On. Hakkapeliitta oli tuollainen kolmanneskierroksen matkalta, Bridgestone ei ole vaurioitunut kulutuspinnasta vaan kylki repesi ja keväällä repesi talvi-Continental samalla tavalla. Pitää siitäkin ottaa lähipäivinä kuva.meverkko kirjoitti:Onko pyöränkulmat tarkastettu?
Uudet talvirenkaat
Re: Uudet talvirenkaat
Re: Uudet talvirenkaat
Niin, aika vaikea sanoa miksi, joku edellisistä omistajista oli nuo hommannut. Mitä kokoa suosittelisit(te) siis?meverkko kirjoitti:Miksi laittaa matalammat renkaat talveksi? Että pohja raappisi herkemmin kiinni lumivalleihin?
91 on nippanappa riittävä kantavuus.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Uudet talvirenkaat
kts 7 viestiä aiempi postaus
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Uudet talvirenkaat
Mitenkään haluaisi olla epäuskoinen, mutta jos saman käyttäjän(?) samassa autossa(?) renkaat hajoaa rungostaan yleisesti, niin melkein etsisin vikaa jostain muustakin kuin kantavuusluokasta 91 vs. 94 (615 kg vs. 670 kg per rengas).
Joo, tuossa omassa vessassa on ajettu läpi aika monta 15-tuumaista rengaskierrosta nykykilometreihin mennessä ml. ainakin neljä kierrosta 91-loadilla olleita 195/65/15-renkaita. Tähän päivään mennessä yksikään rengas ei ole luovuttanut rakenteellisesti.
E
Joo, tuossa omassa vessassa on ajettu läpi aika monta 15-tuumaista rengaskierrosta nykykilometreihin mennessä ml. ainakin neljä kierrosta 91-loadilla olleita 195/65/15-renkaita. Tähän päivään mennessä yksikään rengas ei ole luovuttanut rakenteellisesti.
E
Re: Uudet talvirenkaat
^Ehkäpä kerrot, miten nuo voi itse aiheuttaa, niin kerron sitten sisarelleni eteenpäin, että ei enää tee niin. Perheellä on samaan aikaan muitakin autoja samojen kuskien käytössä ja niiden renkaissa ei ole ollut mitään ongelmia kuten ei myöskään nyt Saabin alla olevissa 94-kantavuuden Pirelleissä. Talveksi tulee Misukat 98-kantavuudella.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Uudet talvirenkaat
Ottamatta kantaa sisaren autonpito- ja ajotapoihin, niin:
- rengaspaineet vastaten auton kuormitusta - myös niillä talvipakkasilla paineen laskiessa
- pyöränkulmat
- auton alustan kunto s.e. pyöränkulmat myös pysyvät niissä arvoissa, mihin ne on säädetty
- ajotapa (esim. kanttarien ylitykset ja kantteihin hieromiset)
- muut ajo-olosuhteet (esim. kivikkoiset tiet, joissa teräviä kiviä)
Käsittääkseni renkaiden hajoaminen 9-5:ssa ei ole kovinkaan tavallista ylipäänsä ja aika monella lienee noita normaalin kantavuudenkin renkaita autoissaan - ainakin talvirengaskokoisina. Vakiokantavuudet ainakin 90-luvun lopun autoissa on otteessa ja ohjekirjoissa. Aika iso osa autoilijoista tuskin osaa tuon perään edes kysyä.
Renkaan kantavuushan riippuu renkaan sisäisen rakenteen lisäksi paineesta. Kantavuudet on aina tietyllä paineella.
-91 standard loadin maksimiarvo 615 kg saavutetaan 2.5 bar paineella, pienemmällä paineella kantavuus on tietenkin vähemmän. Se sijaan painetta kasvattamalla tuosta kantavuus ei enää kasva.
-94 vahvistetun (XL) renkaan maksimiarvo saavutetaan vasta 2.9 bar paineella eli kantavuus kasvaa tuohon arvoon asti ollen tietenkin pienempi vaikka 2.4 bar paineella. Tarkat arvot voi lukea ETROn taulukoista.
Mutta hieno juttu, jos tuo kantavuus ratkaisee/ratkaisi asian, joka ei ole kaikilla ongelma.
E
- rengaspaineet vastaten auton kuormitusta - myös niillä talvipakkasilla paineen laskiessa
- pyöränkulmat
- auton alustan kunto s.e. pyöränkulmat myös pysyvät niissä arvoissa, mihin ne on säädetty
- ajotapa (esim. kanttarien ylitykset ja kantteihin hieromiset)
- muut ajo-olosuhteet (esim. kivikkoiset tiet, joissa teräviä kiviä)
Käsittääkseni renkaiden hajoaminen 9-5:ssa ei ole kovinkaan tavallista ylipäänsä ja aika monella lienee noita normaalin kantavuudenkin renkaita autoissaan - ainakin talvirengaskokoisina. Vakiokantavuudet ainakin 90-luvun lopun autoissa on otteessa ja ohjekirjoissa. Aika iso osa autoilijoista tuskin osaa tuon perään edes kysyä.
Renkaan kantavuushan riippuu renkaan sisäisen rakenteen lisäksi paineesta. Kantavuudet on aina tietyllä paineella.
-91 standard loadin maksimiarvo 615 kg saavutetaan 2.5 bar paineella, pienemmällä paineella kantavuus on tietenkin vähemmän. Se sijaan painetta kasvattamalla tuosta kantavuus ei enää kasva.
-94 vahvistetun (XL) renkaan maksimiarvo saavutetaan vasta 2.9 bar paineella eli kantavuus kasvaa tuohon arvoon asti ollen tietenkin pienempi vaikka 2.4 bar paineella. Tarkat arvot voi lukea ETROn taulukoista.
Mutta hieno juttu, jos tuo kantavuus ratkaisee/ratkaisi asian, joka ei ole kaikilla ongelma.
E
Re: Uudet talvirenkaat
Kaikissa meissä ei asu pientä rengasasentajaa, joten valtaosa autoilijoista ei jatkuvasti ole säätämässä rengaspaineita. Suomessa ne säädetään renkaanvaihdon yhteydessä ja se riittää, mikä tuli ilmi myös vastikään käydyssä keskustelussa rengaspainevalvontajärjestelmien pakollisuudesta. Onko järkevää ostaa renkaat, jotka parin kilon marginaalilla täyttävät vaatimukset, kun saatavilla on reilu varmuusvara, jolloin ei tarvitse joka viikko kontata auton ympärillä? Jokainen päättäköön itse, minä toin vain esille varoittavan esimerkin.
Re: Uudet talvirenkaat
Painuneen sporttialustan takajousituksella (miksei vakionkin) pettäneet pitkittäistukivarsien kumipuslat aiheuttavat takarenkaiden sisäreunojen kaljuuntumisen hyvinkin lyhyen matkan ajolla. Voi olla renkaan runkokin kovilla, kun on riittävästi haritusta.
nimim "kokemusta on"
nimim "kokemusta on"
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Uudet talvirenkaat
Talvirenkaiden kanssahan riittää, kun laitetaan kevyen kuorman paineet lämpimässä hallissa (+20 C). Nyrkkisäännöllä kymmenen astetta vaikuttaa noin 0.1 bar. Tuosta kun mennään 40 astetta kylmempään (-20 C), niin lähtee 0.4 bar paineesta.
Amerikkalaiset olivat taas joskus tutkineet, paljonko rengaspaine alenee ehjistä renkaista ajan myötä. Olivat mitanneet vuositasolla noin 0.2...0.3 bar pudotuksen. Yhdellä puolen vuoden talvirengaskaudella siis lähtee vielä yksi kymmenys helposti pois.
Mutta kukin tavallaan. Itse seuraan tuotakin useammin, koska en toimi ihmisten normaalin tavan mukaan enkä välitä ministeriön mielipiteistä. Siksi myös laitan vähän ekstrapainetta, jos vaihdan muitten autoihin.
E
Amerikkalaiset olivat taas joskus tutkineet, paljonko rengaspaine alenee ehjistä renkaista ajan myötä. Olivat mitanneet vuositasolla noin 0.2...0.3 bar pudotuksen. Yhdellä puolen vuoden talvirengaskaudella siis lähtee vielä yksi kymmenys helposti pois.
Mutta kukin tavallaan. Itse seuraan tuotakin useammin, koska en toimi ihmisten normaalin tavan mukaan enkä välitä ministeriön mielipiteistä. Siksi myös laitan vähän ekstrapainetta, jos vaihdan muitten autoihin.
E
Re: Uudet talvirenkaat
Onkohan nämä tämmöset halppispään tuotteet sitten ihan paskoja? Kokemuksia?
Nankang
edit: Oho, olipas pitkä osoite...
Nankang
edit: Oho, olipas pitkä osoite...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uudet talvirenkaat
Toivottavasti Risto tuo " rengaspaineet tarkistetaan kaksi kertaa vuodessa" oli sarkasmia..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Uudet talvirenkaat
Tuolta saa etullisemmin aasialaista nastaa
http://www.vannetukku.fi/sw7-p-18992.html
http://www.vannetukku.fi/sw7-p-18992.html
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Uudet talvirenkaat
Ok, kiitos vinkistä. Onko kokemuksia näistä?Saabinsti kirjoitti:Tuolta saa etullisemmin aasialaista nastaa
http://www.vannetukku.fi/sw7-p-18992.html
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Uudet talvirenkaat
Ne ovat niin hyviä, että niitä ei oteta edes rengastesteihin.Saabatti kirjoitti:Ok, kiitos vinkistä. Onko kokemuksia näistä?Saabinsti kirjoitti:Tuolta saa etullisemmin aasialaista nastaa
http://www.vannetukku.fi/sw7-p-18992.html
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Uudet talvirenkaat
Tuskin on tekemistä hyvyyden tai huonouden kautta, kai se TM testaa suosituimmat ja varsinkin eniten ilmoitustilaa ostaneet renkaat etupäässä.95greyturbo kirjoitti:Ne ovat niin hyviä, että niitä ei oteta edes rengastesteihin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00