vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Tämmönen murhe olisi jaettavana ja aiheuttajana on saabikas vuodelta -98 ja 2.3t koneella.. Mistähän johtuneen ja onko muille käynyt näin, että koneen ja apurungon irroituksen jälkeen vaihdevivuston toinen tanko vaikuttaisi olevan about 1-2cm liian pitkä? Kyseessä on se tanko, joka kiinnittyy toisesta päästä moottorin kiinnikkeessä olevaan tukeen. Oheisen linkin kuvassa se tököttää olla tuossa ylös päin http://www.eeuroparts.com/Parts/52215/S ... e-5164108/ Jos tuon vivun änkee paikallee, niin vaihdekeppi menee tosi tahmeaksi ja vaikuttaisi, että se kampeaa vaihdekepiltä tulevaa siirtotankoa liian alas ja se hankaa korin puolelta johonkin. Apurunko, tukivarret oli kohillaan ja pultit tiukasti kiinni tuossa vaiheessa.
Kiitoksia paljon jo tässä vaiheessa hyvistä vastauksista! :P
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Termos »

Sen siirtäjätangon asemointi vaihdevivustoon on tosi tarkka.

Jos tanko on liian syvällä siinä siirtäjän hahlossa tai pari "pooria" liikaa/liian vähän kierrettynä, niin vaihteet menevät päälle epämääräisesti ja pakkilukko ei aina vapauta avainta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Sitä siirtäjävivustoa ei ole tullut löysättyä vaihdekepiltä tulevasta tangolta. Ilman tuota pienempää vipua kaikki pykälät kyllä menee nättiin päälle ja kaikki pykälät löytyy.
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mistäs kohtaa olet irroittanut vaihteiston vaihdekepistä laatikon irtaannuttua autosta?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Uudelleensäätö, mitä muutakaan voisi tehdä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuota ongelmaasi kun järkeilee, niin väittäisin, että syystä tai toisesta moottorin takakorvakko, johon tuo ylöspäin tuleva tukilinkku kiinnittyy, on nyt korin "kardaanitunnelin" sijaintiin nähden (josta tuo siirtäjän tanko tulee tulipellistä ulos) muutaman sentin pielessä ellei sitten nuo tangot ole vaihtaneet paikkaa keskenään purun yhteydessä.

(Oletusarvoisesti niitä ei tarvitse irroittaa ollenkaan nivelistöstä ja toisesta päästäkin vain tuo ylöspäin sojottava tanko, joka siis vaihteiston takatuessa kiinni.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Markkuvaan
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan »

Kiitoksia hyvistä vastauksista! Vaihdevivusto tuli irrotettua silloin vaihdelaatikon puolelta, kun se kerran yhdellä pultilla oli vaan kiinni. Vivun toinen pää sitten irti moottorikannakkeen kohdalta. Kaikki pykälät kyllä löytyy hyvin myös ilman tuota pientä vipustakin ja ilman sitä kait tässä on tullut ajeltuakin sitten :) Apurunko vaikuttasi osuneen hyvin kohdalleen, kun kerran ratti suorassa samaan malliin kuin ennen irrotusta. Näin ensimmäisen saabin omistaneen täytyy kehua kyllä ajettavuutta ja vääntöä löytyy alakieroksilla heti paremmin kuin vag- konsernin v6 koneista. Tästäkö tämä saabismi sitten alko :lol:
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: vaihdevivun pituuden heitto apurungon irroituksen jälkeen

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mikäli tuo tanko puuttuu, niin vivusto lepää laatikon reunaa vasten ja välillä tarkertelee. Näin ainakin niissä, jossa linkku on irronnut huolimattomasta paikalleen puristuksesta esim. Kytkinrempan jälkeen. Tietty jos tuntuu hyvältä, niin antaa palaa, mutta itse selvittelisin syyn muutaman sentin korkeusteitolle..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin