Kyseessä 9-5 '98 saba ja alkuperäinen (?) ajastettava lohkolämmitin. Kun töpselin tökkää seinään, niin lohkari ei käynnisty, vaan pitää sid:stä näpyttää manual start. Ajastus sinänsä on oikein kätevä, mutta kun töissä on pätkittäin virtaa antava lämmitystolpaa, niin lämmitys loppuu ekaan katkaisuun. Haluaisin siis saada tuohon oletusarvoksi manual startin, mutta miten se tehdään?
Onko merkkiliike/tech/jotenkin muuten säädettävissä? Oletan saavani halutun tuloksen ottamalla ohjaushässäkän pois verkkokaapeleiden välistä, mutta silloin katoaa ajastusmahdollisuus ja sitä taas en haluaisi.
lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
Re: lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Lisää keulaan toinen pistoke, josta virta menee suoraan vastukselle, kulkematta releboksin kautta. 

Re: lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Itsellä oli edellisessä femmassa tuo sydeemi. Ja täällä lapissa ei oikein kovilla pakkasilla riitä se kolme tuntia ja en jaksanut käydä aina töissä kolmen tunnin välein painamassa manual starttia, niin laitoin konehuoneeseen 2 asentoisen kytkimen jolla ohitin tuon ajastuksen.
En jaksa nyt tarkistaa, mutta muistaakseni SID maadoittaa tuon releen, eli kytkimen toiseen napaan SID:ltä tuleva maa ja toiseen suora maa rungosta. Näppärä mieshän laittaa tuon kytkimen sisälle, mutta itselläni ei ollut tarvetta koska auto oli kotona aina lämpimässä tallissa.
En jaksa nyt tarkistaa, mutta muistaakseni SID maadoittaa tuon releen, eli kytkimen toiseen napaan SID:ltä tuleva maa ja toiseen suora maa rungosta. Näppärä mieshän laittaa tuon kytkimen sisälle, mutta itselläni ei ollut tarvetta koska auto oli kotona aina lämpimässä tallissa.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Siis eikö se pysy päällä jos on kolmeksi tuntia ajastettu päälle ennen lähtöä? Ei kai sitä nyt tarvitse pätkivästä sähköstä huolimatta kokopäivää pitää "sähkössä". Omiin pirsseihin olisi mahdollista tehdä sidin ajastimella tuo lämmitys, kun on defan relekärjillä olevat laturit kummassakin. Ohituskytkin on ehkä syytä sinne pykätä näköjään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Siis nyt kun luin tuon ekan viestin tarkemmin, niin ihmetyttää tuo ajastuksen katkeaminen lämmitystolpan sähköjen mukaan. Eihän niillä pitäis olla mitään tekemistä keskenään. Sama asia kotona jos nostat vesihanan auki ja kunnanverkosta katkeaa vesi, niin ei se hana kiinni mene.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Re: lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Mulla on aerossa sid-ajastus käytössä ja virransyötön katkeaminen ei vaikuta ajastimeen mitenkään ts.
töpseli irti seinästä ->takaisin niin aina pelaa vaikka tuon tekisi sata kertaa.
Taitaa olla kytkennässä KNF:llä jokin erikoisuus kuin ei toimi, minulla käytössä defan akkulaturi jossa rele, kytkentä vaatii välireleen jonka SID maadoittaa toimiakseen.
töpseli irti seinästä ->takaisin niin aina pelaa vaikka tuon tekisi sata kertaa.
Taitaa olla kytkennässä KNF:llä jokin erikoisuus kuin ei toimi, minulla käytössä defan akkulaturi jossa rele, kytkentä vaatii välireleen jonka SID maadoittaa toimiakseen.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Re: lohkolämmittimen ajastuksen oletusasetukset
Jep jep, muisti petti pahasti. Lähdin eilen ehtoolla testaamaan, että miten se toiminta taas menikään. Ja juu, kyllä se lohko käynnistyy uudelleen sähköjen palattua. Olisin toki voinut testata ennen kysymystä, mutta nyt kävi näin. Olisinko joskus epäonnistunut sidin näpyttelyssä, tai jotain... Onneksi sentään testasin ennenkuin rupesin purkamaan.
Kiitos vastauksista ja vaivasta!
Kiitos vastauksista ja vaivasta!
Nykyiset: 9-5 2,3t '03 + viinastage, 9-3 2,3t '01+ viinastage
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,
GL1500 '89, KTM 690 enduro R '12
exät: -KA: 9-5 2,3t '98, 900i 2,1-16v, 900i 2d '84, 900 gli 5d '84, 9000 2,3i '90, 9-3 2,3T,
-VA: 900 gli 5d '84,9-3 2,0, 9-5 2,3tA,