Kytkinpoljin nakeltaa
Kytkinpoljin nakeltaa
Löytyisikö vinkkiä miten saisin kytkinpolkimen toimimaan kunnolla. Kytkinpoljinta painettaessa tuntuu nykimistä, eli kytkinmekanismia ahdistaa jostain kohtaa. Itse polkimen akseli näytti olevan rasvassa. Käynnistyksen jälkeen poljin tuntuu normaalilta, mutta pahenee ajettaessa.
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Tämä ei liity otsikkoon mitenkään tai yllä olevaan viestiin, etsin "etsi-toiminnolla" vain kytkinpolkimeen liiittyviä viestiketjuja, mutten löytänyt sopivaa ja uutta en viitsinyt turhaan aloittaa... (ja asiaan).
Tänään ihmettelin ensimmäistä kertaa kun vasemman kengän kärki tuntui ottavan sinne kytkinpolkimen yläpuolelle jonnekin kiinni ja ajattelin että sieltä on varmaan joku sisustuspahvi (tonnarissa oli sellainen) tai vastaava pudonnut repsottamaan.
Mutta taskulampulla parkkipaikalla asiaa tutkiessani kaikki näytti olevan paikoillaan kuljettajan jalkatilassa. Vasen kenkä tuntui kuitenkin aina kytkintä käyttäessä ikävästi tarttuvan sinne kytkinpolkimen varren yläpuolelle/viereen, eli sinne muoviseen alustaan jonne jalkatilan ilmasuuttimien aukotkin tulevat.
Jalalla tunnustelin polkimien (kytkin vs jarru) korkeutta ja kytkinpoljin on kyllä ylempänä. Voiko se olla noussut jotenkin eri tasolle missä se on aikaisemmin ollut?
Itse kytkimen toiminnassa ei ollut havaittavissa mitään poikkeavaa. Senkin tiedän että kytkinpoljin voi painua ns. alas (kytkimen/sylinterin hajotessa, kuten kävi tonnarissani), mutta että voiko se nousta ylemmäs "itsestään"?
En myöskään tietääkseni ole muuttunut sen isokenkäisemmäksi sanan missään merkityksessä. WTF?
Tänään ihmettelin ensimmäistä kertaa kun vasemman kengän kärki tuntui ottavan sinne kytkinpolkimen yläpuolelle jonnekin kiinni ja ajattelin että sieltä on varmaan joku sisustuspahvi (tonnarissa oli sellainen) tai vastaava pudonnut repsottamaan.
Mutta taskulampulla parkkipaikalla asiaa tutkiessani kaikki näytti olevan paikoillaan kuljettajan jalkatilassa. Vasen kenkä tuntui kuitenkin aina kytkintä käyttäessä ikävästi tarttuvan sinne kytkinpolkimen varren yläpuolelle/viereen, eli sinne muoviseen alustaan jonne jalkatilan ilmasuuttimien aukotkin tulevat.
Jalalla tunnustelin polkimien (kytkin vs jarru) korkeutta ja kytkinpoljin on kyllä ylempänä. Voiko se olla noussut jotenkin eri tasolle missä se on aikaisemmin ollut?
Itse kytkimen toiminnassa ei ollut havaittavissa mitään poikkeavaa. Senkin tiedän että kytkinpoljin voi painua ns. alas (kytkimen/sylinterin hajotessa, kuten kävi tonnarissani), mutta että voiko se nousta ylemmäs "itsestään"?
En myöskään tietääkseni ole muuttunut sen isokenkäisemmäksi sanan missään merkityksessä. WTF?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Kyllä tuo minun kengän kärkeni vaan ottaa kiinni sinne jalkatilan "kattoon" aina kun siirrän jalkani kytkinpolkimen päälle!?!
Kengännumeroni on 43. Pituutta minulla on 187 cm ja penkki on takimmaisessa asennossa. Jos penkkiä saisi vähän taaksepäin, niin jalkaterä ehkä olisi luonnollisemmassa asennossa, eli ei niin pystyssä. Tai jos penkin nostaisi ylöspäin, niin jalkaterän asento tulise sellaiseen kulmaan, ettei se tapaisi tuonne polkimien yläpuoliseen muoviin. Silloin todellinen ongelma on että katon yläreuna estää tehokkaasti näkyvyyttä varsinkin kaupunkiajossa risteyksissä, jolloin liikenneopasteet jäävät piiloon.
Mitenköhän se onkin noin matalaksi suunniteltu tuo ysi-vitosen jalkatila? Sellaista länsiautoa ei juuri löydy (aasialaisista ei ainuttakaan) jossa penkin säätö riittäisi niin, ettei se olisi takimmaisessa asenossa ja silti polvet on koukussa. Saabista puuttuu vielä se reisituen säätö, joten jalat ovat aina vähän niin kuin tyhjän päällä tai ilmassa.
Kengännumeroni on 43. Pituutta minulla on 187 cm ja penkki on takimmaisessa asennossa. Jos penkkiä saisi vähän taaksepäin, niin jalkaterä ehkä olisi luonnollisemmassa asennossa, eli ei niin pystyssä. Tai jos penkin nostaisi ylöspäin, niin jalkaterän asento tulise sellaiseen kulmaan, ettei se tapaisi tuonne polkimien yläpuoliseen muoviin. Silloin todellinen ongelma on että katon yläreuna estää tehokkaasti näkyvyyttä varsinkin kaupunkiajossa risteyksissä, jolloin liikenneopasteet jäävät piiloon.
Mitenköhän se onkin noin matalaksi suunniteltu tuo ysi-vitosen jalkatila? Sellaista länsiautoa ei juuri löydy (aasialaisista ei ainuttakaan) jossa penkin säätö riittäisi niin, ettei se olisi takimmaisessa asenossa ja silti polvet on koukussa. Saabista puuttuu vielä se reisituen säätö, joten jalat ovat aina vähän niin kuin tyhjän päällä tai ilmassa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Vaihda automaattivaihteistoon.
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Ymmärrän nyt kyllä miksi automaattiloota on niin suosittu!!!Markkanenn kirjoitti:Vaihda automaattivaihteistoon.
Vasemmalle kytkinjalalle ei Saabissa näytä olevankaan mitään lepuutuspaikkaa tai siis kenkä laitetaan vaan sisäverhoilun päälle. Mitään suojapalaa ei kengän alle ole tarjolla (tää on sitä premiumia).
Penkkiä olen säädellyt nyt sinne sun tänne ja hieman hyvästä ajoasennosta tinkimällä saa kytkinjalan asennon vähän paremmaksi, niin ettei se kengänkärki hankaa ihan koko ajan jalkatilan alamuoveihin.
Useimmat "isokenkäiset" saabistit taitavat lepuuttaa jalkaa koko ajan suoraan kytkinpolkimen päällä ns. löysät pois ottaen. Ei kai se kytkin siitä kulu, kun varsinaisesti ei vielä paina niin syvää että irrottaisi!?!
Pari, kolme vuotta sitten kun tonnarin vaihto ysi-vitoseen alkoi olla realistinen vaihtoehto, pelkäsin vanhan käytetyn automaattivaihteisen saabin ostoa yli kaiken. Jossain vaiheessa nuo lootat menee kuitenkin vaihtoon, käsivaihteinen kestää yleensä auton eliniän. Lisäksi ei taida olla yleisessä tiedossa minkämerkkinen valmistaja on saabin automaatit valmistanut? Niissä on kuulemma eroa kestävyydessä. Oliko se Aisin laatikko mikä kestää ja ne "toiset" ei tai päin vastoin?
Mutta mistäs hitosta sitä ostaessa tietää mitkä osat siellä laatikossa on? Olin muutama vuosi sitten vielä myös siinä käsityksessä että Saabin viritys on melko helppoa niin, että jopa 100 hevosta tai reilusti enemmänkin saa yksinkertaisilla (edullisilla) viripaketeilla. Noh, sittemmin "viisaus" on lisääntynyt tässäkin mielessä, eli Saabin koneet on jo niin tiukalle viritetty tehdaskutoisina, että tehonlisäys kustannustehokkaasti (noin 1000 euroa) saa aikaan "vain" max. 20-40 hevosvoimaa.
...ja siis jos hevosia/vääntöä tulisi reippaasti lisää, niin automaattilaatikko ei välttämättä kestä. Normaali kytkinkään ei kestä, mutta sen vaihto on kuitenkin vielä taloudellisesti mahdollista vanhaankin autoon.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Kylläpä on vaikeaa joillakin. Itselläni kengät ovat kokoa 46 ja kropassa on pituutta 190cm, eikä ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia mahtua identtiseen Saabiin. Mites bussit kulkee teillä päin?
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Täh? Ei kai tässäkin ole tehty joku säästöratkaisu? Meinaan että kyllä minun -02:ssa on lepuutuspaikka kytkinjalalle suojapalalla. Ja oikein hyvällä etäisyydellä onkin, monessa muussa merkissä meinaa olla liian lähellä penkkiä tuo lepuutuspaikka ja kytkinjalka jää koukkuun.Raser kirjoitti:Vasemmalle kytkinjalalle ei Saabissa näytä olevankaan mitään lepuutuspaikkaa tai siis kenkä laitetaan vaan sisäverhoilun päälle. Mitään suojapalaa ei kengän alle ole tarjolla (tää on sitä premiumia).
En usko että juuri kukaan tekee niin. Miksi tekisikään, kun pitäisi olla nilkka jännittyneenä. Ja kun on se lepuutuspaikka siinä vieressä ainakin näissä viirua edeltävissä malleissa.Raser kirjoitti:Useimmat "isokenkäiset" saabistit taitavat lepuuttaa jalkaa koko ajan suoraan kytkinpolkimen päällä ns. löysät pois ottaen. Ei kai se kytkin siitä kulu, kun varsinaisesti ei vielä paina niin syvää että irrottaisi!?!
No se riippuu siitä mikä malli on. Jos Aero, niin onhan se ihan järkevää että se tulee kohtalaisen korkeilla tehoilla jo valmiiksi. Mutta 2.0t ja 2.3t saa helposti lisää tehoa. Se noin 20hp tulee jo pelkästään vaihtamalla etanoliin, puhumattakaan alakierroksien lisäväännöstä. Tonnin viribudjetilla vaihtaa turbon mitsuun ja ei kun lisää tehoa.Raser kirjoitti:Olin muutama vuosi sitten vielä myös siinä käsityksessä että Saabin viritys on melko helppoa niin, että jopa 100 hevosta tai reilusti enemmänkin saa yksinkertaisilla (edullisilla) viripaketeilla. Noh, sittemmin "viisaus" on lisääntynyt tässäkin mielessä, eli Saabin koneet on jo niin tiukalle viritetty tehdaskutoisina, että tehonlisäys kustannustehokkaasti (noin 1000 euroa) saa aikaan "vain" max. 20-40 hevosvoimaa.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Sanotte tai ihmettelette mitä tahansa, niin kyllä tää mun lapikas vaan osuu sinne jalkatilan muoveihin ja välillä takertuu kinni vielä siihen kummalliseen "kynnykseen" tai siis muovinreunaan. Ihme ettei mikään turvallisuusseikka tahi -määräys ole määrännyt tekemään noista polkimien ympärystätiloista sellaisia ettei niihin voi vahingossa jalka takertua...!?!3J kirjoitti:Täh? Ei kai tässäkin ole tehty joku säästöratkaisu? Meinaan että kyllä minun -02:ssa on lepuutuspaikka kytkinjalalle suojapalalla. Ja oikein hyvällä etäisyydellä onkin, monessa muussa merkissä meinaa olla liian lähellä penkkiä tuo lepuutuspaikka ja kytkinjalka jää koukkuun.Raser kirjoitti:Vasemmalle kytkinjalalle ei Saabissa näytä olevankaan mitään lepuutuspaikkaa tai siis kenkä laitetaan vaan sisäverhoilun päälle. Mitään suojapalaa ei kengän alle ole tarjolla (tää on sitä premiumia).
Kytkinjalan lepuutussuojan poisjättäminen (vm. 06 -->) on varmaan säästänyt tuotantokustannuksia pari kolme euroa, joten se on täysin ymmärrettävää.
Eihän tässä auta kun hakea kytkinjalalle joku toimiva luonnollinen (siis luonnoton) asento ja/tai vaihdella vaan harvemmin. Useimmat ovat varmaan onnistuneet muokkaamaan jalkaterälle automaattisesti jonkinlaisen kompromissiasennon ilman että ovat kiinnittäneen asiaan mitään huomiota. Ainut auto tämä Saabbi on missä itse olen koskaan ongelmoinut poljintilan riittämättömyyden kanssa, vaikka monessa autossa muutoin polvet ovat koukussa tai jopa osuvat ohjauspyörään, kun penkkiä ei saa tarpeeksi taaksepäin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Kannattaa tarkistaa että se polkimien yläpuolella oleva muovi on oikein asennettu, eli kiinnityksissään kiinni eikä roiku. Lisäksi tarkistaa ettei lattialle ole montaa kerrosta ylimääräisiä mattoja tai ettei autoa ole nostettu pohjasta juuri kuskin jalkojen alta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Onnittelut siitä, että jokin toimii vielä!!!Julle kirjoitti:Onneksi mulla on toimiva nilkka.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Voithan sä luetella kaikki toimivat osasi, mutta tee se lääkärillesi. Muita tuskin kiinnostaa.Julle kirjoitti:Myös järki....
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Kytkinpoljin nakeltaa
Kyll' mää ymmärrän että niitä joiden kengänkärki ei poljintilan kattoon osu, eivät voi ymmärtää sitä että minua häiritsee se kun joudun jalkateräni asettelemaan niin, ettei se töppönen sinne kytkinpolkimen yläpuolisiin muoveihin takerru.
Siitä tuli sitten mieleen, että onko tuo kytkinpolkimen säätäminen jotenkin mahdollista. Sehän on noista polkimista kaikista ylempänä. Muiden poljinten (kaasu ja jarru) kohdalla ongelmaa ei ole.
Tänään viimeksi säätelin ajoasentoa jotta saisin jalkaterän (nilkan, kengän) sellaiseen asentoon ettei se koko ajan jalkaa kytkinpolkimen päälle tai sieltä pois otettaessa raapisi sinne paneeliin tai jopa takertuisi kiinni niihin kulmiin.
Jos vasen jalkani on kytkinpolkimen päällä, niin polvi osuu ratin alaosaan. Joudun vasenta jalkaa (polvea) kääntämään siis vasemmalle päin. Lyhyemmillä ihmisillä ei tietenkään vastaavaa ongelmaa ole. Ilmeisesti myös muut pitkäkoipiset ovat löytäneet hyvän ajoasennon Saabbiin, kun heidän kengänkärkensä sinne polkimien joukkoon sulahtavat ilman että hankaisi minnekään.
Aika monelle tuntuu palautteen perusteella olevan yllätys se, että sama ajoasento ei toimi kaikille.
Siitä tuli sitten mieleen, että onko tuo kytkinpolkimen säätäminen jotenkin mahdollista. Sehän on noista polkimista kaikista ylempänä. Muiden poljinten (kaasu ja jarru) kohdalla ongelmaa ei ole.
Tänään viimeksi säätelin ajoasentoa jotta saisin jalkaterän (nilkan, kengän) sellaiseen asentoon ettei se koko ajan jalkaa kytkinpolkimen päälle tai sieltä pois otettaessa raapisi sinne paneeliin tai jopa takertuisi kiinni niihin kulmiin.
Jos vasen jalkani on kytkinpolkimen päällä, niin polvi osuu ratin alaosaan. Joudun vasenta jalkaa (polvea) kääntämään siis vasemmalle päin. Lyhyemmillä ihmisillä ei tietenkään vastaavaa ongelmaa ole. Ilmeisesti myös muut pitkäkoipiset ovat löytäneet hyvän ajoasennon Saabbiin, kun heidän kengänkärkensä sinne polkimien joukkoon sulahtavat ilman että hankaisi minnekään.
Aika monelle tuntuu palautteen perusteella olevan yllätys se, että sama ajoasento ei toimi kaikille.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i