Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Eilen syttyi tuo check engine varoitusvalo kesken työmatkan. Kaikki kuitenkin tuntuu toimivan hyvin. Mitään muuta ei taulu herjaa. Autolla ajettu 130tkm ja kaikki huollot on tehty ajallaan.
Huoltoonhan tuo taas varmaan pitäisi viedä, mutta mutta... Muutaman päivän päästä pitäisi päästä lähtemään joulureissuun ja epäilen hiukan saanko huoltoa teetettyä ennen tuota. Mietin jos kävisin ostamassa virhekoodimittarin ja tsekkaisi mikä siellä nakuuttaa. Pari kyssäriä kuitenkin:
1. Toimiiko tämä 2008 9-5:ssa:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... te-151362/
Vai saako jostain Helsingin seudulta toimivampaa / halvempaa poimittua. Netistä ei oikein ehdi tilailla? Motonetissä näytti olevan saman näköinen testeri lähes samaan hintaan.
2. Kuinkas fataaleja nuo check engine viat yleensä on? Manuaalissa luki että heti korjaamolle, ettei tule pahempaa vauriota, mutta ainahan niissä lukee... Mahdoton tietysti arvioida, mutta onkohan tuossa riski että jättää tien poskeen jouluaattona tai tuhoaa koko koneen käyttökelvottomaksi;)
Kiittäen!
Huoltoonhan tuo taas varmaan pitäisi viedä, mutta mutta... Muutaman päivän päästä pitäisi päästä lähtemään joulureissuun ja epäilen hiukan saanko huoltoa teetettyä ennen tuota. Mietin jos kävisin ostamassa virhekoodimittarin ja tsekkaisi mikä siellä nakuuttaa. Pari kyssäriä kuitenkin:
1. Toimiiko tämä 2008 9-5:ssa:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... te-151362/
Vai saako jostain Helsingin seudulta toimivampaa / halvempaa poimittua. Netistä ei oikein ehdi tilailla? Motonetissä näytti olevan saman näköinen testeri lähes samaan hintaan.
2. Kuinkas fataaleja nuo check engine viat yleensä on? Manuaalissa luki että heti korjaamolle, ettei tule pahempaa vauriota, mutta ainahan niissä lukee... Mahdoton tietysti arvioida, mutta onkohan tuossa riski että jättää tien poskeen jouluaattona tai tuhoaa koko koneen käyttökelvottomaksi;)
Kiittäen!
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Jospa joku pääkaupunkiseudun klubilainen ehtisi lukemaan vikakoodin!!!
Fatalisti paha sanoa...
Joskus riittää pelkän alipaineletkun irtoaminen nipasta sytyttää valon...hakuammuntaahan tämä on ilman oirettakaan...
Katopa nyt huviksesi esim. moottoritilan kaikki alipaineletkut läpi ovatko paikallaan..ne ohuet siis...löytyy lähinnä muovisuojan alta...
Fatalisti paha sanoa...
Joskus riittää pelkän alipaineletkun irtoaminen nipasta sytyttää valon...hakuammuntaahan tämä on ilman oirettakaan...
Katopa nyt huviksesi esim. moottoritilan kaikki alipaineletkut läpi ovatko paikallaan..ne ohuet siis...löytyy lähinnä muovisuojan alta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Minulla aikoinaan 9-5:ssa happianturi antoi samaa virhettä, joka korjaantui vaihtamalla sen. Jouduin vaihtamaan sen kaksi kertaa. Virhekoodin sain esille Bilteman lukijalla, jolla kyllä nollasinkin sitä, ennen kuin vaihdoin, joka ei tietenkään ole suositeltavaa...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
hmm. Sammuukos tuo valo jos painaa ratin clear näppäintä pitkään pohjassa. Näin tein ja pääsin valitsemaan hälyttimen tilaa (vain ovet / koko hoito). Sen jälkeen kun lähdin seuraavan kerran ajamaan niin valo ei enään syttynyt. Käsitykseni mukaan nollaaminen ei onnistu noin helpoisti...
-Mikko
-Mikko
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Eipä sammu rattinapeista. Vikakoodi lie "ei-niin-kriittinen", eli ehdot eivät ole täyttyneet tietyssä määrässä startteja ja näin ollen vikavalo on sammutettu, koodi itsessään jäänee kuitenkin talteen.
Kyllähän ne vikakoodit kannattaa lukaista anyway, niin saa varmuuden missä mättää.
-Sami
Kyllähän ne vikakoodit kannattaa lukaista anyway, niin saa varmuuden missä mättää.
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Kiitoksia. Pitää tsekata nuo koodit jossain välissä.
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
No, en malttanut, vaan kävin ohiajaessani motonetistä poimimassa OBD testerin. Näytti koodia P1105, joka netin mukaan:
Defective turbo unit, e.g. open wastegate valve or sticking turbine shaft.
• Major air leak between turbocharger and throttle body.
Pitää tutkia lisää...
Defective turbo unit, e.g. open wastegate valve or sticking turbine shaft.
• Major air leak between turbocharger and throttle body.
Pitää tutkia lisää...
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Siellä on iso painevuoto jossain turbon jälkeen.
Tarkista bypassin kalvon ja sen letkujen kunto ja liitokset turbolta imusarjalle
Tarkista bypassin kalvon ja sen letkujen kunto ja liitokset turbolta imusarjalle
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Katopa nyt ettei ole irti se pisin alipaineletku joka lähtee by-pass venttiililtä.
Itse by-pass venttiilin kuntotestaukseen löytyy etsillä ohjetta.
Itse by-pass venttiilin kuntotestaukseen löytyy etsillä ohjetta.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Kiitos vinkeistä. Nollasin koodin ja se ei ole ilmestynyt vielä uudestaan. Silmämääräisesti katselin noita letkuja ja tosi hyvässä kunnossa ne näytti olevan. Pitää vielä tutkia tarkemmin tuota by-pass venttiiliä ja siitä lähteviä letkuja.
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Vika taisi löytyä. "wastegate actuator" on irronnut siitä vivusta. Näyttää siltä, että se vipu joka ohjaa wastegate vipua on jumissa ala-asennossa. En saanut liikuteltua sitä, mutta itse wastegate tikku tuntuu liikkuvan hyvin. Tässä kuva tuosta wastegate osasta ja vivusta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 ... 22_002.jpg
Mikäs tuon systeemi ntarkoituis on?
Pitäisikö tuo vipu liikkua helposti ja onko vaarallista jos tuo on irti muutaman reissun ajan. Ollaan tienpäällä, kaukana kotikonnuilta.
Kiitos!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 ... 22_002.jpg
Mikäs tuon systeemi ntarkoituis on?
Pitäisikö tuo vipu liikkua helposti ja onko vaarallista jos tuo on irti muutaman reissun ajan. Ollaan tienpäällä, kaukana kotikonnuilta.
Kiitos!
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Hukkaportin kellon tanko siis irti itse hukkaportin läppämekaniikasta. Läppä on näemmä lävähtänyt ääriasentoon, yleensä sitä ei saa pois nalkista kuin DP:n raottamalla.
Tuossa tilassa turbiinin ohivirtauskanava on sepposen selällään joten turbo ei juurikaan työskentele. Ei ole vaarallista ja lisäksi softa rajoittaa läppäkotelolla ilmamäärän melko rauhalliseen lukemaan.
Voit ajaa tuon kanssa kyllä ihan huoletta. Check engine loimottaa ja tehot on poissa mutta muuta ongelmaa ei ole.
Tuossa tilassa turbiinin ohivirtauskanava on sepposen selällään joten turbo ei juurikaan työskentele. Ei ole vaarallista ja lisäksi softa rajoittaa läppäkotelolla ilmamäärän melko rauhalliseen lukemaan.
Voit ajaa tuon kanssa kyllä ihan huoletta. Check engine loimottaa ja tehot on poissa mutta muuta ongelmaa ei ole.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Kiitos vastauksesta. Saisikohan sitä downpippia raotettua tuosta yläkautta? Tai voihan sen jättää ensi vuoteen...
Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower
Siinä on kiinnike myös lohkon alapuolella että ei liiku mihinkään jos irrotat
vaan turbosta. Näin jos autosi on räpeltämätön
vaan turbosta. Näin jos autosi on räpeltämätön
EBR garage
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss