaja Gedu »

Jos on ihan "korjaamolla" täytetty 0g järkkä, niin ilmankos toimivat "halvalla" vastaan... koska Asetusten mukaan pitäisi tuolle tehdä vuototestaus, ali- ja ylipaineella, vuotojen tarkistamiseksi... Väriaineen voi tuupata vaikkapa typen mukana ylipainetestauksen ajaksi järjestelmään, eikä siihen oikeasti edes väriainetta tarvitse tuossa kohtaa, lähestyy vihellyksen kohdetta ja vaikkapa bilteman painekannusta fairyvettä suihkii arveltua vihellystä kohden ;)
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
Vastaa Viestiin