Halvat turboahtimet
Re: Halvat turboahtimet
Osaisiko joku suomentaa mikä noista halvoista Turboahtimista sopisi 9-5 1,9 TID vuoden 2008 malliin diesel on ilmeisesti harvinaisempi ongelma. Melko tasan vuosi sitten Turbotukku "peruskorjautti" minun turbon, kun huolto epäili öljyvuotoa. Lupasivat kertoa tarkoin, mikä vika löytyy. Ei kerrottu mitään, hinta n. 700 €. Vuosi ja 30 000 km ja taas auto pukilla, vikaa on etsitty jo kolme päivää ja sama epäilys. Turbo. Minkähän minun kannattaisi ostaa? siis uusi vaikka Kiinasta ?
Re: Halvat turboahtimet
Ei varmaan ekallakaan kerralla vika ollut turbossa. Mitkä on oireet?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Halvat turboahtimet
Kiitos vastauksestasi ja kannanotostasi.
Joo nyt ei kuulemma ollutkaan turbossa vikaa. Auto oli neljä päivää korjaamolla, "alipainepumppu" vaihdettiin, parani vähän, mutta ei toiminut kunnolla. Nyt sain auton tänään ulos, oli puhdistettu joku anturi. Tuntui parantuneen, mutta kaasu toimii "viiveellä" ja kun kokeilin kiihdyttää muutaman kerran moottoritiellä, taas syttyi check engine -varoitusvalo. Ei tuntunut olevan ihna kunnossa ennen sitäkään.
Minustakin tuntui, että turboremontti oli tarpeeton, Kukaan ei suostunut kertomaan, mikä vika oli.
Ei kun takaisin korjaamolle.
Joo nyt ei kuulemma ollutkaan turbossa vikaa. Auto oli neljä päivää korjaamolla, "alipainepumppu" vaihdettiin, parani vähän, mutta ei toiminut kunnolla. Nyt sain auton tänään ulos, oli puhdistettu joku anturi. Tuntui parantuneen, mutta kaasu toimii "viiveellä" ja kun kokeilin kiihdyttää muutaman kerran moottoritiellä, taas syttyi check engine -varoitusvalo. Ei tuntunut olevan ihna kunnossa ennen sitäkään.
Minustakin tuntui, että turboremontti oli tarpeeton, Kukaan ei suostunut kertomaan, mikä vika oli.
Ei kun takaisin korjaamolle.
Re: Halvat turboahtimet
Osaamatonta on korjaaminen nykyään monesti, ikävä kyllä. Olikohan putsattu anturi mahdollisesti imusarjan paineanturi? Se saattaa hajota niin ettei putsaaminenkaan auta. Mitä vikakoodeja löytyy?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Halvat turboahtimet
Kiitos nopeasta vastauksestasi jcarlson !!
Juuri näin:
raportti kuuluu: "Vian etsintää egr testi, ahtimen tarkastus, välijäähdyttimen tarkastus=ok, Imusarjan paineanturi tukossa. Anturin puhdistus ja sopeutus. Koeajo OK".
Siis ilmeisesti vika lopulta löytyi, kun paineita mittailtiin eri paikoista, mutta oliko toimenpide sitten riittämätön eli pudistus ?
Liikkeellehän lähdettiin siitä, että vikakoodi PO244 ilmoitti, että ahtopaine liian matala, mekaaninen vika.
Mitattu alipainepumppu 0,44 ohje 0,7-1,0 bar.Uusi alipainepumppu vaihdettu=arvot ok.Koeajo: kulku parani huomattavasti, mutta ei toimi aivan normaalisti. Tästä siis jatkui alussa kuvattu vianetsintä.
Tuntuu olevan sinulle tuttu ongelma, kiitos jos jaksat otta vielä kantaa ?
Juuri näin:
raportti kuuluu: "Vian etsintää egr testi, ahtimen tarkastus, välijäähdyttimen tarkastus=ok, Imusarjan paineanturi tukossa. Anturin puhdistus ja sopeutus. Koeajo OK".
Siis ilmeisesti vika lopulta löytyi, kun paineita mittailtiin eri paikoista, mutta oliko toimenpide sitten riittämätön eli pudistus ?
Liikkeellehän lähdettiin siitä, että vikakoodi PO244 ilmoitti, että ahtopaine liian matala, mekaaninen vika.
Mitattu alipainepumppu 0,44 ohje 0,7-1,0 bar.Uusi alipainepumppu vaihdettu=arvot ok.Koeajo: kulku parani huomattavasti, mutta ei toimi aivan normaalisti. Tästä siis jatkui alussa kuvattu vianetsintä.
Tuntuu olevan sinulle tuttu ongelma, kiitos jos jaksat otta vielä kantaa ?
Re: Halvat turboahtimet
Oma kokemus on että imusarjan paineanturi voi olla rikki niin että näyttää edelleen väärää arvoa vaikka sen puhdistaisi. Tämä selviäisi jos katsoo testerillä moottori sammutettuna imusarjan painetta, pitäisi näyttää suunnilleen sitä mitä on ulkoilman paine. Viallinen anturi näyttää esim. 95KPa kun ympäröivä ilmanpaine olisi 101KPa.
Joskin jos veto tuntuu tulevan viiveellä, niin se viittaisi siihen että ahtopaine ei todellisuudessa nouse tavanomaista vauhtia. Syynä voi olla esim. huonosti toimiva ahtopaineen säätöventtiili (magneettiventtiili), vuoto ahtoputkistossa (letku revennyt tms.), jumittavat ahtimen johdesiivet (karstaa, uuninpuhdistusaine toimii puhdistukseen), tai vuoto ahtimen johdesiipiä ohjaavassa alipainekellossa.
Myös tukkeentunut katalysaattori tai partikkelifiltteri hidastaa ahtimen heräämistä.
Joskin jos veto tuntuu tulevan viiveellä, niin se viittaisi siihen että ahtopaine ei todellisuudessa nouse tavanomaista vauhtia. Syynä voi olla esim. huonosti toimiva ahtopaineen säätöventtiili (magneettiventtiili), vuoto ahtoputkistossa (letku revennyt tms.), jumittavat ahtimen johdesiivet (karstaa, uuninpuhdistusaine toimii puhdistukseen), tai vuoto ahtimen johdesiipiä ohjaavassa alipainekellossa.
Myös tukkeentunut katalysaattori tai partikkelifiltteri hidastaa ahtimen heräämistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Halvat turboahtimet
Kiitos vielä uudestaan aktiivisesta ja asiantuntevasta näkemyksestäsi jcarlson !
Ilmeisesti minun merkkikorjaamoni Espoossa joutuu vielä kouluttamaan asentajiaan (minäkin siihen näköjään osallistun) vian etsinnässä. Koko viime viikon he etsivät vikaa ja pääsivät ilmeisesti aika lähelle.
Taitaa olla nyt viisainta, että he uudestaan keskittyvät paineanturiin, vaikka homma rupee jo vähän käymään hermoon ja kukkarolle myös. Kahdeksas Saab (kolmas 9-5) menossa ja vasta nyt tuli näin vaikeita ongelmia. Ei kait auta kuin pitää peukkuja asentajakokelaalle. Toivottavasti voin kertoa ensi viikon jälkeen positiivisempia uutisia.
Kiitoksia osanotosta !!
Ilmeisesti minun merkkikorjaamoni Espoossa joutuu vielä kouluttamaan asentajiaan (minäkin siihen näköjään osallistun) vian etsinnässä. Koko viime viikon he etsivät vikaa ja pääsivät ilmeisesti aika lähelle.
Taitaa olla nyt viisainta, että he uudestaan keskittyvät paineanturiin, vaikka homma rupee jo vähän käymään hermoon ja kukkarolle myös. Kahdeksas Saab (kolmas 9-5) menossa ja vasta nyt tuli näin vaikeita ongelmia. Ei kait auta kuin pitää peukkuja asentajakokelaalle. Toivottavasti voin kertoa ensi viikon jälkeen positiivisempia uutisia.
Kiitoksia osanotosta !!
Re: Halvat turboahtimet
Saab on kunnossa, paineanturi vaihdettiin. Se oli huollonkin omasta mielestä todennäköinen syy. Huollolle annan kyllä melko korkeat pisteet hyvin asiallisesta toiminnasta, vaikka otti aikaa jonkin verran. Jcarlson sai täydet pisteet, hienoa ja vielä kiitos.
Re: Halvat turboahtimet
Hieno juttu että tuli kuntoon eikä vika ollut sen hankalampi tai kalliimpi korjata lopulta. Eiköhän tästä tiedosta ole hyötyä seuraavallekkin joka törmää samaan, ei ole varmasti mikään harvinainen vika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com