9-5 '00 Jäykkä ohjaus
9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Eli otsikonmukainen femma potilaana. Suht ison rempan jäljiltä (mm tekniikka oli apurunkoinen irti autosta), ohjaus jäykkä. Aivan kuin tehostin olisi kokonaan pois pelistä. Tehostinöljyt oli laskettuna pois, sen mitä säiliöstä kaatamalla pois saa, nyt uudet vihreät liemet sisässä. Toimi rempan jälkeen yhden illan normaalisti, seuraavana aamuna jäykkä. Öljyjä vaihdeltu, on ilmattu pyörät ilmassa moottori käynnissä ja pois. Rattiakselin ristiniveliä rasvattu, ei vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pumppu ei merkittävästi äännä ja putket silmämääräisesti ehjiä. Alkaa neuvot olemaan vähissä, pumppuko sieltä on mennyt vai mistä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Ihan samanlainen vika omassa femmassa ja samalla tavalla eli koneen vaihdon yhteydessä ilmaantui, mutta osittain tehostin toimii. Vihreät nesteet vaihdettiin ja tehostimen pumpun paineet mitattiin ja kaikki pitäs olla kunnossa, mutta ohjaus edelleen jäykkä. Ollut nyt jo reilut pari vuotta ja tottunut jo siihen, mutta oishan se mukava saaha entiselleen. Muistelen joskus lukeneeni jostain, että näissä tehostimen putkissa/letkuissa käytetään jotain virtauksen tasaukseen/vaimennukseen tarkoitettuja spiraaleita... hmmm... muistankohan oikein? Saattaa olla, että sotken johonkin toiseen merkkiin, mutta jos näin on, niin voiskohan tällainen spiraali aiheuttaa vanhetessaan virtausongelmia.Okko kirjoitti:Eli otsikonmukainen femma potilaana. Suht ison rempan jäljiltä (mm tekniikka oli apurunkoinen irti autosta), ohjaus jäykkä. Aivan kuin tehostin olisi kokonaan pois pelistä. Tehostinöljyt oli laskettuna pois, sen mitä säiliöstä kaatamalla pois saa, nyt uudet vihreät liemet sisässä. Toimi rempan jälkeen yhden illan normaalisti, seuraavana aamuna jäykkä. Öljyjä vaihdeltu, on ilmattu pyörät ilmassa moottori käynnissä ja pois. Rattiakselin ristiniveliä rasvattu, ei vaikutusta. Tyhjäkäynnillä pumppu ei merkittävästi äännä ja putket silmämääräisesti ehjiä. Alkaa neuvot olemaan vähissä, pumppuko sieltä on mennyt vai mistä vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Se spiraali estää nesteen vaahtoontumista. Kun on ohjaus jäykkä niin ääntääkö se?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Ei äännä kääntäessä ja ohjaus on tasaisen tiukka koko ajan, eikä sitä tällä hetkellä voi hyvällä tahdollakaan kutsua tehostetuksi. Kaupat tekeillä käytetystä pumpusta, katsotaan josko sen vaihto auttaisi. Nykyisen pumpun käytin auki, eikä siitä mitään ilmiselvää vikaa löytynyt, tosin en ennen ole pumppuja aukonut.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Onko kaikki maadoitukset kondiksessa? Eli tuleeko pumpulle ns.virtaa, sulakkeet tsekattu?Okko kirjoitti:Ei äännä kääntäessä ja ohjaus on tasaisen tiukka koko ajan, eikä sitä tällä hetkellä voi hyvällä tahdollakaan kutsua tehostetuksi. Kaupat tekeillä käytetystä pumpusta, katsotaan josko sen vaihto auttaisi. Nykyisen pumpun käytin auki, eikä siitä mitään ilmiselvää vikaa löytynyt, tosin en ennen ole pumppuja aukonut.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Ai jaa nää toimiiki sähköllä, en tiennykkää...009baas kirjoitti:Onko kaikki maadoitukset kondiksessa? Eli tuleeko pumpulle ns.virtaa, sulakkeet tsekattu?Okko kirjoitti:Ei äännä kääntäessä ja ohjaus on tasaisen tiukka koko ajan, eikä sitä tällä hetkellä voi hyvällä tahdollakaan kutsua tehostetuksi. Kaupat tekeillä käytetystä pumpusta, katsotaan josko sen vaihto auttaisi. Nykyisen pumpun käytin auki, eikä siitä mitään ilmiselvää vikaa löytynyt, tosin en ennen ole pumppuja aukonut.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Hydraulinen tuo taitaa vielä olla ja pumppu saa voiman käyttöhihnalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
niinpä olikin.. apulaitehihna kun oli katki niin ei ollu tehostusta
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Tuohon ex femmaan oli huoltohistorian mukaan vaihdettu tehostimen pumppu 165tkm kohdilla. Jospa siis pumpuissa ollut jotain? Paineensäätö patruuna tms. jumissa? Pumppu väljä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Joo, no voihan olla, mutta kun juuri tällaisessa saumassa vika ilmaantuu, niin sitä miettii että mitä tehty väärin... Mutta harvoin nää vehkeet ennalta ilimottaa, että missä vaiheessa ne aikoo hajota.Mertmi kirjoitti:Tuohon ex femmaan oli huoltohistorian mukaan vaihdettu tehostimen pumppu 165tkm kohdilla. Jospa siis pumpuissa ollut jotain? Paineensäätö patruuna tms. jumissa? Pumppu väljä?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Missä kohtaa tuo paineensäätöpatruuna sijaitsee?Mertmi kirjoitti:Paineensäätö patruuna tms. jumissa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Onko WIS: käytössä?
Ja jos ei ole niin kannattaa kyllä hommata ...
Sieltä löytyy kyllä kuvat ja sepostukset järjestelmästä ...
Paineensäädin löytyypi pumpusta itsestään.
Ja jos ei ole niin kannattaa kyllä hommata ...
Sieltä löytyy kyllä kuvat ja sepostukset järjestelmästä ...
Paineensäädin löytyypi pumpusta itsestään.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
~160tkm tässäkin mittarissa. Auto on seissyt ajamattomana viimeiset 2,5 vuotta, joten hyvinkin voi olla paineensäädin jumissa. Wis:iä ei ole käytössä, pitäisi kyllä hankkia se.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
En osaa sanoa, yleensä hydrauliikkajärjestelmissä on paineensäätö. Miten se on toteutettu onkin ihan eri juttu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 9-5 '00 Jäykkä ohjaus
Pumpun vaihdolla tuli kuntoon. Jos huomenna vihdoin pääsisi leimalle, eihän tuo katsastus ole kuin reilu kaksi vuotta myöhässä.
Saab 9-5 '00 2,0t BP
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16
Saab 9-3 '02 2,0t Jubilee
Saab 9-5 '99 Hirsch
Saab 900 '92 T16