Eilen tuli ajankohtaiseksi kun tankkauksen jälkeen latauksen merkkivalo jäi loimottamaan mittaristoon. Juuri ja juuri saatiin auto kotipihaan ajamalla. Nyt kyselläänkin. Onko löytynyt oikotietä onneen kun joutuu tuolla räntäsateen keskellä tuota irroitus jumppaa ruveta tekemään.
Jussi kirjoitti:
koistha kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta,
onko kellään havaintoa, mikä on Saabin antama ohjeaika laturin vaihdolle (siis irroitus+asennus) ?
Lyhennettynä ja yksinkertaistettuna:
- Pakoputken etuosa pois
- Moottorin jakopään kiinnike pois
- Moottorin takakeskituki löysälle
- Laturi irti
- Rekkarilla kammetaan moottoria vaihteiston ja apurungon välistä sen verran että laturi mahtuu tulemaan alas vetarin ja apurungon välistä
Paikka on ahdas vaikka kuinka kampeaisi ja rekkarin sijasta kannattaa käyttää kuormaliinaa niin jää kaksi kättä asennukseen.
Jussi kirjoitti:WIS:ssä on esitetty tapa (tuossa ylempänä lyhyesti kertomani) millä laturi lähtee pois ja toisesta vaihtoehdosta (vetarin irrottaminen) on puhuttu täällä. Muilla tavoilla se ei mahdu tulemaan pihalle ilman että käyttää jonkin sortin väkivaltaa.
Ei tarvitse käyttää väkivaltaa eikä ylimääräistä voimaa kun laturin saa vaihdettua yläkautta, eikä tarvii edes ottaa pohjalevyä pois. Kahteen autoon vaihtanut laturin tällä tavalla, helppoa kuin heinän teko
Laturin ongelmaltahan tuo vaikuttas. Itellä jäi tänään laturi vaihtamatta kun laturin alempi pultti on niin jumissa että 8mm kuusiokulma-avain vääntyi kierteelle. Maanantaina saa ammattilaiset hoitaa homman.
Itse hain paikallisesta varaosaputkasta eli Tarviketorilta. 245€ ja vanha pitää palauttaa. On siis kunnostettu Boschin laturi. Testipenkin tulokset oli lootassa.