Laturin hiilet
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Laturin hiilet
Voiko laturiin vaihtaa hiilet paikalla ollessa, vai joutuuko laturin irrottamaan? Minulla on latausjännite laskenut, huomattiin, kun kävin vaihtamassa akun. Edellinen akku kesti vain 2,5 vuotta, ilmeisesti juuri matalamman jännitteen takia. Vai kannattaakohan vaihtaa koko laturi samalla? Katselin netistä latureita, niin monessa paikassa on kyseiset tuotteet lopussa, mistähän näitä kannattaisi kysellä, että saisi asialliseen hintaan?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Laturin hiilet
Käsikopelolla alakautta onnistunee... Kannattaa varmaan vaihtaa koko laturi,koska vanha saattaa laueta muutenkin. Ja kollektori(mihin hiilet vastaa) on kulunut kuitenkin.
Ite vaihoin aikoinaan tarvikelaturin. Amppeereja ei ole kuin 90, mutta hyvin on riittäny.
Isompi olis ollu huomattavasti kalliimpi. Vanha meni vaihdossa.
Ite vaihoin aikoinaan tarvikelaturin. Amppeereja ei ole kuin 90, mutta hyvin on riittäny.
Isompi olis ollu huomattavasti kalliimpi. Vanha meni vaihdossa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Laturin hiilet
Tarkoitus oli itelläkin korjata, mutta kollektori oli niin kulunut,että olisi mennyt vaihtoon.
Siihen loppu meikän into, ja kävin varaosaliikkeestä uuden "korjatun".
Siihen loppu meikän into, ja kävin varaosaliikkeestä uuden "korjatun".
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Laturin hiilet
Älä vaan mitään tarvike laturia laita koska alkuperäinen on Bosch korjaus maksaa noin 65 euroa ja sinne uusitaan hiilet laakerit ja liukupinnat ym. ja on sen jälkeen uutta vastaava BOSCH!! Tosin auto seisoo paripäivää!laakkonen13 kirjoitti:Voiko laturiin vaihtaa hiilet paikalla ollessa, vai joutuuko laturin irrottamaan? Minulla on latausjännite laskenut, huomattiin, kun kävin vaihtamassa akun. Edellinen akku kesti vain 2,5 vuotta, ilmeisesti juuri matalamman jännitteen takia. Vai kannattaakohan vaihtaa koko laturi samalla? Katselin netistä latureita, niin monessa paikassa on kyseiset tuotteet lopussa, mistähän näitä kannattaisi kysellä, että saisi asialliseen hintaan?
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Laturin hiilet
Mistä tällaista palvelua kannattaa tiedustella?arska-66 kirjoitti:Älä vaan mitään tarvike laturia laita koska alkuperäinen on Bosch korjaus maksaa noin 65 euroa ja sinne uusitaan hiilet laakerit ja liukupinnat ym. ja on sen jälkeen uutta vastaava BOSCH!! Tosin auto seisoo paripäivää!laakkonen13 kirjoitti:Voiko laturiin vaihtaa hiilet paikalla ollessa, vai joutuuko laturin irrottamaan? Minulla on latausjännite laskenut, huomattiin, kun kävin vaihtamassa akun. Edellinen akku kesti vain 2,5 vuotta, ilmeisesti juuri matalamman jännitteen takia. Vai kannattaakohan vaihtaa koko laturi samalla? Katselin netistä latureita, niin monessa paikassa on kyseiset tuotteet lopussa, mistähän näitä kannattaisi kysellä, että saisi asialliseen hintaan?
Laturissa ei ole vielä vikaa mutta kaikista aiemmin omistamistani autoista olen joutunut laturin laittamaan. Oletan että sama kaava jatkuu kun pitäisi tuolla vielä 3-5v ajella. Tällaista pientä ennakoivaa huoltoa voisin talvi- tai kesälomalla harkita, kun on varaa autoa muutama päivä seisottaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Laturin hiilet
Googleta paikkakuntasi autosähkö korjaus liikkeet esim laturin korjaus! Kouvolassa löytyy esim Kuittinen joka korjaa latureita,startteja ym... Täällä olen itse korjauttanut laturit ym...
Arska Saab Klubijäsen no:5106
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturin hiilet
Mister-auto.fi sivuilta löytyi kohtuuhintaisia bochin latureja: 130A 205 € ja 140A 304 €. Valmistajan mukaan minulla on tuo 140A, mutta yllä mainittujen kommenttien perusteella ilmeisesti uskaltaisi laittaa tuon 130A:n laturin? Merkittävä ero on ainakin hinnassa.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Laturin hiilet
Niinkuin edellä kerroin, 90 A on riittäny jo pari vuotta... Eiköhän tuolla isommallakin pärjää.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturin hiilet
Onko vaihtohomma kuinka hankala, uskaltaakohan itse yrittää? Lueskelin kommentteja, niin taitaa vaikeusastetta olla riittävästi.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Laturin hiilet
Laturin saa vaihdettua yläkautta,hommaa hivenen helpottaa kun imusarjasta sahaa ylimääräiset korvakkeet pois tieltä.
Re: Laturin hiilet
Onhan siinä oma telluuminen ja ahtaat paikat. Alakautta "virallinen" reitti,mutta vaatii enempi purkamista. Esim. Pakarin etuosa pois, eikä nosturikaan olis pahitteeksi Ite vein pajalle, jossa sovittiin vaihdon hinnaksi max. 200 eke.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturin hiilet
Aikataulukiireiden vuoksi vaihdatin laturin, sen työn hinnaksi tuli n. 240 €, nyt latausjännite on n. 14,1 V entisen 13,5 V:n sijaan. Lisäksi vaihdettiin käyttöhihna, 2 kpl rullia ja vaihdettiin alimman rullan torx pultit, koska olivat venyneet ja muutama oli löystynyt.
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 163
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 21:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laturin hiilet
Tosiaan tuo 14,1 V perustui siihen, että asennusliikkeessä niin todettiin laturin vaihdon jälkeen. Nyt mittasin omalla mittarilla jännitteen akun navoista auton olleessa käynnissä, yllätys oli, että jännite olikin vain 13,65-13,7 V? Voihan olla, että mittari ei olisi kunnossa, mutta tuskinpa, onko vielä jotakin muita "juttuja", joka voisi vaikuttaa tasoon?
Miksu,
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Saab 9-5 2.3 t Vector Griffin Wagon -10
Saab 9-5 2.3 t Vector Wagon -03
Saab 9-3 2.0 t Aero -01
Re: Laturin hiilet
Piti ihan mielekiinnosta mitata omasta,johon vaihdettiin laturi pari vuotta sitten.
Joutokäynnillä,valot päällä 14,18. Kierroksilla sama. Kierroksilta tyhjäkäynnille,putoaa hetkeksi 13,7 josta palautuu heti tohon 14,18 volttiin. Eilen vaihdettu uusi akku,jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Joutokäynnillä,valot päällä 14,18. Kierroksilla sama. Kierroksilta tyhjäkäynnille,putoaa hetkeksi 13,7 josta palautuu heti tohon 14,18 volttiin. Eilen vaihdettu uusi akku,jos sillä nyt on mitään merkitystä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333