Huomasin tuossa kun kokeilin pitkästä aikaa manuaalitilaa, että meno on vähän nykivää. Eli kun kaasupoljinta liikuttelee varovasti yhtään korkeammilla kierroksilla (~3000rpm) niin auto jotenkin epämääräisesti nyksähtelee ja arpoo menemisen suhteen. Tätä tapahtuu sen verran paljon, ettei todellakaan tekisi mieli ajaa autolla manuaalitilassa.
Osa tästä varmasti johtuu ihan siitä, automaatti tietysti toimii erilailla kuin manuaali, mutta itselle heräsi epäilys apurungon/laatikon tuennan puslien kunnosta. Ajatus tässä taustalla on se, että automaatti luistattelee vaihteita vaihtaessa ja kulkee muutenkin matalilla kierroksilla, mutta manuaalitilassa luistoa ei tapahdu ja kaasun liikuttelu pistää paketin elämään.
Onko ajattelussa järkeä, vai keksiikö joku paremman diagnoosin? P-D asentojen välillä tapahtuva kytkeytyminen ei ole yhtä sulava kuin vanhassa tonnarissa, eli sekin lienee indikaatio tuennan ongelmasta (lienee se etutuki). Hämmennystä aiheuttaa myös se, että manuaalitilassa kaasupoljin tuntuu selvästi herkemmältä kuin automaatilla (vastaava tuntuma kuin sport-tilassa), mutta sport-tilassa automaatilla nykimistä ei tosin silti tapahdu..
Kasetti ja IMM on uusia, ja etanoliprosentit on SID:ssä ihan kohdallaan.
Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Re: Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Manuaalitilassa poljinkartat kiristyy kuten sport-modessakin, joten se on normaalia. Nykiminen voi johtua huonoista vaihteiston/moottorin tuennoista, tai sitten softasta.. fast throttle asetukset ja vääntökarttojen muokkaukset sotkee herkästi sentronic moodin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Mun omassa on myös kuvatun kaltaisia oireita. Eniten häiritsee ajettaessa mäkistä maantietä 80-90 nopeuksilla. Alamäessä, kun veto hellittää, niin tuntuu vain yksi heilahdus. Ylämäessä vedon alkaessa, tuntuu taas pieni nypytys. Oire/ominaisuus väheni apurungon taaimmaisten puslien vaihdolla, mutta ei loppunut kokonaan. Mitäköhän seuraavaksi kannattaisi kokeilla vaihtaa? Mulla se nypytys tulee myös D-asennolla, muttei yhtä voimakkaana kuin M valittuna.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Ihan vertailun vuoksi, itselläni 2.3t A -04 autossa ei esiinny minkäänlaista nykikimistä eikä nypytystä millään modella. Näin ollen hakisin vikaa moottorin tuennasta tai huonosta softasta jotka jcarlson tuossa jo kertoi.
Mulla on jcarlsonin tekemä softa.
Mulla on jcarlsonin tekemä softa.
Re: Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Oma tuntuma kyllä laittaisi tuon koneen tai laatikon tuennan viaksi. Joskus yhdessä erimerkkisessä oli samantyylinen vika, niin se johtui viallisesta turbiinista/momentinmuunimesta laatikossa. Toivottavasti vika läytyy Saabin tapauksessa tuennoista. Jcarlsonin softa tuossa omassakin on hetken ollut, mutta oire ilmaantui jo kauan ennen ohjelmointia.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Re: Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Niin jäi noi kilometrit pois ajettu 140 tkm huolettu huolella.
Eli taitaa mennä mootoriyksikön tuennan puolelle.
Vielä kysymys: Mikä mahtaa olla huippunopeus stage 1 sedan?
Nousiko softauksen myötä, seuraavalla saksanmatkalla tarkastettava.
Täällä kotisuomessa sillä ei tosin ole merkitystä.
Eli taitaa mennä mootoriyksikön tuennan puolelle.
Vielä kysymys: Mikä mahtaa olla huippunopeus stage 1 sedan?
Nousiko softauksen myötä, seuraavalla saksanmatkalla tarkastettava.
Täällä kotisuomessa sillä ei tosin ole merkitystä.
Viimeksi muokannut sye, Su Elo 31, 2014 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Automaatin nykiminen manuaalitilassa
Omassa kilometrejä 250000, joista ite ajanut vasta vajaa 10tkm. Huoltokirja on melkein täydellinen, mutta vaihdetuista osista ei oo mitään tietoa.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09