9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Onko tämä nyt sitten tämä Viirusilmä malli kun on niin erilaiset valot mutta niin tahtoisin siihen lisäpitkät kun on omat valot niin huonot onko kukaan laittanut näihin lisäpitkiä ja onko mimmoinen homma laittaa ja voisi kertoa mistä johtoja on vetäny yms onko jotain omaa relesarjaa tai jotain neuvoja kiitän ja kumarran!
Saab 9-3ss 2.0t vm.2003
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Eipä ole kokemusta,mutta tuolla on tarinaa. Olisko "viirustakin"
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... uthor=&fid
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... uthor=&fid
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Onkos joku laittanut kaukovalojen H7 polttimon tilalle xenonpolttimoa? MY 2006 kaukovalot kun ovat aikapaljon huonommat kuin MY2005. Mulla oli umpiot tänään irti, kun vaihdoin xenonpolttimot ajovaloihin. Kun kokeilin H7 xenonpolttimoa paikalleen kaukovaloihin, näytti lanka ottavan kiinni aukon reunaan. H7 polttimon halkaisija pari mm pienempi kuin H7 xenonpolttimon. Volvo V70 nuo ovat olleet ennen ja siellä menneet hyvin.
Tuolla välttyis lisäpitkiltä, joihin ei pesureita kuitenkaan saa rapakelevä varten.
Tuolla välttyis lisäpitkiltä, joihin ei pesureita kuitenkaan saa rapakelevä varten.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Eikös femman pitkät ole H8 polttimoilla ja lyhkäset H7?
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Ite laittelin ko sattu hyllysä olemaan Hellan Cometit viiruun ja parani ne pitkä tuolla projektilla. Rekisterikilven taakse teline, maskin/puskurin reunaan (konepeiton reunan alle) lisäraudat kiinni. Hellan Relesarjalla sähköt (joo, kolme euroa olis säästäny ko ois ite tehny muttei vaan jaksanu)
Pitkien "herätteen" katkaisijalle/releelle otin sieltä kuskin jalkatilasta A-pilarin alta (Liitinkappale H43-1, se on niistä kolmesta isosta kahvalla aukastavasta liittimestä se etummainen/ylimmäinen, ja sieltä johto nasta numero 42 vihreä) ja johdon vedin konehuoneeseen mittariston takaa akvaarion kautta (on siinä vähä hommaa, varmaan vänkärin puolelta tulis helpommin)
Helpommin löydettävissä on konehuoneen sulakerasiassa sulakkeella numero 7, mutta sieltä oiski sitte pitäny taas johdotella napille kojetauluun enemmän... ja siistiä asennusta varten purkaa se sulakerasia.
Aikaa meni vesisateessa pihalla ehkä se kaks tuntia suuntauksineen.
Ja ihan helpoin vaihtoehto olisi käydä ohjelmoittamassa sumuvalot autosta vaihtoehdolle 3 ja kytkeä lisäpitkät vain noitten tilalle. Sillon ne pitäis palaa vain jos on pitkät päällä ja sumuvalokatkaisin päällä. Sillon tosin tarttis poistella ne sumarit ja tehdä jotain johtotehtäviä sieltä sumarin pistokkeelta lisävaloille muttei tartte mitään releitä eikä mitään sarjoja.
Pitkien "herätteen" katkaisijalle/releelle otin sieltä kuskin jalkatilasta A-pilarin alta (Liitinkappale H43-1, se on niistä kolmesta isosta kahvalla aukastavasta liittimestä se etummainen/ylimmäinen, ja sieltä johto nasta numero 42 vihreä) ja johdon vedin konehuoneeseen mittariston takaa akvaarion kautta (on siinä vähä hommaa, varmaan vänkärin puolelta tulis helpommin)
Helpommin löydettävissä on konehuoneen sulakerasiassa sulakkeella numero 7, mutta sieltä oiski sitte pitäny taas johdotella napille kojetauluun enemmän... ja siistiä asennusta varten purkaa se sulakerasia.
Aikaa meni vesisateessa pihalla ehkä se kaks tuntia suuntauksineen.
Ja ihan helpoin vaihtoehto olisi käydä ohjelmoittamassa sumuvalot autosta vaihtoehdolle 3 ja kytkeä lisäpitkät vain noitten tilalle. Sillon ne pitäis palaa vain jos on pitkät päällä ja sumuvalokatkaisin päällä. Sillon tosin tarttis poistella ne sumarit ja tehdä jotain johtotehtäviä sieltä sumarin pistokkeelta lisävaloille muttei tartte mitään releitä eikä mitään sarjoja.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Osram Rally / Offroad 65W vakioheijastimen sisälle, sillä pärjää taas hieman paremmin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&start=15
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
^ Ääni tuolle.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Vaihdoin 2008 RS Octavian 9-5:een tuossa kuukausi sitten, Saabissa siis halogeenit. Skeidan Xenoneihin tottuneena voin sanoa että ensiajo pimeällä oli aivan järkyttävä: huonoimmat valot sitten ekan autoni eli vm. 1990 Golffin, mitä mulla ollut.
Sitten laitoin parisen viikkoa sitten Cobran xenonit lyhyisiin, ja voi jestas että valot muuttui. Nyt uskaltaa jopa lastenkin kanssa pimeällä ajella. Ainoa miinus on, että kun pitkät vetää päälle niin ei huomaa kyllä yhtään mitään eroa, niin onnettomat ne on.
Juuri äsken tilailin pitkiin kokeeksi Cobran 55w xenon sarjan, joten se kokeillaan asennella heti kun on aikaa ja kertoilen kokemuksia sitten jos tarvii. Jos ei vieläkään riitä, laitan juuri "Märkäkorvan" asennustyylillä SAE:n tai Luminalightsin LED-lisäpitkät nokalle. Sitten muuten näkee.
Sitten laitoin parisen viikkoa sitten Cobran xenonit lyhyisiin, ja voi jestas että valot muuttui. Nyt uskaltaa jopa lastenkin kanssa pimeällä ajella. Ainoa miinus on, että kun pitkät vetää päälle niin ei huomaa kyllä yhtään mitään eroa, niin onnettomat ne on.
Juuri äsken tilailin pitkiin kokeeksi Cobran 55w xenon sarjan, joten se kokeillaan asennella heti kun on aikaa ja kertoilen kokemuksia sitten jos tarvii. Jos ei vieläkään riitä, laitan juuri "Märkäkorvan" asennustyylillä SAE:n tai Luminalightsin LED-lisäpitkät nokalle. Sitten muuten näkee.
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Niillä 55w xenoneilla saa sit hetken opetella ajamaan kun syttyvät HUOMATTAVASTI hitaammin kun normi jälkiasenteiset.. Emännän mondeos cobran 55w pitkis ja kestää syttyä n. 10-15sek täyteen tehoon, siis kun ovat kylmät mutta esim toisen auton kohtaamis tilanteessa pelaa ihan normaalisti..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Juuri noinhan ne tekee juu. Tosin nuo orkkispitkät ei näytä yhtään mitään, joten huonommaksi ei voi mennä
Offtopic, hups kirjoitin näemmä väärin edelliseen, mun eka autohan oli tuo avatarin kajakki!
Offtopic, hups kirjoitin näemmä väärin edelliseen, mun eka autohan oli tuo avatarin kajakki!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Juuri äsken tilailin pitkiin kokeeksi Cobran 55w xenon sarjan, joten se kokeillaan asennella heti kun on aikaa ja kertoilen kokemuksia sitten jos tarvii. Jos ei vieläkään riitä, laitan juuri "Märkäkorvan" asennustyylillä SAE:n tai Luminalightsin LED-lisäpitkät nokalle. Sitten muuten näkee.[/quote]
Saitko Kalle asennettua nuo xenonit viirun kaukovaloihin? Itse kun sovittelin niitä, niin lanka otti kiinni umpion aukon reunaan. Viilasitko reikää avarammaksi?
Saitko Kalle asennettua nuo xenonit viirun kaukovaloihin? Itse kun sovittelin niitä, niin lanka otti kiinni umpion aukon reunaan. Viilasitko reikää avarammaksi?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Juu, kyllä mulla meni xenonit ihan heittämällä pitkiinkin. Ne paransi valoja kyllä, mutta ei niillä silti yhtään mitään nähnyt, aivan skeidaa. Aika jännä, lyhyet kun on kuitenkin ihan OK:t.
Nyt lisäsin keulalle LuminaLigthsin 7" Night Reaper LEDit, ja voi tsiisus että nyt on ilo painaa pimeällä! Hakkaa pakussani olevat taannoiset fudiksen kokoiset testivoittaja halogeenit 100-0!
Nyt lisäsin keulalle LuminaLigthsin 7" Night Reaper LEDit, ja voi tsiisus että nyt on ilo painaa pimeällä! Hakkaa pakussani olevat taannoiset fudiksen kokoiset testivoittaja halogeenit 100-0!
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Muistakko tarkemmin minkä mallisen setin ja paljon makso?kallejh kirjoitti:
Sitten laitoin parisen viikkoa sitten Cobran xenonit lyhyisiin,
Re: 9-5 2006 Lisävalot? "Viirusilmä"
Asentelin Bilteman 9" kaukovalot (kirkas, H7/T10, referenssiluku 50, 12V/55W, Art. 42-310) Saabin nokalle. Melkoiset möllikäthän nuo ovat kooltaan verrattuna nykyaikaisiin siroihin led-kaukovaloihin, jollaiset alunperin oli tarkoitus laittaakin TM numero 21/2015 led kaukovalojen jättivertailun tulosten perusteella.
Hinta ratkaisi tällä(kin) kertaa. Bilteman valot, teline ja valojen asennussarja maksoivat "vain" noin 90 euroa yhteensä. TM testivoittaja led-valot (SAE Seeker) maksavat 365 euroa kappale ja toiseksi tulleet (Hella Luminator) 725 euroa kappale??? Yksi vaihtoehto olisi ollut ebaysta tilattu 52" leveä led bar noin 130 euron hintaan, joka tosin tietysti ihan v*tun laiton, koska valoteho, koska Suomi.
Laittomathan nuo Bilteman 50 referenssiluvun kaukovalotkin kai ovat?!? Taitaa vain vahakynttilälyhty olla Suomessa oikeasti laillinen valaisin pimeässä.
Sitten itse asiaan. Noiden Bilteman kaukovalojen valokuvio on liian kapea. Käytännössä kaukaisessa horisontissa näkyy vain kaksi valopalloa. Vaikka käytin runsaasti aikaa ja vaivaa pimeällä metsätiellä valojen säätöön, en saanut niistä millään mieleistäni. Ja jos sataa lumitihnua tms. niin nuo valot poimivat jokaisen hiukkasen keilaansa ja näkyvyys putoaa nolliin.
Yo. ongelmaa pohdittuani ja googleteltuani olen ymmärtänyt että iso referenssiluku kaukovaloissa ei tarkoitakaan suurta valotehoa, vaan kapeampaa pitemmälle ulottuvaa valokuviota? Näinkö se menee? Olisi siis pitänyt ilmeisesti ostaa ne Bilteman 37 referenssiarvoiset kaukovalot jotta valokuvio olisi käytännöllisempi normi tieliikennekäyttöön...
...plääääh, eli ottakaa opiksi toisten yksinkertaisista virheistä. Täytyy käydä Biltemassa kysymässä vaihtavatko noita valoja. Tai haluaako joku vaihtaa omat kaukovalonsa näihin? Yhteyttä YV:llä. Mikähän olisi varmasti valokuvioltaan ym. toimiva edullinen kaukovaloratkaisu viirun nokalle?
Hinta ratkaisi tällä(kin) kertaa. Bilteman valot, teline ja valojen asennussarja maksoivat "vain" noin 90 euroa yhteensä. TM testivoittaja led-valot (SAE Seeker) maksavat 365 euroa kappale ja toiseksi tulleet (Hella Luminator) 725 euroa kappale??? Yksi vaihtoehto olisi ollut ebaysta tilattu 52" leveä led bar noin 130 euron hintaan, joka tosin tietysti ihan v*tun laiton, koska valoteho, koska Suomi.
Laittomathan nuo Bilteman 50 referenssiluvun kaukovalotkin kai ovat?!? Taitaa vain vahakynttilälyhty olla Suomessa oikeasti laillinen valaisin pimeässä.
Sitten itse asiaan. Noiden Bilteman kaukovalojen valokuvio on liian kapea. Käytännössä kaukaisessa horisontissa näkyy vain kaksi valopalloa. Vaikka käytin runsaasti aikaa ja vaivaa pimeällä metsätiellä valojen säätöön, en saanut niistä millään mieleistäni. Ja jos sataa lumitihnua tms. niin nuo valot poimivat jokaisen hiukkasen keilaansa ja näkyvyys putoaa nolliin.
Yo. ongelmaa pohdittuani ja googleteltuani olen ymmärtänyt että iso referenssiluku kaukovaloissa ei tarkoitakaan suurta valotehoa, vaan kapeampaa pitemmälle ulottuvaa valokuviota? Näinkö se menee? Olisi siis pitänyt ilmeisesti ostaa ne Bilteman 37 referenssiarvoiset kaukovalot jotta valokuvio olisi käytännöllisempi normi tieliikennekäyttöön...
...plääääh, eli ottakaa opiksi toisten yksinkertaisista virheistä. Täytyy käydä Biltemassa kysymässä vaihtavatko noita valoja. Tai haluaako joku vaihtaa omat kaukovalonsa näihin? Yhteyttä YV:llä. Mikähän olisi varmasti valokuvioltaan ym. toimiva edullinen kaukovaloratkaisu viirun nokalle?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i