Saab 9-5 aero ei käynnisty
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Heinä 20, 2013 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Saab 9-5 aero ei käynnisty
Elikkäs 2003 vuoden 9-5 jolla ajettu 210 tuhatta jäi tänään työpaikan pihaan. Autossa oli tossa viime viikolla vähän vaikeuksia käynnistymisen kanssa aamuisin, mut ajattelin että on vaa kosteudesta kiinni kun alko sitten kuitenkin toimimaan ja 2-3 päivää toimi moitteetta.
Eipä tainnut olla kosteudesta kiinni kun tänään kauniilla,kuivalla ja lämpimällä säällä ei mitään ees lupaillut vaikka kuinka sahasi ja lainattiin virtaakin vielä toisesta saabista. Ja tosiaan aikaisemmin oli hieman vaikeuksi käynnistyksessä, mutta lähti kummiskin joka kerta hieman sahailtua ja käynnistymisen jälkeen toimi täysin normaalisti.
Mikä mahtaa olla vikana? Tulpat tosiaan on vaihettu äskettäin ja bensapumppu kuullostas toimivan sekä bensa haiskahtaa pakoputkesta.
Kipinää en saanut näkyviin(tulppa kiinni ja kytkettynä runkoon) joten mitä tässä nyt lähtis mittailemaan/vaihtamaan, että sais auton taas liikkeelle?
Eipä tainnut olla kosteudesta kiinni kun tänään kauniilla,kuivalla ja lämpimällä säällä ei mitään ees lupaillut vaikka kuinka sahasi ja lainattiin virtaakin vielä toisesta saabista. Ja tosiaan aikaisemmin oli hieman vaikeuksi käynnistyksessä, mutta lähti kummiskin joka kerta hieman sahailtua ja käynnistymisen jälkeen toimi täysin normaalisti.
Mikä mahtaa olla vikana? Tulpat tosiaan on vaihettu äskettäin ja bensapumppu kuullostas toimivan sekä bensa haiskahtaa pakoputkesta.
Kipinää en saanut näkyviin(tulppa kiinni ja kytkettynä runkoon) joten mitä tässä nyt lähtis mittailemaan/vaihtamaan, että sais auton taas liikkeelle?
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Lainaa toimivaa kasettia kaverilta ja kokeile sillä.
Jos ei kierroslukumittarin viisari nouse strattia pyörittäessä niin kampiakselin asentoanturi.
Bensapumppu voi olla vajaatuottoinen ja silti kastelee tulpat ja haisee putkessa. Voit syöttää lisäruokaa imusarjaan testimielessä starttauksen aikana ja jos silloin hörähtää käyntiin niin pumppu vaihtoon.
Jos ei kierroslukumittarin viisari nouse strattia pyörittäessä niin kampiakselin asentoanturi.
Bensapumppu voi olla vajaatuottoinen ja silti kastelee tulpat ja haisee putkessa. Voit syöttää lisäruokaa imusarjaan testimielessä starttauksen aikana ja jos silloin hörähtää käyntiin niin pumppu vaihtoon.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Heinä 20, 2013 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Näillä näyttäs siltä että se vois olla se kampiakselin asentotunnistin/anturi ku ei se kiekka mittari värähdäkkää startatessa, ainoastaan ku virrat kytkee ni pieni värähdys. Onks sitä anturii mitenkään mahollista mitata tai muuten vielä varmistaa, ettei tulis turhaan hommattuu?
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Vaihda vaan.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Voihan sitä mittailla. Liitin on siinä lohkon ja tulipellin välissä liitin telineessä. Löytyy, kun seuraa piuhaa sieltä alhaalta ylös.
En muista minkä pinnien yli mittaus piti tehdä, kun siinä on kai kolme nastaa, mutta ohmeja piti kai olla 860 +/- 90. Näin taisi jossain lukea.
En muista minkä pinnien yli mittaus piti tehdä, kun siinä on kai kolme nastaa, mutta ohmeja piti kai olla 860 +/- 90. Näin taisi jossain lukea.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Heinä 20, 2013 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Ei nyt kovin pienillä purkutöillä löytyny koko anturia. Taitaa olla defan johdot aika hyvin tiellä. Ei kellään sattus olee kuvaa tai mitään mistä näkis et mihin kohtaan se tarkalleen tulee??
Mut nyt lähti työntämällä käyntiin oikeestaan aika helposti ja sain auton sentäs pois duunipaikalta, eikä käynnistmisen jälkeen mitää häikkää koko autossa.
Mitäs tässä pääkaupunki seudulla olis halpoja/hyviä puljuja missä ton anturin kävis vaihdattaa jos en sitä tässä nyt ite saa vaihdettua??
Mut nyt lähti työntämällä käyntiin oikeestaan aika helposti ja sain auton sentäs pois duunipaikalta, eikä käynnistmisen jälkeen mitää häikkää koko autossa.
Mitäs tässä pääkaupunki seudulla olis halpoja/hyviä puljuja missä ton anturin kävis vaihdattaa jos en sitä tässä nyt ite saa vaihdettua??
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Se on edestä katsottuna ahtimen oikealla(kuskin) puolella alhaalla. Ylöspäin näkyy peltilipare joka on anturin suojana. Alakautta mun mielestä helpompi vaihtaa, varsinkin jos sattuu olemaan joku joka auttaa yläkautta pitämään räikän paikoillaan.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
RJV-Autohuolto Hertsikassa. Heillä Saab-kokemusta.KariTakussaari kirjoitti:Ei nyt kovin pienillä purkutöillä löytyny koko anturia. Taitaa olla defan johdot aika hyvin tiellä. Ei kellään sattus olee kuvaa tai mitään mistä näkis et mihin kohtaan se tarkalleen tulee??
Mut nyt lähti työntämällä käyntiin oikeestaan aika helposti ja sain auton sentäs pois duunipaikalta, eikä käynnistmisen jälkeen mitää häikkää koko autossa.
Mitäs tässä pääkaupunki seudulla olis halpoja/hyviä puljuja missä ton anturin kävis vaihdattaa jos en sitä tässä nyt ite saa vaihdettua??
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Asentoanturin vaihto-ohjetta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1029334
Saab-korjaamo Vantaalla:
Autohuolto Holmberg T Ky. Vanha Nurmijärventie 83 01730 VANTAA Puhelin: 040 5389279
https://www.fonecta.fi/yritykset/Vantaa ... berg+Oy+Ab
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4#p1029334
Saab-korjaamo Vantaalla:
Autohuolto Holmberg T Ky. Vanha Nurmijärventie 83 01730 VANTAA Puhelin: 040 5389279
https://www.fonecta.fi/yritykset/Vantaa ... berg+Oy+Ab
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
ettei vaan akku alkaisi olla finaalissa ja jännitteet kyykkää liikaa jos työntämällä lähti heti käyntiin?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Heinä 20, 2013 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Akku oli irtija latasin sen ja piti jännitteen siinä 12,8 voltissa pari tuntii latauksen jälkeenkin. Eli tuskin akkukaan on. Käyn tänää tai huomenna ettimässä sitä anturia vielä ja katotaan mitä siitä tulee
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Pyöriikö startti kunnolla? Jos anturi vika olisi, niin tuskin tuo työntämällä heräisi? Ennemmin hakisin vikaa akku-startti suunnalta.
#3834
-
- "Kaasari"
- Viestit: 19
- Liittynyt: La Heinä 20, 2013 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Startti pyörii mainiosti ja jaksaa se akku aika pitkään pyörittää ennenku hyytyy ja esim tänää auto lähti taas ihan nätisti käyntiin. On toi kyllä kummallinen vika
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Mulla oli täysin sama vika vm-04 Aerossa keväällä. Aluks alkoi oleen sillontällöin pitkiä startteja, mutta suurimman osan ajasta toimi moitteetta. Sitten yhtäkkiä ei vaan lähteny avaimesta käyntiin, vaikka pyöritti kyllä hyvin startilla konetta. Kokeiltiin toista DI-kasettia, jolla ei vaikutusta. Aina kone lähti kuitenkin mäkistartilla käyntiin heti kun pikkusenkin motti pyörähti. Vaihdoin myös virtalukon pohjan, mutta tämäkään ei tuottanut tulosta. Sitten vaihdoin kampikulma-anturin, ja ongelmat hävisivät. Jotain perustavaa laatua oleva vika nuissa antureissa, koska mittaamalla sekin näytti olevan kunnossa. Suosittelen tosiaan aloittamaan anturista, koska se on koko oireketjun halvin osa.
Re: Saab 9-5 aero ei käynnisty
Edelliseen viestiin vielä lisäystä. Sitten kun auton sai käyntiin mäkistartilla, niin saattoi viikon toimia avainstartillakin ihan normaalisti. Ei myöskään oireillut ajon aikana mitenkään. Ei rykiny, pätkiny tai nykiny normiajossa. Toimi siis tasakaasulla tai täysillä ahdoilla moitteetta.