9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja jameli »

foppa kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Ensimmäiset 54 suomeen tuotua oli SE, tammikuusta 1998 toimitettiin jo perusmallia joka kyseinen auto on penkkien perusteella.
Itselläni samat vaaleat plyyssipenkit SE:ssä ('00)
Mitä meinasit ?
Meillä yksi noista ihan ensimmäisistä (1997) SE-malleita, siinä on juurikin nuo samaiset penkit (tai sitten se ero on todella olemattoman pieni), mutta mielestäni noissa oli pakollisena "jalopuu"-somiste, sumuvalot sekä AAC.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja jameli »

9-5T kirjoitti:Jollette saa kuvasta tarpeeksi selvää tai kokemus ei riitä kertomaan kumpi on kyseessä hakekaa parempia kuvia ja keksikää ero niistä.
Ihan oli pakko lähteä viemään roskat ulos (tekosyy poiketa talliin katsomaan onko plyyshit erikoiset vai peräti eriskoisplyyshiä) ;) Toden totta, erikoisplyyshiähän ne, niissähän on selkeä kuviointi erottamaan ne noista tavallisista. Päivittäisessä käytössä ei vaan jotenkin ole tullut eroa noteerattua, sen verran alkaa olla jo sisäpesun tarpeessa.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja foppa »

9-5T kirjoitti:
foppa kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Ensimmäiset 54 suomeen tuotua oli SE, tammikuusta 1998 toimitettiin jo perusmallia joka kyseinen auto on penkkien perusteella.
Itselläni samat vaaleat plyyssipenkit SE:ssä ('00)
Mitä meinasit ?
Minusta kuvassa on vaaleat plyyshipenkit, SE:ssä on vakiona erikoisplyyshipenkit joiden eron huomaa huonostakin kuvasta keskikohdan kuvioista.
Turbo business verhoilu oli plyyshi ei erikoisplyyshi, nahat olis saanut 13900mk lisähintaan.
sumuvalot 1400mk
TCS 3200mk
yms.
Ok. Kiitos selventävästä vastauksesta.
Omassa on kanssa sellasta kuviointia, enkä ole törmänny "normi" plyysseihin, joten tästä kummastelu johtui :P
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

9-5T kirjoitti: Turbo business verhoilu oli plyyshi ei erikoisplyyshi, nahat olis saanut 13900mk lisähintaan.
Nahka oli tuolloin kallis lisävaruste, mutta ko autojen nykyisille omistajille hyvä asia. Nahan laatu hakkaa mennen tullen uudempien Saabien ja varsinkin Vålvåjen nahkamateriaalit. Omassa 11v/200tkm SE:ssä beiget nahkapulkat, joissa ainoa vähäinen kuluma kuskin penkin vasemmassa sivussa. takaosastolla ei luonnollisesti mitään ikääntymisen merkkiä eli tuohon nahkaan ei ikä, valo eikä pakkanen pure.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

9-5T kirjoitti:
Jouttis kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Turbo business verhoilu oli plyyshi ei erikoisplyyshi, nahat olis saanut 13900mk lisähintaan.
Nahka oli tuolloin kallis lisävaruste, mutta ko autojen nykyisille omistajille hyvä asia. Nahan laatu hakkaa mennen tullen uudempien Saabien ja varsinkin Vålvåjen nahkamateriaalit. Omassa 11v/200tkm SE:ssä beiget nahkapulkat, joissa ainoa vähäinen kuluma kuskin penkin vasemmassa sivussa. takaosastolla ei luonnollisesti mitään ikääntymisen merkkiä eli tuohon nahkaan ei ikä, valo eikä pakkanen pure.
2004 ja 2007 ei tainnut vielä olla tuota uudempaa materiaalia kun kulumaa on vain kuskin selkänojan reunassa johon housujen vyö osuu, tosin 500000km ei ole vielä täynnä kummassakaan.
Lienevät hyvällä pidolla. Näkemykseni lienee varsin subjektiivinen ja perustuu autokaupoissa tehtyihin havantoihin vs. oma museoauto. Nahan pintaan näyttäisi tulevan herkästi halkeamia ja varsinkin isommilla kilometreillä istuin osat jokseenkin plösöjä (nahka venynyt: suom. huom!).
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
Katherine
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 12:19

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Katherine »

Käytän tätä aihetta hyväkseni :D

Kiikarissa olis -00 farmari aero ajettu about 150tkm.

Mitä tuollaisesta kannattaa kattoa/varoa osto vaiheessa ja paljon moisesta kannattaa köyhtyä?

Kiitos neuvoista :))
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Jos kyseessä sattuu olemaan eräs Sveitsin tuonti, niin kannattaa tsekata että auton kunto
ja kilometrit kohtaa. Siistiltä se ainakin päällepäin vaikuttaa/vaikutti :wink:

Ja kuten tässäkin ketjussa oli puhetta, moni noista ajon keskeyttävistä vioista ei varoittele itsestään, joko toimii tai ei toimi. Jos kaikki toimii ajossa, mikään ei pahemmin kolise ja kori on ruosteeton niin voihan siitä saada (huolettoman?) ajopelin pidemmäksikin aikaa. Mitä itse olen lueskellut niin huoltokirjasta saisi mielellään löytyä maininta siitä huohotinpäivityksestä että on tehty, jos ei ole niin kannattaa saman tien hoitaa kuntoon.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikai siinä muuta ole kun että ostaa koeajolla ehjältä tuntuneen auton. :-) Senverran nuilla alkupään femmoillakin rupeaa jo ikää olemaan, että pelkät kilsat ei enää täysin kerro auton kuntoa. On siis syytä jättää puuhatonni reserviin mahdollisten ylläreiden varalle. Manuaalivaihteisessa kytkimen pitävyys on kyllä syytä varmistaa. Kytkinremppa turbon ohella on varmaan niitä nopeimmin remppakassaa tyhjentäviä juttuja, jos totaasesti räjähtäneet moottorit jätetään ottamatta lukuun...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Kauheita pelotteluja täällä :O
No itse ostin -01 204tkm ajetun aeron ruotsista. Alla välttämättömät/ ei välttämättömät korjaustoimenpiteet:

Kampiakselin stefan ja öljypumpun kannen o-renkaan vaihto. Työ 1h kustannukset 30€.
Huohotinpaketti. Työ 1h kustannukset 60€.
Sylinterin kannen pulttien tiukkaus+venttiilinkannen huohottimet putkien aukaisu. Työ 1h kustannukset 0€.
Termostaatin vaihto. Työ 1h kustannukset 20€.
Turbon jäähdytysveden vuodon korjaus (tiukkaus). Työ 0,5h kustannukset 0€.
Dicen vaihto. (boksi mikä ohjaa mm.sisävaloja). Työ 1h kustannukset 40€ sis koodaus (käytetty osa).
Lämmitysvivuston vivun korjaus. Työ 1h kustannukset 0€.
Ajotietokoneen pixeleiden korjaus. Työ 1h kustannukset 25€. (Tosin ei välttämätön).
Erilaisten katkaisijoiden merkkivalojen korjaus. Työ 2h kustannukset 15€. (Ei välttämätön).
Ketjun kiristimen tiivisteiden uusinta. Työ 0,5h kustannukset 5€.

Näillä selvittiin mutta tsekattavaa löytyy sitten muutakin, mm alustan kolinat, jarrut jne jne joista täällä jo mainittiinkin. Tosin voi selvitä pienilläkin kustannuksilla, ihan kaikkeen ei tarvitse varautua. Öljyvuodot on yleinen ongelma saabeissa, kulkee sanonta että jos saab ei vuoda öljyä on se päässyt loppumaan. Huonolla tuurilla vuotaa jakopään saumakohdasta sylinterikannen välistä jolloin edessä kansiremontti. Foorumilaiset myös korjailevat, saabianti virossa tekee 405€:lla joka on todella edullinen. Juuri kysyttiin tarjous kaverin autoon. Kaikki autot hajoavat jossain vaiheessa, saab ei ehkä niin kestävä kuin toyota corolla mutta 100x mukavampi kaikin puolin. :)
Sitä oikeaa etsiessä...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja core2 »

Suurin osa näistä mitä on mainittu ei suinkaan ole pelottelua vaan mainittu sillä mielellä (oletan) ettei tulisi helvetinmoisia pettymyksiä kun pirssin ostaa, mutta 150 000 ajettu ei kuitenkaan ole mikään ylitsepääsemätön heikkous.

Varsinkaan jos auto tuntuu hyvältä ja esimerkiksi koeajettaessa ei vetele uraisella tiellä kauheasti.

Ja jubasaab'han jo kertoi ettei kaikki remontit ole älyttömän kalliita kyllä niistä rahalla selviää.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Katherine
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 22, 2015 12:19

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Katherine »

Seppo Hovi kirjoitti:Jos kyseessä sattuu olemaan eräs Sveitsin tuonti, niin kannattaa tsekata että auton kunto
ja kilometrit kohtaa. Siistiltä se ainakin päällepäin vaikuttaa/vaikutti :wink:
Heh, juurikin sama :D

Mites sen hinta, onko kohdallaan, pyynti taisi olla 7900? Jos siis kaikin puolin kunnossa
nrissanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ke Elo 20, 2014 21:54
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja nrissanen »

Ite kohtuullisen uutena Saabistina sanoisin, että se ei ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa. Mitä olen seurannut niin taitaa :saab: olla aika vaikea myytävä sehän ei tietenkään ole itselläkään ajankohtainen aikoihin mutta kumminkin. Eli kannattaa varmasti vertailla eikä maksaa liikaa tässä maailman taloudellisessa tilanteessa varsinkaan, koska autoja on joka paikka täynnä. Muutenhan tuo tosiaan näyttää siistiltä. Auto on vanha joten tietyt osat varmasti tulevat tiensä päähän, mutta korjattavissa kuten ylempänä lukikin. Ite pidän hyvänä tätä vanhempaa mallia muutama esimerkki: umpioiden lasit lasia (uudemmissa muovia) valoteho suht hyvä, esim. pyöränlaakerin voi vaihtoo erikseen (uudemmissa koko napa-asetelma) eli jonkin verran halvempi korjailla. Laatikon toimintaa kannattaa huomioida, että ei pahemmin nykäise kun vaihtaa. Kannattaa käydä ajamassa autoa ja jos saa hinnan kohilleen ei muuta kun ostaa pois.
# 6474
9-5 SE 2.3t -99
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja jameli »

MUOKATTU KUN LUETTU TARKEMMIN, kyseessä siis -00 Aero 150tkm

Kytkin - se on lähes valmis vaihdettavaksi. Orjasylinterin ja nesteiden kanssa 500eur.

Jarrut alkavat olemaan vaihtoa vaille valmiit, levyt, palat ja litkut n. 600eur.

Alusta on vainaa, jouset, iskarit, puslat yms. 1.100eur.

Jakopää alkaa olla venynyt elämänsä ehtoo puolelle. Nyt halba n. 300eur.

Pakin synkronointi alkaa pian kiukuttelemaan, tosin onneksi juuri nyt tuohon saa uusia manuaaliaskeja 1.000eur hintaan.

Jotain muuta pientä menee noin 1.000 - 2.000eur arvosta (letkuja konehuoneeseen, takaiskuja, valovalvontarele, käsijarruvaijeri, peräkontin johtosarja, ILMAMASSAMITTARI, di-kasetti, bensapumppu, tiivisteitä, kannen pultit, huohotuspäivitys, pikkupolttimoita kytkimiin, sid-näytön pikselien fiksaus, ilmastoinnin fiksaukset, perushuoltoa, suodattimia, tulppia, polttimoita ja softaus. Melko varmasti myös pakoputki n. 700eur on pian entinen... Vähän pyöränsuuntausta ja uusia vanteita ja jo on sinulla autoa pitkäksi aikaa. Pieniä alkavia ruostevikoja kannattaa korjauttaa takalokasuojien etuosista myös.

Kyseessä siis osien hintoja, valitettavasti töiden osuuksia en osaa arvioida, niistä on maksettu aina kalleimman mukaan ;) Eli kun autoa varten pitää jemmatilillä 5.000eur niin hyvin sillä ajelee.
__________________
Harrastus tauolla.
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Kyseisen yksilön kanssa kannattaa ylläolevien lisäksi huomioida vielä:
Kyseessä liikkeen "vaihtohinta" l. muutaman satasen saa tingattua ilman vaihtoautoa
Mukaan kuuluu vain 1 rengassarja jotka on kitkat (muistaakseni), tähän kannattaa puhua joko talvi/kesänakit mukaan jos ei omista varastoista löydy ylimääräisiä.

Ja täytyy kyllä sanoa että ei kauhean luotettavaa kuvaa 9-5 luotettavuudesta tule ainakaan
tätä forumia lukiessa ja eritoten tätä ja omaa ostaako vai eikö ostaa ketjua :wink:

Ja kyseinen pirssihän on sitten automaatilla.

P.S. Toki melkein auton kuin auton kanssa saa olla vähintään se ylimääräinen touhutonni.

EDIT: Kyseinen yksilö oli itselläkin kiikarissa mutta jäi nyt tällä kertaa hakematta....
Jos päädyt kaupoille asti niin käyttökokemukset kiinnostaisi.
Viimeksi muokannut Seppo Hovi, Pe Tammi 23, 2015 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
pela
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 9-5 vm 1999 189 tkm - mitä kannattaa tsekata...

Viesti Kirjoittaja pela »

heh
Sanoisin että foorumia lukemalla syntyy Sabasta rehellinen ja realistinen kuva. Ja apua ja neuvoja saa sellaisella nopeudella ettei sormi jää kokemattomallakaan suuhun.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin