Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
viljanen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 22, 2014 13:56

Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja viljanen »

Ostin elämäni ensimmäisen saabin kaksi päivää sitten malli 9-5 2.0t -98
Tänään moottorista meni laakerit ja männät..ostohetkellä auto toimi moitteita mutta kun tein fortte käsittelyn ja vaihdoin tulpat,öljyt ja suodattimen alkoi kone nakuttamaan hemmetisti jonka seurauksena tänään liikkeessä todettiin kyseinen ongelma..korjauskustannukset koneineen 1000-2000e

Nyt mietinkin jos ostaisi tuohon aeron 2.3T koneen tilalle mutta kysymys onkin mistä toimiva kone halvalla? avk:lta katsoin niin moottorin hinnat tuplasti auton hintaan verrattuna, eikä tekisi mieli romuttaa autoa kun kaikki muut ovat kunnossa,herkut ja kaikki löytyy...
mitä nyt olen ehtinyt lukemaan ruotsista saa noita aeron koneita vissiin..mistä?

Tai vaihtoehtoisesti saako suomesta halvalla, jos jollain on ylimääräisenä niin toki saa tarjota.

Kiitos ja kumarrus.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kannattaa suosiolla unohtaa ne käytetyt koneet ja englannista järkihintaan ihan uusi motti:
http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... ec5b572669
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja nugge »

Forte -.-
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja V-M »

Miksi airon kone? Laita tommonen jos ei kotimaasta löyvy halvemmalla. -> http://www.neobrothers.co.uk/used-b205b ... ec5b572669

3000e autoon 2000e kone :D toki jos on tarkotus ajella seuraavat 10v samalla vekottimella. Tuohon ku laskee vaihtotyön (jos teettää) niin alkaa olla kallis kulkine. Tai no tietty näkökulmia on monenlaisia tää ny on mun viksahtanu ajatus.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mikäs se tuomio oli, kauppiaan näkemys tuli jo tossa selville :D.

Eli oliko pata auki? Laakerin, kanget, männät, kaikki totaalisen sökönä? Vai miten tuomioon päädyttiin? Jotkut on harrastelijoilla teettäneet remppoja, jos on selvinnyt vaikka laakerien vaihdolla tai vastaavalla.

T5 koneesta mukit jne. näitä on jotkut rakentaneet.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Forte :twisted:
Tuota käsittelyä ehdottivat minullekkin tuohon femmaan kun käytin
öljynvaihdossa huollossa,mutta ei kiitos jos on paljon ajettu kone
kyseessä, yli satatuhatta ajettu peli.
Yhteen tonnariini tehtiin tuo operaatio ja seuraukset oli savutus kylmäkäynnityksessä
ja öljynkulutus lisääntyi melkoisesti.
Ehkä jos tuon käsittelyn alkaisi tekemään säännöllisesti vähemmän ajettuun
koneeseen niin voisi ollakkin ok esim.20000km välein.
Tuo Forten polttoainepuolen käsittely on sitten mielestäni ihan ok
ainakin oman kokemukseni mukaan
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jo 160tkm ajettu t7-pannu oli karstainen sisältä. Eipä mikään ihme jos on röpöt lähteny liikkeelle fortella. Jos tommosia putsauksia tehdään, pitää öljypohja ottaa alas ja puhdistaa öljypumpun imusihti ja öljypohja. Mie purkaisin koneen ja katsoisin osa osalta mitä meni. Kyllähän uusi kone on hyvä valinta, mutta antaako budjetti myöten? Valitettavasti usein auton hankinta vetää talouden jo ihan sopivasti kireälle. Ei siihen koneremppaa kenellekään toivoisi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

Erinomainen ajankohta auton myynnille :wink:

Laitoin yv:tä viljaselle
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Olis voinu olla ihan sama kohtalo ilman forte-käsittelyäkin...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Todennäköisesti juurikin näin. Ehkä vähän myöhemmin, mutta niin ilmeistä kuitenkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja benicio »

Meikäläisellä lohko halkesi joku aika sitten (-99 2.0t), ja päädyin uuteen 2.3 koneeseen neobrossilta, vesa hoiti hommat. Samaan syssyyn vaihdettiin myös uusi mitsu, vanhalla garretilla olisi ollut vielä muutama tuhat kilometriä edessä. Ja puslia, koiranluita sekä uusi startti myös. Hintaa tuli yhteensä 3915€ tjsp. :saab:
Eihän tuossa tilanteessa oikein ole hyviä vaihtoehtoja. Tykkäsin kuitenkin saabistani, eikä auton vaihtaminen kiinnostanut yhtään. Ja jos konevikaisesta saabista olisi saanut ehkä tonnin tai puolitoista myydessä, niin olisinko saanut jollain viidellä tonnilla ratkaisevasti parempaa autoa, kun nyt kuitenkin tiedän autoni historian ja kone sekä turbo ovat uusia.
Ja onhan tässä nyt perikunnalle hyvä saabi.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Tosi on, että auto on huono sijoituskohde (keräilykappaleita lukuunottamatta).

Auton käyttöarvo voi kuitenkin käyttäjälle/omistajalle olla suurempi kuin sen keskimääräinen myyntiarvo ja tällaisessa tapauksessa korjausinvestointipäätökset tehdään käyttöarvon perusteella.

Käytetyn tavaran, kuten esim. ajoneuvon käyttöarvon yleinen määrittely on hankalaa. Jokainen tekee sen omilla perusteillaan ja lähtökohdillaan ja siihen saattaa liittyä myös tunneperäisiä tekijöitä.

Oman vanhemman kulkineen käyttöarvo minulle ylitti sen myyntiarvon jo aikaa sitten - ja sen vuoksi olen edelleen valmis sijoittamaan isohkojakin summia sen ylläpitoon ja korjaamiseen.

Varmaan aika vähän esim. kunnostettaisiin 'hylkyjä' museo- ja harrasteautoiksi, jos ajateltaisiin pelkkää markkina-arvoa.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jotta suhteellisuuden tajunta jossain määrin lisääntyisi niin mietitäänpä hetki mitä uusi TEHDASMOOTTORI yleensäkkin maksaa ... mitäs luulette?

Niin huomataan että :saab: moottori on hankinnan arvoinen ... :roll:


elikkä HALPA.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onhan se uskomattoman edullinen, kun vaikkapa lähtee haalimaan osia koneremppaan, niin on helposti tonni nutullaan ja jää vielä vanhaa rojua koneen sisään pyörimään. Lisäksi vielä rutosti työtäkin. Ite tehtynä vielä jotenkin menee, mutta jos joutuu sylinterikannen kunnostuttamaan vieraalla, niin on lopputuloksena likimain sama hinta kuin tuo tehdas uusimoottori...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
viljanen
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 22, 2014 13:56

Re: Kone sai kuolemantuomion, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja viljanen »

juu, voin sanoa etten forttea enää käytä missään koneissa, kuullut siitä mitään muuta kun huonoa...päädyin siihen ratkaisuun että myyn auton sellaisenaan pois jos vaikka jotain saisi kun kuitenkin vielä on käyntikuntoinen ja pystyy ajamaan eteen ja taakse :D
ja joo siis raumalla auto korsman saoi että laakerit ja männät vaihtokunnossa, että ainoa ratkaisu on vaihtaa kone, suomeksi siis tulisi varmaan halvemmaksi...moottori nyt muuten on hyvin huollettu mitä kuitteja katselin uusi turbokin vaihdettu heinäkuussa..
Vastaa Viestiin