T7-kansi/puristukset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Kertokaas paremmin tietävät, mitä kaikkea eroavaisuutta on korkea- ja matalapuristeisella T7 -kannella? Ensimmäinen löytyy MY98-00 2.0t -koneista ja jälkimmäinen uudemmista.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 kansissa ei ole palotiloissa eroja, vaan puristuksen ero syntyy alakerrassa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:T7 kansissa ei ole palotiloissa eroja, vaan puristuksen ero syntyy alakerrassa.
Mikäs ero noiden 2-litraisten alakerroissa sitten on? Luulin niitä samanlaisiksi. Joudun siis vaihtamaan alakerran rojut jos haluan muuttaa koneen matalapuristeiseksi.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Montakin eroa.. Männän palotila (kuppi) on vanhemmissa isompi, ja puristuskorkeuskin on vaihdellut. Kangissakin on vieläpä eroa yläpäässä. Alkuvaiheessa muutoksia on tullut paljon, 98-99 on yhdet männät ja kanget, 2000 on toiset ja 2001-> vielä kolmannet jotka pysyi loppuun asti. Ja mitkään ei tietenkään sovi ristiin. Puristukset on 9.3:1 98-00 ja 01-> 8.8:1.
En näe mitään järkeä lähteä laskemaan puristussuhdetta, tuo korkeampi on mielestäni parempi esim. polttoaineenkulutuksen kannalta. Tehoa saa ihan yhtä paljon molemmilla, korkeammilla puristuksilla vaan pitää olla vähän erilainen sytkäkartta.

Jos avaat moottorin tehonnoston takia niin kannattaa sinne heittää ne T5 männät tmv. eikä mitään T7 kamoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

jcarlson kirjoitti:Montakin eroa.. Männän palotila (kuppi) on vanhemmissa isompi, ja puristuskorkeuskin on vaihdellut. Kangissakin on vieläpä eroa yläpäässä. Alkuvaiheessa muutoksia on tullut paljon, 98-99 on yhdet männät ja kanget, 2000 on toiset ja 2001-> vielä kolmannet jotka pysyi loppuun asti. Ja mitkään ei tietenkään sovi ristiin. Puristukset on 9.3:1 98-00 ja 01-> 8.8:1.
En näe mitään järkeä lähteä laskemaan puristussuhdetta, tuo korkeampi on mielestäni parempi esim. polttoaineenkulutuksen kannalta. Tehoa saa ihan yhtä paljon molemmilla, korkeammilla puristuksilla vaan pitää olla vähän erilainen sytkäkartta.

Jos avaat moottorin tehonnoston takia niin kannattaa sinne heittää ne T5 männät tmv. eikä mitään T7 kamoja.
Kiitoksia jcarlson taas kerran. Tämä selvensi kummasti ja luulenpa, että kone pysyy kiinni niin kauan kun ei muuten oireile. Softassa (-08) on nyt sytkäkartta 98-00 tehdasviristä ja ahdinkartta -01 9-3 Aeron softasta ja niissä taitaa ennemminkin olla hienosäätämistä.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja samih »

Mikä MY00 Aeron puristussuhde on? Olin ymmärtänyt että B235R:n kaikissa vuosimalleissa on samat männat ja kiertokanget... Tuo kiinnostaa kun on MY05-softaan vaihto suunnitteilla.
Viimeksi muokannut samih, To Syys 23, 2010 12:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

B235E/L/R on pysyneet puristuksiltaan samana alusta alkaen, B205 on ainoa joka on kokenut muutoksia. Kanget (ja trapetsikankien myötä myös männät) on vaihtuneet kyllä myös B235:ssa mutta ilman vaikutusta puristussuhteeseen joka on kaikissa 1998-2009 se sama 9,3:1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja samih »

Tämä selvä, kiitoksia. Tiedätkö onko osien kestävyydessä eroa vuosimallien välillä?
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei liene mitään eroa käytännössä. Männät on kaikissa heikoin lenkki, kanget on etenkin niihin nähden melko vahvat ja trapetsikanget on lähinnä painonsäästöä ja vielä pehmeämpää käyntiä varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos taas jcarlson.

PS. Odottelen tällä hetkellä BDM-piuhan saapumista että pääsisin harrastamaan ennen talven tuloa. Varapurkkiin tarkoitus juottaa lisäpinnit ja aloitella sillä tutustuminen T7-virityksen maailmaan. Sitten samat temput tarkoitus tehdä auton omaan boksiin ja kloonata se.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Yritin hakua, mutta voiko joku varmistaa että kaikki T7 kannet ovat samanlaisia/vaihtokelpoisia esim B205->B235?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kansi oli ainakin epc:n mukaan sama, mutta venttiileissä on jotain eroja matalapaineisten ja täysipaineisten välillä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikatl73
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Pe Marras 12, 2010 10:16
Paikkakunta: Kemiö

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja mikatl73 »

Eli 2.0t MY05 kantta ei voi laittaa MY06 2.3T Aeroon?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T7-kansi/puristukset

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Voi laittaa. Pakoventtiilien materiaali voi olla eri (valmistusajankohdan tarkkuudesta riippuen) ja pakonokka mutta ei sillä arkisen toiminnan kanssa ole merkitystä. Isompi ero tulee jos käytetyn kannen laittaa paikalleen ilman mitään koneistuksia, pakoventtiilit ja seetit on jo varmasti kuluneet.
Pakonokan voi vaihtaa tietty aeron kannesta. Perinteisillä ei-aeromallin pakoventtiileillä on koneistettuna otettu ihan hyviä teholukemia kun softa ja rauta vaan on kunnossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Vastaa Viestiin