Kampiakselin stefa/öljypumpun o-rengas + termari

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Kampiakselin stefa/öljypumpun o-rengas + termari

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Tuli vaihdettua kampiakselin stefa, öljypumpun kannen o-rengas, moniurahihna ja termostaatti. Moottorin ylätuki kannattaa irroittaa ennen hihnan pujottelemista, menee muutama minuutti ja
helpottaa hommaa.

Hommahan menee yksinkertaisuudessaan näin:

Rengas pois matkustajan puolelta, hihnapyörän kohdalta suojamuovi pois, voi myös ottaa koko sisälokasuojan koska se on helppo ja tekee tilaa lisää.
Konehuoneeseen kun katsoo matkustajan puolelta kannen ja rintapellin väliin näkyy kiristäjä ja siinä neliskulmainen aukko. Aukkoon räikän pitkä jatko ja vääntöä että saa hihnan pois pyörän päältä. Kun hihna on löysällä niin pulttipyssyyn 27mm hylsy ja hihnapyörän pultti pois, sen jälkeen pyörä pois vetämällä. Itsellä lähti käsineen mutta voi olla tiukemmassakin.

Hihnapyörän torx ruuvit kannattaa irroittaa ja laittaa uudelleen kiinni ruuvilukitteen kanssa, vaikka olisivatkin hyvin kiinni.
Kun pyörä on irti näkyy iso jousisokka joka otetaan sokkapihdeillä pois. Motonetistä löytyi 180mm pitkät pihdit joilla lähti hyvin. Pihdit pitää sitten olla samalla tavalla toimivat kun normaalit tongit, eli kun painaa kiinni niin pihtien kärjet lähenee toisiaan.
Kun sokka on pois niin kansi lähtee varovasti ruuvimeisselillä kampeamalla pois. Vanha stefa ja o-rengas pois ja uudet tilalle.

laita silikorirasvaa o-renkaan reunaan sekä kampiakselin akseliin. Paina kansi paikalleen jonka jälkeen hihnapyörä ja pujottele uusi hihna paikalleen. Se hihnan viimeinen löysä jätetään kiristäjän kohdalle ja otetaan taas pitkä jatko ja löysätään kiristäjää. Kiristäjään voi myös laittaa tapin, naulan tms kun kääntää sitä homman alussa näin kiristäjä pysyy asennossa missä hihna menee helposti paikalleen. (Reijät näkyy kiristäjässä)
Kun hihna on kunnolla pyörillä niin jatkolla kiristäjää löysälle ja se tappi pois ja vapautetaan löysät pois. Hommaan menee ilman ongelmia tunti, jos putsaa paikat hyvin niin puolitoista tuntia.

Termostaatti on vähän ahdas vaihtaa, mutta isokätinenkin tekee sen tunnissa. Työkaluja mahdollisimman pieni räikkä, 10mm hylsy, 13mm hylsy, 10mm kiintolenkki, klemmariavain, tongit. Ja kannattaa sitten hommata alkuperäinen termostaatti se kampiakselin stefa ja ehdottomasti alkuperäinen ettei tarvitse tehdä samaa hommaa kohta uudelleen.

Kuva
Kuva
Kuva

Eipä ollut juurikaan naarmuja öljypumpun kannessa mikä on hyvä juttu.

Kuva

Tässä näkymää jonnekin missä termostaatti sijaitsee

Kuva
Kuva
Sitä oikeaa etsiessä...
Vastaa Viestiin