Ratin nappulat
Ratin nappulat
Moi!
Alkoi ratin nappulat toimia oudosti. Kun lisää volumea eli painaa volumen + napista, menee cd päälle ja kun uudelleen painaa samaa plus nappia niin menee takaisin radiolle. Volumen miinus napista puolestaan tulee lisää volumea. Loput "nappulat" toimii normaalisti. Mistähän moinen johtuu?
Editoidaas, kohde vm -98
Juho
Alkoi ratin nappulat toimia oudosti. Kun lisää volumea eli painaa volumen + napista, menee cd päälle ja kun uudelleen painaa samaa plus nappia niin menee takaisin radiolle. Volumen miinus napista puolestaan tulee lisää volumea. Loput "nappulat" toimii normaalisti. Mistähän moinen johtuu?
Editoidaas, kohde vm -98
Juho
Re: Ratin nappulat
Mulla sekoili vastaavanlaisesti MY'07 Femmassa. Laturi oli hajalla ja akun varaustaso alhaalla. Laturinvaihdon jälkeen ei ole enää sekoillut. Eli tarkista ensimmäisenä akun varauksen taso.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9#p1033869
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9#p1033869
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Ratin nappulat
Tuo voi tosiaan olla syyllinen, tänään kuitenkin toimi normaalisti. Illalla akku lataukseen.
Kiitos paljon neuvosta.
Juho
Kiitos paljon neuvosta.
Juho
Re: Ratin nappulat
Tuo alhainen jännitetaso kyllä selittäisi, koska napithan luetaan yhtä piuhaa siten, että ne kytkevät sopivasti vastuksia, joilla toteutetaan erilaisia jännitejakoja eli jokaista nappia vastaa tietty jännite, joka mitataan ja sen arvosta riippuu toiminto. Jos koko vastushässäkän syöttöjännite on alempi (tai väärä), mittausarvot johtavat tavallaan vääriin lokeroihin.
EDIT: nyt kun katsoin vielä skemat, niin näyttäisi enemmänkin siltä, että jossain johdotuksessa olisi jotain ylimääräistä vastusta esim liitoksessa hapettumaa (muuttui niin päin jännitteet). Silti huono akku aikaansaa mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä, joita ei aina pysty selittämään tavallisen piirianlyysin menetelmin ainakaan helposti![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
EDIT: nyt kun katsoin vielä skemat, niin näyttäisi enemmänkin siltä, että jossain johdotuksessa olisi jotain ylimääräistä vastusta esim liitoksessa hapettumaa (muuttui niin päin jännitteet). Silti huono akku aikaansaa mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä, joita ei aina pysty selittämään tavallisen piirianlyysin menetelmin ainakaan helposti
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Ratin nappulat
Tämäkö alkoi itsekseen ihan yht'äkkiä, ilman että mitään muutettiin autossa?Kotitalli kirjoitti: Alkoi ratin nappulat toimia oudosti.
Re: Ratin nappulat
Eihän tuossa tarvitse autossa mitään muuttaa, jos sattuu akku tai laturi tai molemmat olemaan finaalissa. Muutama minuutti pidempään ruuhka-ajoa flektin pyöriessä, vartti radion kuuntelua parkissa, pidemmät startit väsähtäneen bensapumpun tai sen takaiskuventiilin takia riittää jännitetason alenemiseen ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Ratin nappulat
Ja toisaalta, ei akussa tai laturissakaan tarvitse olla mitään vikaa jos on esim. vaihtanut siihen vääränmallisen SID:in ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Ratin nappulat
Onpas erikoinen tapa kytkeä noita nappuloitaHEV kirjoitti:Tuo alhainen jännitetaso kyllä selittäisi, koska napithan luetaan yhtä piuhaa siten, että ne kytkevät sopivasti vastuksia, joilla toteutetaan erilaisia jännitejakoja eli jokaista nappia vastaa tietty jännite, joka mitataan ja sen arvosta riippuu toiminto. Jos koko vastushässäkän syöttöjännite on alempi (tai väärä), mittausarvot johtavat tavallaan vääriin lokeroihin.
EDIT: nyt kun katsoin vielä skemat, niin näyttäisi enemmänkin siltä, että jossain johdotuksessa olisi jotain ylimääräistä vastusta esim liitoksessa hapettumaa (muuttui niin päin jännitteet). Silti huono akku aikaansaa mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä, joita ei aina pysty selittämään tavallisen piirianlyysin menetelmin ainakaan helposti
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: Ratin nappulat
Ei se ole yhtään erikoista. Saadaan parilla piuhalla hoidettua koko nappikatras.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Ratin nappulat
Aivan kuten Tobbana kertoi säästytään paljolta johdon vetämiseltä:
Ja SID syöttää sen 5 volttia ja nappien painaminen pudottaa jännitettä napista
riippuen. Painapa torven nappulaa niin jännite on 0 volttia.
Ja tässä yksi syy miksei 9-5 rattinappuloissa ei ole ledivalaistusta. Kokeiltiin tosiaan MY06, mutta eivät futanneet niinkuin piti ja muutoksen teko toimiviin olisi ollut liian kallis operaatio.
Ja SID syöttää sen 5 volttia ja nappien painaminen pudottaa jännitettä napista
riippuen. Painapa torven nappulaa niin jännite on 0 volttia.
Ja tässä yksi syy miksei 9-5 rattinappuloissa ei ole ledivalaistusta. Kokeiltiin tosiaan MY06, mutta eivät futanneet niinkuin piti ja muutoksen teko toimiviin olisi ollut liian kallis operaatio.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ratin nappulat
Eiköhän tuo kuitenkin virtaviestillä toimi? Jos syöttöjännite on 5V niin ei se siitä mihinkään muutu, oli vastusarvo mitä tahansa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Ratin nappulat
Itseni ei tarvinnut tietää tuon enempää, mutta täytyy muistaa kysästä saab asentajalta kun käyn verstaalla seuraavan kerran.
Mun femmaan kun yritimme vaihtaa ratin jotta löytyis ne nappivalot se ei onnistunut vaan saimme koko ajan vikailmoituksen, että toimintoa ei löydy ohjaussysteemistä: (Dice, Twice ja SID.
Vaikka meillä olikin oikea ratti valoineen niin toimintoja ei silti pystynyt ohjelmoimaan vaikka lisäsimme tarvittavat kaksi piuhaakin.
Tämä toiminto yritettiin ja oli tarkoitus saada MY06 femmaan. Kokeilut varsinkin esisarjan autoissa ei vain futannut kuten kolkissa.
Mun femmaan kun yritimme vaihtaa ratin jotta löytyis ne nappivalot se ei onnistunut vaan saimme koko ajan vikailmoituksen, että toimintoa ei löydy ohjaussysteemistä: (Dice, Twice ja SID.
Vaikka meillä olikin oikea ratti valoineen niin toimintoja ei silti pystynyt ohjelmoimaan vaikka lisäsimme tarvittavat kaksi piuhaakin.
Tämä toiminto yritettiin ja oli tarkoitus saada MY06 femmaan. Kokeilut varsinkin esisarjan autoissa ei vain futannut kuten kolkissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Ratin nappulat
No ei siinä mielessä kuin instrumentoinnissa puhutaan virtaviestistä, vaan eri napeille muodostetaan muuttuvalla jännitejaolla viidestä voltista maata vasten eri jännitearvot, joita mitataan SIDissä olevalla AD-muuntimella ja tuloksen perusteella tehdään sitten eri toimintoja. Oireiden perusteella kaksi suurinta jännitearvoa olivat liian pieniä ja aiheuttivat väärän toiminnon.kribe kirjoitti:Eiköhän tuo kuitenkin virtaviestillä toimi? Jos syöttöjännite on 5V niin ei se siitä mihinkään muutu, oli vastusarvo mitä tahansa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Ratin nappulat
Juurikin näinCDTA kirjoitti:Ja toisaalta, ei akussa tai laturissakaan tarvitse olla mitään vikaa jos on esim. vaihtanut siihen vääränmallisen SID:in
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuossa ostamassani femmassa oli pikselivikaa sid:ssä ja oli uudemmasta
femmasta laitettu. Ostin uuden korjatun ja oikeanmallisen sidin ja kas
nyt toimii myös nuo rattinappulat oikein
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Re: Ratin nappulat
Tuota valaistusta olen kovasti pohtinut ja ollut varovaisesti sitä mieltä että pitäisihän sen nyt onnistua! Ihan hyvä kuulla Core2:lta ettei sitä ole Saabillakaan saatu pelaamaan, voi olla ettei sitten Ylöjärvelläkään.
Oma optimismi on perustunut siihen, että tuonnehan syötetään jatkuvaa jännite, joka riittää oikein hyvin valkoisten (~3.3V) tai etenkin vihreiden (~1.1V) ledien polttamiseen, toki oikeilla etuvastuksilla varustettuina. Ainoa huoli on liittynyt siihen, kuinka tarkkaan ratin virrankulutusta tarkkaillaan ja tuleeko ylimääräisen kuorman lisäämisestä heti herja. Ledit itsessään eivät juuri kuormaa lisää, mutta varsinkin vihreiden kanssa tarvittavat etuvastukset haukkaavat virtaa enemmän kuin itse ledi.
Tietyissä käytännön tilanteissa, esim. torven painaminen kerran vuodessa katsastuksessa, ei haittaisi vaikka valot hetkellisesti pimenisivätkin jännitteen hävitessä... Samoin olen asennoitunut siihen että mittarivalaistuksen mukana nuo eivät himmenisi, vaan ne pitää vastuksella himmentää jo asennusvaiheessa.
Ajaahan tuolla nyt ilmankin, voi olla että kannattaa arvokas vapaa-aika kuluttaa johonkin muuhun...
Siltikin kiehtoo; mitenkähän tuo on toteutettu, tuskin pattereilla, päätellen hetkellisestä pimenemisestä startatessa?: Omaan makuun ihan liian kirkkaat, mutta se ei ole nyt pointti tässä...
http://www.youtube.com/watch?v=aAMkUewbaEM
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Oma optimismi on perustunut siihen, että tuonnehan syötetään jatkuvaa jännite, joka riittää oikein hyvin valkoisten (~3.3V) tai etenkin vihreiden (~1.1V) ledien polttamiseen, toki oikeilla etuvastuksilla varustettuina. Ainoa huoli on liittynyt siihen, kuinka tarkkaan ratin virrankulutusta tarkkaillaan ja tuleeko ylimääräisen kuorman lisäämisestä heti herja. Ledit itsessään eivät juuri kuormaa lisää, mutta varsinkin vihreiden kanssa tarvittavat etuvastukset haukkaavat virtaa enemmän kuin itse ledi.
Tietyissä käytännön tilanteissa, esim. torven painaminen kerran vuodessa katsastuksessa, ei haittaisi vaikka valot hetkellisesti pimenisivätkin jännitteen hävitessä... Samoin olen asennoitunut siihen että mittarivalaistuksen mukana nuo eivät himmenisi, vaan ne pitää vastuksella himmentää jo asennusvaiheessa.
Ajaahan tuolla nyt ilmankin, voi olla että kannattaa arvokas vapaa-aika kuluttaa johonkin muuhun...
Siltikin kiehtoo; mitenkähän tuo on toteutettu, tuskin pattereilla, päätellen hetkellisestä pimenemisestä startatessa?: Omaan makuun ihan liian kirkkaat, mutta se ei ole nyt pointti tässä...
http://www.youtube.com/watch?v=aAMkUewbaEM
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)