Biopower softa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Biopower softa

Viesti Kirjoittaja petriky »

Olisko Kotka -Kouvola alueella softan päivittäjää. Vaikka nyt joulun pyhinä tai sen jälkeen. Ei niinkään viinan hinkuu ole, mutta voishan sitä silloin tällöin autollekin huikan antaa. Lähinnä kiinnostaa open sid ja sen tulkinta. Oisko Suorsa?
9-5 AERO -05
antoun
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Touko 05, 2014 16:01

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja antoun »

itelläki olis softatarve PK alueella mutta en tartte viina softaa
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja petriky »

Eikös siinä etanolin käyttömahdollisuus tule samalla softan päivityksen yhteydessä vaikka sitä kossua sinne tankkiin ei kaataisikaan. :?: :lol:
9-5 AERO -05
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja core2 »

petriky kirjoitti:Eikös siinä etanolin käyttömahdollisuus tule samalla softan päivityksen yhteydessä vaikka sitä kossua sinne tankkiin ei kaataisikaan. :?: :lol:
Näinkin sen voi toteuttaa täältä löytyy useampi tekittäjä:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 6kkI&msa=0
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

petriky kirjoitti:Olisko Kotka -Kouvola alueella softan päivittäjää. Vaikka nyt joulun pyhinä tai sen jälkeen. Ei niinkään viinan hinkuu ole, mutta voishan sitä silloin tällöin autollekin huikan antaa. Lähinnä kiinnostaa open sid ja sen tulkinta. Oisko Suorsa?
Suorsaan vaan yhteyttä
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja Raser »

Kantsii varmistaa että softaus onnistuu asiantuntevasti ettei käy niin kuin mulle, että on aika "tappopeli" alla kun lyö kiihdytyksessä tehot totaalisti pois ja kärry pysähtyy käytännössä kuin seinään! :(

Meinaan saa olla tosi varovainen kun lähtee ohittamaan tai jos on pientä kiihdytyskisaa vaikka valoista lähtiessä ettei takana tuleva aja perään kun ihmettelee miksi se saabbi-kuski "löi jarrut pohjaan".

Äkkiä sitä tosin oppii kantapään kautta kiihdyttämään puolikaasulla, ettei tule tuota totaalipysäystä kesken kaiken. Tietysti tuntuu vähän hukkaan heitetyiltä potentiaalilta auton (aeron) 260-280 hevosta + 3" viriputkisto, kun ei uskalla niitä tehoja käyttää!?! Etanolin käyttöhän siinä sitten mahdollistuu, tosin Lahdessa Saksalassa näitä saabbejakin rassaava heppu (Autonomi, Lahden Autohoito. Sillä on itsellään 9-5 aero) sanoi ettei "sitä paskaa kannata autoonsa työntää" (E85), kuulemma lähes päivittäin näkee niitä viinalla tuhottuja koneita pajallansa (?). Kyseinen korjaamo on lähestynyt saabisteja Etelä-Suomen alueella mainoskirjeellä ja kuulemma saabisteja käy PK-seudultakin runsaasti autojaan korjauttamassa siellä. Em. henkilöllä oli kuitenkin todella kriittinen kanta etanoliseoksella ajeluun, jonka väitti siis pohjautuvan vankkaan kokemukseensa näkemiensä viina-saabbien kohdalla. Kirjoitan tämän nyt tähän ketjuun sikäli mikäli jotakuta kiinnostaa esimerkiksi ottaa tuonne Autonomiin yhteyttä ja haastatella ITSE sitä korjaajaa siellä.
Viimeksi muokannut Raser, To Joulu 25, 2014 00:18. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Voin itse ihan sanoa, että Suorsa on kyllä muutamat softat vääntäny. Ei tarvi pelätä että mennään perse edeltä puuhun.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja petriky »

Ok hyvä juttu. Pitääpä ottaa yhteyttä ko, herraan
9-5 AERO -05
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vaikea sanoa mikä Raserilla vikana, mutta mahtaako olla ensin laitettu softa autoon ja sen jälkeen vaihdettu 3" putkisto? Fuel cuttiin astihan ahtojen ei pidä päätyä.

Pitkään aikaan ei olekaan ollut juttua viinan vaarallisuudesta. Liikenteeseehän se ei kuulu muuta kuin moottorin juottamiseen. Se on totta, että etanoli liottaa moottorin sisälle kertynyttä karstaa, joka taas tukkii aikanaan öljyn imusihdin. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että tuho tulee ennemmin tai myöhemmin myös bensalla ajaessa mikäli karstaongelma on jo olemassa.

Ensimmäiset oireet tästä ovat usein hajonnut ahdin ja ennen aikojaan loppuun kulunut jakopää. Seuraava oire onkin usein kiinni leikannut kiertokangen laakeri. Tästä syystä suosittelen jokaiselle vm.98-03 trionic7-koneisen Saabin omistajalle öljyn imusihdin puhdistusta ajaa sitten bensalla tai viinalla. Valitettavan usein siltikin kuulee lausahduksia "en aja viinalla, kun en viitsi puhdistaa öljypohjaa" tai laakeririkon yhteydessä "oli viimeisen vuoden niin kiire ettei ehtinyt avata öljypohjaa".

Ne jotka ovat T7-koneisten saabien kanssa touhunneet pitkään tietävät, että moottoreita on hajonnut tuosta syystä jo kauan ennen kuin oli edes RE85:sta Suomessa myynnissä ja toisaalta tänä päivänäkin tulee konevikaisia autoja vastaan, joilla ei ole ajettu metriäkään RE85:lla. Tähän asti täydelliseen moottoririkkoon on ennätys -02 auto 204tkm pelkällä bensalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
petriky
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Joulu 14, 2014 05:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja petriky »

Laitoin yv:tä
9-5 AERO -05
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Ootko raser ikinä kattonu mitä Pinl näyttää näiden kilpa-ajojen aikana? Itellä ainaki tuli ilmi juuri sopivasti softauksen jälkeen imuvuoto jonka takia ahdot(Pinl) piikkas ~2400 = fuel cut = tuntuu kun auto pysähtyis seinään..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

suorsa kirjoitti:Vaikea sanoa mikä Raserilla vikana, mutta mahtaako olla ensin laitettu softa autoon ja sen jälkeen vaihdettu 3" putkisto? Fuel cuttiin astihan ahtojen ei pidä päätyä.

Pitkään aikaan ei olekaan ollut juttua viinan vaarallisuudesta. Liikenteeseehän se ei kuulu muuta kuin moottorin juottamiseen. Se on totta, että etanoli liottaa moottorin sisälle kertynyttä karstaa, joka taas tukkii aikanaan öljyn imusihdin. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että tuho tulee ennemmin tai myöhemmin myös bensalla ajaessa mikäli karstaongelma on jo olemassa.

Ensimmäiset oireet tästä ovat usein hajonnut ahdin ja ennen aikojaan loppuun kulunut jakopää. Seuraava oire onkin usein kiinni leikannut kiertokangen laakeri. Tästä syystä suosittelen jokaiselle vm.98-03 trionic7-koneisen Saabin omistajalle öljyn imusihdin puhdistusta ajaa sitten bensalla tai viinalla. Valitettavan usein siltikin kuulee lausahduksia "en aja viinalla, kun en viitsi puhdistaa öljypohjaa" tai laakeririkon yhteydessä "oli viimeisen vuoden niin kiire ettei ehtinyt avata öljypohjaa".

Ne jotka ovat T7-koneisten saabien kanssa touhunneet pitkään tietävät, että moottoreita on hajonnut tuosta syystä jo kauan ennen kuin oli edes RE85:sta Suomessa myynnissä ja toisaalta tänä päivänäkin tulee konevikaisia autoja vastaan, joilla ei ole ajettu metriäkään RE85:lla. Tähän asti täydelliseen moottoririkkoon on ennätys -02 auto 204tkm pelkällä bensalla.
Ööö...eikös homma menekkään niin, että jos moottori on karstasta puhdistettu ja ajelee RE85:lla, niin mitään karstaongelmia ei ilmaannu? Olen luullut, että karstaa muodostuu alkupään koneisiin vain bensalla ajettaessa (jos öljyvaihtovälit venähtävät pitkiksi).
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos moottori on puhdas (ei ole koskaan karstoitttunut tai on kunnolla puhdistettu) niin silloinhan ongelmaa ei ole.

Yleisesti puhutuun ongelmista vuosimallien 98-03 yhteydessä. Olen kuitenkin nähnyt omin silmin karstaongelmaisen vm.05 moottorin. Siinä oli venakopan luota huohottimen takaisku poikki (suht yleinen vika vm.04->). Myös muita saman ikäluokan moottoreita on mennyt vaihtoon, mutta niistä en tiedä onko syynä ollut karstan aiheuttamat ongelmat vai mikä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Mulla oli n. 60% sihdistä tukossa kun syyskuussa avattiin, ens viikolla avataan uudestaan varmuuden vuoksi kun oli niin älyttömän karstanen, long-life ohjelmalla menty ennen mun omistusaikaa..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Biopower softa

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys... Ja rauhallista Joulunaikaa... :D

Satatonnia menty jo viinalla...Eikä ongelmia... 8)

Yli 4 sataatuhatta pahamaineisella t7:lla ja bensalla ... ei juurikaan karstaa,
mutta ei myöskään "longlife öljynvaihto välejä" :wink:

t.A
Vastaa Viestiin