2.3t '98 lastutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja maza94 »

Eli aion lastuttaa kyseisen auton ja ajattelin vain kysyä, että mitä mieltä olette tuosta Maptunin Stage 1:stä? Vai kannattaako tilata jostain muualta vai unohdanko koko jutun ja unelmoin aerosta?
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

maza94 kirjoitti:Eli aion lastuttaa kyseisen auton ja ajattelin vain kysyä, että mitä mieltä olette tuosta Maptunin Stage 1:stä? Vai kannattaako tilata jostain muualta vai unohdanko koko jutun ja unelmoin aerosta?
Eiku vaa vesa67 viestiä nii onnistuu varmasti kyseinen lastutus!
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Vesa ei tee lastutuksia, vaan ohjelmointeja ;)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mullahan on tuo sigun -98 femma edelleenkin Maptunin softalla, päivitetty ennen näitä harrastajien tekemiä edullisempia (ja parempia) ohjelmia. Ei mitään valittamista Stage ykkösestä eikä nelosesta. En kyllä nykyään ostaisi Maptunilta, liian kallista :lol:

Muuten tuo -98 2,3t manuaaliaskilla ja Stage ykkösellä oli oikeastaan paras kombo arkiajoon, se vastasi kaasuun kuin ajatus.

Kivaahan se maantiellä suhatessa on ohitella suuremmalla tehoreservillä, mutta kaupunkiajossa tuo Aero (manuaali sekin) nukkuu kiireellä kiihdytettäessä enemmän (etanolillakin), kuin tuo -98 aikoinaan bensalla ja ykkösvirillä.
Nelosvirillä wanhusta joutuukin huudattamaan pykälää liian pienellä vaihteella, jos odotettavissa on kiireellisiä ehtimisiä alta pois :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
maza94
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2012 19:51

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja maza94 »

Ookkei hyvä tietää, kiitos.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja jameli »

maza94 kirjoitti:Eli aion lastuttaa kyseisen auton ja ajattelin vain kysyä, että mitä mieltä olette tuosta Maptunin Stage 1:stä? Vai kannattaako tilata jostain muualta vai unohdanko koko jutun ja unelmoin aerosta?
Kannattaa ottaa heti alkuun terve asenne, eli softaamalla se muttuu Aeroksi, tosin hieman hitaammin ja tuskallisemmin kuin ostamalla kokonaisena Aerona...

Alkuperäinen vakio kytkin ei kauaa jaksa ja alkup. pikku-t eli Garret turbon asennuspaikalla muodostaa komean savupilven kun joutuu kunnolla töihin. Niin ikään alkuun metsästetään ilmavuotoja, sitten öljypohjan avausjumppaa tulee ja huoli jakopäästä, laakereista, männänrenkaista, ilmamäärämittarista, tihenevää öljynvaihtoväliä ja parempia tulppia, isompia suuttimia ja ehjää sytkäkasettia ja bensapumpun riittämätöntä syöttöä... Noh, alkupeärinen downpipe alkaa ahdistamaan ja pakoputki on jo aivan tukossa...

Vakio 170hv voi toimia hetken 210hv softalla alkup. osilla, mutta noin vähän on turha virittää, kun vakiokytkin kuitenkin on lopussa ja vaihtuu Aeron kytkimeksi... ja joku 2008 Aeron softa 260hv on kai suositeltu valinta, joten Garretin vaihto Mitsuun ei tunnu pahalta, isompaa imu-Cobraa ja öljyputkia vaihtamalla on helppo edetä. Pari kk menee jälleen kivasti, kunnes tuntuu taas laimealta, tehoa haluaa herkästi lisääkin kun on niin hauskaa...

Juttua voisi jatkaa pehmeästä kallistelevasta vakio alustasta, hieman riittämättömistä jarruista... Nälkä kasvaa syödessä. Nyt huomataan miksi se Aero vain näyttää kalliimlta ja saattoi vielä äsken tuntua, nyt on suorastaan jo järkevän oloinen...
__________________
Harrastus tauolla.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Ihan "riittävästi" tuollainen 2.3t liikahtaa stage 1 tehoillakin, jotka taitaa olla bensalla 230hv/370nm ja E85:lla 240hv/400nm. Kannattaa kuitenkin ennen kuin lähtee ohjelmoituttamaan autoa tarkistaa ja mielellään vaihtaa bensapumppu jos on epäselvyyttä kunnosta ja ilmamassamittari.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 2.3t '98 lastutus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Niin, kytkin menee todennäköisesti vaihtoon kun vanha alkaa luistamaan varsinkin noilla etanolin väännöillä. Tuosta öljypohjan ja sihdin putsauksesta olen erimieltä siinä että se kannattaa tehdä vaikkei autoa lastuttaisikaan jos haluaa mielenrauhaa ja välttyä konerempalta. Maptunin sijaan ettisin paikallisen velhon joita löytyy tältäkin foorumilta paljon joilta saa vähintään yhtä hyvän softan huomattavasti halvemmalla.
Jos tiedostaa mahdolliset muutoksen tuomat tarpeet vaihtaa autoon muitakin osia niin mikä ettei. Ja varsinkin 16 vuotta vanhasta autosta puhuttaessa ne kaikki on yksilöitä. Hyvällä tuurilla pääsee suoraan nauttimaan tehoista ja mitään ei hajoa, huonoimmassa tapauksessa saattaa mennä kone vaihtoon kun imusihti menee tukkeeseen. Silti suosittelen.

Oma og9-3 Aero muutettiin biopoweriksi, mittarissa silloin n.150tkm, no tehot nousi 205->n.250 hv ja vääntö 400nm. Heti menikin alkuperäinen kytkin vaihtoon mutta samalla kun sen vaihtoi tuli tehtyä öljypohjan tsekkaus, jossa todettiin että oma yksilö oli erittäinkin puhdas ja hyvässä kunnossa. samalla sitten vaihdettiin mahdollisia vuotavia stefoja niin nekin on kunnossa. Autossa nyt mittarissa vajaa 170tkm ja vaihdettu on sytkäkassu ja bensapumppu edellämainittujen ja perus öljynvaihtojen lisäksi.

Mutta tuon ohjelmapäivityksen jälkeen auto on tosi hauska ajaa varsinkin etanolilla ja hymy nousee joka päivä kun sillä ajelee.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin