2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Pola »

itellä halkesi joskus bypassin letku. Se aiheutti ainakin sitä että parkkipaikkapyörittelyssä joutui painamaan toisella jalalla kaasua samalla kun toisella luistatti kytkintä ettei sammunut.
#3272
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

9-5T kirjoitti:
Jouttis kirjoitti:ikään kuin olisi painelaakerin siirtohaarukka irti

Lienee paikallaan avata lähiaikoina...
Lienee paikoillaan avata mutta siirtohaarukkaat et löydä.
Minkäslainen tuo rakenne muuten on eli mikä voisi olla mahdollinen rallatuksen (välillä lähinnä pajavasara) lähde?
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Kiitoksia. Autoon tehtiin vuosi sitten pientä takuuremppaa vaihteistoon. Oli pyörinyt vähillä öljyillä (stefojen vaihdon jälkeen) ja meni kakkosen synkat. Tässä yhteydessä uusittiin melkoinen määrä osia + painelaakeri, mutta ei kytkintä kun oli kuulemma hyvässä kunnossa - olisi ehkä pitänyt uusia. Jos painelaakeri "oikeasti" vaihdettiin, niin epäsäännöllinen kalkatus viittaisi johonkin irtonaiseen. Lienee siis viisasta avata.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Pola »

mulla kalkatus loppuu kun painaa kytkimen pohjaan
#3272
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Niin se loppuukin. Ja jos ääni ei muistuta pajavasaraa vaan enempi tasainen pieni rallatus, niin painelaakeri tuppaa pitämään sellaista. Joskus loppuu kokonaan kun painaa kytkimen useamman kerran pohjaan.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja latinki »

Onkos alipaineletkut ja takaiskut syypää kun ajossa tuntuu veto olevan hukassa. Esim kolmosella 50kmh kiihdytys tuntuu tuskaselta ja välillä risteyksessä tuntuu puutuvan.

Kytkin alle 100tkm ajettu, turbolla jotain kymppitonneja etten luulis siitä sen olevan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ahtimen peruspaineiden tarkastus on syytä tehdä, jos vedot tulee koneeseen kuin lapiolla selkään 2500rpm:ssä. Tommonen tapaus tässä diagnosoitiin hiljattain. Paineet oli 0,05bar...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

jyyrällä on aika rankka ilmamassanmittausvirhe omassa autossaan kun nostaa paineita noin ylös.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja latinki »

Tasasella kolmosella obdlukijalla antoi 0,54bar, kuitenkin kakkosella kävelyvauhdista mäkeen rullaava lähtö vaihdattaa ykköselle tai on todella laiskaa nousua. Tosin jos tulee vetoalueella niin tietty pääsee vauhdikkaammin mutta kun kaikilla edellisillä autoilla on päässyy ilman lappulattiassa ajoa kulkemaan saman paikan rupesi tuo väännön puutos kiinnostamaan
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pelkkä sytytystulppien vaihto palautti isäukon T7-koneiseen 2,0t kolkiin alaväännöt. Talonpihasta lähtö on juuri semmonen että ylämäkeen joutuu lähtemään ja liian nopea vaihto ykköseltä kakkoselle aiheuttaa sen, että kakkosella kierrokset putoaa tonniin ja tuntui että ei tää jaksa lähteä kiihtymään ollenkaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja latinki »

Tulpilla on ajeltu yläkanttiin arvioituna 3tonnia.
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja latinki »

tuli ajettua tuolla vetovammasella taaseen niin palataampa aiheeseen:
Toimii kutakuinkin normaalisti, meno tuntuu tuskaiselta ja alavääntöä olettaisi olevan enemmän kyllä 1000-2500rpm välissä.

-Peruspaineet Check (c ja w letku yhdistettynä), 0.4 kävi ja putos 0.3
-Liittimen irrotuksella 0.2bar
-R-Nippa Check, Tällä hetkellä pultti tukkeena mankkuvenan päässä
-Normipaineet 0.5
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Lähetänpä asiattoman kommentin ja kommentoin että: pakoputki/katti aivan tukossa?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
latinki
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: To Maalis 21, 2013 11:07

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja latinki »

Kokeiltu suoralla etuputkella, hivenen autto.

Takapönttön tukkoisuutta kokeiltiin paineilmalla. Täytyy vielä ajaa ilman sitäkin.

Ahtimessa ei huomiota herättävää välystä.

Alipaine letkuja uusittu ja bybass ehjä.

W letku irti ei kyllä saa räjähtävää lähtöä eli sikäli se takapönttö tai vuoto ahdin - imusarja.
Koeponnaus jäi kesken.

Vaikuttaako w letkun ahtoihin jos kone nakuttaa ja sen takia pätkii menoa jotain muutakautta? :D
Ei varmaan mut kävi mielessä sekin
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 2.0t alavääntö tai lähinnä sen puute

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vaikuttaako w letkun ahtoihin jos kone nakuttaa ja sen takia pätkii menoa jotain muutakautta?
Ei varmaan mut kävi mielessä sekin
Ei se ilman w letkua saa niitä rajattua. Eli pitäs löytyä ahtoja, mutta sulla joko vuotaa tai sitten ei vaan ahti tuota (tai sit se putki ahistaa niin paljon että tulppaa).
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin