Ilmastoinnin huollosta
Ilmastoinnin huollosta
Kertokaa viisaammat. Wis sekä Hellan taulukko sanoo täyttömääräksi 825 g. Wis ei erittele dieseliä, Hellan taulukko erittelee. Silti määräksi sanotaan 825 g. Auton keulalla on kuitenkin tarra joka sanoo määräksi 650 g. Kumpaa tulisi uskoa ? Dieselissä on EPC:en mukaan erilainen kompura, johtuisiko pienempi tilavuus siitä ? Auton äskettäin hankkineena arvelin jo tulevaa kesää ennakoida... Pois sieltä tuli 735 g joten edellinen asentaja on kai uskonut tuota suurempaa määrää. Kiitokset jo etukäteen. (Auto siis -09 , 9-5 TiD)
Re: Ilmastoinnin huollosta
Auton alkuperäisessä tarrassa on ainakin se oikea määrä näkyvillä. Näyttäis olevan niin, että tietyt tahot eivät tyhjennä ilmastointeja kunnolla ja pistävät kuitenkin ohjeen mukaisen määrän uutta ainetta sisään -> ylitäyttö. Toi 735g ainemäärä saattaa olla myös peruja vastaavanlaisesta toimenpiteestä.
WIS näyttää seuraavaa:
MY2008: 825g
MY2009: 650g
WIS näyttää seuraavaa:
MY2008: 825g
MY2009: 650g
Re: Ilmastoinnin huollosta
Tuossahan tuo sitten tulikin. Nyt kun sanot, käyttämäni VIS loppuu -08. Oletin, että meneehän -09 tuolla samalla. Onko kellään mitään tietoa, mistä moinen ero yhden vuosikerran (OG9-5) kohdalla johtuu ? Ja on muuten jännä, että se Behr-Hella kuvasto, sekä autodata sanoo 05-10.... Ei taida tykätä järjestelmä jos sinne 825 g laittaa. Mutta hitusen ylitäyttöä varmaan sietää kun tuo reilut 700 g oli sisällä. Onko muuten kaikissa -09 sama ? Siis bensa ja diesel ? Onko muut saman ikäisen omistajat törmänneet aiheeseen ?
Re: Ilmastoinnin huollosta
WIS:n mukaan sama määrä menee 2009-mallissa riippumatta käyttövoimasta. Ilmastointisysteemi on muuttunut jollain tavalla 2008-mallin jälkeen. Kai se EPC:tä selailemalla selviäis, ellei jollain oo valmiiks tarkempaa tietoa. Vanhimpiin OG9-5 -autoihin menee 875g ja tota määrää on sitten vuosien saatossa lähdetty tiputtelemaan pienemmäks varmaankin säästösyistä.
On noita 200-300g:lla ylitäytettyjä ilmastointejakin tullu nähtyä. Ylitäyttö heikentää toimintaa ainaskin niin, että helteillä viilennys toimii huonosti. En tiijä tarkkaan, että paljonko tota kylmäainetta tarvii olla liikaa, että se alkaa tuntua kabiinin viilennyksessä jotenkin.
On noita 200-300g:lla ylitäytettyjä ilmastointejakin tullu nähtyä. Ylitäyttö heikentää toimintaa ainaskin niin, että helteillä viilennys toimii huonosti. En tiijä tarkkaan, että paljonko tota kylmäainetta tarvii olla liikaa, että se alkaa tuntua kabiinin viilennyksessä jotenkin.
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Ilmastoinnin huollosta
kannattaako ilmastointia huoltaa edes 2 vuoden välein , jos toimii moitteetta ?
vai mikä on suositus / tarve .?
vai mikä on suositus / tarve .?
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
Re: Ilmastoinnin huollosta
Kaikki eivät ymmärrä mikä on "moitteetta toimimista" ja mikä ei. Jos tulee vaikka +10 asteista ilmaa niin äkkinäinen voisi luulla että toimii moitteetta, kylmältähän se tuntuu vaikka on jo kipeästi huollon tarpeessa.
Täällä lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=123320
Täällä lisää:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=123320
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Ilmastoinnin huollosta
Monet pajat suosittelee tota 2 vuoden huoltoväliä. Kai toi suositus perustuu jollain tavalla siihen, että pysyis kompuraöljyt tuoreempana ja ainemäärä paremmin oikeena.
Monissa ilmastoinneissa kylmäainevuoto on kuitenkin sen verran vähäistä tai lähes olematonta, ettei välttämättä 2 vuoden aikana ehdi kylmäainetta kadota paljonkaan ja kylmennys toimii hienosti.
Jonkin verran viileetä voi tulla rööreistä myös väärällä kylmäaineen määrällä.
Monissa ilmastoinneissa kylmäainevuoto on kuitenkin sen verran vähäistä tai lähes olematonta, ettei välttämättä 2 vuoden aikana ehdi kylmäainetta kadota paljonkaan ja kylmennys toimii hienosti.
Jonkin verran viileetä voi tulla rööreistä myös väärällä kylmäaineen määrällä.
Re: Ilmastoinnin huollosta
Uudemmissa autoissa kun täyttömäärät ovat pienet niin se 200g vajaus alkaa jo tuntumaan tehossa (jos täyttömäärä esim 450g). Ylitäyttö on melkein pahempi tehoa alentava kuin alitäyttö.karg kirjoitti:Monet pajat suosittelee tota 2 vuoden huoltoväliä. Kai toi suositus perustuu jollain tavalla siihen, että pysyis kompuraöljyt tuoreempana ja ainemäärä paremmin oikeena.
Monissa ilmastoinneissa kylmäainevuoto on kuitenkin sen verran vähäistä tai lähes olematonta, ettei välttämättä 2 vuoden aikana ehdi kylmäainetta kadota paljonkaan ja kylmennys toimii hienosti.
Jonkin verran viileetä voi tulla rööreistä myös väärällä kylmäaineen määrällä.
Ennen vanhaan R12 vehkeissä kun määrät suuria niin laitettiin vähän vielä extraa että varmaan viilentää joka siis ei kyllä toimi muuta kuin heikentävänä
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Ilmastoinnin huollosta
Joo viime heinäkuun helteillä tuli varsinkin noi ylitäytön vaivat hyvin esiin. Huomattavan moni luuli, että aineet on vähissä kun kylmää ei oikein tullut.
Re: Ilmastoinnin huollosta
Eikö ylitäyttö aiheuta liikaa painetta sydeemiin, joka purkautuu ylipainevenan kautta pihalle? Ja jääkö sydeemiin silti vielä liikaa kylmainetta? Aikoinaan tonnarin ac.n täytössä asentaja laittoi "korvakuulolta" kylmäaineet. Eli niinkauan, ko rupes ko. venasta purkautumaan pihalle. Sano et nyt riittää....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Ilmastoinnin huollosta
Jossain vaiheessa aineet voi tulla venan kautta pihalle. Kompura kuitenkin pysäytetään normaalitilanteessa esim. 28bar paineessa. Tämmönen tilanne voi tulla oikeallakin ainemäärällä, jos vaikka jäähdytyspuhallin ei toimi ja auto seisoo paikallaan lämpimässä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: Ilmastoinnin huollosta
kyllä kannatti käyttää huollossa. ainetta oli vain 175gr. NYT VIILENTÄÄ HYVIN.
toimivan ilmastoinnin huomaa näköjään oikean oven kohdalle maahan tulevasta
lauhdevedestä.Helteellä ilmastointi tuntuu ihan otsassa viileämmältä.
toimivan ilmastoinnin huomaa näköjään oikean oven kohdalle maahan tulevasta
lauhdevedestä.Helteellä ilmastointi tuntuu ihan otsassa viileämmältä.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Ilmastoinnin huollosta
Lätäköt pitäs tulla molemmille puolille autoa, jos ei tuu on pilli tukossa siltä puolelta ja hetken pääatä lattia märkänä.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Ilmastoinnin huollosta
Yli 7 v oli liian pitkä väli huollolle. Ex. femman omistaja kaupoista seuraavana keväänä kyseli puhelimitse että toimiko tässä ilmastointi meillä ollessa? Mie vastasin että kyllä se toimi. No hänestä ei toimi, vei kylmäkallelle täyttöön ja rupeshan se vissiin hönkimään kylmää kun ei kuulunut jälkeenpäin mitään. Olin kyllä huono pitäjä tolle kun en kertaakaan käyttänyt huollossa. Ehkäpä 3-4v huoltoväliä taidan ite suosia jatkossa. Kolkkiin piti lisätä ainetta tänäkesänä ja auto on ollut miulla nyt yli 3v.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ilmastoinnin huollosta
hessutii kirjoitti:Tuossahan tuo sitten tulikin. Nyt kun sanot, käyttämäni VIS loppuu -08. Oletin, että meneehän -09 tuolla samalla. Onko kellään mitään tietoa, mistä moinen ero yhden vuosikerran (OG9-5) kohdalla johtuu ? Ja on muuten jännä, että se Behr-Hella kuvasto, sekä autodata sanoo 05-10.... Ei taida tykätä järjestelmä jos sinne 825 g laittaa. Mutta hitusen ylitäyttöä varmaan sietää kun tuo reilut 700 g oli sisällä. Onko muuten kaikissa -09 sama ? Siis bensa ja diesel ? Onko muut saman ikäisen omistajat törmänneet aiheeseen ?
WIS tosiaan näyttää noin, mutta omassa -09 kulkineen tarrassa on kyllä 825g. Sen verran laittoivat merkkiliikkeessä kun käytin ilmastointi-huollossa. Vanhaa tuli pois yli 900g. Jäähdytti aiemminkin, mutta kyllä se tehostui kun poisti ylimääräiset Ja auto on valmistunut linjalta -09 tammikuussa. Liekö laittaneet viimeisiin OG:heihin mitä hyllystä löytyykarg kirjoitti:Auton alkuperäisessä tarrassa on ainakin se oikea määrä näkyvillä. Näyttäis olevan niin, että tietyt tahot eivät tyhjennä ilmastointeja kunnolla ja pistävät kuitenkin ohjeen mukaisen määrän uutta ainetta sisään -> ylitäyttö. Toi 735g ainemäärä saattaa olla myös peruja vastaavanlaisesta toimenpiteestä.
WIS näyttää seuraavaa:
MY2008: 825g
MY2009: 650g
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06