Nykiminen täyskiihdytyksessä/ohjelmoinnista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Karisma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 12:29

Nykiminen täyskiihdytyksessä/ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Karisma »

Koitin Etsi-toiminnon kautta etsiä vähän tietoa tuosta nykimisestä ja sieltä tuli monenlaista vaihtoehtoa, DI-boksista tulppiin jne.

Eli siis varsinkin ohitustilanteissa/kovissa nopeuksissa kiihdyttäessä alkaa aero tökkimään, tavallaan miettii siinä vaiheessa kun vaihde pitäisi vaihtaa. Ajattelin itse että voi olla vanhat öljyt laatikossa, kun suhteellisen uusi hankinta minulle kyseinen saab. Vaihdatin vaihteistoöljyt ja kokeilin uudestaan niin sama vika edelleen, vaihtaa kyllä muuten tosi nätisti :wink: Sit kun tarpeeksi on jurrannut niin vilkuttaa vikavaloa jonkun 8-10 kertaa suunnilleen. Tuntuu toisaalta siltä ettei auto saa aivan tarpeeksi happea tms.

Nyt mietinkin että ne joilla asiasta enemmän kokemusta niin osaisi kertoa että voisiko vika korjautua pelkällä ohjelmoinnilla vai helpottaisiko jos antaisi koneelle enemmän sitä happea vaikka kartiosuodattimella tms.

Muutenkin olen ohjelmointia kaavaillut niin seuraava kysymykseni liittyykin siihen, (monta kärpästä yhdellä aiheella) Asun Ylivieskassa ja vierailen säännöllisesti Sastamalassa ja Iisalmessa. Olisikohan minkään paikkakunnan lähialueilla ketään joka näitä vehkeitä saisi ohjelmoitua/päiviteltyä? Ja onkohan auton kieliasetukset mahdollista muuttaa kun omani on uitettu sveitsistä eikä oikein sen alueen murre kanta-savolaiselta taivu?

Kiitos ja anteeksi.

Mainittakoon vielä että kyseessä siis 2003 vuotinen aero wagon, sillä 2.3 litrasella turbiinikoneella jossa pitäisi olla sen 250 kopisevaa
Saab 9-3 Aero XWD, 2009
Saab 90, 1986

Ex: Saab 9-5 Aero, 2003
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nykiminen täyskiihdytyksessä/ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos vika ei ole tulpissa niin yleensä sitten ilmamassamittari vääristää koneeseen menevän hapen määrän moottorinohjausyksikölle -> täyskaasuvedossa mennään aina laihalle joka aiheuttaa misfireä ja nykimistä. Melko vaarallista itse asiassa.

Pirkanmaalla jos pyörit niin Kangasalla voin asiaa diagnosoida ja ohjelmia päivittää. Kieliasetuksien muutoskaan ei ole ongelma kunhan et suomenkielelle vaadi vaihtamaan. vv-suodattimet ja dumpit on turhakkeita näissä, mutta kukin tekee jouluostoksensa siten kuin haluaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Karisma
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 12:29

Re: Nykiminen täyskiihdytyksessä/ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Karisma »

Näin olen asian tulkinnutkin etten mielellään ylimääräisiä tötteröitä sinne työntäisi.

Tulpatkaan ei tekisi pahaa varmasti vaihtaa...

Laitan sulle viestiä tuosta ohjelmointihommasta niin ei tarvi tässä lörpötellä
Saab 9-3 Aero XWD, 2009
Saab 90, 1986

Ex: Saab 9-5 Aero, 2003
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Nykiminen täyskiihdytyksessä/ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja jameli »

vesa67 kirjoitti:Jos vika ei ole tulpissa niin yleensä sitten ilmamassamittari vääristää koneeseen menevän hapen määrän moottorinohjausyksikölle -> täyskaasuvedossa mennään aina laihalle joka aiheuttaa misfireä ja nykimistä. Melko vaarallista itse asiassa.
http://webshop.saabparts.com/en/hem/luftmassamatare
Näillä ilmamassamittarin hinnoilla täytyy olla jo vähän hullu, jos ei pukin konttiin mainituilla oireilla tuotetta hanki...
__________________
Harrastus tauolla.
Jaapppi
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 12:45

Re: Nykiminen täyskiihdytyksessä/ohjelmoinnista

Viesti Kirjoittaja Jaapppi »

Kurkkaa lambda arvoa jos nakkelee 2500 hujakoille niin käy laihalla ja syynä voisi ola vaikka bensapumppu. Muistaakseni mulla se syy oli aluksi pumppu ja senvaihdon jälkeen di kasetti. Vakiopumpulla se heittää edelleenkin samaa oiretta kuin sulla joten eipä viitsi oikein yli 5000 rpm edes yrittää, vikavaloa siitä sitten seuraa joka kerta ja koodi taisi olla 4864 tms.
Vastaa Viestiin