kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

No niin tästä se lähtee!
Vaihdoin uudet tulpat tuohon femmaan (vm. 2000 2l turbo automaatti)
Otin akun + kaapelin irti ennen työn aloittamista entiset tulpat oli Denson
ja tilalle tuli Ngk BCPR7ES tulpat on kiristetty oikeaoppisesti momenttiin
(entiset oli tosi löysällä)
Tulppien vaihdon jälkeen lähti kyllä hyvin pyörimään, mutta käynti oli
todella huonoa, kierrokset heitteli 400-1500 välillä ja todella pahasti
ravisteli moottori. Pikku lenkin kävin ajamassa ja koneen lämmettyä
normaalilämpöön käynti tasottui normaaliksi n.800r/min
Uusi käynnistys lämpimänä ja edelleen hetken ravistaa melko pahasti.
Voisiko syynä olla oireisiin tuo kun irroitin sen akun kaapelin tulppien
vaihdon ajaksi ja jostain syystä tuo moottorinohjaus olisi mennyt sekaisin
ja kenties ajanoloon asettuu säädöt kohdilleen?
Toinen juttu koskee tuota vaihteistoa, eli siis automaatti kyseessä
mielestäni tuokaan ei toiminut niin kuin ennen tuota tulppien vaihtoa,
koskee tuota vaihteiston sport-asentoa, reippaassa kiihdytyksessä, ei
kuitenkaan kaasu pohjassa tuntuu kovasti arpovan 4 ja 5 vaihteen välillä
ja kierrokset heittelee 1500ja2500välillä, ei ole tehnyt tuota aiemmin.
Ihmetystä aiheutti myös tuo letku joka lähtee vaihteiston päältä ja
menee tuonne jarrunestesäiliön taakse, mutta on siellä avonaisena
eli ei liittetty mihinkään enkä löytänyt paikkaa tulle letkulle mistään
eli mahtaakohan olla ihan oikein.Laitan liitteenä kuvan kyseisestä
letkusta on siis tuon akkukaapelin yläpuolella/vieressä
http://i215.photobucket.com/albums/cc10 ... bc3ba5.jpg
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jos akun mono on ollut vaikka 20 minsaa irti, niin käsittääkseni vikakoodit nollaantuu ja ECU "resetoituu". Tämän jälkeen kun pannun saa tulille, pitäisi jonkun aikaa ajaa, että aivot kerkiää justeerata ittensä mukaan, adaptaatiot saattaa olla poskellaan.

Ei välttämättä selitä tota huonoa käyntiä, joku viisaampi jatkaa ja korjaa, jos meni mistiin.

Kovempaa polkemista kannattaa välttää ennen kuin adaptaatiot on kohdillaan.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Nyt pelaa hyvin femma, myös vaihteiston toiminta ok :D
Vaatii näköjään tämä trionic7 pidemmän "sisäänajon" kuin
tuo tonnarissa oleva trionic5 kun on akun kaapeli ollut irti
Yllätti vaan kun tonnarin tulpanvaihdon jälkeen alkoi toimimaan
melkein heti niin kuin pitääkin.
Tuolla femmalla vaati ajoa n.50km ennen kuin alkoi toimia
oikein.
Vielä on hämmästelyn aiheena tuo vaihteistolta lähtevä letku :?:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
paljtu-3
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Marras 03, 2010 18:50

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja paljtu-3 »

Tuo tarkoittamasi letku on laatikon huohotusletku, eikä se toinen pää kuulu missään kiinni ollakkaan.
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Kiitos 8)
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Neukku kirjoitti: Voisiko syynä olla oireisiin tuo kun irroitin sen akun kaapelin tulppien
vaihdon ajaksi ja jostain syystä tuo moottorinohjaus olisi mennyt sekaisin
ja kenties ajanoloon asettuu säädöt kohdilleen?
Miksi muuten irrotat akun kaapelin tulppien vaihdon ajaksi? Siis ihan vilpitön kysymys.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

9000T&95SE kirjoitti:
Neukku kirjoitti: Voisiko syynä olla oireisiin tuo kun irroitin sen akun kaapelin tulppien
vaihdon ajaksi ja jostain syystä tuo moottorinohjaus olisi mennyt sekaisin
ja kenties ajanoloon asettuu säädöt kohdilleen?
Miksi muuten irrotat akun kaapelin tulppien vaihdon ajaksi? Siis ihan vilpitön kysymys.
Irrotin akun kaapelin koska korjausoppaassa suositellaan tuota toimenpidettä
ja yleensä tuleekin otettua akunkaapeli irti jos tulee laiteltua autossa
sähköpuolta, tämän on kokemus opettanut noita laitellessa :wink:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

No nyt taisi selvitä syy tuohon huonoon käyntiin tulppienvaihdon jälkeen
Otin tuon syttykasetille tulevan johdon irti ja sieltähän löytyi
pistokkeesta yksi pinni joka oli painunut sisään :o
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Käynnistysongelmat jatkuu :?
Ostin uuden akun kun entinen näytti uupumisen merkkejä näillä
ensimmäisillä pakkasilla. Tuon akunvaihdon jälkeen ei meinaa
millään lähteä käyntiin,virtaa kyllä riittää senverran rivakasti
pyörii starttimoottori.
Jokaisella starttauskerralla suostui pyörimään vain hetken, noin 10sekuntia
ja näitä starttauksia oli 6kertaa vasta seitsämännellä starttauksella
jäi jotenkuten pyörimään,mutta käynti on todella huonoa, kierrokset
humpaa 400-1500 välillä eli samanlaisia oireita kuin silloin aiemmin
kun oli akun kaapeli irti tulppien vaihdon aikana vähän aikaa sitten.
Onkohan tämä nyt ihan normaalia näissä femmoissa, onko muilla
samanlaisia oireita esiintynyt kun on akun kaapeli ollut irti???
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Mites käy, jos nyppäät immun liittimen irti, nollaat vikakoodit ja pistät käyntiin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

9000 automaatilla kirjoitti:Mites käy, jos nyppäät immun liittimen irti, nollaat vikakoodit ja pistät käyntiin?
Tarkoititko siis,että käynnistän kun on immun liitin irti?
Mitään vikailmoituksia tuo ei ole antanut missään vaiheessa,
mutta pitäisikö kuitenkin tarkastaa vielä varuilta Tech2:sella
löytyykö mitään?
Olen ymmärtänyt niin,että kun on akun kaapeli irti vaikka puolituntia
niin vikakoodit nollautuu automattisesti :roll:
Eli toisinsanoen otan immun liittimen ja akun kaapelin irti puoleksitunniksi
ja sen jälkeen akun kaapeli takaisin ja käynnistys ilman,että on immun
liitin paikallaan, onnistuisikohan tuolla tavalla testaus :?:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No juu, sitä tarkoitin. Itellä oli joskus käyntiongelmia ja vikakoodi P1300. Ei auttanut koodin nollaukset eikä mitkään. Immun liitin irti, niin kävi ihan normaalisti kun käy kartoilla. Loppupelissä vika oli irronnut coolerin kumiletku, oma vika kun olin vähän hutiloiden kiinnittänyt :oops: .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Ei löytynyt vikakoodeja Teckillä, mutta nyt on tullut senverran muutosta
oireisiin,että käynti tasoittuu heti kun laittaa vaihteen D-asentoon ja
pyörii tasaisesti,mutta heti kun laittaa vapaalle niin käynti on epätasaista :?
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

onko vakio softa vai "viri"?
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: kylmäkäynnistysongelma ja vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

Onko se pieni alipaineletkunpätkä bensanpaineensäätimeltä imusarjaan ehjä?

Viime talvena ilmeisesti hiiri nakersi reiän tuohon letkuun, eikä auto käynyt tyhjäkäyntiä vapaalla ollenkaan, mutta D asennossa kävi ihan ok.

terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Vastaa Viestiin