142€ pienellä alennuksella.jykä66 kirjoitti:paljonko noi maksoi yhteensä?99GLS kirjoitti:Itse vaihdoin viikonloppunna eteen uudet levyt ja palat. Kokemuksesta viisastuneena pyysin fixuksesta brembon levyt ja ferodon palat. Hintaero on naurettava halpislevyihin verrattuna ja odotettu käyttöikä kuitenkin huomattavan pitkä.
tarvis omaan kiesiin eteen hommata levyt ja palat ny kesällä.
Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Ite ostin just Femmaan 308 mm Brembot ja palat oli joskus vuosia sitten kolkkiin hankitut valmiina hyllyssä. Nyt tässä mietin, että kannattaako nuita paloja laittaa ensinkään, kun ei oo itellä tietoa niitten laadusta... niissä ei ole mitään muuta merkintää, kuin kolme numerosarjaa. Pystyykö niiden perusteella joku sanomaan, että mitkä nää on vai...? Pitääkin käydä kaivamassa ne esiin ja katsoa.
edit. kaivoin palat esiin ja ne ovat Motonetin myymät "jotkut" palat. Jää asentamatta, mutta voin myydä ne jollekkin halukkaalle. Käyvät siis myös 98-02 kolkkiin.
edit. kaivoin palat esiin ja ne ovat Motonetin myymät "jotkut" palat. Jää asentamatta, mutta voin myydä ne jollekkin halukkaalle. Käyvät siis myös 98-02 kolkkiin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Mulla on autossa samanlaista tärinää joka tosiaan ei aamuisin ole yhtä paha kuin vähän pidemmän lenkin jälkeen. Tässä tapauksessa vika korjaantui ilmeisesti levyt ja palat vaihtamalla, mutta pitäisi selvittää mikä/mitkä jarrut tuota aiheuttaa...95greyturbo kirjoitti:Pariin otteeseen vaihdettu autoon eteen levyt mallia Fiksuliike, palatkin ekalla kerralla. Muutaman kk päästä todennut, että jopas studaa jarruttaessa. Tuomiona levyt kierot. Ja nyt tuntuu siltä, että studaa jälleen. Jännää on se, että ei tunnu varsinkaan "aamun" ensimmäisissä jarrutteluissa ja ei aina joka jarruttelukerrallakaan.
Ennen ekaa vaihto-operaatiota ei ollut mitään probleemia orkkislevyjen/palojen kanssa. Olivat vain kuluneet loppuun, joten siksi vaihto.
Voiko levyt/palat tosiaan olla niin surkeat, että eivät kestä autoni alla?
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Kylläpähän tuommoset jarruongelmat mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtuu virheellisestä asennuksesta tai auton käyttäjästä. Itse on tullut asenneltua satoja jarruja ja seassa on niin kalliita, halpoja, siiviili ja kilpajarruja. Koskaan ei ole ollut moisia ongelmia. Yhdet jarrulevyt on saatu kieroiksi ja palat sulamaan levyihin kiinni, mutta tämä tapahtui ahvenistolla rata-ajossa liian vähäisen jäähdytysajon vuoksi.
Jarrupaloissa on kyllä ollut paljon eroja kulumisen, jarrupölyn ja kitisemisen kanssa. Nämä ominaisuudet tietenkin riippuu täysin jarrupalan seoksesta.
Veikkaan, että alkuperäisessä ongelmassa kyse on virheellisestä asennuksesta. Luultavasti uudet rojut on vain heitetty paikalleen sen enempiä putsailematta ja katsomatta liukujen toimivuus. Jos liut tai palat jumittaa paskan vuoksi, niin jälki on juurikin kuvien kaltaista.
Jarrupaloissa on kyllä ollut paljon eroja kulumisen, jarrupölyn ja kitisemisen kanssa. Nämä ominaisuudet tietenkin riippuu täysin jarrupalan seoksesta.
Veikkaan, että alkuperäisessä ongelmassa kyse on virheellisestä asennuksesta. Luultavasti uudet rojut on vain heitetty paikalleen sen enempiä putsailematta ja katsomatta liukujen toimivuus. Jos liut tai palat jumittaa paskan vuoksi, niin jälki on juurikin kuvien kaltaista.
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Miten käyttäjä voi ryssiä niin, että levyt menevät kieroiksi? Itselläni kortti on ollut reipas 20 vuotta, eikä koskaan ole mennyt ainutkaan levy kieroksi ennen, eikä jälkeen vaihdon.KäXä kirjoitti:Kylläpähän tuommoset jarruongelmat mitä suurimmalla todennäköisyydellä johtuu virheellisestä asennuksesta tai auton käyttäjästä. Itse on tullut asenneltua satoja jarruja ja seassa on niin kalliita, halpoja, siiviili ja kilpajarruja. Koskaan ei ole ollut moisia ongelmia. Yhdet jarrulevyt on saatu kieroiksi ja palat sulamaan levyihin kiinni, mutta tämä tapahtui ahvenistolla rata-ajossa liian vähäisen jäähdytysajon vuoksi.
Jarrupaloissa on kyllä ollut paljon eroja kulumisen, jarrupölyn ja kitisemisen kanssa. Nämä ominaisuudet tietenkin riippuu täysin jarrupalan seoksesta.
Veikkaan, että alkuperäisessä ongelmassa kyse on virheellisestä asennuksesta. Luultavasti uudet rojut on vain heitetty paikalleen sen enempiä putsailematta ja katsomatta liukujen toimivuus. Jos liut tai palat jumittaa paskan vuoksi, niin jälki on juurikin kuvien kaltaista.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Jos juuri vaihdetuilla rojuilla vetää liian kovat jarrutukset, niin lämmöt vetää levyt huonolla tuurilla kieroiksi. Harvinaistahan moinen on, mutta ei ennenkuulumatonta. Siihen huonolla tuurilla vesikeli, niin homma on selvä...
Mutta kuten edellisessä viestissä totesin, niin suurimmalla todennäköysyydellä asennuksesta johtuvat ongelmat. Varsinkin tuo palojen kulmalleen kuluminen viittaa jarruosien takerteluun.
Mutta kuten edellisessä viestissä totesin, niin suurimmalla todennäköysyydellä asennuksesta johtuvat ongelmat. Varsinkin tuo palojen kulmalleen kuluminen viittaa jarruosien takerteluun.
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Omia kokemuksia kieroista levyistä on kahdessa moottoripyörässä jossa levyt alkoi itsestään vatkaamaan.
Saabissa meni etulevy kieroon kieron navan takia. Takalavyinä ajoin tarvikelevyjä yhden sarjan kieroksi->takuuseen uudet ja alkoi sekin vatkaamaan. Sitten vielä bilteman levy ja sekin alkoi vatkaamaan. Joka kerta levy on mennyt useamman kuukauden jälkeen kieroksi, poislukien tuota kieron navan aiheuttamaa vaivaa joka ilmen melkein heti.
Mitenkä se sitten pitäisi asentaa ettei se vedä kieroksi? Palat kuluu tasaisesti, männät liikkuu vapaasti, liukupalat kunnossa ja levyn/navan kiinnityskohta vedetty puhtaalle raudalle ja levy asetettu huolella paikalleen. Täytyykö tanssia joku rituaali lisäksi vai miten?
Muutenkin ajelee rauhallisesti joten ei ne jarrut nyt mitenkään älyttömästi kuumene tavallisissa jarrutuksissa. Ei kyllä tule omiin kulkineisiin enää ihan mitään halppislevyjä kun ei jaksa tuota jumppaa jatkuvasti.
Saabissa meni etulevy kieroon kieron navan takia. Takalavyinä ajoin tarvikelevyjä yhden sarjan kieroksi->takuuseen uudet ja alkoi sekin vatkaamaan. Sitten vielä bilteman levy ja sekin alkoi vatkaamaan. Joka kerta levy on mennyt useamman kuukauden jälkeen kieroksi, poislukien tuota kieron navan aiheuttamaa vaivaa joka ilmen melkein heti.
Mitenkä se sitten pitäisi asentaa ettei se vedä kieroksi? Palat kuluu tasaisesti, männät liikkuu vapaasti, liukupalat kunnossa ja levyn/navan kiinnityskohta vedetty puhtaalle raudalle ja levy asetettu huolella paikalleen. Täytyykö tanssia joku rituaali lisäksi vai miten?
Muutenkin ajelee rauhallisesti joten ei ne jarrut nyt mitenkään älyttömästi kuumene tavallisissa jarrutuksissa. Ei kyllä tule omiin kulkineisiin enää ihan mitään halppislevyjä kun ei jaksa tuota jumppaa jatkuvasti.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Kyllä nämä on henkimaailman hommia. Sen tiedän, että esim. rengastesteissä auton jarrut joutuvat todella koville, kuumenevat ja ajellaan vesiolosuhteissa mutta ei ole levyt menneet kieroiksi. En oikein usko siis tuohon sadekeli teoriaan. Kyllä sen levyn pitää hehkua punaisena, että jotain damagea tulisi, jos silloinkaan.
Mullehan korjaamojehu sanoi, että painan samaan aikaan jarrua, kun ajan ja toinen jalka kaasulla. No juu. Nauratti. Asennuksessa ei ollut kuulemma mitään vikaa.
Mullehan korjaamojehu sanoi, että painan samaan aikaan jarrua, kun ajan ja toinen jalka kaasulla. No juu. Nauratti. Asennuksessa ei ollut kuulemma mitään vikaa.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Kävin Motonetissa kysymässä jarrulevyjä ja -paloja autooni 9-5 2.3T -06/-07, mutta myyjä ei tuon tiedon perusteella tiennyt minkäkokoiset siihen kuuluu. Vaihtoehdot olivat 300 ja 286 mm. Mistä voin tietää oikean koon irrottamatta pyörää ja mittaamatta?
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Eikös AEROssa ole 300mm ja muissa 286mm?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
brembron laikat ollu nyt 300km paikoillaan. kevyttä jarrutusta tehny . ei ainakaan vielä ravista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Takalevyt näin.99GLS kirjoitti:Eikös AEROssa ole 300mm ja muissa 286mm?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Tässäkin tilanne on niin että:
300mm levy on jäähdytetty. Eli ao. kuvan kaltainen.
![Kuva](http://kuvapilvi.fi/k/ykXm.jpg)
286mm levy on jäähdyttämätön, eli levy on umpinainen. Eli ao. kuvan kaltainen.
![Kuva](http://kuvapilvi.fi/k/ykX9.jpg)
Selviää katsomalla levyjä.
300mm levy on jäähdytetty. Eli ao. kuvan kaltainen.
![Kuva](http://kuvapilvi.fi/k/ykXm.jpg)
286mm levy on jäähdyttämätön, eli levy on umpinainen. Eli ao. kuvan kaltainen.
![Kuva](http://kuvapilvi.fi/k/ykX9.jpg)
Selviää katsomalla levyjä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Kiitos vastauksista. Otin kuitenkin pyörän irti ja mittasin, ovat autossani 286mm.99GLS kirjoitti:Eikös AEROssa ole 300mm ja muissa 286mm?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 917
- Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Fiksuliikkeen jarrulevyt/palat
Mulla on ainaki tommoset jäähdytetyt takana ja väittäisin kyllä että ovat 286mm eikä 300mm (en ole mitannut mutta näyttää reilusti pienemmältä kuin edessä olevat 308mm).. Paljonko tommosella jäähdytetyllä levyllä pitäis olla minimi paksuus eli koska olis hyvä vaihdella?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
#6391