Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

Eilen syttyi tuo check engine varoitusvalo kesken työmatkan. Kaikki kuitenkin tuntuu toimivan hyvin. Mitään muuta ei taulu herjaa. Autolla ajettu 130tkm ja kaikki huollot on tehty ajallaan.

Huoltoonhan tuo taas varmaan pitäisi viedä, mutta mutta... Muutaman päivän päästä pitäisi päästä lähtemään joulureissuun ja epäilen hiukan saanko huoltoa teetettyä ennen tuota. Mietin jos kävisin ostamassa virhekoodimittarin ja tsekkaisi mikä siellä nakuuttaa. Pari kyssäriä kuitenkin:
1. Toimiiko tämä 2008 9-5:ssa:
http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... te-151362/
Vai saako jostain Helsingin seudulta toimivampaa / halvempaa poimittua. Netistä ei oikein ehdi tilailla? Motonetissä näytti olevan saman näköinen testeri lähes samaan hintaan.

2. Kuinkas fataaleja nuo check engine viat yleensä on? Manuaalissa luki että heti korjaamolle, ettei tule pahempaa vauriota, mutta ainahan niissä lukee... Mahdoton tietysti arvioida, mutta onkohan tuossa riski että jättää tien poskeen jouluaattona tai tuhoaa koko koneen käyttökelvottomaksi;)

Kiittäen!
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Jospa joku pääkaupunkiseudun klubilainen ehtisi lukemaan vikakoodin!!!

Fatalisti paha sanoa...
Joskus riittää pelkän alipaineletkun irtoaminen nipasta sytyttää valon...hakuammuntaahan tämä on ilman oirettakaan...
Katopa nyt huviksesi esim. moottoritilan kaikki alipaineletkut läpi ovatko paikallaan..ne ohuet siis...löytyy lähinnä muovisuojan alta...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Minulla aikoinaan 9-5:ssa happianturi antoi samaa virhettä, joka korjaantui vaihtamalla sen. Jouduin vaihtamaan sen kaksi kertaa. Virhekoodin sain esille Bilteman lukijalla, jolla kyllä nollasinkin sitä, ennen kuin vaihdoin, joka ei tietenkään ole suositeltavaa...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

hmm. Sammuukos tuo valo jos painaa ratin clear näppäintä pitkään pohjassa. Näin tein ja pääsin valitsemaan hälyttimen tilaa (vain ovet / koko hoito). Sen jälkeen kun lähdin seuraavan kerran ajamaan niin valo ei enään syttynyt. Käsitykseni mukaan nollaaminen ei onnistu noin helpoisti...

-Mikko
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Eipä sammu rattinapeista. Vikakoodi lie "ei-niin-kriittinen", eli ehdot eivät ole täyttyneet tietyssä määrässä startteja ja näin ollen vikavalo on sammutettu, koodi itsessään jäänee kuitenkin talteen.
Kyllähän ne vikakoodit kannattaa lukaista anyway, niin saa varmuuden missä mättää.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitoksia. Pitää tsekata nuo koodit jossain välissä.
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

No, en malttanut, vaan kävin ohiajaessani motonetistä poimimassa OBD testerin. Näytti koodia P1105, joka netin mukaan:
Defective turbo unit, e.g. open wastegate valve or sticking turbine shaft.
• Major air leak between turbocharger and throttle body.

Pitää tutkia lisää...
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 808
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Siellä on iso painevuoto jossain turbon jälkeen.
Tarkista bypassin kalvon ja sen letkujen kunto ja liitokset turbolta imusarjalle
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Katopa nyt ettei ole irti se pisin alipaineletku joka lähtee by-pass venttiililtä.
Itse by-pass venttiilin kuntotestaukseen löytyy etsillä ohjetta.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitos vinkeistä. Nollasin koodin ja se ei ole ilmestynyt vielä uudestaan. Silmämääräisesti katselin noita letkuja ja tosi hyvässä kunnossa ne näytti olevan. Pitää vielä tutkia tarkemmin tuota by-pass venttiiliä ja siitä lähteviä letkuja.
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

Vika taisi löytyä. "wastegate actuator" on irronnut siitä vivusta. Näyttää siltä, että se vipu joka ohjaa wastegate vipua on jumissa ala-asennossa. En saanut liikuteltua sitä, mutta itse wastegate tikku tuntuu liikkuvan hyvin. Tässä kuva tuosta wastegate osasta ja vivusta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/239 ... 22_002.jpg

Mikäs tuon systeemi ntarkoituis on?

Pitäisikö tuo vipu liikkua helposti ja onko vaarallista jos tuo on irti muutaman reissun ajan. Ollaan tienpäällä, kaukana kotikonnuilta.

Kiitos!
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Hukkaportin kellon tanko siis irti itse hukkaportin läppämekaniikasta. Läppä on näemmä lävähtänyt ääriasentoon, yleensä sitä ei saa pois nalkista kuin DP:n raottamalla.
Tuossa tilassa turbiinin ohivirtauskanava on sepposen selällään joten turbo ei juurikaan työskentele. Ei ole vaarallista ja lisäksi softa rajoittaa läppäkotelolla ilmamäärän melko rauhalliseen lukemaan.
Voit ajaa tuon kanssa kyllä ihan huoletta. Check engine loimottaa ja tehot on poissa mutta muuta ongelmaa ei ole.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
anodi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Huhti 07, 2013 12:59

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja anodi »

Kiitos vastauksesta. Saisikohan sitä downpippia raotettua tuosta yläkautta? Tai voihan sen jättää ensi vuoteen...
always BB
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Su Joulu 15, 2013 13:17
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Check engine varoitusvalo - saab 9-5 2008 2.3t biopower

Viesti Kirjoittaja always BB »

Siinä on kiinnike myös lohkon alapuolella että ei liiku mihinkään jos irrotat
vaan turbosta. Näin jos autosi on räpeltämätön
EBR garage

Saab 9-5T 280hv, 2xJaguar X300, -71 el camino 454 SS, -64 valiant 440cid
-65 valiant 408cid, -90 skoda 120L 406 cid, -75 datsun 160J sss
Vastaa Viestiin