Nykii reippaassa kiihdytyksessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

2006 Aero A

Nykii jos laittaa lapun lattiaan noin 80-100 vauhdista... ja nykii meleko hiivatin rajusti. Jos laittaa lapun lattiaan "rauhallisesti" ni yleensä pelaa normaalisti

Vaihdettu IMM, tulpat ja koitettu toisella kasetilla, ei vaikutusta

TECHillä kateltu kaasuläppäkotelon toimintaa eikä näkynyt mitään kummallista. Vikakoodeja ei anna (tai no kerran antoin P1231, joka hävisi itsestään ja tämänki antoi tyhjäkäynnillä kun ilmastoinnin kompura lähti "tulille")

SidInfosta kun katsoo, niin mAir seuraa mReq:a orjallisesti ja paineet luokkaa 2100-2300 Pinl

Mutta kun nykäsee niin mAir onki sillä hetkellä 1400-1600 vaikka mReq olisi 1100

Paineistuskoe tehty imupuolelle ja löytyikin vuotoja (mankkuvena, paineanturi, bypassin putki), mutta nämä korjattiin eikä ollut mitään vaikutusta asiaan. Paljonko se putkisto pitäis saada kestämään painetta? Nyt ei saa ku varovasti laittaa kompuralla painetta sieltä C-letkusta sisään ni pitää semmoset 500mBar jollon sitte alakaa kaasuläppäkotelon suunnalta tulemaan suhinaa (liekö sitte menee ilmat koneeseen ja sitä kautta kartanolle?). Samalla testattuun hukkaporttia ja ainaki se nätisti aukeaa paineilmalla (1,3Bar säädetty painesäätimestä, mutta aukeaa ihan heti kun vähän painetta näyttää.

Kertokaahan nyt valistuneita arvauksia, mikä tässä nyt on perseellään... ei viittis ihan jyrkänteeltä alaskaan vielä tuota tuupata ku on emännän auto...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Itsellä korjaantui vastaava vaiva tulppien vaihdolla ja kaikkien niiden pienten alipaineletkujen vaihdolla. Myös turhat evappi takaiskut ja letkut heitin kuikkaan samalla kertaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Onko tuosta evap hommelista ym. Alipaineletkupaskasta havainnekuvaa... Ajattelinki tänään vielä kerran vaihettaa tulpat ja tosiaan nuo kaasuläpältä lähtevät paineiset letkut. Suurin osa tuossa vaan jo niitä kovia putkia... Niissä epäilyttää ne pikaliittimet ko painetestisä aina suhisee ko vähänkää koittaa heilutella.

...ja paljonko se nyt pitäisi sitä painetta kompuralla annettuna kestää...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1856
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=142822

itsellä on muutoin samalla lailla kuin tuossa ensimmäisen sivun kuvassa, mutta tuon evap venttiilin lähtö ei ole tulpattuna, vaan hönkii suoraan konehuoneeseen. Punaisen osion olen poistanut kokonaan.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jos hukkis takertelee niin lyö ahdot yli. Laita C ja W letku mankkuvenast yhteen niin saat kokeiltuu peruspaineet.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

nugge kirjoitti:Jos hukkis takertelee niin lyö ahdot yli. Laita C ja W letku mankkuvenast yhteen niin saat kokeiltuu peruspaineet.
Nyt kun niin sopivasti tuli vastaavia ongelmaa kuvailtua ku itellä niin lainaan ketjua.
Itellä on tehny 2 kertaa kahden viikon aika samallalailla kun tällä videolla.
http://youtu.be/hgYHs_KsQck
Jcarlsonin kans käytiin jo oireita läpi ja itellä ainaki Pinl pääsee piikkaamaan 2350.. Riittääkö että noi C- ja W-letkut uusii vai pitääkö hukkiskin uusia?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Sehän tässä nyt kummastuttaaki ko paineet ei näyttäis techillä katsoen lyövän yli vaan pinl menee vaan sinne 2100-2300 seudulle. mAir kuitenki piikkaa siinä nykähdysvaiheessa raakasti. Mietityttää, että sillonhan se melekein ois pakko hävitä taivaalle tuon ylimääräsen ilman kun ei se varmaan koneeseenkaan ihan noin paljoa mene jos ei paine piikkaa...

ja hukkaporttia olen koittanut tosiaan kylmänä, kuumana ja vaikka minkälämpösenä käsin ja paineilmalla eikä takeltele... voisko se olla että takeltelee/on paskana tuo mikälie solenoidi, joka vanhoissa erilain päin persettä toimivissa saabeissa oli nimeltään APC-venttiili
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Razz3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Syys 25, 2013 20:53

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Razz3 »

mitä arvoa lambda antaa sidissä ? itelle vaa ku oma aero jonkun aikaa teki tota kovassa vedossa nykimistä nii mietin pitkää missä vika ja sit huomasin et mulla oli jo tyhjäkäynnillä lambda ~2500 josta päättelin nostaa ämpärin ylös bensatankista ja letkuhan siellä oli vähän "rutussa", sen tilalle pistin uuden letkun parempaan asentoon ja sit näytti lambdakin hyvää mut ennen ku pääsin koeajolle nii walbro kuoli ja piti lyödä vakio pumppu takasi, sen jälkeen lambda ok, sit vaihdoin vielä bensasuodattimen joka oli ihan musta ja paskanen ja säädin tulppien kärkivälin ja tulihan siinä se maffiki vaihdettua mut nyt on pätkiminen tiessään, 100-240km/h ei pienintäkää nykähdystä 8) :twisted: :saab:
NG 9-5
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Sitä rupesin tuossa itekki miettimään kun ei tuota joka kiihdytyksessä tee (joskus lähes aina, joskus on jonkin aikaa poissa, aina starttauksen jälkeen ekat kiihdytykset, 10-20kpl OK) että oisko bensapuolella siltiki ongelmaa...

Pitänee se filtteri koittaa vaihtaa koska ongelma ei liene pumpussa (sama vika bensalla ja viinalla, luulis, että laiska pumppu kyykkis viinalla huomattavasti pahemmin)

Ilmavuotojahan sielä oli reilusti, mutta ei mitään yksittäistä isoa... barin paineella suhisi jokaisesta kovan putken pikaliittimestä, kaasuläpälle tulevan putken tiivisteestä ja kaasuläpän takaa lähtevästä letkuluutingista. Nyt on kuitenkin kaikki nuo korjattu ja tilanne on silti sama... Enempää kuin barin ei saa laitettua kompuralla C-letkusta painetta kun paineensäädin on niin hidas... ja yli 1,5 bariin sitä ei uskalla säätää kun sitte on kuitenki kampiakselin stefat ym. pihalla ku korkkaa joku saatanan takaisku.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Niin joo ja bensapumppuhan tuossa on sitte erilainen ko suurimmalla osalla - tai ainaki se kiinnitys... on nimittäin vissiin tuosa vakiona ollu jenkeisä biopower tms. pumppu kun on semmosessa teräsrungossa kiinni tankissa eikä semmosessa muovisessa niinku kaikissa ohjeissa...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja 3J »

Niin eikös biopowerin ämpärissä ole se suodatin siellä sisällä eikä tankin ulkopuolella? Onko sinulla siis tällainen konstruktio?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Raser »

Märkäkorva kirjoitti:Onko tuosta evap hommelista ym. Alipaineletkupaskasta havainnekuvaa...
Mulle ainakin sanottiin (väitettiin) tuhannen viestin jälkeen ettei 2006 vuosimallissa olisi enää evap järjestelmää (vikaa?) joka pitäisi tulpata!?!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii reippaassa kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Joo, ei ollu bensasuodatinta tuossa mun vehkeessä missään vaihdettavissa olevassa paikassa... eli takaisin lähtöruutuun... lisää ilmavuotoja löytyi ja tosiaan nyt nekin on "hallinnassa" mutta kun vaan rötää edelleen... ja kyllä, se bensapumppu on mallia semmonen v*tun integroitu hässäkkä metallisella kiinnityksellä jota ei vissiin tankkia irrottamatta sitten vaihdeta (ja tuskin vika siinä onkaan kun tosiaan rötää bensalla ihan samoin ku viinalla). Onkohan tuommosessa sitte kuitenki joku filtteri joka aiheuttaisi vittuilua? Vai pitääkö tässä alkaa purkamaan konehuoneesta kaikkia välijäähdyttimestä lähtien ja painetestata yksitellen... kompressorilla ei tosiaan enempää saa irti tuonne painetta kuin sen vähän toista baria (ja senkin hitaasti) ja silloin ei pihise (ja se IMM:n putki siinä antaa seuraavaksi periksi kun venyy ihan muodottomaksi koska ei ole ylipainetta suunniteltu kestämään)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Vastaa Viestiin