Kakkosvaihde hukassa OG 9-5 -00 Aero Manuaali

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ertsu
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: La Touko 02, 2009 14:01
Paikkakunta: Pirkkala

Kakkosvaihde hukassa OG 9-5 -00 Aero Manuaali

Viesti Kirjoittaja ertsu »

Perjantaina oikeastaan ilman suurempaa ennakkovaroitusta, kakkosvaihde lakkasi menemästä pykälään ja jos sen saa sisään, pomppaa 90% varmuudella pois päältä.

Aiemmin vain muutaman kerran lievästi oirehtinut, kakkosvaihde vaihde siis häippäisi. Jokainen vaihtoyritys kakkoselle saa aikaan "karnutusta" ja välittömän vaihteen pomppaamisen poies, jos sen nyt edes saa pykälään. Lakkasin yrittämästä muutaman kymmenen kerran jälkeen. Kaksoiskytkennällä ylöspäin vaihdettaessa tai välikaasulla alasvaihdettaessa ei ole suuremmin apua/merkitystä. Kaikki muut vaihteet toimivat normaalisti, ilman kytkeytymisongelmia ja ylimääräisiä ääniä. Ajelin rapiat 250km kohti kotia ilman kakkosvaihdetta ilman murheita tai mitään muitakaan oireita.

Henkisesti varaudun vaihdelaatikon vaihtoon. Onko kellään tietoa, miten helvetillisperkeleellinen jumppa tuo laatikon vaihto käytännössä on? Ja jos sen vaihdelaatikon vaihtaa, ilmeisesti kytkinkin kannattaapi fiksata saman tien? Mitäs muuta pitää ottaa huomioon? Vetarin stefat nyt varmaankin pitää vaihtaa samalla?

Mitenkäs uuden askin tuohon uskaltaa laittaa, eli onko ongelmia ja/tai eroja vivuston/kiinnitysten yms. suhteen esim. 2009 kolaroidusta autosta luovutettavaan elimeen?
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kakkosvaihde hukassa OG 9-5 -00 Aero Manuaali

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

kannattaa ekana kokeilla vivuston säätö, oli ohjeena joskus täällä juurikin tuon 2 paikalta pois pomppimiseen...
etsillä löytynee ohjeet...

siihen vielä vaihteistoöljyjen (uusien ja jos vanhemmat sisällä huuhtelu) vaihto
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kakkosvaihde hukassa OG 9-5 -00 Aero Manuaali

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meidän entisessä 9-5:ssä alkoi pomppimaan kakkonen pois ja uusin vaihdekeppiin alapään helat. Lisäksi vaihdoin uuden nivelistön moottoritilaan sinne vaihdetangon ja laatikon väliin. Lopuksi säätö ja aski pelasi tuon jälkeen kuin uusi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kakkosvaihde hukassa OG 9-5 -00 Aero Manuaali

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Samanlaisia kokemuksia täälläkin. Edellisessä M00 2,3T:ssä ei meinannut saada kakkosta päälle, vika poistui, kun vaihtoi konehuoneessa olevaa vaihteensiirtoniveltä. Oli aika tyyris osa, melkein 200 euroa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kakkosvaihde hukassa OG 9-5 -00 Aero Manuaali

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei sitä siltikään voi kuluissa pitää niin isona, kuin jos olisi rikkonut vaihteiston ja uusinut lootankin vivuston ohella. Toivottavasti kysyjällä lodju vielä ehjä. Oman kohdalla oireiden ilmaannuttua tein korjauksen nopeasti ettei synkrot tms. vaurioidu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin