Ratin nappulat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Moi!
Alkoi ratin nappulat toimia oudosti. Kun lisää volumea eli painaa volumen + napista, menee cd päälle ja kun uudelleen painaa samaa plus nappia niin menee takaisin radiolle. Volumen miinus napista puolestaan tulee lisää volumea. Loput "nappulat" toimii normaalisti. Mistähän moinen johtuu?
Editoidaas, kohde vm -98
Juho
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja kribe »

Mulla sekoili vastaavanlaisesti MY'07 Femmassa. Laturi oli hajalla ja akun varaustaso alhaalla. Laturinvaihdon jälkeen ei ole enää sekoillut. Eli tarkista ensimmäisenä akun varauksen taso.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9#p1033869
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Kotitalli
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Loka 24, 2011 14:24
Paikkakunta: Imatra

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja Kotitalli »

Tuo voi tosiaan olla syyllinen, tänään kuitenkin toimi normaalisti. Illalla akku lataukseen.
Kiitos paljon neuvosta.

Juho
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja HEV »

Tuo alhainen jännitetaso kyllä selittäisi, koska napithan luetaan yhtä piuhaa siten, että ne kytkevät sopivasti vastuksia, joilla toteutetaan erilaisia jännitejakoja eli jokaista nappia vastaa tietty jännite, joka mitataan ja sen arvosta riippuu toiminto. Jos koko vastushässäkän syöttöjännite on alempi (tai väärä), mittausarvot johtavat tavallaan vääriin lokeroihin.

EDIT: nyt kun katsoin vielä skemat, niin näyttäisi enemmänkin siltä, että jossain johdotuksessa olisi jotain ylimääräistä vastusta esim liitoksessa hapettumaa (muuttui niin päin jännitteet). Silti huono akku aikaansaa mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä, joita ei aina pysty selittämään tavallisen piirianlyysin menetelmin ainakaan helposti 8O
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kotitalli kirjoitti: Alkoi ratin nappulat toimia oudosti.
Tämäkö alkoi itsekseen ihan yht'äkkiä, ilman että mitään muutettiin autossa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja jus »

Eihän tuossa tarvitse autossa mitään muuttaa, jos sattuu akku tai laturi tai molemmat olemaan finaalissa. Muutama minuutti pidempään ruuhka-ajoa flektin pyöriessä, vartti radion kuuntelua parkissa, pidemmät startit väsähtäneen bensapumpun tai sen takaiskuventiilin takia riittää jännitetason alenemiseen :-)
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ja toisaalta, ei akussa tai laturissakaan tarvitse olla mitään vikaa jos on esim. vaihtanut siihen vääränmallisen SID:in :)
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

HEV kirjoitti:Tuo alhainen jännitetaso kyllä selittäisi, koska napithan luetaan yhtä piuhaa siten, että ne kytkevät sopivasti vastuksia, joilla toteutetaan erilaisia jännitejakoja eli jokaista nappia vastaa tietty jännite, joka mitataan ja sen arvosta riippuu toiminto. Jos koko vastushässäkän syöttöjännite on alempi (tai väärä), mittausarvot johtavat tavallaan vääriin lokeroihin.

EDIT: nyt kun katsoin vielä skemat, niin näyttäisi enemmänkin siltä, että jossain johdotuksessa olisi jotain ylimääräistä vastusta esim liitoksessa hapettumaa (muuttui niin päin jännitteet). Silti huono akku aikaansaa mitä ihmeellisimpiä ilmiöitä, joita ei aina pysty selittämään tavallisen piirianlyysin menetelmin ainakaan helposti 8O
Onpas erikoinen tapa kytkeä noita nappuloita 8O Saattaa olla yleistäkin automaailmassa mutta erikoiselta mun korviin kuulostaa.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ei se ole yhtään erikoista. Saadaan parilla piuhalla hoidettua koko nappikatras.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja core2 »

Aivan kuten Tobbana kertoi säästytään paljolta johdon vetämiseltä:

Ja SID syöttää sen 5 volttia ja nappien painaminen pudottaa jännitettä napista
riippuen. Painapa torven nappulaa niin jännite on 0 volttia.

Ja tässä yksi syy miksei 9-5 rattinappuloissa ei ole ledivalaistusta. Kokeiltiin tosiaan MY06, mutta eivät futanneet niinkuin piti ja muutoksen teko toimiviin olisi ollut liian kallis operaatio.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja kribe »

Eiköhän tuo kuitenkin virtaviestillä toimi? Jos syöttöjännite on 5V niin ei se siitä mihinkään muutu, oli vastusarvo mitä tahansa.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja core2 »

Itseni ei tarvinnut tietää tuon enempää, mutta täytyy muistaa kysästä saab asentajalta kun käyn verstaalla seuraavan kerran.

Mun femmaan kun yritimme vaihtaa ratin jotta löytyis ne nappivalot se ei onnistunut vaan saimme koko ajan vikailmoituksen, että toimintoa ei löydy ohjaussysteemistä: (Dice, Twice ja SID.
Vaikka meillä olikin oikea ratti valoineen niin toimintoja ei silti pystynyt ohjelmoimaan vaikka lisäsimme tarvittavat kaksi piuhaakin.

Tämä toiminto yritettiin ja oli tarkoitus saada MY06 femmaan. Kokeilut varsinkin esisarjan autoissa ei vain futannut kuten kolkissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja HEV »

kribe kirjoitti:Eiköhän tuo kuitenkin virtaviestillä toimi? Jos syöttöjännite on 5V niin ei se siitä mihinkään muutu, oli vastusarvo mitä tahansa.
No ei siinä mielessä kuin instrumentoinnissa puhutaan virtaviestistä, vaan eri napeille muodostetaan muuttuvalla jännitejaolla viidestä voltista maata vasten eri jännitearvot, joita mitataan SIDissä olevalla AD-muuntimella ja tuloksen perusteella tehdään sitten eri toimintoja. Oireiden perusteella kaksi suurinta jännitearvoa olivat liian pieniä ja aiheuttivat väärän toiminnon.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja Neukku »

CDTA kirjoitti:Ja toisaalta, ei akussa tai laturissakaan tarvitse olla mitään vikaa jos on esim. vaihtanut siihen vääränmallisen SID:in :)
Juurikin näin :wink:
Tuossa ostamassani femmassa oli pikselivikaa sid:ssä ja oli uudemmasta
femmasta laitettu. Ostin uuden korjatun ja oikeanmallisen sidin ja kas
nyt toimii myös nuo rattinappulat oikein 8)
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ratin nappulat

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Tuota valaistusta olen kovasti pohtinut ja ollut varovaisesti sitä mieltä että pitäisihän sen nyt onnistua! Ihan hyvä kuulla Core2:lta ettei sitä ole Saabillakaan saatu pelaamaan, voi olla ettei sitten Ylöjärvelläkään. :oops:

Oma optimismi on perustunut siihen, että tuonnehan syötetään jatkuvaa jännite, joka riittää oikein hyvin valkoisten (~3.3V) tai etenkin vihreiden (~1.1V) ledien polttamiseen, toki oikeilla etuvastuksilla varustettuina. Ainoa huoli on liittynyt siihen, kuinka tarkkaan ratin virrankulutusta tarkkaillaan ja tuleeko ylimääräisen kuorman lisäämisestä heti herja. Ledit itsessään eivät juuri kuormaa lisää, mutta varsinkin vihreiden kanssa tarvittavat etuvastukset haukkaavat virtaa enemmän kuin itse ledi.

Tietyissä käytännön tilanteissa, esim. torven painaminen kerran vuodessa katsastuksessa, ei haittaisi vaikka valot hetkellisesti pimenisivätkin jännitteen hävitessä... Samoin olen asennoitunut siihen että mittarivalaistuksen mukana nuo eivät himmenisi, vaan ne pitää vastuksella himmentää jo asennusvaiheessa.

Ajaahan tuolla nyt ilmankin, voi olla että kannattaa arvokas vapaa-aika kuluttaa johonkin muuhun...

Siltikin kiehtoo; mitenkähän tuo on toteutettu, tuskin pattereilla, päätellen hetkellisestä pimenemisestä startatessa?: Omaan makuun ihan liian kirkkaat, mutta se ei ole nyt pointti tässä...

http://www.youtube.com/watch?v=aAMkUewbaEM
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Vastaa Viestiin