Check Engine ja ilmamassamittari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja tosu »

oju kirjoitti:Entäs polttoaineensuodattimen osittainen tukkeutuminen? Tässä on monta mahdollisuutta vaikka tuo ilmamassamittari olisikin se todennäköisin.
Unohtuikin mainita tuosta omasta tarinasta, että myös polttoainesuodatin vaihdettiin imusarjan letkujen yhteydessä varmuuden vuoksi. Autossa oli alkuperäinen suodatin, mittarissa noin 93 tkm, mutta ikää 7 vuotta. Joten oli varmasti joka tapauksessa paikallaan.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

oju kirjoitti:
Katselin muutenkin letkuja ja putkia. Läppäkotelon tuloilmaputken tiiviste on ihan littana, lienee alkujaan pyöreä O-rengas. Mikäs tuon koko on, tai osanumero, jos sen saa erikseen?
Osanumero on 49 40 698.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja oju »

J.V.A kirjoitti:
oju kirjoitti:Osanumero on 49 40 698.
Kiitos, tuolla numerolla löytyi. Vanha olikin jo painunut kulmikkaaksi.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Lainataas vanhaa ketjua.

Antoi tuota ilmamassamittarin vikakoodia reilummassa kiihdytyksessä. Kannattaako edes kokeilla pelkkää putsausta vai suoraan uutta osaa tilaamaan? Onko tuo vaikea irrotella itse? (...ja laittaa takaisin :roll:.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Saabatti kirjoitti:Lainataas vanhaa ketjua.

Antoi tuota ilmamassamittarin vikakoodia reilummassa kiihdytyksessä. Kannattaako edes kokeilla pelkkää putsausta vai suoraan uutta osaa tilaamaan? Onko tuo vaikea irrotella itse? (...ja laittaa takaisin :roll:.
Ei auta putsaua. Vaihto onnistuu sokealta reetaltakin.
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Markkanenn kirjoitti:
Saabatti kirjoitti:Lainataas vanhaa ketjua.

Antoi tuota ilmamassamittarin vikakoodia reilummassa kiihdytyksessä. Kannattaako edes kokeilla pelkkää putsausta vai suoraan uutta osaa tilaamaan? Onko tuo vaikea irrotella itse? (...ja laittaa takaisin :roll:.
Ei auta putsaua. Vaihto onnistuu sokealta reetaltakin.
Ok, pitääpä sitten pistellä tilaukseen.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Laitoin uuden ilmamassamittarin paikoilleen, mutta niinpä vain koeajolenkillä reilummin kiihdyttäessä vilkutteli moottorin vikavaloa ja opensidistä löytyi vikakoodi 4864. Tulpat on vaihdettu 3000 km sitten.

Eli kasetti tai bensapumppu rikki tai katti tukossa? Vai oliko tässä vielä muitakin mahdollisuuksia? Pystyykö esim. noista opensidin arvoista jotenkin päättelemään, mikä voisi olla vialla (ja mikä ehjä)?

edit: Akun kenkää en tosin huomannut irrotella ennen lenkkiä. Olisko pitänyt?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos vilkuttaa alemmillakin kierroksilla imusarjan paineen (pinl) tai ilmamäärän (mair) noustessa yli 0,5 bar niin todennäköisesti kasetti. Jos pätkiminen sijoittuu 4500-5500rpm välille niin mahdollisesti prekatti, mutta voi olla myös bensapumppu/suodatin.

Katso kiihdytyksessä mihin mAir ja Pinl nousevat niin voi päätellä onko esim. imuvuotoa tai onko muuten paineen ja ilmamäärän suhde normaali.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Sanoisin mutulla, että se tuolle 4500-5500 välille osui se pätkiminen ja vikavalon vilkutus.

Kävin äsken kokeilemassa paria kiihdytystä (ei niin rajua että pätkisi vielä), ja mAir heilui jossain 1100 paikkeille ja Pinl käväisi 1800:ssa.

Mikä on diagnoosi? :)
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

mAir 1100 ja Pinl 1800 on terveet lukemat 2,3-litraiselle. Vaikuttaisi mittaavan ilmamäärän oikein eikä putkikaan kovin tukossa voi olla. Polttoainepuolelle tai sytkäkasettiin viittaisi enemmän tuo.

Kierrosluvun 4500-5500 väliin sijoittuu huipputeho joten silloin bensapumpultakin vaaditaan suurin tuotto. Suodatin ja pumppu vaihtoon vaikka jo varmuudenkin vuoksi jos niiden iästä ei ole tietoa (eli ovat todnäk. alkuperäiset).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Tilanne kehittyy, ei välttämättä hyvää suuntaan:

Otin eilen illalla akun kengän irti nollatakseni tuon aiemman vikakoodin, joka oli tullut kiihdytellessä siis. Nollautuikin, mutta tänään sitten kauppareissun aikana hävisi vääntö jonnekin ja sidiin ilmestyi fcod 308. Joku lambdaan liittyvä vika tällä kertaa?

Liittyykö nämä nyt todennäköisesti toisiinsa?

Onhan se tietysti toisaalta mukava, että ei koko ajan samaa vikakoodia tule... vaihtelu virkistää. Onko tämä nyt jo sitä lajia, ettei kannata ajella?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, etummainen lambda-anturi (tai joskus sen johto) pätkii. Jos anturi alkuperäinen, niin uusi Bosch tilalle. Voi ajella mutta vääntö ja ahdot on vaan hukassa, etanolit tankissa ei ongelmaa koska vetää adaptaation maksimiarvoon, bensalla käy rikkaalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Joo. Nollaa näyttää se lambda-arvokin tasaisesti. Ja bensaahan siellä on ikävä kyllä tankissa.

Ilmeisesti tuo softaaminen ikään kuin tuo esille näitä aiempia piileviä vikoja, koska homma menee tarkemmaksi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Biopower on vähän krantumpi lambda-anturin kunnosta kuin vakiosofta, lisäteho puolestaan vaatii että massamittari toimii kunnolla kun ahtoja ja ilmamassaa nostetaan. Hapertuneet letkut repeävät helpommin kasvaneesta ahtopaineesta. Väsähtänyt bensapumppu voi jaksaa vielä juuri ja juuri ruokkia vakiotehot. Rikkinäinen DI-kasetti ja loppu olevat tulpat eivät pätki minimaalisilla ahtopaineilla jne.
Vakioautolla vakiotehoilla saattaa ajella ilman että huomaa olemassa olevia vikoja, etenkin matalapaineilla. Moni ei huomaa vaikka tehoista puuttuisikin 10-20% kun sitä on alunperinkin melko vähän. Aeroissa kyllä viat huomaa jos on ikinä ehjää samantehoista ajanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Check Engine ja ilmamassamittari

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Eli teho lisää tuskaa :D.

Noita lambdojaha olikin aika montaa vaihtoehtoa verkkokaupoissa. Käyköhän tämä nyt meikäläisen kulkineeseen?
http://www.topautoosat.fi/bosch-1148875.html

Tuossakin lukee kyllä "Vuosimalliin : 08/1999", mutta eipä näitä 1998 malliin olevia näytä oikein olevan. Onkohan sama osa...?

edit: Sellanen vielä, että särkeeköhän tuo rikkaalla ajelu katalysaattorin kuinka herkästi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Vastaa Viestiin