Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
t.p
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 16:31

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja t.p »

joo satunnaiseen vetoon vaan..eihän sillä nyt silloon tietysti niin väliä oo paljonko se kuluttaa mutta ajattelinpa nyt vaan kysyä tuommostaki...ja kahdelle viimmeselle...kyllä mä sen tiesinki että tältäki foorumilta löytyy noita tyhjäntoimittajia..tähän asti onkin tullut asiaa..
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Termos »

t.p kirjoitti:...ja kahdelle viimmeselle...kyllä mä sen tiesinki että tältäki foorumilta löytyy noita tyhjäntoimittajia..tähän asti onkin tullut asiaa..
Noh, olihan niissä sen verran asiantynkääkin, että saattaa vanhemman matalapaineisen neloskoneen ylläpito käydä lompakon päälle.
Alle 250 tkm mittarilukemilla vaihtoon saattaa mennä turbo, jakopää ja kytkin. Nämä remontit kustantaa kotimaisilla verstailla teetettynä helposti sen 3000 euroa yhteensä :lol:

Bensapumpun vaihto olisi paikallisessa merkkihuollossa kustantanut 750 euroa...

Jos isohkot remontit ei itseltä luonnistu, niin tämmöiset remonttihinnat kannattaa suhteuttaa auton hankintahintaan ja käyttöarvoon, oli sitten perseaukinen tai ei :wink:

Edit: näköjään liki 2500 euroa meni rahaa tuon -98 femman jakopää- ja kytkinremonttiin (Aeron kytkinkamat) yhteensä. Turboremontin ja muut kuluvien osien vaihdot olen onneksi pystynyt itse tekemään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

.ja kahdelle viimmeselle...kyllä mä sen tiesinki että tältäki foorumilta löytyy noita tyhjäntoimittajia..tähän asti onkin tullut asiaa..
Kunhan kommentoin hyvää sketsiä ;)

Mut onhan fakta se, että jos haluaa vähän tehokkaamman (+200hv) auton, jolla pitäisi vetää traileria, ja joka on vielä ihan normaali henkilöauto, niin onhan se selvä että kyllähän se imee ainetta. Ja ahdetut autot ei vaan ollu vielä kymmenen vuotta sitten niitä taloudellisia vehkeitä. Ja näin yhdynkin ylläolleeseen kommenttiin, että jos haluaa yli puolitoista tonnia painavan, yli 200heppasen auton,
se ei tule olemaan kovinkaan taloudellista ajoa. Tosin mun mielestä kaikki alle 10litraa/100km bensalla on taloudellista ;)


-Örkki-
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
t.p
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 16:31

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja t.p »

joo pitää vähän tuumata asiaa...mikä tässä tulis halvimmaksi..kyllähän sen tietää että jos tuollaisen +200hv saabin perään laittaa vielä trailerin jossa auto kyytissä niin kyllähän siinä alkaa olemaan kuljetus kohdillaan..on tietysti kaikilla muillakin autoilla.ja kun tuota traileria pitää kuitenkin vedellä tuon harrastuksen puolesta...pitääkö sitä sitten vaan ostaa joku diesel...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bensa (e85) vs. Diesel kysymyksen vastaus löytyy tarkastelemalla vuotuista ajosuoritetta. Etenkin e85:llä ajaessa kisataan jo kovasti diesel-autojen kuluja vastaan.

Ite kun taannoin päädyin ostamaan Saabin, ei kulutus ollut kynnyskysymys. Nämä on hyviä autoja ajaa ja turvallisia. Tehot on riittävät ja matka-ajo on sujuvaa. Niille seikoille lasken painoarvoa enemmän kuin kulutukselle. Yleensä vastaankin kysyjille kulutuksesta: kaiken se on syönyt minkä olen tankannut. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
t.p
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 16:31

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja t.p »

noh täytyy laittaa vielä asia mietintään ja katsoa mitä tässä tekee..
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Maximus »

No jos tuota kulutusta mietit, niin oletetaan että toisen merkkinen auto kuluttaa vaikka sen 2 litraa vähemmän sadalla kilometrillä, niin säästät noin 400€ vuodessa 20 000 kilometrin jälkeen. Eli kannattaa tarkastella sen auton arvon laskemisen siihen todelliseen säästöön mikä tulee tästä kulutuksesta.

Toki on halpoja ja vähäkulutteisia autoja mutta siihen hintaan mihin näitä vekottimia saa niin laatu kyllä kohtaa vähintäänkin kiitettävästi.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
t.p
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 16:31

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja t.p »

nojoo kaikinpuolin muuten tuo saab olis kyllä soviva meille..tilaakin olis...täytyy laittaa harkintaan vielä
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kannattaa käydä kokeilemassa jotain yksilöä ellet ole sitä vielä tehnyt :wink:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
t.p
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 16:31

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja t.p »

joo en oo käyny mitään vielä testaamassa...täytyy katsoa jos tässä lähistöllä sattuis olemaan jossain autoliikkeessä :)
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Ja vielä sellainen yksilö testiin, että perän puslat on kunnossa. :wink:
Parempaa etuvetoa, samassa hintaluokassa ja varustetasolla et helpolla löydä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Komppaan Juhaskaa; omassa femmassa oli takana alatukivarsien isot puslat väljät. Auto oli suorastaan karmea ajettava, kun perä meni ajokoiran tyyliin.

Joku kolmen auton otanta antaa jo jotain kuvaa automallista. Itellä on ollu tapana ajaa koeajoja sellaisillakin vähän ajetuilla muutamaa vuotta nuoremmilla pirsseillä, joihin ei ole oikeasti varaa. Niissä on se hyvä puoli, että voivat vielä olla kunnossa ja antaa viitteitä oman ostokin vioista. Esim. tossa meikäläisen 9-3:ssa keväällä ostaessani oli ihan karmeat Summerstar 2 -kesärenkaat. Huh huh, ne piti vaihtaa heti parempiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
!nert
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 19:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja !nert »

Terve foorumilaiset.
Ajattelin vaihtaa auton merkkiä ja saab olisi nyt mielenkiintoinen.
Haluisin vain kysyä pienen kysymyksen liittyen yhtä 9-5 aeroa joka on nettiautossa myynnissä:

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/6259667

Osaako joku teistä kenties sanoa jotain tuosta kyseisestä autosta?

Kiitoksia etukäteen.
ex. 9-3SS 1.8t -08 BioPower
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Muistakaa nyt kertoa että auto on muutoskatsastettava jos tekee "viriä" tai vaihtaa viinalle... virittelyssäkin läpi menee vain se 10% teho-/vääntölisäys. Katsastuskonttori päättää lopullisesti hyväksyykö vai ei. Kokemusta on mutta ei saabien muuttelusta.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 9-5 2.3T Aero kulutus

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Griffin99 kirjoitti:Muistakaa nyt kertoa että auto on muutoskatsastettava jos tekee "viriä" tai vaihtaa viinalle... virittelyssäkin läpi menee vain se 10% teho-/vääntölisäys. Katsastuskonttori päättää lopullisesti hyväksyykö vai ei. Kokemusta on mutta ei saabien muuttelusta.
Niin ja mistäs se katsuri saikaan taas tietää onko autossa viri/etanoli softa vai ei..?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Vastaa Viestiin