Itse sovelsin tuota ohjetta moottoripyörään, ja siitä ainakin tuli hyvä. Annoin koneen lämmetä kunnolla, sitten vetoja ja moottorijarrutuksia. Ei minnekään punarajalle, eikä hirveää vääntämistä pienilläkään kierroksilla, järkeä käyttäen siis. Ainoa mikä itseä mietitytti oli vaihdelaatikon rasitus, eli ei tehnyt mieli rasittaa uusia rattaita heti täysillä. Jos vaihtaa autoon moottorin niin sittenhän tuota ongelmaa ei ole. Ei syö öljyä yhtään, ja öljyt pysyy kirkkaana tosi pitkään. Tosin ei ole mitään vertailukohtaa mikä olisi tulos jos olisi noudattanut valmistajan "pienillä kierroksilla ja ei yli puolen kaasun" ohjeita. Mutta ei se ainakaan pilalle mennyt.
Se ainakin kuulostaa järkevältä että heti pois ne alkuöljyt, eikä mitään tuhansien tai kymmenien tuhansien ajelua paskat sisällä. Varsinkin jos irtosi metallia joukkoon, niin ei sitä metallia kannata siellä kierrättää.
moottorin sisäänajosta
Re: moottorin sisäänajosta
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: moottorin sisäänajosta
Tossa mootorin sisään ajossa näin yleisesti on kyseessä sylinteriputken ja männänrenkaiden yhteen sovittaminen.
Esijännitetyt männän renkaat tiivistyvät sylinterin seinämiin vasta kaasun paineen vaikutuksesta. Siintä johtuen käytetään pieniä tehoja sekä vaihdellan kierroslukua koska renkaan asento muuttuu kaasun paineen ja männän liikesuunnan mukaan.
Tästä syystä en ajaisi täysiä tehoja, ennen kuin valmistajan suosittelema km. on täynnä. Laakerit eivä juurikaan vaadi sisäänajoa, järkevää käyttöä kyllä.
Öljyn vahto on tietenkin tärkeä, käyttäisin lyhyintä täälläkin suositeltua ensimmäistä vaihtoväliä.
Esijännitetyt männän renkaat tiivistyvät sylinterin seinämiin vasta kaasun paineen vaikutuksesta. Siintä johtuen käytetään pieniä tehoja sekä vaihdellan kierroslukua koska renkaan asento muuttuu kaasun paineen ja männän liikesuunnan mukaan.
Tästä syystä en ajaisi täysiä tehoja, ennen kuin valmistajan suosittelema km. on täynnä. Laakerit eivä juurikaan vaadi sisäänajoa, järkevää käyttöä kyllä.
Öljyn vahto on tietenkin tärkeä, käyttäisin lyhyintä täälläkin suositeltua ensimmäistä vaihtoväliä.
Re: moottorin sisäänajosta
Niin, eihän valmistajankaan sisäänajoohjeet tuota linkin tapaa sinänsä ehdottomasti kiellä, vaan kertovat, että aja vaihtelevilla kuormituksilla ja kierroksilla se "mikä nyt sattuukaan olemaan" km määrä. Ainoastaan täysikuormitus kielletään yleensä sisäänajon kestäessä.
Tärkeintä on se, että hyvinkin nopeasti ekan käynnistyksen jälkeen kone näkee kuormaa, jolloin männänrenkailla on mahdollisuus asettua "oikein".
Tärkeintä on se, että hyvinkin nopeasti ekan käynnistyksen jälkeen kone näkee kuormaa, jolloin männänrenkailla on mahdollisuus asettua "oikein".
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.