Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Joo, tässä viimeaikoina tullut huomattua tälläinen asia.

Pakkasella todella laiskasti lähtee käyntiin. Tuntuu jo siltä, että eipäs lähdetäkään minnekään. Samalla mittarivalot sammuu, eli ei sammu heti kun avaimesta vääntää vaan kun startti on hetken pyörittänyt. Ajovalot sammuu myös (kseenonit).
Tämähän tekee myös sitä, että aika-ajoin jää ajovalot palamaan kun auton sammutat ja avaimen vedät pois lukosta. Tohon olen jo korjausohjeen klubilta bongannut elikäs kaiketi tuo lukkopesä on paskanen, pitäis saada aikaiseksi sen puhdistus...
Tänään tota ropelsin, puhdistin vaihdelaatikon läheisyyteen tulevan maadoituksen, kokeilin toisella akulla, joka on uusi. Ei vaikutusta. Tämäkin akku on vielä iskussa, on noin vuoden, puolitoista vanha sjz... snje...

saatana snaideri. :-)

Lämpöisenä en huomaa starttauksessa mitään eroa, siis tallista aamulla lähtee nätisti, tosin silloinkin nuo mittarivalot sammuu, ja palautuu kun auto käynnistyy...

ei toi mun mielestä ennen oo noin tuunannu...ja tosiaan ku kylmäkäynnistys on siinä ja siinä, että lähtee. Kaiken kukkuraksi moottorilämmittäjän vastus on mitä ilmeisemmin antautunut, eli en saa sitä lämpiämäänkään...
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13467
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuulostaa vahvasti siltä, että auton sähköjärjestelmän ja startin näkemä jännite kyykkää startin kuormituksen alla. Jos akku on varmasti kunnossa ja ladattu, tarkistaisin seuravaksi koko kaapeloinnin akulta startille ja sulakeboks(e)ille. Siis maadoituksen lisäksi plussapuolen kaapeloinnin tarkistus. Akunkengät oli omassa huonoina,joka oli helppo todeta, kun auton käydessä laturilta mitattuna jännite oli 14,4 V, mutta akun navoista vain 13,2 volttia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lataa ensialkuun jollain vanhanajan laturilla parina yönä. Meillä oli vain vuodenvanha akku jotenkin vajaassa latingissa ja teki sitä että esp:n valo vilkkui oudosti startatessa (vajaus todettiin hapon ominaispainosta ja kuormitustestillä). Nyt on pelannu hyvin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13467
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ehjän akun vajaa latinki johtuu usein kaapeloinnin/akunkenkien viasta. Latasin oman akkuni täyteen ennen akunkenkien uusimista joulunpyhinä, ajoin seuraavana viikonloppuna 175 + 175 kilsaa ja kun tulin kotiin, oli akun vihreä silmä mustana. Eli pidempi maantieajo ei suinkaan ladannut vaan purki akkua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

AZP kirjoitti:Ehjän akun vajaa latinki johtuu usein kaapeloinnin/akunkenkien viasta. Latasin oman akkuni täyteen ennen akunkenkien uusimista joulunpyhinä, ajoin seuraavana viikonloppuna 175 + 175 kilsaa ja kun tulin kotiin, oli akun vihreä silmä mustana. Eli pidempi maantieajo ei suinkaan ladannut vaan purki akkua.
Joo, no vihreänä tuossakin akussa silmä on...pistetään yöksi laturiin akku, mutta enpä usko siinä vian piilevän.

Eli startinpäästä/laturista virtajohtojen tsekkaus? Kuinka noihin starttiin ja laturiin pääsee käsiksi? Ylä- vai alakautta? ja kuinka paljon joutuu purkamaan ympäriltä?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13467
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä ei femmasta kokemuksia, joten en osaa antaa käytännön vinkkejä siihen, mistä esim. laturi löytyy. Seuraavat mittaukset yleismittarilla on kuitenkin hyvä tehdä auton käydessä, ja ehkäpä mieluummin ennen akun täyteen lataamista (tällöin latausvirta on auton käydessä suurempi, jolloin jännite-erot voimistuvat):

- laturin pluslähdön (paksu kaapeli) ja moottorin väliltä, mielellään läheltä laturia oleva hyvä paljas metallipinta, jossa maakontakti on varmasti hyvä. Tämä on laturin antama jännite, jonka pitäisi olla reilusti yli 14 volttia.
- laturin pluslähdön ja akun plusnavan (ei kengän, vaan itse navan) väliltä
- akun miinusnavan ja moottorin väliltä

Jälkimmäisillä mittauksialla jännitteet saisivat mielestäni olla luokkaa 0-0,2 volttia, ei missään nimessä yli 0,5 volttia. Näillä mittauksilla saat siis mitattua paljonko laturilta lähtevästä jännitteestä (eka mittaus) häviää kaapeleihin (kaksi jälkimmäistä mittausta yhteenlaskettuna). Jos tämän jälkeen mittaat vielä akun navoista jännitteen auton käydessä, tulisi tämän jännitteen ja kahden jälkimmäisen mittauksen yhteissumma olla sama kuin ensimmäisestä mittauksesta saatu laturin jännite.

Jos raja ylittyy jommassa kummassa mittauksessa, on vastaavasti sen puolen kaapeloinnissa jossain häikkää. Dieselkolkeissa tyyppivika on akunkenkien kaapelien puristusliitosten heikkous, mutta vika voi olla yhtä hyvin maadoituspisteessä, tai missä tahansa kaapeliliitoksessa laturin ja akun välillä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja markusR »

Barney74 kirjoitti:
AZP kirjoitti:Ehjän akun vajaa latinki johtuu usein kaapeloinnin/akunkenkien viasta. Latasin oman akkuni täyteen ennen akunkenkien uusimista joulunpyhinä, ajoin seuraavana viikonloppuna 175 + 175 kilsaa ja kun tulin kotiin, oli akun vihreä silmä mustana. Eli pidempi maantieajo ei suinkaan ladannut vaan purki akkua.
Joo, no vihreänä tuossakin akussa silmä on...pistetään yöksi laturiin akku, mutta enpä usko siinä vian piilevän.

Eli startinpäästä/laturista virtajohtojen tsekkaus? Kuinka noihin starttiin ja laturiin pääsee käsiksi? Ylä- vai alakautta? ja kuinka paljon joutuu purkamaan ympäriltä?

Alakautta pääset parhaiten käsiksi. Ainakin OG femman koneen ja tuulipellin välissä on tilaa joten tod.näk selviää ilman suurempaa purkamista.
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Starttaa laiskasti & mittarivalot himmenee

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Mulla oli samanlaista vikaa. Kaikki oli muuten kunnossa mutta startti väsähtänyt. Vaihdoin Boschin tarvikestarttiin ja vika korjaantui. Vanha oli kaikenlaisen kuonan ja öljyn peitossa.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Vastaa Viestiin